De autoverkopen van maart en het eerste deel van 2021 zijn – zoals je kunt verwachten – niet op hun hoogtepunt.
In de Autoblog occasionweek 2021 hebben we het acht dagen lang over occasions. Klinkt logisch. Dan is een bericht als dit een groot contrast. Men kocht een hoop occasions in 2020, maar de registratie van nieuwe auto’s ging iets minder hard. Maart is het eerste ‘jubileumjaar’ van het coronavirus en dat zet de zaken duidelijk op een rijtje.
Afname
Cijfers van RAI Vereniging en BOVAG laten ons weten dat er een toch vrij forse afname te melden is in de autoverkopen van maart 2021. 24.816 nieuwe auto’s in tegenstelling tot 29.372 in maart 2020. Een afname van 17,7 procent. Hiermee wordt ook het eerste kwartaal afgesloten en ook daar is niet bepaald een toename te meten. Het gaat om 80.885 nieuwe auto’s, terwijl dit in 2020 nog 103.053 stuks waren. Dat is een afname van 21,5 procent. De prognose is 400.000 nieuwe auto’s in het totaal van 2021. Al lijkt dat in deze context optimistisch, vorig jaar werden er namelijk 356.051 nieuwe auto’s geregistreerd. Toch zorgen lease en de opkomst van nieuwe en ook betaalbare elektrische auto’s ervoor dat nieuw rijden weer interessant wordt.
Merken
In de autoverkopen van maart 2021 zijn de grootste merken absoluut geen verrassing. Het zijn exact dezelfde merken als vorig jaar in het eerste kwartaal, namelijk Volkswagen, Kia, Toyota, Peugeot en BMW. In maart zag het er zo uit:
- Volkswagen: 2.265 stuks
- Kia: 1.874 stuks
- Toyota: 1.803 stuks
- Peugeot: 1.698 stuks
- BMW: 1.594 stuks
De kwartaalcijfers omvatten deze zelfde merken, maar dan in een andere volgorde. Vooral BMW heeft in het eerste kwartaal hoger gescoord. Het is allemaal echter een daling ten opzichte van 2020 en in sommige gevallen een vrij forse.
- Volkswagen: 7.492 stuks (11.920 in ’20)
- Kia: 6.101 stuks (7.837 in ’20)
- BMW: 5.922 stuks (6.375 in ’20)
- Peugeot: 5.686 stuks (7.102 in ’20)
- Toyota: 5.465 stuks (7.134 in ’20)
Modellen
Bij de geregistreerde modellen die goed zijn voor de autoverkopen in maart 2021 en het eerste kwartaal, is het dan weer ietwat verrassend. Je zou zeggen dat je van elk bovenstaand merk het topmodel moet pakken, maar niets is minder waar. De volgorde is anders en waar komen Volvo en Opel ineens vandaan?
- Volvo XC40: 638 stuks
- Opel Corsa: 595 stuks
- Kia Picanto: 588 stuks
- Toyota Yaris: 584 stuks
- Peugeot 208: 537 stuks
Qua modellen in het eerste kwartaal moeten de Opel Corsa en Peugeot 208 de lijst verlaten en hun plekje afstaan aan de Ford Fiesta en Volkswagen Polo. Heeft iemand in maart de twee PSA-broers in bulk besteld?
- Volvo XC40: 2.266 stuks
- Kia Picanto: 2.187 stuks (2.223 in ’20)
- Ford Fiesta: 1.755 stuks
- Volkswagen Polo: 1.754 stuks (3.281 in ’20)
- Toyota Yaris: 1.690 stuks
In elk geval incasseren de autoverkopen in maart 2021 een flinke klap ten opzichte van het jaar ervoor. De sluiting van de showrooms op het moment zullen daar vast aan bijdragen, naast het feit dat de hand wat meer op de knip zit.
mashell zegt
We kopen dus het liefst een B segmenter of een Volvo XC40. Merkwaardig.
knapzuur zegt
Niemand koopt een XC40.
kroon zegt
Leasen kost nog meer dan kopen.
Maar wel bijzonder dat leasemaatschappijen nog steeds zoveel in ICE durven investeren. Over een paar jaar hebben de leasemaatschappijen staatssteun nodig.
mashell zegt
Dat is een wortel of peen kwestie. Of iemand XC40 nou zelf koopt of dat een leasemaatschappij dat doet maakt niet uit voor de verkoopcijfers.
pa045 zegt
@knapzuur: dat klopt niet helemaal.
cossiekiller zegt
Volgend jaar zal het wel allemaal weer stijgen / ingehaald worden wat er dit jaar minder verkocht is. 1+1 …
knapzuur zegt
Ik geloof er niks van, peak-car en thuiswerken, ik heb nog een auto maar er komt geen opvolger.
imaginenl zegt
Ik denk dat veel mensen afwachten tot elektrisch rijden goedkoper gaat worden. Nu nog investeren in een nieuwe ICE auto lijkt gewoon niet zo handig.
kroon zegt
Bijzonder dat de XC40 zoveel wordt verkocht.
Dit is zeker niet allemaal P8, dus veel met brandstofmotor en dus over een paar jaar op de tweedehandsmarkt niks meer waard.
pa045 zegt
@kroon: waarom denk je dat die over een paar jaar niks meer waard zijn? Heeft die uitspraak alleen betrekking op dit model? Of ook op de 2200 vw’s wn 1600 bmw’s die zijn verkocht?
Ik denk niet dat een ICE dalijk niks meer waard is. Dat heeft nog wel een jaar of 15 nodig. Zeker met sat oude wagenpark hier in Nederland.
Turbo S zegt
@pa045: ik denk nog veel langer.
piebepost zegt
Ja precies. Bovendien, als nu maar 20% (ofzo) elektrisch is, kun je over 5 jaar op de tweedehandsmarkt hoog of laag springen maar dan is echt maar 20% van alle occasions elektrisch, en is de kans dus groot dat het toch nog een keer een benzine torretje wordt,
RiKe zegt
Gek hè, met die prijzen hier dat er maar zo weinig verkocht wordt? Trek de lease nu eens los van particuliere verkoop en je zal pas echt schrikken hoe erg de sector vermoord is