Autofabrikanten krijgen een cadeautje van de Europese Unie. Auto’s hoeven NIET schoner te worden.
Het Europees parlement heeft zijn plasje gedaan over de afgezwakte Euro 7 uitstootnorm. Die is namelijk goedgekeurd.
De lobby van de autofabrikanten lijkt daarmee succesvol. De fabrikanten hadden namelijk veel kritiek op de strengere Euro 7-normen. Nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor aan de nieuwe milieueisen laten voldoen maken die auto’s veel duurder tegen een minimale milieuwinst.
Dat geld kunnen de autofabrikanten veel beter besteden aan de ontwikkeling van elektrische auto’s zeggen ze zelf. Niet alleen de fabrikanten maar ook auto producerende landen als Italië en Frankrijk hebben bedenkingen bij de zeer strenge Euro 7-norm.
De EU ministers waren het al eens over een afgezwakte Euro 7-norm, maar het Europees Parlement geeft nu dus ook zijn goedkeuring.
Contraproductief
De lobby heeft dus effect. Al zou het Europees Parlement het Europees Parlement niet zijn als ze dat toe zouden geven. Dus wordt er zo vlak voor de nieuwe Europese verkiezingen natuurlijk gehamerd op het idee dat er juist aan de burgers gedacht wordt.
Want met milieubeleid komen dat zowel industrie als haar inwoners uiteindelijk schaadt is natuurlijk contraproductief. Nou, dat geldt naar onze bescheiden mening nog wel voor meer dingen die ze daar in Brussel/Straatsburg bedenken. Maar goed.
Euro 7 blijft Euro 6
Wat houdt dat nu eigenlijk in? Een afgezwakte Euro 7-norm? Nou kort gezegd blijft de huidige Euro 6-norm qua uitlaatgassen voor personenauto’s en bestelwagens tot 1 juli 2030 bestaan. Voor bussen en vrachtwagens zelfs nog een jaartje langer.
Oorspronkelijk zouden de normen voor de uitlaatgassen al op 1 juli 2025 aangescherpt worden voor personenauto’s en bestelwagens, maar dat lijkt nu nu niet door te gaan. Lijkt, want dit is pas het begin van een lange saga die nog gaat volgen. Nu het Europees Parlement zich heeft uitgesproken kan er een definitieve versie van het aangepaste plan gemaakt worden.
In 2024 mogen dan Het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Europese Raad opnieuw hierover vergaderen en stemmen.
Fotocredit: Autoblog Spots Spotter: @julian06
e36thuglife zegt
Goed zo!! Ik wil juist een auto die zo veel mogelijk uit stoot want dan blijft de motor van binnen lekker schoon.
julian06 zegt
Hé, die foto heb ik lekker gemaakt!
Onehp zegt
Als de EU hun zin doet zijn ze ondemocratisch. Als ze luisteren zijn ze corrupt. En mijn vrouw heeft altijd gelijk ook al… excuus, ze heeft altijd gelijk, dat zei ik toch al? Echt hoor.
Ter zake, goede besluit vind ik komende uit een goede discussie. Verder is het veel effectiever oude ICE uit het verkeer te halen dan nieuwe ICE incrementeel schoner te maken.
Niet enkel de fabrikanten, maar ook de EU kan dan meer werk maken van hun nieuwe normen die ervoor zullen zorgen dat batterijen ook echt zo schoon mogelijk zijn, van de kribbe tot in het graf.
Win-win. En AB heeft weer iets om over te klagen. Triple win.
coupedriver zegt
“Verder is het veel effectiever oude ICE uit het verkeer te halen” kan je nog grotere onzin verkopen? Effectiefste is je auto minder te gebruiken, dat geldt voor elk type aandrijving. Alhoewel ev’s bij de productie al giga vervuilen, dus moet je al veel km’s maken voor het omslagpunt is bereikt. Als je dan synthetische brandstoffen gebruikt kan je met een EV dat omslagpunt zelfs nooit bereiken.
Richmond zegt
Klopt de aandacht zou veel meer moeten gaan naar het vervangen van oudere vervuilende autos door nieuwere schonere, dan alsmaar de motoren duurdere en onbetrouwbaardee te maken als gevolg van onhaalbare normen
Oopelkadet zegt
Tjonge die Hoekstra gaat welvarend van start.