Alles waarvoor je een 5 Serie zou kopen, maar dan in een 3 Serie. De BMW 3 Serie *ahem* Gran Limousine Iconic Edition is precies dat.
Het klinkt zo tegenstrijdig: in China is men altijd eropuit om de langste wielbasis te hebben. Eigenlijk niet omdat Chinezen, die in vergelijking met de bonenstaken in ons land zo’n 20 centimeter korter zijn, nou perse die ruimte nodig hebben: meer zodat je kunt laten zien wat je kunt permitteren. Dat moet op eigenlijk elke auto, in ieder geval sedans. Dus naast de BMW 7 Serie wordt aldaar ook de 5 Serie en zelfs de 3 Serie als LWB geleverd.
BMW 3 Serie Gran Limousine Iconic Edition
Dat sloeg kennelijk aan in andere grote Aziatische markten. In India komt nu een nieuwe versie van de BMW 3 Serie en de naam zegt eigenlijk al genoeg. De auto heet namelijk voluit BMW 3 Serie Gran Limousine Iconic Edition. Nee, die van míj is het langst!
Chique de friemel
Wat houdt het in? Van alles en nog wat. Ten eerste dus dat dit inderdaad de verlengde 3 Serie is, meer ruimte tussen de wielen en daarmee een langere achterdeur. Het gaat echter verder dan dat. Neem nou die mooie kristalachtige versnellingspook. Of sowieso het interieur. Het getoonde exemplaar (waar trouwens verdacht weinig beeld van is) is donkerblauw met een mooi bruin lederen interieur, met van die kussentjes op de hoofdsteunen. Dan heb je het echt wel ergens over, toch? Wees welkom op elke Indiase golfclub.
Lichtgevende nieren
Maar wat de BMW 3 Serie Gran Limousine Iconic Edition écht iconisch maakt, is de lichtgevende nieren. BMW levert deze al op de X6 en aftermarket op een paar andere modellen, maar op de speciale 3 Serie krijg je ze er standaard bij. Het kan aan gewenning liggen, maar ondergetekende vindt het wel wat hebben.
Prijzen
Een BMW 3 Serie kost in India omgerekend 51.600 euro. De BMW 3 Serie Gran Limousine Iconic Edition komt als 320Ld en 330Li, met de L van LWB uiteraard. Opvallend genoeg is de 330Li de goedkope versie, die kost omgerekend 61.500 euro. De dieselversie is trouwens niet extreem veel duurder, omgerekend 63.100 euro. Om even terug te komen op de claim ‘dat de BMW 3 Serie Gran Limousine Iconic Edition de 5 Serie overbodig maakt’: die kost alles vanaf zo’n 72.000 euro (omgerekend). Dus ja, wat dat betreft is de super de luxe 3 Serie de betere koop. Helaas dus wel alleen voor India. Zou jij zo’n lekker chique 3 Serie overwegen in plaats van een 5 Serie?
frank2b zegt
Én niet alleen verlichte maar ook fraai geproportioneerde nieren.
Kom dáár maar eens om met je 7-serie.
erwinlagcher1977 zegt
Die verlichte nieren maken ‘m af. Ze lijken dan optisch minder groot.
Charles Taycan 4S zegt
Fraaie auto, nieren en hoofdsteunen!😉👍
por100 zegt
Ik vind een smallere auto in Nederland wel een groot voordeel. Dus ja
tinnemans zegt
@por100; Daar heb je inderdaad een goed punt. Ik heb een 15 jaar oude E65, en dat is soms verrekte onhandig. Zeker in oudere parkeergarages. Deze zomer in Frankrijk ging ik een parkeergarage in waar er een krappe S-bocht in de afdaling zat, daar was ik wel even zoet mee.
Maar omdat ik in oudere auto’s rijd, en de grotere modellen veel harder afschrijven, zou het toch zomaar kunnen dat ik met een zwaarder gemototiseerdere 5 thuis zou komen.
M’n E65 met kleine V8 was op het moment dat ik ‘m kocht ook goedkoper dan z’n E61 broertjes. Ik steek wel een keertje extra.
Wolflow zegt
@tinnemans: ook een langere auto is onhandig in parkeergarage
posthumus zegt
Vrachtwagen versierd als kerstboom worden aandeel kant gezet, maar dit soort kermis komt gewoon door de typegoedkeuring?
harrie zegt
Kentekenplaten met ‘Shirley’ en ‘Kevin’ achter de voorruit zouden hem wel afmaken, ja.
HFdude80 zegt
@harrie: nee in india plakken we een sticker van onze favoriete hindu god over de hele achterruit.
mpgc zegt
@posthumus: volgens mij werkt die verlichting op de X6 in NL alleen als ie stil staat.
bohica zegt
@posthumus: hij brandt alleen tijdens het starten en uitzetten. Als je rijdt brandt de verlichting niet
Wolflow zegt
@posthumus: valt wat mij betreft in zelfde categorie als verlichting onder auto die ook verboden is
neymar zegt
De 3 Serie is en blijft absoluut de grote vedette van zijn klasse!
JanJansen zegt
De huidige 3-serie weegt ook net zo veel als een 5-serie van de vorige generatie.
faalhaas zegt
Mooie bak, jammer dat ie zo smerig is.
bischero zegt
Ik zou hem zeker overwegen, prima alternatief voor een 5.
Sanitarium zegt
Werd toevallig net ingehaald op de snelweg door zo’n nieuwe golf met die gekke verlichting in de grill. Ziet er toch niet uit.
Het is nu echt een rijdende nacht apotheek.
goodvibrations zegt
Meer beenruimte in de 3 kan zeker prettig zijn.. Dus ja! 5 serie is mooi maar ietwat groot vind ik.. C & D segment spreekt mij qua afmetingen en rijplezier het meeste aan..
HFdude80 zegt
Ik woon in India, en kan beamen dat kussentjes de meest premijum opties zijn die je kan kiezen. Sommigen hebben zelfs je initialen erin geborduurd 🙏🏻
tjorque zegt
Doe mij de 5 dan maar hoor. Zonder bordeel-verlichting aub…
moveyourmind zegt
Zo’n verlengde versie kopen ze daar vast niet alleen uit praktische overwegingen, maar ook om hun rijkdom te etaleren.
Net als dat in onze contreien mensen hun geambieerde positie op de maatschappelijke ladder aan de buitenwereld willen tonen door de hoogte in te gaan met hun SUV. En die moeten steeds hoger worden, want de buurman in de Vinexwijk wil de buitenwereld ook laten geloven dat hij grootgrondbezitter is en koopt ook een steeds hogere SUV.
Gebeurd in India natuurlijk ook. Als jij een verlenfde 3 serie koopt staat er bij de buurman binnen de kortste keren een verlengde 5 serie. Een even onzinnige competitie als hier, maar het levert wel mooiere auto’s op. Zo’n verlengde 3 serie ziet gewoon goed geproportioneerd en smaakvol uit.