Een nieuwe accu voor een BMW i3 blijkt extreem duur te zijn. Een klant kreeg zelfs een offerte van meer dan 70.000 Dollar…Is dat niet crimineel duur?
EV’s zijn heet, vooral zo lang er subsidie op gegeven wordt. Maar er kleven ook wat nadelen aan elektrische auto’s. Uiteraard staat de tijd niet stil en de ontwikkeling ook niet. Range en laadtijden worden steeds groter respectievelijk korter, infrastructuur wordt steeds beter. Zodoende gaat het gebruiksgemak van de EV met stappen vooruit. Maar hoe zit dat nu, als die accu een keer permanent leeg is?
Welnu, daarvan gaan we in de komende jaren steeds meer over horen. De eerste echt populaire EV’s, kwamen immers een dikke tien jaar geleden op de markt. We hebben al een Scandinaviër gezien die zijn Tesla op heeft geblazen met zware explosieven. Maar ook BMW i3 klanten zijn niet te spreken over reparatiekosten van hun inmiddels oude accu’s.
De BMW i3 kwam in 2013 op de markt, een jaar na de Tesla Model S en was dus een pionier. Niet alleen was het een elektrische auto, ook het platform en de gebruikte materialen waren modern. BMW paste veel carbon toe en hout recyclebare materialen. Stiekem was het in sommige opzichten zodoende best een apart, kek ding.
Inmiddels zijn de batterijen bij sommige i3’s echter uitgeput. Dan blijkt dat even een nieuwe batterij halen bij de dealer, niet zo makkelijk is. Verschillende klanten kregen een offerte gepresenteerd van ruim 30.000 Dollar. Opvallend, gezien de laatste nieuwprijs van de i3. Die rangeerde in ‘Murica tussen de 45.445 en 52.495 Dollar.
Een klant van BMW Seattle kreeg zelfs een rekening gepresenteerd van ruim 70.000 Dollar. Ouch. De klant plaatste de rekening op Reddit, alwaar de kenners speculeren dat onderdeel is van een snood plan van BMW. Men denkt dat het merk helemaal geen zin heeft de accu’s van oude i3’s te vervangen. Dus dan maar dergelijk hoge prijzen vragen om klanten af te schrikken. Een andere theorie is dat de dealers onder omstandigheden de accu moeten vervangen onder garantie en de opgegeven kosten declareren in München.
Maar goed, wat nu als je i3 kaput is. Kan het dan goedkoper? De batterij van de vroege i3 heeft acht afzonderlijke cellen en de gedachte is dat er vaak ‘maar’ één kapot is. Een nieuwe cel kan je bij BMW kopen, voor minder dan 3.500 Dollar. Maar dan moet je de auto nog fixen. Dat wil je niet zelf doen, want dan eindig je waarschijnlijk geëlektrocuteerd alsmede geflambeerd. Dus je zal een kundig monteur moeten vinden. Linksom of rechtsom, het gaat in de papieren lopen. Koop dan?
Onehp zegt
Er zijn een aantal bedrijven die zich specialiseren in het vervangen/upgraden van i3 batterijen. Je kunt ook gewoon een 2e handse pack op de kop tikken. Op menig i3 forum/groep vind je meer info.
i3 is wss de eerste BEV klassieker die ook in de toekomst repareerbaar zal blijven itt vele andere BEVs…
rwdftw zegt
De BEV wordt een soort telefoon. Als de accu zwak wordt koop je een nieuwe. Na 8-10 jaar is het beste er wel vanaf en ik denk dat geen enkel accupakket 12-15 jaar weet vol te houden. En meestal is het einde abrupt en catastrofaal.
Als je je daarna meldt voor een oplossing dan blijkt je auto eigenlijk financieel total loss te zijn.
faalhaas zegt
Was het maar zo mooi, dan bracht ik hem voor een paar tientjes naar de lokale turk en dan heb ik een nieuwe accu erin.
Flutterbear zegt
Net als een telefoon is het afhankelijk van de kwaliteit en software. Hier ligt een iPhone Xr die sinds 2018 nog steeds dagelijks gebruikt wordt met de originele accu. De iPad uit 2018 is vorig jaar wel gesneuveld.
rwdftw zegt
Hier een OnePlus 6T, ergens uit 2019. Doet het ook nog prima. Het is niet alleen kwaliteit en software, het is ook het gebruikspatroon. Constant aan de snellader wordt een accu ook niet vrolijk van.
Richmond zegt
Als dealer zijnde kun je niet meer claimen dan wat het kost, want de prijzen zijn bepaald door de importeur en fabriek. Als dealer kun je bij claims alleen verdienen door het werk sneller te doen dan wat de fabrikant opgeeft aan officiële arbeidstijd.
wimof zegt
Maar als hij meer dan 8% minder is en VW valt erop bij een controle krijg je er een flinke boete bovenop ( of het nu komt doordat je een keer vergeten te “tikken’ hebt op ultrasnel bent, voor hun is het altijd een vorm van bedrog) Betalen zal je.
madmarky zegt
Die vlieger gaat in de USA kennelijk niet op, aangezien de hoogte van de offertes tussen de $30.000 en $70.000 ligt
dracae zegt
En dus kunnen mensen met een kleinere beurs over een tijdje geen auto meer bezitten.
steephh zegt
Een nieuwen motor voor ’s wagens blijckt schrickelijc veel te kosten. Een klant ontfingh selve een offerte van maar liefst 2000 guldens om dit modern stuc techniek te repareren.
Dit vertelde Pieter-Jan in der plaetselijke herberghe. Daer mijnheer van Eemden meent dat de garagist geen zin heeft om den wagen te repareren, daenckt mijnheer Bakker dat de kosten van ’t vervangen van dezen motor gedeclareerd can worden bij den Bayerische Motoren Werke AG in ’t verre Duytsland.
Nochtans mogen wij ons vraghen oft dit modern stael techniek de toecomst is. ’t Zadel van ’t paert duert immers lang ende de hoefysers sijn gemackelijck ende snel vervangen! Noch niet te spreken over de kosten!
dondeboer zegt
Kudo’s! :) De geschiedenis herhaalt zich.
degrotemuis zegt
Hoge prijzen kan natuurlijk, maar als de prijs voor een nieuwe accu hoger is dan de nieuwprijs van de complete auto, is dat niet bepaald normaal te noemen. Het is nu niet bepaald een zeldzame exoot waarvoor een specialist op ambachtelijke wijze een vervangend onderdeel vervaardigd, maar gewoon een nog steeds leverbaar origineel fabrieksonderdeel.
Grappig dat je een losse celmodule voor zo’n 3500 dollar hebt bij BMW en deze heer voor 8 modules een offerte kreeg van ruim 71.000 dollar. Want dat is het enige wat er op deze offerte staat, 8 celmodules. Geen arbeidsloon, geen plaatsen, geen 1 pc battery pack complete, alleen losse 8 modules. Als die celmodules bij BMW rechtstreeks 3500 dollar zijn, zou ik een andere dealer zoeken…
William zegt
EV’s lijken ongeveer 10 jaar mee te gaan, en dan naar de recycling. ICE auto’s kunnen makkelijk het dubbele aantal jaren mee. Welke is het dus het meest duurzaam?
Flutterbear zegt
EV kunnen ook makkelijk het dubbele aantal jaren mee. Beetje raar verwoord en totaal niet met feiten onderbouwd.
smokin zegt
Dat geldt ook voor jouw antwoord.
pomoek zegt
Hoeft ook niet: Wie iets stelt, in dit geval William, zal dat moeten aantonen.
jaapiyo zegt
Gast…Wat is dit nu weer voor redenatie…Beiden motten gewoon onderbouwen als ze daartoe opgeroepen worden en zereneus genomen willen worden.
Flutterbear zegt
Zal ik de begrippen “lijken” en “kunnen” voor je onderbouwen? Die twee kan je gewoon niet vergelijken. Een peer lijkt ook op een appel, maar een sinaasappel kan geen peer zijn.
Flutterbear zegt
https://carsandbids.com/auctions/3LkJG82R/2002-toyota-rav4-ev
2002, het kan. Totaal irrelevant voor het gemiddelde. Verder kan je niet in de toekomst kijken hoe lang hedendaagse EVs mee zullen gaan. Echter zie je bij Tesla’s met name het interieur en ophanging sneuvelen, de elektrische aandrijflijn is inmiddels probleemloos (vergeleken met een brandstofmotor).
Robert zegt
Kennis van me raadde zijn moeder aan een i3 te kopen met range extender. Zo geschiedde. Nu, een goed half jaar later staat dat ding al weken bij de dealer met problemen dat de accu’s niet meer willen laden, niet via een stekker of via de ICE. Het precieze weet ik er niet van, maar als men de accu’s individueel doormeet schijnt men niets verkeerds of defects te kunnen ontdekken. Het is een probleem waar de monteurs niet uitkomen en waarvoor de hulptroepen tot in Duitsland zijn gerekruteerd, maar tot op heden nog zonder resultaat. En ja, men adviseert ‘dan maar’ het hele accupakket te vervangen (inderdaad, voor een bedrag van 5 cijfers voor de komma), zonder dat men de garantie kan geven dat het probleem daarmee is opgelost
Soms denk ik wel eens dat de fabrikanten hun klanten bewust als proefdieren hebben ingezet voor de implementatie van dit soort nieuwe technologie.
Flutterbear zegt
Dat geld voor brandstofauto’s net zo. Ze denken A dus vervangen maar. Als het niet oplost mag je alsnog lappen. Enige verschil is honderd jaar ervaring.
Specht zegt
Dit gaat gewoon bij alle elektrische auto’s gebeuren.
Losse accucellen of complete units, vaak maakt het geen reet uit. Zodra er 1 kapot gaat geeft dit vaak schade aan de rest, en wordt er vanuit de fabriek gewoon gezegd alles vervangen.
Heb je garantie heb je geluk, heb je geem garantie dan mag je lekker veel betalen.
Moet je maar geen EV rommel kopen. 😂
coupedriver zegt
Dat antwoord je serieus op een artikel van een 10 j oude EV met kapotte batterij met een reparatie offerte van 71k?!? En dan al die Evangelisten ‘ja maar een ice motor kost ook veel?’… Even vergeten dat je daar quasi elk klein en goedkoop onderdeel apart kan vervangen. Dus ja, een ice gaat minstens dubbel zo lang mee.