We wisten jullie al te melden dat de dinosaurus uit de Bentley line-up in 2010 vervangen zal worden door een nieuw model. Het is spijtig maar aan alle mooie dingen komen een einde. Maar nu kunnen we wel naar de toekomst kijken en het Britse Autocar heeft in een interview met Bentley baas Franz-Josef Paefgen de nodige dingen boven tafel weten te krijgen. Zo zal de Arnage in tegenstelling tot de Continental niet gebouwd worden op basis van een bestaand VAG product (zoals de Phaeton), wel zal het aluminium spaceframe in de basis afkomstig zijn van Audi. En daar omheen zal een mooie aluminium huid komen en dat bespaard natuurlijk een hoop gewicht. Er zullen onderhuids natuurlijk wel de nodige onderdelen gebruikt worden uit het grote VAG magazijn.
Mensen die vrezen dat de 6.75 liter V8 zal sneuvelen kan ik gerust stellen, Bentley ingenieurs zijn hard bezig om het blok te laten voldoen aan de EURO6 eisen die in 2013-2015 van kracht worden. Maar ook Bentley ontsnapt niet aan de groene golf die door autoland trekt en dus zal Bentley op de autosalon van Geneve in 2008 haar visie tonen op milieuvriendelijke auto’s. Ik hou mijn hart vast.
In het interview wordt verder gesuggereerd dat de volgende generatie Arnage wel eens als hybride op de markt zou kunnen komen. Het systeem zou dan afkomstig zijn van de toekomstige Q7 hybride. Maar er is voor de pk-freaks gelukkig ook goed nieuws! Bentley heeft namelijk een prototype gebouwd van de Arnage met onder de kap de 1001 pk sterke W16 motor uit de Bugatti Veyron! Een productievariant zal hoogstwaarschijnlijk fors minder vermogen krijgen aangezien de Arnage slechts achterwielaandrijving heeft. Maar met 750 pk zal de Arnage ook nog wel flink vooruit willen gok ik zo.
911 zegt
Verder tja.. word een beetje moe van het groene gezeur ;) maja Bentley zal het wel voor elkaar krijgen om de auto lekker dik te houden
IS200 zegt
Volgens mij los je met Hybride auto’s het “Global heating” probleem niet op.
Nick-G zegt
Linkje doet niet?
ShelbyGT500E zegt
gelukkig blijft de 6.75L V8 dat is goed nieuws. een groener model ook goed nieuws beter mileu is altijd belangrijk en ik zou ook nooit geloven dat hun een schondere motor zouden maken die minder prestaties levert dus dat komt ook vast wel goed. en een arnage met een W16 met 750 pk dat is helemaal zuper nieuws echt vetter kan gewoon niet. niks Arnage R of RL of Mulliner gewoon een W16.
LC zegt
Laat het aub de Hunaudieres zijn want die is immers groen!
JackBlack zegt
@IS200
Nou en dat uit de mond van een lexus-rijder!! Dan begint het echt te dagen bij iedereen dat hybride niet je van het is… Ik denk trouwens wel dat het een opstapje is naar echt energievriendelijke auto’s.
CasperH zegt
“Niet gebaseerd op VAG” maar wel Audi-spaceframe en wellicht Audi-hybride techniek?
Ben desondanks érg benieuwd! Als alles volgens plan gaat win ik dat jaar de jackpot namelijk.
robbie zegt
@Nick-G, als het goed is werken ze nu!
@Casper, in elk geval niet zo sterk als bij de Continental het geval is. Dat is gewoon een VW Phaeton met een andere huid.
Bramzel zegt
Fijn, vernaggel ook de laatste echte Bentleys maar. Zucht. Later zal ik mijn kinderen vertellen over vroeger, toen Bentleys nog geen veredelde Audi’s waren…
Dreier zegt
Totale waanzin natuurlijk om én een hybride én een 1001 pk W16 versie te presenteren. Lekker duidelijk standpunt neem je dan in als bedrijf! Wel leuk natuurlijk om met je hybride-bentley, met een verbruik van 1 op 6, glimlachend tienduizenden euro’s milieukorting op te strijken!
Bertus zegt
Waarom nou altijd “groen gezeur?” Net of die belachelijke vermogensrace (met minder dan 300 PK doe je echt niet meer mee, met minder dan 500 eigenlijk al niet) zo zinvol is. Lekker dwars is het ook al niet meer, het is gewoon geneuzel. Is het dan zo stoer om te roepen dat je PC Hoofttrekker of je D&G BlingBling Bentley nooit minder dan 1 op 6 gebruikt? Nee, het is alleen maar patserig, associaties met gahwe kettinge en borsthaar zijn niet van de lucht.
Gewichtsbesparing en hoogwaardige techniek die een laag verbruik en goede prestaties combineren kunnen vooral bij een (vanouds behoorlijk vooruitstrevend) merk als Bentley goede argumenten zijn, dom PK gezwets en slurpgedrag nauwelijks
Jan C. zegt
Bentleys zijn altijd groen.
Rienk zegt
Bentley’s horen gewoon oververmogend te zijn dat hoort gewoon. Zuiniger mogen ze de auto natuurlijk altijd maken maar altijd minimaal een V8 en min. 450 pk. Ze kunnen de auto’s flink zuiniger maken met inventieve motortechniek en gewichtsbesparing zolang er maar niet wordt bezuinigd op pk’s en luxe, want dat is Bentley. Waar maken de mensen zich eigenlijk druk om?… die paar Bentley’s zorgen echt niet voor een beter milieu.
L-M zegt
Waarom een W16 in de Bentley… Een v12 met 600 pk is toch ook al goed . De arnage is een heel mooi model dus hoop dat het zo gaat blijven.
RScosworth zegt
Ongelooflijk, zelfs de W16 uit de Veyron moet weer ergens anders in gepropt worden. Stouwen ze dat ding straks ook nog in een cross polo? De koninklijke 6,75 litre is alles wat de Bentley nodig heeft ga er alstublieft niet weer andere troep ingooien, ookal geilen ze daar bij VAG nog zo hard op. Nu nog maar wachten op de Azure TDI, met een rode I uiteraard.
spirit of extacy zegt
Wat ook leuk zou zijn is een limo met Twee paar voorwielen en de V12 merlin onderin.
Ik heb een probleem met de combinatie: bentley en een andere motor dan de V8 twinturbo.
Nick zegt
Audi Space Frame is de naam van de techniek van het creëren van een aluminium chassis.
Het is niet alsof je opeens een Volkswagen Platform B/C onderstel onder je Bentley krijgt. ;)
BMW heeft toch ook geen Daimler-Maybach motoren, omdat Daimler én Maybach de Otto-motor heeft ontworpen zoals wij die tegenwoordig gebruiken? ;)
Ik vind het wel erg jammer dat ze de W16 in een Bentley gooien.
De Continental GT met een W12 kon nog wel, maar een W16 in een Arnage gaat gewoonweg te ver.
Aan VAG:
Herontwikkel de 6.75 liter V8 uit aluminium-magnesium met directe injectie, 4 v/cil DOHC, 2 VGT turbo’s, droogcarter-smering, variabele kleppentiming én dubbelkanaals inlaat spruitstuk voor betere stroming én draaimoment-verbruik op hoge én lage toeren.
En voor de Continental GT(C) een op de Lamborghini 6.2 liter V12 gebaseerde 6.0 liter twin-turbo V12 ook met dubbele VGT turbo’s.
Ik weet zeker dat dit al heel wat scheelt vergeleken met een ouderwetse gegoten ijzeren 16 klepper met kleppenstoters.
Citrofiel zegt
Ik ben al tevreden met een ‘gewone’ Arnage hoor! :)
zondagsrijder zegt
Na 68 is de battle of brittain toch door de engelsen toch verloren. Snappen die worstenmakers dan niet dat ze met hun hi-tech fetisj cultuurgoed om zeep helpen, klanten van zich af stoten. Ik vind dit walgelijk.
Johan zegt
Zolang het maar Britisch Racing Green is
rider zegt
heerlijk.2 uitersten binnen de Bentley groep. Hybride voor het milieu en een hele dikke W16 voor de prestaties. ben erg benieuwd of ze daar ook wat mee gaan doen, behalve het inbouwen voor 1 enkel voertuig om het uit te proberen. het zou helemaal geen slecht idee zijn om die motor te gaan gebruiken. dan wel met 2 ipv 4 turbo’s. zo haal je de kosten er nog een beetje uit. want met de bugatti alleen haal je dat niet. ik vraag me alleen af of hij dan ook het 4×4 systeem krijgt of dat al het vermogen weer op louter de achterwielen gaat?
Solstice zegt
Wat heeft hybride nou voor een nut op een auto waar (relatief) weinig mee wordt gereden? Ik hoop dat de nieuwe Arnage archaïsch, log, vierkant en zwaar wordt, voorzien van een middeleeuwse V8 met ‘adequaat’ vermogen en bomenontwortelende trekkracht, de snelste op wielen. Oh wacht, dat is de huidige Arnage… ;-)
Solstice zegt
dat moest dus zijn: de snelste gentlemen’s club op wielen.
Birger zegt
Ik hoop maar dat hij niet dat lelijke familiegezicht van Bentley krijgt, alhoewel ze de laatste Arnage ook al op die manier aan het verprutsen zijn. Ik zie die Continentaldingen zo vaak rijden, dat ik er echt opel Kadett associaties bij krijg.
sjazz zegt
@robbie:
typootje… het is bespaart ipv bespaard.
verder natuurlijk goed artikel.