Feit: De dealerpresentaties van BMW zijn zo lek als een mandje. Nadat gisteren al doorsijpelde dat er een M550dX op komst is, horen we nu dat de nieuwe 1 Serie zeer binnenkort met een meer potente zes-in-lijn te verkrijgen is. Geen verrassing, wel fijn nieuws nadat we murw zijn gebeukt met driecilinders-spookverhalen en FWD-plannen.
Wie nu naar de BMW-dealer stapt en een verkoper aan zijn Suitsupply-jasje trekt om te vragen naar de snelste 1 Serie van de nieuwe lichting (3-deurs en 1M-versie van het oude model uitgesloten, evenals diesels), zal worden doorverwezen naar de 118i met 170 pk en 250 Nm. Maar binnenkort wordt er een versie met een iets groter LOL-gehalte aan het gamma toegevoegd, en daar komt zelfs de ‘M’ van MeerPkAlsjeblieft voor te staan. Wel heb je ooit.
De M135i krijgt zijn vermogen van het bekende 3.0-liter zescilinderblok, ook wel bekend als N54 met beademingsbijstand van twee turbo’s. Waar de vorige 135i nog 306 pk leverde, krijgt deze uitvoering er “een laffe 14 pk bij”, aldus onze Chef Rubberroker.
Maar met een totaal vermogen van 320 pk zal ongetwijfeld prima te leven zijn, zeker in combinatie met het M-onderstel en alle andere goodies die de M-divisie van BMW in petto heeft voor dit model. En wedden dat ze claimen dat deze zuiniger is dan zijn voorganger? Voor december 2012 schijnt een versie met 4WD in de planning te staan, voor iedereen die het de snellere A3’s van deze wereld moeilijk wil maken.
Op de IAA toonde BMW al de Performance Concept. Combineer dat uiterlijk met de kennis van nu, en je hebt een beetje een idee van hoe de M135i smoelt. Volgend jaar zomer wordt de M135i geïntroduceerd.
sirmustang zegt
Ik blijf het een afzichtelijk ding vinden
stekel zegt
@sirmustang: kan het niet meer dan volkomen met je eens zijn!
gregorius zegt
@stekel: Zo: ze hebben er een hoop gaten en hoeken in moeten doen om die performance versie er nog een beetje uit te laten zien. Mislukt.
De achterkant lijkt een beetje op een Polo waar ze het Mini-Countryman principe hebben toegepast: met hoge druk via de uitlaat die auto opblazen als een ballon.
Ram-G-maN zegt
@gregorius:
Zo beter?
faithnomore zegt
@AutomotiveDesigner: Juk
SCscreamGT2 zegt
@AutomotiveDesigner: ja. Alleen had wat ruimte over gelaten tussen de lijn die van t nummerbord afkomt, en de onderkant van het achterlichtunit. Wel mooi gedaan ;)
drivingpleasure zegt
@stekel: niet mee eens, in real life is het een prima wagen en lijkt hij absoluut niet op de polo, integendeel zelfs. De achterlichten lijken hier op het plaatje mis. op een polo door dat ene lijntje wat er een beetje op lijkt, maar als je hem ziet rijden of ziet staan zie je dat de lichten op de polo gewoon heel anders zijn. Ik vind hem mooier dan de oude 1 serie een een hele grote verbetering op veel vlakken. Komt vast wel een facelift op deze auto dus om te zeggen dat hij er precies zo uit komt te zien, ik weet het nog niet. 1 ding is zeker de A1 beat hij sowieso heb ze dagelijks voor me deur staan en lelijker dan zo’n VW A1 kan niet…
masterstig zegt
@sirmustang: Ik ook, vooral die achterlichten (gewoon van de Polo gepikt) en dan die voorkant, die koplampen waren goed als ze niet zo naar beneden waren getrokken (dan heb ik het over de vorm)
kraakensmaak zegt
Is de 120d niet sneller dan een 118i van het nieuwe model?
mightymike zegt
Koop dan de 1M zal qua prijs niet veel schele, wie wil er nou een 1 serie van 80.000 euro? Koop wel een x5 voor of golf r of wat dan ook
lambo4all zegt
@mightymike: de prijzen lopen inderdaad wel flink de pan uit! ik vond een ton voor een 535i vol opties al belachelijk! maar 80.000 voor een 1 serie…. waar gaat dat heen met deze wereld!?
kraakensmaak zegt
@lambo4all: een ton voor een full options 535i gaat je nooit lukken, BMW Nederland had een 530d die al 120.000 euro was en dan kon je het nog gekker maken.
fransefinesse zegt
@kraakensmaak: laatst aan het knutselen geweest en kwam op 124 uit voor een 535d waren er nog zinloze opties als m exterieur en lane departure enzo mogelijk maar dan heb je hem wel redelijk afgeladen.
Martijnvb zegt
@lambo4all: dat zal wel meevallen. Bij de vorige 1-serie kon je met een 130i ong. tot 60k gaan en dan had je wel zo’n beetje alles.
Eindelijk een serieuze opvolger voor de e87 130i, want laten we eerlijk zijn, zo’n 4 cilinder is natuurlijk geen vervanging.
massarati zegt
Ik zie nu regelmatige een rode versie en hij begint al te wennen, hij ziet er volwassener uit dat zijn voorganger. En dan met 320 pk (!) heb je wel een auto hoor!
E34M5Touring zegt
@massarati: Ik heb hem ook een paar keer in real life gezien nu en inderdaad, in het echt ziet ie er toch wel goed uit. op de foto’s komt de voorkant er niet zo goed uit.
KaCh1ng zegt
mooier zou zijn als het een 3 serie was die M333i of M333D heette (een soort light versie van de M
baap zegt
De M150dX lijkt me wel wat!!! Wanneer komt die uit? :)
F1Tim zegt
Op termijn zal de 6-in-lijn niet verdwijnen. Ook nu bewijzen ze dat bij BMW. De traditie is hier gewoon te sterk, en dat kan moeilijk veranderen door met economische argumenten te zwaaien.
lambo4all zegt
@F1Tim: inderdaad, net als achterwielaandrijving op alle modellen en de naam BMW M3….
birdboy zegt
Laat maar komen! Vind de nieuwe Einzer echt een mooie auto.
mazdarx8 zegt
Dat beloofd een fijn sturende auto te worden, zet hem maar voor m’n deur; oeverzwaluw 36 te Emmen.
Megakix zegt
@mazdarx8: Emmen heeft nog maar 3 inwoners + wat dieren…en dus geen toegang tot premiummerken meer….dacht ik ? :lol:
agera zegt
Ik kan maar niet wennen aan de voorkant van de nieuwe 1-serie.
amg77 zegt
Dit soort slechte designs hebben we te danken aan 2 vrouwelijke autodesigners. OT 3 woorden : staak de productie -,-.
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Ik vind ‘m mooi de nieuwe 1 serie. Op foto’s vond ik het ook niets maar in het echt is het wel écht een mooie auto..
euro95 zegt
Was ook wel te verwachten dat ze een N54 Motor in een 35i uitvoering proppen! De motor die beroemd en berucht is hebben we het over? Die o.a. modellen als de 335i, Z4 35i, X6 35i en nog meer. Mijn vraag is nu.. Waarom doet BMW lagere cijfertjes naar buiten te gooien dan wat er in zit. Er zijn meerdere testen op rollerbankjes geweest, dat deze motor i.p.v. 306pk meer iets in de richting van 330pk heeft. Als jullie meer willen weten: http://www.automobilemag.com/reviews/driven/1009_bmw_335i_335is_dyno_test/index.html ;)
euro95 zegt
@euro95: Dat zou dus betekenen dat deze bmw 343 pk heeft??
Megakix zegt
@euro95: = E46 ///M3
euro95 zegt
@Megakix: Dank je, zo ver was ik ook ;) Maar heeft deze uitvoering dat dan ook? Ik bedoel.. het is dezelfde motor?
Megakix zegt
@euro95: haha, tsja een open deur….geen idee, maar de 320Pk zal bij BMW welhaast ‘aan de wielen’ worden gehaald.. ;-)
Megakix zegt
Inderdaad….lafjes die 14Pk erbij….en waarom zou hierin in Nederland interesse zijn??? Not. Dit gedrochtenhok mag zó de goot in gesjouwd worden…
Capibaro zegt
Vandaag proefgereden in de 1. Aan het uiterlijk wen ik denk ik niet. Zeer middelmatig met wat lelijke accenten (neus). Maar eerlijk is eerlijk, de laatste 1 vond ik bij aanvang ook super lelijk, en die vibd ik nu eigenlijk mooi.
Maar mijn god, wat rijd dat ding goed. Fijne werkplek ook, met superieure sportstoelen. Blijf geen fan van die downsize turbomotoren. Gaspedaalrespons haalt het niet bij een atmosferische motor.
Onehp zegt
Geen BMW kenners hier dan, die hadden direkt opgemerkt dat het de N55 moet zijn met twinscroll turbo en valvetronic, geen kans dat ze de oude N54 in deze gloednieuwe auto stoppen…
MarkieS zegt
@Onehp: Dus plus Fivehp. Dit is autoblog, het gaat hier vooral om de looks, de 0-100 tijd, het geluid, de kleur en de velgen. En of het wel premium is natuurlijk.
Nijntje_ zegt
@Onehp: in de 1M coupe zit ook de N54 hoor…
norge zegt
Maar goed dat tie snel is ,hoef ik er gelukkig niet lang naar te kijken ,wat een lelijk ding.
drivingpleasure zegt
@norge: dat performance ding is inderdaad niet mooi gedaan. Laten we hopen dat tegen die tijd er een nieuwe kijk op is en er een facelift komt of iets. verder vind ik de standaard 1 serie wel een mooie auto, kijk er elke dag naar voor me deur net als de A1 en dan weet ik toch wel 100% zeker dat ik voor de 1 serie ga. Ziet er in Real Life gewoon veel beter uit. Maar dat is ook bekend van BMW’s ze zijn niet fotogeniek.
spylegion zegt
Zoals met meerdere modellen van BMW tegenwoordig klopt het frontje in verhouding niet met de rest..
Neemt niet weg dat het waarschijnlijk eufemistisch lekker weg zal sturen…