De vierdeurs coupé van BMW is opgefrist, dit is de nieuwe 2 Serie Gran Coupé.
Werkt dat nieuwe frontje van de 1 Serie beter op de 2 Serie Gran Coupé? Oordeel zelf. Want de Duitse autobouwer heeft het doek getrokken van de nieuwe. Het is de tweede generatie van het 4-deurs model. Daarmee heeft BMW een vervolg gegeven aan deze vierdeurs coupé.
Audi heeft de A3 limo, Mercedes de CLA (binnenkort een nieuwe) en eventueel een A-klasse sedan. Dan kan BMW natuurlijk niet achterblijven met zijn eigen compacte limousine. De eerste generatie 2 Serie GC is inmiddels gedateerd. Deze nieuwe generatie komt de oude aflossen.
Ondanks de naam 2 Serie weet jij inmiddels, denk ik, hoe de vork in de steel zit. De 2 Serie Coupé is een echte volbloed met achterwielaandrijving en puike motoren, waaronder een zes-in-lijn. De 2 Serie GRAN Coupé is een voorwielaandrijver met hooguit een gepeperde viercilinder. De auto staat dan ook op het platform van de 1 Serie.
Na de komst van de nieuwe 1er is het nu de tijd voor de BMW 2 Serie Gran Coupé. Een compleet nieuw uiterlijk. Ja, kom maar door met de Kia-grappen. De achterkant is eveneens nieuw. Eigenlijk zie je alleen nog aan de zijkant enige overeenkomsten met de oude.
Je kijkt naar een 4,5 meter lange auto met een wielbasis van 2,67 meter. De breedte bedraagt 1,8 meter. De nieuwe is 25 mm hoger tot 1,44 meter. Ook noemenswaardig is het feit dat de 2 Serie GC 20 mm is verlengd in vergelijking met de oude. Er zijn twee Uni lakkleuren en zeven metallic lakkleuren. Bij BMW Individual kun je verder shoppen voor specifieke wensen. Net als bij de 1 Serie zijn er 85 M-pakketten om uit te kiezen. Gaan we door naar het echte belangrijke: de motoren.
Motoren
Het begint bij een 220 met een driecilinder en 170 pk. Daarnaast heb je de 220d met 163 pk of de 218d met 150 pk. Topmodel is de M235 xDrive. 300 trappelende paarden staan tot je beschikking, waarmee de auto in 4,9 tel naar de honderd sprint. Alle motoren zijn gekoppeld aan een 7-traps Steptronic-transmissie met dubbele koppeling.
Interieur
Een verhoogde stijfheid van de carrosserie en een nieuw onderstel moeten de nieuwe BMW 2 Serie Gran Coupé tot een beter sturende auto maken. Het interieur is herkenbaar. Geen echt leder meer, alles is vegan spul. Eventueel in combinatie met Alcantara. Afhankelijk van de motorisering heb je tot 430 liter bagageruimte in de GC. De 220 en 220d zijn krapper met 360 liter ruimte.
Prijzen en concurrentie
Vanaf het voorjaar staat de nieuwe BMW 2 Serie Gran Coupé in de showroom. Ondanks de marktintroductie in maart 2025 kan BMW nu al de prijzen bekendmaken. Het begint bij 45.551 euro. Ter vergelijking, een Mercedes CLA begint bij 45.685 euro en een Audi A3 Limousine is er vanaf 39.302 euro.
Rick-dos zegt
Het ziet er een stuk beter uit dan het vorige model. Maar goed, dat is ook niet een heel hoge lat om overheen te springen.
JelmerS zegt
Het enige goede nieuws is ook dat deze niet op de vorige lijkt…
PunicaOase zegt
Hmm, ik vind juist die vorige een stuk beter ogen. Dit is meer een Kia.. En vier uitlaten is ook wat overdreven, zeker omdat dat ding toch als een stofzuiger klinkt..
Richmond zegt
Eens dat is bij de 1 serie dat het uitgaande model er beter uit ziet
Mas-Estate zegt
Eensch! Die vorige klopte gewoon net niet, met name de achterkant. Dat ziet er nu veel beter uit.
DennisTK zegt
Nu ben ik al niet de grootste fan van BMW, maar dit model kan je een Kia logo opzetten (met alle respect voor Kia) en dan geloof je het ook. De CLA, die ook wel toe is aan een facelift, straalt naar mijn mening dan toch veel meer uit.
dijan zegt
Dus kun je voor meer als 6000 euro aan extra s bestellen op een Audi A3 ,nou dat zou ik het wel weten . Ook vind ik de verhoudingen bij Audi beter kloppen.
rwdftw zegt
170PK uit een 3 pitter? Even op BMW.nl gekeken, het is een mild hybrid met 1.5 liter 3 pitter en 15PK mild hybrid erbovenop. Er zit volgens de site een 1kWh batterij in dus die heb je ook zo leeg.
Er zijn van die momenten dat ik denk “Be done with it”. Dit is er zoeentje. Accupakketje eronder, benzine eruit en een paar electromotoren erin. Niemand hier zit te wachten op de diesels en de M235 zit meteen boven de 80k. Dan moet je nog gaan klikken dus boven de 90 eindigen lukt ook. Veel geld, dus die zal hier ook niet populair worden.
RutgerK zegt
Wat een ingewikkelde naam voor een sedan.
dare2think zegt
Maar even wat maten:
BMW 3 E46 2006____: Wielbasis 2,73m, lengte 4,47m, hoogte 1,41m, breedte 1,74m
BMW 2 GC F45? 2025: Wielbasis 2.67m, lengte 4.50m, hoogte 1,44m, breedte 1.80m
Dat betekent dat een E46 al helemaal binnen de buitenmaten van een 2 GC past, auto’s zijn groot geworden..
rwdftw zegt
Nog erger, de wielbasis is korter dus er moet meer overhang zijn.
Overigens is dat op een ander vlak ook nadelig. Hoe groter de wielbasis, hoe meer rust in het onderstel. Beter voor lange astanden cruisen. Wil je weer bergpassen pakken dan is een korte wielbasis aan te raden. Dan zou ik echter voor de 2 Coupe gaan.
O plaat zegt
Gezien enkel deze achterwiel aandrijving heeft is deze de enige van de drie die ik zou willen. Al snap ik het nut van deze wagen niet goed. Een 2 is een leuke coupe maar om 4 personen te vervoeren vind ik een 3 serie zelfs te klein.
horch zegt
In het artikel staat dat ook deze géén achterwielaandrijving heeft, dat heeft alleen de coupé, dat is een heel ander model dan de Gran coupé.
Tom zegt
Lelijk.
HZW zegt
Het is toch wel behelpen met 300 pk in het topmodel.
Dat ding zal toch wel 1500 Kg+ wegen vermoed ik.