En de nieuwe BMW 3 Serie zou over vier jaar al gepresenteerd worden. Je kunt de aandrijflijn al raden.
Een elektrische auto komt het beste tot zijn recht als deze vanaf de grond zodanig ontworpen wordt. Nu is het nog geregeld zo dat sommige EV’s hun aandrijflijn delen met een auto die er ook als benzine of diesel is. We noemen een BMW iX3 of een MINI Electric. Het resultaat is een elektrische auto die niet het onderste uit de kan kan halen, door beperkingen in de carrosserie. Het ontwerp is immers voornamelijk gericht op een conventionele auto. Een motor onder de motorkap, in plaats van batterijen in de bodem van de auto. Om maar een voorbeeld te noemen.
De huidige generatie BMW 3 Serie (G20) is nog niet zo oud. De sedan kwam in 2018 op de markt. Sterker nog, een facelift moet nog komen. Maar volgens Autocar staat de volgende generatie 3 Serie al te popelen. Deze versnelling komt uiteraard door de overgang naar elektrisch. De nieuwe BMW 3 Serie is ontworpen met een elektrische aandrijflijn als uitgangspunt. En dat is het cruciale verschil met de G20.
Wat ook radicaal anders is. BMW zou de nieuwe 3 Serie naast de huidige 3 Serie gaan verkopen. De nieuwe 3 komt volgens de bron te staan op het Neue Klasse platform, intern bekend als NK1. Met een eigen uiterlijk is er genoeg om zich van de huidige 3 Serie te onderscheiden. We zien eigenlijk al hetzelfde gebeuren met de 4 Serie. Je hebt de volledig elektrische BMW i4, maar ook de 4 Serie Gran Coupé. Dit concept past de Duitse autofabrikant straks ook toe op de 3 Serie. De naam i3 kunnen ze alleen niet gebruiken, die bestaat al.
Het voordeel van deze strategie is dat er straks lekker veel te kiezen valt. Elektrisch voor die dat wenst, maar dus ook een benzine- of dieselauto. Uiteindelijk zal die laatste uitgefaseerd worden, waardoor de volledig elektrische variant overblijft. Maar dat duurt nog wel even.
Charles Taycan 4S zegt
Slimme zet van BMW, ze moeten nu wel gas gaan geven met dedicated EV platforms.
Gisteren op uitnofiging van de Mercedes dealer met diverse AMG’s mogen rijden en… primeur… met de nieuwe EQS 450+….👌dedicated EV… comfi voiture!
bernoulli zegt
Op zondag? Gun je de dealers hun weekend wel? ;)
Charles Taycan 4S zegt
@bernoulli, jazeker gun ik ze dat, ze hadden eern AMG demodag voor genodigden.👍😉
florisje zegt
@bernoulli: 200% betaald krijgen om mensen in auto’s te laten rijden, where do I sign up?
bischero zegt
@florisje: Tip van Flip: ambieer vooral functies die buiten CAO vallen, dan hoe je je niet met dit soort sneue zaken bezig te houden.
Robert zegt
@charles: de EQS is niet voor ‘gewone’ stervelingen weggelegd, helaas. Net als de meerderheid van de ‘betaalbare’ EV’s, overigens. Vanochtend nog samen met een collega de rekensom gemaakt voor de nieuwe Hyundai Ionic 5, die op de parkeerplaats stond; de instapper met het grote accupakket (en verder alles standaard) kost in private lease al bijna 700 euro. En dan moet ik er nog zo’n 100 euro per maand bij optellen om het aantal km’s wat ik rijd, te compenseren. Gekkenhuis.
Charles Taycan 4S zegt
@rrrobert, i know! 👍😉des te leuker om er een keer mee te rijden toch?😉
sportabgasanlage zegt
Ach, gewoon nog een jaar of 5 wachten. Dan is het aanbod occasion-EV’s flink groter en het aanbod betaalbare nieuwe EV’s ook.
Het argument “brandstofprijzen” wordt ook enorm overtrokken. Als ik naar mezelf kijk (ok, ik rij heel weinig km’s) maar een literprijs van 20 cent verschil kost mij €100-150 meer per jaar. Daar ga ik geen EV voor aanschaffen.
Een rekensommetje voor de gemiddelde forens (2x30km per dag, normale ICE die ongeveer 1:16 rijdt):
~22.000 km/per jaar –> ~1370 liter brandstof/jaar –> €270 per jaar extra bij een prijsstijging van 20 cent/liter.
Overigens is de prijs van electriciteit in NL gekoppeld aan de gasprijs, dus daar hoef je ook niet voor over te stappen.
bischero zegt
@sportabgasanlage: maak die rekensom ook eens als je zelf panelen op je hut hebt liggen en dan pakt die anders uit. Leuk verdienmodel als je overdag thuis kunt laden. Even goed plannen wat je thuis werkdagen zijn 😎
Grootste uitdaging gaat zitten in het motiveren van de grootste groep die nieuw rijdt; leaserijders. De delta in cat waarde vereffent het verschil in bijtelling vanaf 2022.
sportabgasanlage zegt
Ik heb het niet over leaserijders, dat is niet de groep die overtuigd hoeft te worden. De privérijders, daar gaat het om. (En ja, ik heb ook zonnepanelen, maar als we allemaal van het gas af moeten, dan gaat de stroom waarschijnlijk al op aan zaken als verwarming, warm water en koken).
bischero zegt
@sportabgasanlage: dan snap ik het niet, wie koopt er in NL privé een nieuwe auto?
Afgezien van 70+ Theo en Marja die wel een keer een nieuwe Aygo willen. Omdat die al 12.000km heeft gereden. Of een nieuwe 911 voor Diederik-Jan omdat hij zijn toko verkocht heeft.
51% van de nieuw verkopen betreft lease inzet en dit gaat verder groeien. Dan heb je nog best een kluif dat de wagenparken in gaat. Persoonlijke aanschaf nieuwe auto is bij stijgende cat waarde een steeds kleiner percentage.
Robert zegt
@sportabgasanlage: wachten op het aanbod van occasion EV’s? Recent nog werd er opnieuw gewag gemaakt van het feit dat zo’n 70% van de nieuwe EV’s (die in zeer grote meerderheid door leasemaatschappijen en fleet owners worden aangeschaft) na afloop van het leasecontract worden geëxporteerd, want lucratiever. Dat was tien jaar geleden al zo, is nu nog steeds zo en zal bij een ongewijzigd beleid ook in de toekomst niet anders zijn. En juist daarmee schiet de overheid en diens subsidiebeleid het doel volledig voorbij.
Richmond zegt
@sportabgasanlage: je moet voor het plaatje de totale tco gebruiken. Je bespaart vooral op onderhoud.
sportabgasanlage zegt
@benja01 een nieuwe auto heeft nauwelijks onderhoud nodig, ieder 30K-40K km, of om de 2 jaar. En voor een prijsverschil van 10K op een vergelijkbaar model kun je behoorlijk wat onderhoud uit laten voeren.
Leaseplan heeft een TCO onderzoek gedaan, en verschillende ICE en EV modellen met elkaar vergeleken over verschillende periodes met verschillende gebruikscenario’s. Hieruit bleek dat het heel erg afhankelijk is van je gebruiksscenario en het gekozen model wat goedkoper was. In de compacte klasse met weinig km’s is een ICE voorlopig onverslaanbaar. In het luxe segment met relatief weinig km’s is een EV weer veel goedkoper.
Overigens is voor de meeste privérijders (die dus niet kunnen leasen) een EV nog altijd niet te betalen. Of het op de lange termijn nou goedkoper is of niet, als je niet kunt aanschaffen houdt het al snel op.
frank2b zegt
Bedoel je dit onderzoek? https://www.leaseplan.com/corporate/news-and-media/newsroom/2021/14-10-2021
“2021 Car Cost Index: the plug is now cheaper than the pump in the majority of European countries”
boriske zegt
Occassion 🤔 Misschien eerst een zien welke capaciteit er nog van de accu overblijft na 5 jaar.
frank2b zegt
Tot nu toe is alleen de eerste versie van de Leaf erg teleurstellend op dit gebied. Maar ja, die had al geen range met een nieuwe accu.
Tegenwoordig kun je er van uitgaan dat een accu maar zo 15-20 jaar meegaat met slechts geringe (<10%) afname van de capaciteit. Zeker als je niet continue aan de snellader hangt of volledig leegrijdt, zijn ze bijna onverslijtbaar.
nijhofp zegt
@RRRobert: ik begrijp sowieso de Ioniq 5 niet. Kleine auto voor veel geld. Had vooraf verwacht dat de auto veel meer van een suv weg zou hebben……wat overigens ook verteld werd. Kan me voorstellen dat er mensen zijn die de auto ‘blind’ besteld hebben en achteraf behoorlijk teleurgesteld zijn.
Robert zegt
@nijhofp: klein? Ik zag hem laatst al in het wild en was juist aangenaam verrast door de afmetingen. Op zich vind ik het ook een erg fraaie auto, juist omdat het geen dertien in een dozijn crossover of SUV is.
nijhofp zegt
@RRRobert: net even de maten bekeken en inderdaad idem aan de ID4. Zal wel het design zijn waardoor de auto een kleinere hatchback lijkt. Autoreview is er positief over dus zal wel een prima autootje 😉 zijn.
mashell zegt
Maar het is geen kleine wagen, het is grote en heel heel ruime wagen. Net zo groot als een Jaguar iPace, hij ziet er compacter uit dan hij is (wat ik een voordeel vindt).
bernoulli zegt
Klein? Met 3 meter wielbasis?
sportabgasanlage zegt
@rrrobert klein? De Ioniq 5 is ongeveer zo groot als een BMW X3, Audi Q3, VW ID3 of Audi A3. Ok, dat zijn geen ruimtewonders, maar ze klein noemen gaat wel erg ver. Een Renault Zoë is klein.
Het verwarrende is alleen het nummer ‘5’. Waar de concurrenten (zie hierboven) allemaal een 3 gebruiken, kies Hyundai er vreemd genoeg voor om de ‘5’ te gebruiken.
Robert zegt
@sportabgasanlage: ik beweer ook nergens dat de Ioniq 5 klein is. Ik neem aan dat je reageert op @nijhofp, zoals ik ook deed?
sportabgasanlage zegt
Ja, mijn fout. Excusez!
guy zegt
Hoezo primeur? Ik heb de mijne al bijna een week (EQS), en ik dacht dat het Europees was, het begin van de uitlevering.
guy zegt
Ik kom uit België trouwens. Dus in NL nog geen leveringen?
Charles Taycan 4S zegt
Ik woon in FR..😉
sportabgasanlage zegt
@charles Friesland?
mpgc zegt
@Charles Taycan 4S: het wordt interessant om te zien of de strategie van BMW (the power of choices, platvorms die voor verbrandingsmotoren en electro motoren zijn ontwikkeld) de juiste is of achteraf een fout blijkt te zijn. Ik merk bijvoorbeeld bij mezelf dat ik graag electrisch wil gaan rijden maar nog moeilijk kan wennen aan het design van veel electrische auto’s. Voor mij persoonlijk is de i4 daarom een aantrekkelijke propositie.
sportabgasanlage zegt
De i4 is ook best een mooie auto en schreeuwt tenminste niet IK BEN EEN EV EN DAAROM EEN CROSSOVER MET RARE LIJNEN! Hij zou naast de Taycan ook op mijn shortlist staan, mocht het echt moeten.
Charles Taycan 4S zegt
@mpgc, klopt idd! Volledig mee eens! Ik had hetzelfde totdat de Taycan op de markt kwam die ik wel fraai vond qua design . De i4 ziet er ook fraai uit dus begrijp je volledig!succes!😉👍
Paul58 zegt
Mooi toch valt er genoeg te kiezen voor iedereen! Iedereen blij. Velen altijd zo gefrustreerd als het over ev vs benzine gaat. Als je zelf kan kiezen wat je leuk vind snap ik dat nooit zo.
bernoulli zegt
Klinkt logisch. Anders blijft het toch een beetje het idee van een media streamer in de behuizing van een platenspeler.
petroldrinker zegt
En toch, al zou de nieuwe 10x zo snel zijn, doe mij de versie met emotie maar… de ICE dus!
sportabgasanlage zegt
Helemaal eens. Je kijkt een film ook niet zonder geluid, dat is meer dan de helft van de beleving.
bernoulli zegt
Bij de meeste sportieve ICE’s komt de beleving tegenwoordig ook uit de speakers.
Edge zegt
Ach, emotie. Wat mij betreft een zwaar overtrokken woord. Wanneer je een sportwagen of ander leuk speeltje voor in het weekend hebt, ja dan ben ik het wel met je eens dat emotie belangrijk is en een EV de charme van een brandstofmotor met bijbehorend geluid niet kan evenaren.
Maar voor dagelijks vervoer? Op een enkele autoliefhebber en een paar fundamentalistische anti-EV’ers na gaat niemand dat geluid missen. Het optrekken van 0 naar 50km/u of het 100km/u rijden op de snelweg kan echt prima zonder geluid. Sterker nog, als je je autoradio aan hebt staan (spoiler alert, dat hebben veel mensen toch wel) merk je je sowieso al vrijwel geen verschil.
sportabgasanlage zegt
@edge daar heb je ook helemaal gelijk in hoor. Voor dagelijks vervoer ben ik ook zeker niet tegen (PH)EV’s, want dan wil je comfort. Maar voor je weekendspeelgoed gaat er niks boven ouderwetse fuel-to-noise-converters.
berlinetta zegt
@Edge: Helemaal eens. Voor dagelijks vervoer is elektrisch rijden prima. Maar ik ben wel benieuwd hoe de supercarmerken met die transitie omgaan. Een elektrische supercar vind ik vooralsnog geen bal aan.
Edge zegt
@berlinetta: Ik denk dat die vooral nog even aan de verbrandingsmotor willen vasthouden. Onlangs stond er nog een artikel hier op Autoblog dat ze bij de EU lobbyen voor een uitzonderingspositie vanwege hun geringe afzet en dus ook geringe bijdrage aan de vervuiling.
Redrum zegt
En dat is ondertussen ook weeral van tafel geveegd….
mashell zegt
Iets wat je veel ziet bij liefhebbers van klassieke Engelse of Italiaanse klassieke wagens is dat ze slechte eigenschappen verbloemen door ze karakter te noemen. Tamelijk absurd eigenlijk.
En dat is iets wat je nu ook ziet bij liefhebbers van verbrandingsmotoren, dat ze menen motorgeluid, vibraties uit de aandrijflijn, schakelmomenten, benzine dampen en rook uit de uitlaten nodig te hebben voor de emotie en beleving. Maar het is allemaal bullshit!
Om voor mijzelf te spreken: ik ken geen auto die zo lekker rijdt als mijn eigen e-tron, soepel, snel, stil, comfortabel, gewoon de prettigste manier om te reizen, elke kilometer een glimlach op m’n smoel. En daarmee meer positieve emotie en beleving dan ik in andere wagens ooit gehad heb.
petroldrinker zegt
@mashell: tja das voor ieder anders, van stilte word ik juist opgefokt etc, ik kan niet tegen stilte,daarom dat ik EV’s ook zo haat, en muziek op via de radio is het niet voor mij, moet gewoon motorgeluid hebben, ik ben nog nooit zo aggresief uit autos gekomen als ik uit EV’s stap…
mashell zegt
Ik ben ooit eens in zo’n geluidsvrije ruimte geweest, zo eentje met van die puntige schuimen wandbekleding waar binnen je helemaal niets hoort, dood eng! Maar ik weet rust te waarderen, ontvlucht dan ook regelmatig de stad (vogeltjes klinken nou eenmaal beter dan brommers) en kan muziek enorm waarderen vanwege de emoties die het opwekt, dat doet het voor mij echt heel veel sterker (logisch vanwege het grotere frequentiebereik) dan het vaak erg monotone gebrom van een verbrandingsmotor. Ik voel eigenlijk een beetje medelijden met je.
power369 zegt
@mashell: Een E-tron is een ontzettend fijne reisgenoot en ik snap jouw beredenatie voor emotie. Maar het feit dat een engelse of italiaanse soms wat temparement heeft zorgt ervoor dat het ook een enorm lekker gevoel geeft als hij het wel lekker doet. En misschien rijd oud spul niet zo lekker als jouw e-tron maar het leeft. Wat mij betreft is een combinatie van beiden de ideale oplossing.
sportabgasanlage zegt
@mashell dat ís geen bullshit, jij víndt dat bullshit. Grote nuance.
Voor dagelijks vervoer is een EV qua stilte en comfort onverslaanbaar, en voor het stoplichtsprintje ook. Maar geluid, geur en vibraties kunnen wel degelijk emoties oproepen en bijdragen aan de beleving. Een film zonder geluid is ook niet leuk om te kijken, een bos bloemen die niet geurt is alleen leuk om naar te kijken, een achtbaan die geen geluid maakt en niet trilt en schud is saai, en een sportieve auto mag brullen en door de versnellingen gejaagd worden om je te betrekken bij de ervaring.
mashell zegt
Uiteraard kunnen geluid, geur en vibraties kunnen wel degelijk emoties oproepen en bijdragen aan de beleving, maar het gaat hier niet om sex maar om autorijden. Om van A naar B te komen, wat toch de hoofdtaak van een auto is, zijn geluid, vibraties, geur en rook overbodig en eigenlijk zelfs ongewenst. Ik beweer dus dat het in een elektrische auto vanwege de soepelheid en stilte (daarmee klinkt de muziek ook gewoon beter) gewoon lekkerder rijdt, het zit dichter bij de perfectie en is dus beter. Dus ja, dat argument dat geluid, geur en rook nodig zijn is keiharde bullshit!
Je stelt “een sportieve auto mag brullen en door de versnellingen gejaagd worden om je te betrekken bij de ervaring” maar dat is niet betrekken bij de ervaring, dat is juist afleiden van de ervaring waarbij het bij sportief rijden eigenlijk om gaat: de snelheid. Doordat er zoveel randverschijnselen zijn lijkt het vooral indrukwekkender dan het is. Ga maar eens in een MG B met een dakje open rijden op een 80km weg, je krijgt heel veel prikkels maar het is gewoon maar 80. Als je doel vermaak door prikkels is dan is dat helemaal prima, maar aan het doel van A naar B rijden draagt dat helemaal niet bij. Als je in een elektrische auto een mooie opera of wat goede heavy metal opzet krijg je ook extra prikkels.
frank2b zegt
Van de sneue herrie die de meeste wagens maken krijg ik geen blije gevoelens. Je bent toch de grootste droeftoeter die er bestaat als je een Golf vernaggelt met een kennelijk defecte uitlaat en verziekt ontstekingstijdstip?
Zelf rijd ik Lexus en geniet als ouwe sok van de rust en stilte aan boord. Kom maar door met die EV. Dat geluid van die schraapdieseltjes, spaartorretjes en kermiskarretjes gaat niemand missen.
rutgerg zegt
De huidige i3 zal tegen die tijd wel uitgefaseerd zijn toch. Kunnen ze die naam prima gaan gebruiken. Mercedes deed dat ook met de a klasse. Van een bejaarde boodschappen auto naar een volwaardige hatchback.
sportabgasanlage zegt
Dat lijkt mij ook het meest logisch
karhengst zegt
Alleen iedere verkochte elektrische 3-serie dan niet mee in de eindejaarslijstjes van best verkochte modellen ter wereld. “3-Serie” is wat dat betreft ook gewoon een begrip dus ik kan me goed voorstellen waarom BMW dit graag wil handhaven, zeker nu men ziet dat elektrisch simpelweg de norm gaat worden. Een dergelijke merknaam begraven is dan een doodzonde.
Richmond zegt
@karhengst: gaat om de naam voor de elektrische 3 serie niet de gewone 3 serie. Tot er alleen maar ev’s zijn zullen de ev’s altijd beginnen met een “i”
rwdftw zegt
Ik ben wel benieuwd of dit ook het uiteindelijke model wordt. Ja, die lange motorkap geeft een mooi ontwerp, maar er hoeft in dit geval geen 3 liter 6-in-lijn onder. Zouden ze er een enorme frunk van maken?
bernoulli zegt
Dat is wel een goeie. Kenmerkende van BMW is toch wel de lange neus en de korte kont.
Richmond zegt
@rwdftw: foto is van de i4. Dat is de definitieve versie. Is voor 98% gelijk aan de 4 serie Gran Coupé. Alleen het dashboard is echt opvallend afwijkend. De rest zit in details die anders zijn om de stroomlijn te verbeteren tbv de actieradius
Edge zegt
Ik zie de vergelijking met de i4 en de 4-serie Gran Coupé niet helemaal. Dat is toch echt heel duidelijk één en dezelfde auto die zich enkel door wat andere bumpertjes probeert te onderscheiden. Bij de echte EV-look uitvoeringen lukt dat wellicht nog een beetje, maar de i4 M50 is qua uiterlijk niks meer of minder dan een 4-serie Gran Coupe zonder uitlaten. BMW maakt daar zelf ook niet echt een geheim van, want ze delen de modelcode G26 en BMW communiceert dat ook als zodanig. Ik hoop dat BMW dat met de elektrische 3-serie toch iets beter gaat doen, zeker als er wordt gesproken van een hele nieuwe generatie 3-serie.
Richmond zegt
@Edge: ik denk dat bmw dit juist slim doet. Voor veel mensen is de erg afwijkende looks juist een reden om geen ev te halen.. in het segment van de i4 is dat dus geen argument meer
rogerzz zegt
Een volledig elektrische station en geen SUV-sausje, het heeft even geduurd sinds de oerknal. Een 3-serie station EV, hopelijk zonder 100 blauwe logootjes om te laten zien dat je de wereld aan het redden bent.
Ik ben nog zo’n 25 jaar en 20 kilo verwijderd van een (elektrische) SUV, en ik ben vast niet de enige die zo denkt. Hoe moeilijk kan het zijn, als de Tesla de model 3 kan maken, dan zou er toch ook al lang A4/Passat/3-serie/Octavia stations in EV vorm gemaakt hadden kunnen worden?