Nieuwe auto besteld? Grote kans dat die nu vaststaat in de Duitse Bremerhaven.
Een nieuwe auto. Blijft toch een leuk moment als je de sleutels in handen krijgt. De geur, de schone auto en de glimmende showroom. Het draagt allemaal bij aan het moment. Maar daar kan wat vertraging opspelen, omdat nieuwe auto’s niet bij de dealers komen.
Nieuwe auto’s in Duitse haven
De Bremerhaven is dé belangrijkste roll-on/roll-off-haven van Duitsland. Maar het is tevens een van de grootste autoknooppunten in de wereld. De Bremerhaven is de op drie na grootste containerhaven van Europa met meer dan 5 miljoen containers en 1,7 miljoen voertuigen per jaar.
De haven stoeit op dit moment met wat problemen, weet CNBC te melden. Er is namelijk -net zoals in bijna elke beroepsgroep- een enorm tekort aan chauffeurs om de auto’s (en containers) uit de haven te vervoeren. Met name is er veel vraag naar H&H-chauffeurs (hoge en zware lading) en roll-on/roll-off-chauffeurs om de voertuigen te verplaatsen. Dit zorgt ervoor dat er veel auto’s op dit moment blijven staan. Denk bijvoorbeeld aan BMW’s, Renaults en Volvo’s. Er is nu al een vertraging van maanden van bijvoorbeeld BMW’s.
Nog meer problemen
De tekorten wat betreft personeel is al erg, maar daar bovenop komt nog eens dat er ook te weinig schepen zijn. Volgens de gegevens van VesselsValue komt de wereldwijde vloot dertien schepen tekort. Dit komt onder andere doordat schepen gesloopt zijn tijdens de coronapandemie. Sterk staaltje niet vooruit denken dus. Nieuw gebouwde schepen worden pas in 2024 opgeleverd.
De problemen zullen dus niet heel snel verdwijnen en wellicht zal je langer moeten wachten op je nieuwe auto. Maar, de voorpret duurt dan ook langer om dit artikel dan toch positief af te sluiten.
Robert zegt
Dat slopen van die oude schepen was vooral omdat het langdurig laten stil liggen (en onderhouden) van die schepen destijds meer fors kostte, dan dat er inkomsten tegenover stonden.
berlinetta zegt
Maar was het dan alsnog goedkoper dan nu weer nieuwe schepen kopen?
406_v6 zegt
Het enige voordeel is dat de nieuwe schepen milieuvriendelijker zijn qua uitstoot. En dan vergeten we
Voor het gemak de uitstoot van het slopen en nieuw bouwen
Richmond zegt
Dan via trein en over de weg?
CYBRTRK zegt
Er zijn te weinig roll on/roll off chauffeurs dus ook om die auto’s op de trein te laden. Daarnaast denk ik niet dat ze wel genoeg chauffeurs hebben die allemaal apart een auto gaan rijden als ze al geen chauffeurs hebben voor het transport
Friez zegt
Wordt nogal lastig als de eindklant in de VS zit bijvoorbeeld.
Hubert zegt
Kunt de schepen gebruiken voor klanten overzee.
En de trein voor klanten tussen Portugal en Korea.
petroldrinker zegt
Wat is er pret aan als je langer moet wachten? De plezier/lol/pret begint pas als het product in handen is….
Edge zegt
Benieuwd hoe lang het gaat duren voordat importeurs en dealers een Harbor Experience gaan aanbieden. In plaats van een fabriekstour waarbij je aan het eind van de dag je auto meekrijgt, krijg je nu een sleutel, een setje handelaarsplaten en een handje elastiekjes mee en mag je hem zelf uit de haven ophalen.
mashell zegt
Dat bood Tesla in 2019 al…
Dutchdriftking zegt
Kortom, zelfs m’n dieseltje zal nauwelijks afschrijven met dank aan dit soort situaties.
CYBRTRK zegt
Haha, you wish
Design_Driven zegt
Lekker ophalen bij de fabriek, als dat mogelijk is bij je merk. Veel leuker lijkt me dan bij de plaatselijke dealer en kennelijk dus ook sneller.
mashell zegt
Mag je een Born gebouwde BMW in München gaan ophalen…
ukbob zegt
Nodig de nieuwe eigenaar uit in de haven..? Heeft Tesla jaren gedaan en als je het een beetje netjes aankleed vind de koper dat vast leuker dan maanden langer wachten.
(Eigenaar moet dan wss wel ff lanfs de dealer voor verwijderen veer-blokken en software restricties… gaat geen snel ritje door duitsland worden dus!)
meetsysteem zegt
‘De Bremerhaven’ is een foutieve aanduiding. Bremerhaven is een stad en de autoschepen meren aan de kades van de Kaiser,- Ost,- of Nordhafen.
In de kop boven het artikel moet dus staan: “…het Duitse Bremerhaven”.
marinepower zegt
Ze kunnen niet genoeg auto’s bouwen door gebrek aan chips e.d., en dan nog kunnen ze de af- en aanvoer van die gereduceerde productie aantallen niet aan. Maar goed dat er een chips tekort is dan.