De nieuwe BMW 5-Serie wordt bijna onthuld. Qua gadgets zal er weer het nodige nieuws zijn, zoals sturen door in je spiegels te kijken. Maar wacht, dat doen BMW-rijders toch nooit?
De BMW 5-Serie is eigenlijk al sinds 1996 de maatstaf in zijn klasse. Mercedes liet de bal vallen met de W210 als opvolger van de legendarische W124. BMW kwam juist met de episch geslaagde E39 op de proppen. Dit was de opvolger van de nóg fraaiere, maar ook net wat ouderwetse E34, die niet zo bulletproof was als de W124.
Na de wat minder geslaagde E6x, kwam BMW terug met de F1x. Deze ‘leek weer op een 5-Serie’ en is daarnaast een steengoede auto. Beter wordt het eigenlijk niet, tenzij je geld hebt voor een Bentley. Natuurlijk, er zijn wel wat foutjes te vinden en soms wat reparaties nodig. Ook een beetje afhankelijk van de motor en uitvoering. Maar qua rijeigenschappen, comfort en algemene indruk van degelijkheid ga je niet veel hogere niveau’s vinden.
De G3x borduurde voort op het succes van de F1x. De auto is eigenlijk praktisch hetzelfde. Het interieur is iets moderner, het exterieur iets lelijker (maar het went, langzaam). Onder de kap huizen helaas geen atmosferische zespitters meer en de geblazen zespitter is er als Touring alleen met nodeloze xDrive. Voordeel is dan weer dat de auto bij gelijke uitrusting/motorisering wel wat lichter is dan zijn voorganger. Het is dus een update (onze voorman @wouter is inmiddels zelfs voor de bijl gegaan), maar het was ook allemaal nog erg bekend.
Dat wordt anders als binnenkort de nieuwe 5-Serie onthuld wordt. Dit wordt namelijk een geheel nieuw model met de nadruk op elektrificatie. BMW volgt voor de 5-Serie haar bekend strategie dat er zowel versies komen met verbrandingsmotor als volledig elektrische versies. Dat heeft ook weer wat nadelen qua packaging, maar het merk is er al succesvol mee met andere modellen.
Bij een splinternieuwe 5-Serie horen natuurlijk ook nieuwe gadgets. Deze zullen zich vooral begeven op het vlak wat de puristen niet zo belangrijk vinden, namelijk intelligente assistentiemiddelen. Dingen waar je niet om vraagt in je droom-964, maar waar je toch aan gehecht raakt (soms) in je moderne auto.
Zo kan de 5-Serie bijvoorbeeld van rijbaan verwisselen als je in je spiegel kijkt. De Fünfer trackt namelijk waar je ogen op gericht zijn. Als je op de snelweg de suggestie wekt te willen veranderen van strook, doet de BMW je ‘een voorstel’ om dit uit te voeren. Een verdere indringende blik in de spiegel maakt dat het dan ook ‘automatisch’ gebeurt. BMWBlog ging al op pad met de nieuwe 5-Serie en kreeg uitleg van een Engels pratende Duitser (vanaf circa 6 minuten).
Tsja, is het wat voor een luie zondagmiddag? Of kan je ook gewoon aan het stuur draaien? Laat het weten, in de comments!
cdlop01 zegt
Op deze foto’s oogt de nieuwe 5 erg gedrongen, jmmr, afwachten tot de persfoto’s verschijnen. De nieuwe E klasse was juist recent een prettige verrassing met mooie rustige belijning, afgezien van veel te drukke dashboard dan m.i. met de digitale schermen. Denk dat de E de schoonheidsprijs gaat winnen vergeleken met de nieuwe 5….
Aon zegt
Dat wordt een vette ride met mij; ik ga echt wel slagen. :-D
none1234 zegt
eye tracking, dus beter met je ogen open slapen
wimof zegt
Kan je dan niet beter de bus nemen?
HZW zegt
Als je in je spiegel kijkt, zegt nog niet dat je een baan kan opschuiven.
Dus ik vraag mij af hoe dat veilig kan zijn.
Richmond zegt
Het geeft de suggestie staat in het artikel. Je moet daarna nog een keer kijken ter bevestiging dat je idd het wilt doen.
87sandyd zegt
En wat helemaal gaaf is, dat de auto dan NIET de richtingaanwijzers gebruikt bij het wisselen.
jaapiyo zegt
Ligt eraan. Wel als je ze als optie hebt aangevinkt. Maar dat doet natuurlijk niemand die een BMW koopt. Heb er zelf ook een dus dat mag ik zeggen.
Gulli zegt
Ik heb net een nieuwe besteld, de optie zat er niet eens meer op! Ik denk dat de auto nu voor je beslist dat je achterliggers gewoon pech hebben. Hadden ze maar voor je moeten rijden (oh ja groot licht assistent zat er wel op trouwens)
slickrick zegt
Bmw is koning onzinnige opties , heb zelf een G31 540ixd , zaken zoals bediening van audio met hand beweging en je auto starten en laten rijden op afstand met je display key, interieur geurtjes ……tja .ik gebruik ze nooit en maken de auto onnodig complex , hoop echter
Dat ze nooit defect raken, hekel aan brandende lampjes in dashboard
trolle zegt
Een bmw rijder die in zijn spiegels kijkt, thats a first
saxoke zegt
Na het lezen van het artikel over Wouter’s 535 vroeg ik me af wat de vervanger zou zijn.
Na het lezen van dit artikel weet iedereen dus ook dat het een G3x geworden is.
Nu ben k nog benieuwd welke versie 🤔
mc96 zegt
530, was te horen in de podcast.
saxoke zegt
Podcast had k nog niet gehoord .
mc96 zegt
Vreselijk al die vooroordelen op dit forum hier over BMW rijders en knipperlichten. Mijn linker knipperlicht staat op de snelweg juist altijd aan.
none1234 zegt
Dan moet je blij zijn met dit soort systemen, die sorteren kilometers voor de afslag al voor, en blijven dus niet links hangen.
Raffino zegt
Ik heb een Fünfer met werkende knipperlichten en kijk regelmatig in mijn spiegels zodat ik zie wat rond mij gebeurt. Dat wordt slalommen…
Fingers crossed dat het enkel z’n ding doet als die eerdergenoemde oranje dingen aanstaan.
none1234 zegt
Ja ik vind het ook zoiets als de 3de – 4de camera op je telefoon, meer zodat de fabrikant je kan wijsmaken dat ze innoveren (en jij moet upgraden)
moveyourmind zegt
Beter zou zijn als BMW zelf in de achteruitkijkspiegel zou kijken en die richting op zou gaan.
Richmond zegt
Dan gaat die naar achteren? Dus volop de rem?
moveyourmind zegt
Ik bedoel meer dat ze eens een blik achteruit werpen wat voor mooie modellen ze in het verleden gebouwd hebben en die weg weer in slaan.
Richmond zegt
Aangezien de verkopen beter zijn dan ooit zegt de mening van fans van het oude Design dus dat het niet klopt.. maar dat blijft een terugkerende discussie
Gulli zegt
Ik heb een hele indringende blik als ik in de auto zit, gaat mijn auto dan elke keer verder naar links als ik in mijn spiegels kijk? En hoe zit het met de binnenspiegel? Gaat hij dan achteruit?? Gaat een goed zooitje worden dit
none1234 zegt
Ja ik kijk ook vaak in de spiegels zonder van rijbaan te willen wijzigen.
outlook zegt
“Minder geslaagde E6x…” echt niet!!
none1234 zegt
Toch heb ik het idee dat die Duitsers echt beter nadenken met dit soort dingen.
Is er niet een die hard Tesla fan hier, die ze familie er op wedt en met zijn Tesla daar autonoom gaat inhalen terwijl er gasten met >200km/u op de linker baan rijden.
Ben wel benieuwd of Tesla daar rekening mee houdt.
CYBRTRK zegt
Wat doen de duitsers anders dan Tesla dan?
boriske zegt
De Duitsers hebben een interieur
none1234 zegt
Die denken eerst na voordat ze wat doen.
CYBRTRK zegt
Als ze dat gedaan hadden, waren ze wel met een beter idee dan dit gekomen
none1234 zegt
Ook ruk dat het algoritme verwacht dat iedereen langzaam rijdt in de US, dus als er een Amerikaanse poetser met een Aventador aankomt is het gegarandeerd brokken.
O plaat zegt
Kijkt links naar een knappe kort gerokte griet.
Kijkt in de linker spiegel om het kontje te zien.
crashed.