Da’s handig, deze nieuw ontwikkelde band van Goodyear gaat een whopping 500.000 kilometer mee.
Een van de kostenposten van een auto zijn de banden. Op een high performance auto zijn deze gewoon kostbaar, maar ook voor gewone auto’s zijn de bedragen relatief hoog. Goodyear heeft een conceptband gemaakt, die minimaal net zolang meegaat als je auto. Nooit meer je banden vernieuwen dus!
Nieuwe band van Goodyear
De meeste auto’s halen de 500k kilometer niet. Als een dergelijke band dit aantal kilometers haalt, hoef je dus nooit meer je banden te wisselen. Niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook goed voor het milieu. Echter, zover zijn we nog niet. Het is nog een concept.
Nu is het nog dat banden gemiddeld om de acht jaar vervangen moeten worden. Dat is dus niet het geval bij de Eagle GO-conceptband van de bandenmaker Goodyear. De band gaan we als eerste zien op de Oli-conceptauto van Citroën. Doel van de band is natuurlijk om er langer mee te rijden, maar dit ook de combineren met een lager verbruik en beter comfort voor elektrische auto’s.
Hoe dan? Nou, de band wordt herzien van een herbruikbaar karkas. Als je profiel op is, dan kan er gewoon een nieuw profiel opgezet worden. De band zelf is (bijna) helemaal gemaakt van duurzame materialen. Goodyear is van plan om 2040 helemaal afscheid te nemen van aardolie afgeleide oliën om banden te maken.
Duurzaam
Duurzaamheid is tegenwoordig het toverwoord. Niemand ontkomt eraan, bandenmakers ook niet. De band is dan ook onder andere gemaakt van dennenharsen, zonnebloemoliën en natuurlijk rubber. Die eerste twee zijn het meest interessant, omdat deze de aardoliën vervangen.
De nieuwe banden zijn tevens voorzien van de laatste technieken. Denk aan de Goodyear Sight Line-technologie. Hiermee wordt constant de band gecheckt op luchtdruk. Door de druk op peil te houden gaan de banden langer mee.
Duurzaam of niet, laat maar komen die nieuwe banden! Even andere (mooiere) velgen dan die op de afbeeldingen en karren maar.
W115 zegt
Uitdroging blijft een achilleshiel.
berlinetta zegt
Dat zeg ik ook altijd tegen mijn vriendin.
canon4ever zegt
Dan gaan de keten Profil, Kwikfit, Euromaster lekker failliet zo heh ;-P
Richmond zegt
Ligt eraan om de hoeveel tijd het loopvlak vervangen moet worden. Het karkas gaat 500k mee. Het loopvlak niet. Dus ipv de volledige band te vervangen, vervangen jr steeds het loopvlak.
petroldrinker zegt
Zal nooit begrijpen waarom je als bedrijf zoiets wilt maken, kost je alleen maar afzet en dus omzet, beter elke 20kkm nieuwe banden dat je inkomsten hebt lijkt mij dan 1x een setje per auto te maken voor zn leven
berlinetta zegt
Als deze bedrijven dat niet zelf willen maken, dan zal wetgeving ze er uiteindelijk toe dwingen. Los daarvan kun je als bedrijf ook je peilen op andere dingen richten als blijkt dat je eigen product achterhaald begint te raken.
steephh zegt
@petroldrinker
Ik las elders dat milieu je niet interesseert, dus dan zal je waarschijnlijk ook niet begrijpen dat het meer is in het leven dan afzet en omzet.
En dat is waarschijnlijk ook precies de reden dat we wetgeving en handhaving kennen om te zorgen dat mensen het milieu respecteren (en geen oneerlijke concurrentie bedrijven) op straffe van een boete, ipv voor winstmaximalisatie gaan.
Gabri zegt
Steeds meer mensen investeren in bedrijven die duurzaam zijn en bijvoorbeeld een ESG label hebben anders worden ze niet opgenomen in aandelenfondsen of ETF’s. Geen investering = geen vers kapitaal voor R&D = geen toekomst.
e36thuglife zegt
Dennehars en zonnebloemolie in me wheels?? Dan ruikt me burnout naar oud en nieuw.
Kerstboom en oliebollen.
alpina007 zegt
Ik ben al blij als ik 10.000 haal met een setje
jappebak zegt
Klinkt heel mooi, maar je moet dus alsnog het loopvlak vervangen. En dat is toch wel de essentie. Een beetje alsof je roept dat je nieuwe EV accu 500.000km meegaat, maar dat je wel regelmatig de cellen moet vervangen.
rutgerg zegt
Wordt de omgekeerde wereld dan. Goedemiddag, ik ben op zoek naar een nieuwe auto voor op mijn banden….
Robert zegt
Ik zie meer heil in de Michelin Uptis. Nooit meer lek rijden, een levensduur die ca. drie keer langer is dan een conventionele band (en daarmee ook bijna een autoleven lang mee kunnen), volledig recyclebaar en te koop vanaf 2024.
ggj1987 zegt
Dus als ik het goed begrijp gaat hij 500k mee zolang je ze opnieuw blijft profileren? Die banden zijn toch veel slechter dan nieuwe banden? Lijkt me geen goede ontwikkeling, helemaal niet op snelle, zware elektrische auto’s!
https://www.tyrereviews.com/Article/2020-Retreaded-Summer-Tyre-Test.htm
weekert zegt
Uiteraard is levensduur en duurzame productie erg belangrijk, maar ik lees maar erg weinig over innovaties wat betreft het afrolgeluid. Met de enorme opmars van elektrische en dus fluisterstille auto’s is het afrolgeluid een enorm hinderende factor.
berlinetta zegt
Is dat echt een enorm hinderende factor? Als je langs een snelweg woont, kan ik me voorstellen dat het geluid hinderlijk is. Maar voor de rest vind ik het wel fijn. Door het afrolgeluid hoor je een EV namelijk ook nog aankomen. Auto’s moeten helemaal niet fluisterstil zijn.
nemreh zegt
Beste autoblog ik draag jullie een warm hart toe… maar wanneer gaan de filmpjes e.d. eens goed werken?
Als een filmpje al werkt en ik wil een pagina terug dan moet ik de homepagina opnieuw laden. Wel echt unieke functie ;-). Ik werk met Chrome…
Hubert zegt
Misschien mis ik iets, maar is ditt niet iets wat al 100 jaar bij vrachtwagenanden gedaan wordt?
por100 zegt
Gemiddeld om de 8 jaar!!! :| Ik wissel om de 2 max 3 jaar. Wie laat zijn banden er dan 13 jaar opzitten om mij te compenseren?
Hubert zegt
Jouw 3 jaar en 10 man 9 jaar is al voldoende voor gemiddelde van 8 jaar.
alcantara zegt
Ideale driftbandjes dus
techniekmeneer zegt
Dit bestaat al tig jaar, gecoverde banden.
Je ziet op de snelweg nog regelmatig loopvlakken liggen van vrachtwagenbanden die op dezelfde manier opgelapt zijn, vroeger gebeurde dit ook bij personenautobanden.
Die komen er bij mij écht niet onder.