Wacht maar totdat je de prijs van de nieuwe BMW 3.0 CSL hoort…
Je moet het BMW wel nageven, ze weten hoe je geld moet verdienen. En daar is eigenlijk niets mis mee. Je moet alleen geen onverbeterlijke fanboy zijn die alles afkraakt en vervolgens in een oude Z3, E46 of E91 door blijft rijden. BMW verdient aan dat soort mensen al jarenlang geen geld meer.
Mensen willen gewoon heel graag mega-grote en uiterst vervuilende obesitas-SUV’s met vooral een opvallend en indrukwekkend exterieurdesign. Daarom is de BMW XM er tegenwoordig. Als ‘mooi’ een goed verkoopargument geweest zou zijn, waren alle auto’s wel mooi. McDonald’s is het meest succesvolle restaurant en daar verkoopt men ook geen ‘smakelijk’ eten.
Gelukkig zijn er bij BMW ook romantici en liefhebbers van het ‘oude’ BMW. Om het vijftig jarig bestaan van M te vieren, is hier de nieuwe BMW 3.0 CSL. De auto is geïnspireerd op de ‘Batmobile’ van weleer, die óók 3.0 CSL heette. Je weet wel, de E9.
Hardpoints
Héél erg kort door de bocht is het een BMW M4 met een ander koetswerk. Sterker nog, je kunt de ‘hardpoints’ van de M4 nog gewoon zien zitten. Dat is helemaal niet erg, dat is bij de BMW Z4 en Toyota Supra ook het geval en die vinden we ook allebei tof. Het valt vooral op hoeveel mooier de nieuwe BMW 3.0 CSL is ten opzichte van de huidige BMW M4 Coupé.
Uiteraard is de nieuwe BMW 3.0 CSL zo puristisch mogelijk qua aandrijflijn. Er is een zes-in-lijn benzinemotor (de S58B30T), handbak (ZF GS6-53BZ), achterwielaandrijving en een sperdifferentieel. Er is wel iets bijzonders aan de hand met die motor. BMW heeft gekozen voor een enorm surplus aan vermogen (560 pk), veel toeren en relatief weinig koppel (550 Nm). Ter referentie, de M4 CSL heeft 650 Nm.
Zo wordt de vermogens- en koppelafgifte van een atmosferische motor gesimuleerd. Het is voor fabrikanten vaak heel verleidelijk om zo snel mogelijk al het koppel vrij te geven, maar dat levert geen leuker rijdende auto op. Ferrari past deze tactiek overigens al jaren toe, sinds de 488 GTB.
Als de ZF GS6-handbak in de nieuwe BMW 3.0 CSL gelijk is aan die van de M4 (en daar lijkt het wel op), dan komt dat simpelweg omdat je met een standaard S58-motor al richting de grenzen gaat van wat de transmissie aan kan. Daarom zijn de Competitions voorzien van de automaat en zijn de meeste getunede M4’s een Competition. Het blok draait maximaal 7.200 toeren, niet verkeerd.
Prijs nieuwe BMW 3.0 CSL
Uiteraard is het onderstel aangepast op de nieuwe situatie. Het adaptieve M-onderstel heeft elektronisch geregelde schokdempers. Tevens is er M Servotronic, de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging). Het remsysteem is lekker overbemeten, dnakzij een M Ceramic Big Brake kit. Achter zijn de schijven 380×28, voor zelfs 400×38. Flinke ho-ijzers dus.
Ook het interieur is precies wat je verwacht. In basis gelijk aan de M4, maar dan met twee kuipstoelen en een achterbank ontbreekt. Kortom, de nieuwe BMW 3.0 CSL is alles wat je maar kon verwachten. Er worden er 50 gebouwd en die kosten zo’n 700-800 duizend euro.
Naar het schijnt komt er eentje naar ons land toe. Vinden we dit tof? Jazeker! Jammer alleen dat er zo weinig van komen, dat ze zo duur zijn en dat de M4 gewoon niet deze 3.0 CSL is. Ideetje voor de facelift misschien?
Meer lezen? Dit zijn alle speciale M3 en M4 modellen!
Robert zegt
Wow, laten ze dit bij BMW als maatstaf gaan nemen voor hun toekomstige ontwerpen.
Zou ‘die ene’ voor Nederland bij meneer Perridon terecht komen? Deze auto zou zeker niet misstaan tussen z’n de andere auto’s in z’n colllectie.
vbarchetta zegt
Dhr. Perridon is geëmigreerd naar Dubai als ik me niet vergis. Misschien is deze wel gekocht door de grootste BMW collector van Nederland Harry van den Anker. Hij bezit tevens 1 van de grootste BMW Z8 verzameling die er bestaat…
none1234 zegt
:D dat geeft wel weer het intellectuele niveau aan, als je kunt kiezen van alle plekken op de wereld en je dan een zandbak laat aanpraten.
Robert zegt
Hij is nog vaak genoeg in Rotterdam te vinden, hoor. Het zal vast wel iets met inkomstenbelasting o.i.d. te maken hebben, dat hij Dubai nu als hoofdverblijfplaats heeft gekozen.
kniesoor zegt
Perridon zelf heeft niet veel met BMW, geloof ik. Misschien, dat z’n zoon er interesse in zou kunnen hebben, die rijdt/reed een M2.
janmetdelangeachternaam zegt
Die grille is wel stukken beter zo
Edge zegt
Dit heeft een heel hoog Toyota Supra A90 gehalte. Daar hadden ze ook een prachtige lage, brede sportauto als concept (FT-1), maar lijkt het productiemodel te hoog en te dik (corpulent, niet de vertaling van ‘gaaf’)doordat ze diezelfde vormen op een platform met compleet andere verhoudingen hebben toegepast. BMW flikt precies hetzelfde met deze 3.0 CSL. De auto had iets lager,en vooral véél breder moeten zijn. Als M4 met wat andere bodypanelen werkt dit design gewoon niet.
Baffie zegt
Als je er van de zijkant naar kijkt zou je zweren dat ze een Mustang als basis hebben gebruikt. (niet die elektrische).
flow82 zegt
Ik vind em best lekker. Alleen niet voor die prijs.
Vehicle zegt
Pfff ….. €700 tot 800k ws zonder onze NL-taxes, dus richting het miljoen 😳
Daar zijn wel héééééél veel Euro’s voor een BMW.
Inderdaad zoals @edge al zegt, ze kunnen beter deze versie voor de M4 inzetten.
none1234 zegt
Inderdaad 700k voor een bmw ….
Jagris zegt
Hij is best mooi. Ik dacht al dat de prijs redelijk stevig zou zijn, maar zat te denken aan dik in de 3 ton, misschien 4. Niet dit astronomische bedrag dat genoemd wordt…
drtim zegt
Nog steeds vind ik die nieren een tandje te groot, maar zooo veel beter te pruimen dan die hazetanden van de 4 en M3.
jeroenm83 zegt
Wat moet die sjeik nou straks met een handbak in zijn garage?
berlinetta zegt
Ik vind hem wel mooi, afgezien van die dakspoiler. Stickers eraf en een mooi kleurtje, zet maar voor de deur. Alleen die prijs. Ik snap dat BMW denkt dat de gek het toch wel betaalt, maar ik zou die gek niet zijn als ik het geld had.
kennone zegt
Heel gaaf!
ecknine zegt
Er komen 2 stuks naar België met een retailprijs van €765.000 incl. BTW. Gewoonweg buiten proporties duur dit ding… Helaas zullen ze wellicht alle 50 ergens in een collectie terechtkomen en niet op de Nordschleife.
heckblende zegt
als je het geld hebt maakt de prijs niet uit
robertvanheerde zegt
Best een gaaf ding zo! Hij lijkt alleen een beetje hoog ofzo. Of ben ik de enige die dat ziet? Maar even serieus…. die prijs…. Ik bedoel, je ziet duidelijk dat het een ‘verbouwde’ M4 is, dus logisch dat hij wat duurder is. 250.000-300.000 had ik niet vreemd gevonden. Zeker niet voor zo’n gelimiteerd exemplaar. Maar 700.000-800.000 euro?! Dat slaat nergens op. Dan hadden ze gewoon de conceptcar (https://topgear.nl/autonieuws/bmw-30-csl-hommage-mooi-eerbetoon/) in productie moeten nemen, met een M8 als basis….
Turbo S zegt
Ik vind er werkelijk niks aan. Doet me denken aan de BMW Vision Gran Turismo maar die vond ik wel gaaf.
3246cm252kw zegt
Het prototype was veeeeeeel mooier! Helaas.
ArnoldH zegt
Wat veel body boven het achterwiel. Het lijkt wel een suv…
HzR zegt
Dus een M4 met een beetje meer vermogen, een paar carbon body panelen en zonder achterbank is ineens 7x de prijs?
En dan bouwen op de legende van een auto van 40 jaar geleden.
En dan de L in de naam terwijl ie bijna 2 ton weegt.
Als ze hier op z’n minst mee zouden gaan racen om te bewijzen dat ie de naam CSL waardig is. Dit is alleen leuke marketing praatjes rond een design studie.
flyerbunch zegt
Ze hadden de nieren best nog een beetje ingekort en verbreed, maar goed het is al beter dan die konijnen tanden op de m3/m4. Mss de ommezwaai omdat deze auto niet in grote getallen in China zal terechtkomen mss?
jcjc zegt
En ineens is duidelijk wat de Hofmeister doet voor BMW… gaaf hoe ze met een kleine aanpassing deze weer terug laten komen :). En zoals hier al meer vermeld: wat had de 4-serie heerlijk kunnen zijn!
deeeef zegt
chk kenteken T-114-LF