Ook weten we wanneer (ongeveer) de nieuwe BMW 3.0 CSL op de markt komt!
Het kan zijn dat je de nieuwe BMW M4 niet heel erg mooi vindt en extreem veel geld hebt. De kans is niet groot, maar zeker aanwezig. Nou, waarde lezer, dan hebben wij enorm goed nieuws voor je! De nieuwe BMW 3.0 CSL komt er namelijk al snel aan.
Het idee erachter is niet verkeerd. Op basis van de M4 komt BMW met de 3.0 CSL. Gek genoeg ziet deze auto er minder buitenissig uit dan het model waarvan ‘ie is afgeleid. Denk aan de CSL-hommage van enkele jaren geleden.
Collega @Machielvdd kon je enkele maanden geleden al informeren over de auto. Voor nu weten we iets meer, dankzij het doorgaans uitstekend geïnformeerde BMWBlog.
50-jarig jubileum
De nieuwe BMW 3.0 CSL zal dit jaar het 50 jarig jubileum van BMW Motorsport vieren. Er zijn meerdere auto’s die dat dan, overigens. We hebben al behoorlijk wat speciaaltjes de revue laten passeren. Nu is het tijd voor de echte bijzondere auto’s. Morgen komt de BMW XM mega-SUV eraan.
Daarna – enkele weken later waarschijnlijk – is het de beurt aan de nieuwe BMW M2. Daarna komt de nieuwe BMW 3.0 CSL. De productiestart staat gepland voor november 2022. De eerste exemplaren zullen in 2023 aan klanten worden geleverd.
Het zal ook zeker een spectaculair rijdende auto worden. De M3 en M4 zijn al heel erg goed, maar de nieuwe BMW 3.0 CSL krijgt een zeer streng dieet. Het gewicht moet onder de 1.550 kg komen te liggen. Minder gewicht is altijd meer beter. Ter referentie, een M3 CSL weegt 1.350 kg, dus het is allemaal relatief.
Komst nieuwe BMW 3.0 CSL
Het vermogen zal zo’n 560 pk bedragen. De auto is echt bedoeld voor de enthousiasteling, dus hier alleen een handbak en achterwielaandrijving. We zijn benieuwd wat ze met die handbak doen, want de standaard M3 zit al behoorlijk aan het maximum wat de transmissie aan kan qua vermogen en (met name) qua koppel.
Dan het slechte nieuws: er worden maar 50 exemplaren van de nieuwe BMW 3.0 CSL gebouwd. Daarna is het over und schluss. Van de 50 blijven er 30 in Europa. 8 gaan naar Azië. De 12 resterende auto’s gaan sowieso niet naar de VS. Onze gok: die gaan naar het Midden-Oosten.
Maar er is meer slecht nieuws, de prijs zal ongeveer 750.000 euro bedragen, nog voor de fiscus zijn plasje erover kan doen. Vanwege de lage aantallen en het feit dat de auto grotendeels met de hand in elkaar geschroefd wordt, is de prijs ietsje hoger dan een reguliere M4.
Meer lezen? Dit zijn 11 twaalfcilinders met handbak!
por100 zegt
Tsja, fenomenaal, alles. Styling, hommage, lijnenspel, hardware en prijs.
rollingstoned zegt
Voor die €750.000,- kon er niet eens een héél stuurwieltje vanaf? 🥴
flyerbunch zegt
Gelukkig dat ze hier niet de styling van de X M of M2 over hebben gegoten. Mss is dit wel de laatste mooie BMW? Zie hem wel iets liever in prototype vorm met M kleuren.
lekkerlinksrijden zegt
De auto lacht wel naar je
Diesel Rocks zegt
Het is meer de grijns van iemand die je net 750.000 euro afhandig heeft gemaakt.
rwdftw zegt
Ik ben al blij dat ze na al die overgedimensioneerde nieren eindelijk een set nieren hebben ontworpen die nog steeds groot zijn maar wel een heel stuk mooier.
En er zullen vast liefhebbers met diepe zakken zijn die dit snoepje moeten hebben.
karhengst zegt
“M and the boys”
turbolife zegt
Toen ik die auto voor het eerst zag dacht ik nog dat het goed zou komen met het design van BMW
jippie zegt
Als je tegenwoordig een mooie BMW wilt dan zijn de prijzen dus op supercar niveau.
e38ossie zegt
Helaas zullen we van die 50 exemplaren waarschijnlijk nooit één op de weg gaan tegenkomen. Die worden allemaal als een kunstwerk (wat het natuurlijk ook is) geconditioneerd weggezet om te rijpen.
canon4ever zegt
Ik was zo bang dat die hetzelfde ontwerp als dat van de nieuwe M2 zou krijgen, phew!
vondudenstein zegt
Druk & duur
Maar niet spuug en spuug lelijk, dus… dat is een plus voor BMW tegenwoordig.
jurgen80 zegt
Hebben we deze one off k1600b al eerder gezien? Ja toch?
jurgen80 zegt
Concept 101, ik zie het al