Spoiler alert; hij blijft gewoon bij hetzelfde concern werken.
Stephan Winkelmann is door de grote bazen van het VAG-concern gevraagd zijn standplaats San Agatha in Italië te verruilen voor een plekje dichter bij huis. Hij wordt namelijk de nieuwe CEO van Quattro GmbH, je weet wel, van die rappe Audi’s. Winkelmann heeft Lamborghini de afgelopen 11 jaar door een flinke groei geleid. Van een (in verkoopaantallen) onbeduidende speler op de sportwagenmarkt, heeft hij het afgelopen jaar 3.245 auto’s verkocht. En heus niet alleen maar met actiemodelletjes hoor. En dat aantal gaat nog veel verder oplopen met de nieuwe Urus. Dat is ook de Italiaanse regering niet onopgemerkt gebleven, Winkelmann heeft onder meer het Italiaanse Grootkruis gekregen, de belangrijkste onderscheiding voor iemand die een onderneming uit dat land definitief op de internationale kaart heeft gezet.
Zo’n groei en zoveel succes wil moederbedrijf Audi waarschijnlijk zelf ook, dus hebben ze de Duitse Stephan uit Italië weggeplukt. Bij Quattro GmbH krijgt hij de verantwoordelijkheid over de S- en RS-modellen van Audi, maar ook over het racegedeelte van de fabrikant. Verder heeft hij de leiding over het nieuwe Audi Sport label. En als jij een mooi S-line-pakketje op je 1.2 TDI A1 wil zetten, dan komt dat ook van een gedeelte van het bedrijf waar Winkelmann de baas over is. Altijd leuk om te weten, toch?
Misschien is het een goed plan als Winkelmann zich als eerste eens richt op de diefstalbeveiliging van zijn producten. Alhoewel het natuurlijk wel lekker is voor de verkoopcijfers, al die uitgebrande RS-jes om je heen.
Heinz Hollerweger is nu nog de baas bij Quattro, maar die is 62 en heeft helemaal geen zin meer om te werken, dus die kapt er lekker mee.
UPDATE: jawel, de nieuwe CEO van Lamborghini wordt Stefano Domenicali. Die geruchten over een F1-team van Audi kunnen dus de prullenbak in. Stefano werd geboren op 11 mei 1965 in Imola. Hij studeerde af in 1991, aan de Universiteit van Bologna. Hij begon zijn carriere bij Ferrari, als financieel medewerker. In 1993 verhuisde hij naar Scuderia Ferrari, waar hij een functie kreeg als Head of Business Planning. Hij werd tevens directeur van het Mugello circuit, welke eigendom is van Ferrari. In 1998 werd hij ‘sporting director’ van het Formule 1 team, waarna hij van 2004 tot 2007 de leiding gaf aan Direzione Sportiva F1. In 2008 werd hij Team Principal of Scuderia Ferrari F1, welke dat jaar de constructeurstitel won. Van 2009 tot 2014 was Domenicali de F1-teambaas van Ferrari. Sinds november 2014 was hij Vice President New Business Initiatives bij AUDI AG.
Dutchdriftking zegt
Hmm lijkt me toch vervelend. Je werkt toch liever bij Lamborghini lijkt mij……. Een RS6 is geniaal, maar een Huracan is toch andere koek!
kilum zegt
@dutchdriftking: Ik denk dat de grote van het merk meer voorstelt dan de naam van het merk. Als zakenman gaat het niet om de naam van het bedrijf maar om de verantwoordelijkheden binnen die positie. Dit is voor hem gewoon een stap omhoog in zijn Carrière. En als hij dit ook goed doet zal je zien dat hij CEO van Audi wordt om daarna de hele groep te gaan leiden.
berlinetta zegt
@kilum: Een Italiaan aan het roer bij VAG? Dat zie ik niet zo snel gebeuren. Hitler had Mussolini ook flink onder de duim zitten.
Dimglor zegt
@berlinetta: De beste man is geboren in Berlijn, Duitsland ;-)
berlinetta zegt
@Dimglor: Ach verrek ja. Ik zat te slapen, excuses. Zijn naam klinkt ook aardig Duits.
kilum zegt
@berlinetta: Hij is geloof ik wel deels Italiaans. Hij heeft in ieder geval een deel van zijn studie in Italië gedaan.
pinut187 zegt
@berlinetta: hij ziet er wel Italiaans uit eerlijk gezegd.
dutchcourage86 zegt
@berlinetta: Het is gewoon een Duitse ex-Fallschirmjäger uit Berlijn hoor.
Dutchdriftking zegt
@kilum: Ach, ik kan me voorstellen dat er ook een beetje emotie bij komt kijken. Genoeg is soms genoeg, en dan lijkt me Lamborghini gewoon een veel leuker merk. Maar dat zal mijn idee zijn.
kilum zegt
@dutchdriftking: Voor jou en mij wel. En misschien voor hem ook wel. Maar ik denk eerlijk gezegd dat deze man een carrière tijger pur sang is. Vooral omdat dit een van de weinige manieren is om ook echt te komen op het niveau waarop dit soort mensen zich bevinden. “The sky isn’t the limit” wat dat betreft.
pinut187 zegt
@kilum: Naar 11 jaar hetzelfde te doen wil men ook weleens wat anders. Dat het dan ook nogeens binnen hetzelfde concern kan is dan helemaal mooi meegenomen. Dan weet je bijna alle in’s and outs en je hebt al een goede naam opgebouwd in zijn geval. Logische keuze dus indd.
kilum zegt
Goede keuze. De man heeft het goed gedaan bij Lambo. Ik mag het dan niet altijd eens zijn met zijn beslissingen (lees AWD op Lambo’s) Maar et merk loopt en vooral verkoopt beter dan ooit.
gtwillem zegt
@kilum: Dan moet je juist van hem houden. Want dankzij hem kwam de Gallardo en Huracan met RWD. De gene verantwoordelijk voor alles AWD bij de Diablo is Meneer Franz Josef Paefgen, deze man was destijds de grote baas bij Audi, welke in 1998 volledig eigenaar werd van Lamborghini. En Audi heeft wat met 4wd (Piëch was toen nog opperbaas van de Volkswagen Group en alles moest 4wd worden).
Dat Paefgen het hart op de goede plaats heeft, blijkt wel uit het feit dat hij zich persoonlijk inzette om Donkervoort volledig te ondersteunen met de Audi motoren voor de D8 (1.8T) en D20 (2.8 V6). Ook wat waard.
kilum zegt
@gtwillem: Ah, dat wist ik niet. Eigenlijk is dat alleen maar beter dan. Misschien wordt de RS lijn dan wel RWD met optioneel AWD of andersom!
stradale888 zegt
@gtwillem: Ook voordat Paefgen iets bij Lamborghini in de melk te brokkelen had, was AWD niet geheel vreemd voor Lamborghini. Lamborghini was eigendom van Chrysler toen de Diablo werd gelanceerd. Deze was vanaf het begin leverbaar als RWD en als VT. De VT had AWD door middel van een visco koppeling als ik het goed heb onthouden. Alleen de allerlaatste versie van de Diablo, de 6.0 VT, is gebouwd na de overname door Audi.
bmwm3gtr zegt
En nu RS modellen met puntige body kit?
burninrubber zegt
Vind hem een van de coolste CEO’s in de autobranche, altijd goed gekleed, vlotte babbel en zag een keer in een interview dat hij in het leger gezeten heeft.
MAB zegt
@burninrubber: als ik zoveel verdien dan ben ik ook de coolste en best geklede ceo
pinut187 zegt
@mab: misschien wel maar style heb je of niet. Ceo of niet (Bill Gates en tig andere)
pinut187 zegt
@burninrubber: en gelijk heb je!
berlinetta zegt
Ik dacht dat de S-modellen niet onder Quattro GmbH vielen?
Verder lijkt het me wel eens leuk om van merk te switchen. Lambo draait lekker. RS ook. Maar ruimte voor verbetering is er altijd. Lijkt me een leuke uitdaging.
allesmetturbo zegt
Prima leventje zo te horen
floridos zegt
Misschien komt hij met meer spannende ideeën bij Audi, zou toch leuk zijn! :o
ArnoldH zegt
Jammer. Ik vindt meneer winkelman toch het grote gezicht van Lamborghini. Had hem bij lambo gelaten en Domanicale naar Quattro…
9114life zegt
Mss wou hij liever grijze dan oranje autootjes maken.
ghost zegt
Ik ben vooral benieuwd hoe dit soort deals tot stand komen. One does not simply headhunt this guy and have him working at the competitor.
kilum zegt
@ghost: Afkoopsom betalen net als in de voetballerij misschien. Alhoewel hij ook gewoon ontslag kan nemen bij Ferrari natuurlijk en ergens anders kan gaan werken net als jij en ik. Tenzij er in zijn contract staat dat hij niet voor de concurrentie mag gaan werken. Maar dat lijkt mij sterk. Er staat eerder in dat hij niet de geheime technieken toekomstplannen etc. mag delen met zijn nieuwe werkgever.
viezefreddyw zegt
Knap vervelend voor Ferrari zeg dat Domenicali deze functie gaat bekleden binnen Lamborghini.
mout zegt
Een Lambo-bericht met spoiler-alert. I see what you die there ;-)
De Countach anniversary edition wil zijn grap terug.
HZW zegt
Lamborghini zou veel beter in de F1 passen dan Audi, IMHO.
ds3thp zegt
Lijkt mij voor Audi op zich best goed nieuws! Wellicht willen ze toch wat meer de strijd aan met AMG en BMW M
mrrallycross zegt
Zou toch liever bij lambo blijven
norge zegt
Een italiaan aan het roer bij een Duits bedrijf? Nounou…
jobberns zegt
Ja ik weet het, het is flauw maar toch: Sant’Agata Bolognese*