Er komen steeds meer veiligheidssystemen in auto’s. Die voorkomen ongelukken en dan kan de verzekeringspremie omlaag, toch?
Het lijkt een voor de hand liggend verhaal, steeds meer systemen helpen ons om brokken te voorkomen. Of we het nu hebben over lane departure warning, adaptieve cruisecontrol, of uiteindelijk de ‘semi-autonome’ stand in je Tesla. Het resultaat zal uiteindelijk zijn dat we iets minder vaak thuis hoeven uit te leggen waarom je met een leenauto van het schadebedrijf aan komt rijden.
Juist, dat is dus maar één kant van het verhaal. En ‘het hele verhaal’ daar hebben ze bij Bovag afdeling Schadebedrijven onderzoek naar laten doen. Om ons bij te praten over de stand van zaken rondom ‘hightech schadeherstel’ stonden we op een zonnige middag aan de koffie bij van Mossel High Tech Schade in Zwolle. Een ‘rondje door de zaak’ werd hier al snel een paar uur durende tour omdat de voorbeelden die uitgestald stonden allemaal potentieel simpele schades waren die door de complexiteit van de aanwezige systemen in de auto’s om veel (kostenverhogende) extra handelingen vroegen.
Wat te denken van de BMW waarvan de koper misschien nooit heel lang stil had gestaan bij het navigatiesysteem. Nadat dieven het systeem op niet zachtzinnige wijze hadden verwijderd staat de bestuurder nu wel iets langer, letterlijk, stil. Een dikke 14 dagen. Oh en omdat er zoveel systemen beschadigd zijn bij het doorknippen van wat kabeltjes gaat de rekening voor de verzekeraar richting € 18.000 .
De vestiging in Zwolle heet High Tech Schade, dat slaat overigens niet alleen op alle nieuwe systemen die in auto’s te vinden zijn. Het slaat ook op het gebruik van andere (lichtere) materialen die specialistisch herstel vragen en dus een hoger schadebedrag laten zien onderaan de streep. Van Mossel Schadebedrijven werkt vanuit de groep waar zij onderdeel van is veel met auto’s van Jaguar Land Rover. In de schadeafdeling stond een recente Range Rover Velar. Een botsing linksvoor zou naar schatting normaal voor een kleine 6 a € 7.000 schade hebben gezorgd, maar omdat onder de motorkap heel veel aluminium onderdelen zitten in plaats van stalen moet alles gedemonteerd worden. Simpelweg omdat aluminium moeilijk gerepareerd kan worden wanneer het gemonteerd is. Het resultaat? Het schadebedrag steeg met een dikke € 20.000.
Je hoopt dat het je niet overkomt, deze twee voorbeelden. Zeker niet als je zelf de rekening moet oppakken omdat je niet WA Volledig Casco bent verzekerd. Maar ook de meer simpele schades brengen nu al meer kosten met zich mee. De mobiele kalibratiewagen ter plekke liet zien wat er tegenwoordig steeds vaker na het vervangen van een ruit dient te gebeuren. Als jij een camera achter je voorruit hebt voor adaptieve cruisecontrol of lane departure warning dan moet deze gekalibreerd worden na het vervangen van je voorruit. Extra handeling met dure apparatuur staat garant voor een hogere eindnota. Misschien toch kiezen voor een verzekeraar waar ruitschade is gedekt in de toekomst?
emping zegt
18k om een andere navi in te zetten? Gek geworden zijn ze! En hebben een nieuwe scribent? Of heb ik ff niet opgelet?
beardman zegt
@emping: alles doorgeknipt, nieuwe kabelboom erin dan? Halve auto uit elkaar en weer 20 clipjes stuk à €50 per stuk origineel BMW
emping zegt
@beardman: nieuwe kabelboom is goedkoper.
cupsport zegt
@emping: het verhaal is dat alle kabelbomen zijn doorgeknipt. Daar zitten dus de kosten en niet in de navigatie.
boomhauwer zegt
@cupsport: vooral uurloon.
Robert zegt
@emping: dat is helemaal niet zo gek meer. Bij mij op het werk hadden ze anderhalf jaar geleden een Mercedes Sprinter waar de navigatie met veel geweld en schade uit het dashboard was gesloopt. Die bus stond vervolgens twee maanden(!) bij de schadehersteller voordat men o.a. de complete kabelboom hadden vervangen en alle storingen uit de systemen had weten te halen. De leasemaatschappij gaf achteraf ook toe dat als ze dit van te voren hadden geweten, dat ze de bus economisch total loss hadden laten verklaren.
michaelras zegt
@rrrobert: Zo bezien is 14 dagen helemaal zo gek nog niet.
elemento zegt
@RRRobert: wha wat dacht je sprinter roetfilter. 4000 euro
tanzanitef30n zegt
Vorige week nog een opa van 82 ( gezien op schadeformulier) tegen mijn auto linksvoor gebotst terwijl ik stilstond op een parkeer plaats. Spotrepair kosten een kleine €1500. Ook al heb ik dan een wat duurdere kleur op mijn auto, ik vond het belachelijk voor een paar krasjes. De arme man stond te trillen van de spanning. Vraag mij wel af hoe zulke oude mensen nog mogen rijden. Het is gewoon niet verantwoord..
Hubert zegt
@tanzanitef30n:
De relevantie van jouw verhaal ontgaat me volledig in dit artikel.
Als je er voor bent om oude mensen hun rijbewijs te ontnemen, prima. Maar zoek er een relevant artikel bij.
tanzanitef30n zegt
@Hubert: ten eerste ben ik nergens aan het schrijven over het ontnemen van de rijbewijs van oudere mensen. Ik vraag mij alleen af of het wel veilig is. Ten tweede, dit is een artikel over schade en ik vind het belachelijk dat een schade van een paar krasjes veel geld moet kosten.
spykerboy zegt
@tanzanitef30n: ga jij voor bijna niks aan de slag?
johnwaters zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
911targa zegt
@tanzanitef30n: oké, ik vat het even samen: omdat schadebedrijven waanzinnige facturen indienen (omdat jij bijv. dure lak hebt), mogen ouderen niet meer rijden.
Een andere oplossing zou kunnen zijn, dat jij niet meer met die dure lak mag rijden, omdat dit de maatschappij zoveel geld kost.
wimof zegt
@911targa: Duurdere lak is éénrichting (de koper) naderhand kost een liter lak +- 100€.
spykerboy zegt
@911targa: dus op jij ervoor om het nl wagenpark nog saaier te maken dan dat het uberhaupt al is?
flutterby zegt
@tanzanitef30n: gister zag ik een vrouw die recht achteruit moest rijden een flinke stoeprand op sturen, stoppen en na getoeter van achterliggers toch nóg doorrijden tegen een paal.
Moeten we nu ook vrouwen in het verkeer verbieding op basis van de acties van deze invidu? Hokjesdenken, verschikkelijk.
tanzanitef30n zegt
@flutterby: waar lees jij dat ik ouderen het rijden ontbiedt? Begrijpend lezen is ook een labiel goed tegenwoordig. Zonder meer deel ik mee wat mijn ervaring was en mij afvraag hoe zo een man nog zijn rijbewijs heeft. Daar kun jij met je hokjesdenken erbij halen nog een duim aan zuigen.
flutterby zegt
@tanzanitef30n: “Vraag mij wel af hoe zulke oude mensen nog mogen rijden. “
Wat hebben oude mensen te maken met de incapabiliteit van die man ermee te maken? Omdat ze ook oud zijn? Dát is hokjes denken.
Als je de statistieken mag geloven zijn jongeren juist het gevaar op de weg en niet de ouderen.
lincoln zegt
@tanzanitef30n:
Voor dameskappers die een schadeformulier invullen voor een paar krasjes mogen ze de premie verdrievoudigen ..
tanzanitef30n zegt
@lincoln: aaaa, helaas heb je vandaag nog geen plusje te pakken colltin uuu sorry bedoelde link On
Hubert zegt
@tanzanitef30n:
Dag is nog niet om
prototip99 zegt
en dan foto’s van uitlijnen? interessante keuze.
techniekmeneer zegt
@prototip99: Bij schades moet de auto ook uitgelijnd worden. Niet alleen voor bandenslijtage etc, maar ook voor alle idiote hulpmiddelen en veiligheidssystemen tegenwoordig.
bertorelli zegt
Dan ben ik blij met een dagelijkse auto uit 1995 en een hobbyauto uit 1984.
Die kunnen uiteraard ook stuk, maar zijn doorgaans ook simpeler en veel goedkoper te repareren.
Ook je moet zelf even piep zeggen als je over een lijntje rijdt en zelf je rechtervoet gebruiken om af te remmen, maar dat went snel.
bertorelli zegt
@bertorelli: Ook = Ok,
beardman zegt
@bertorelli: 1st world problems
potver7 zegt
@bertorelli: en zelfbje knieën opvouwen als je ergens tegenaan rijdt natuurlijk, maar ook dat went. Maar verder ben ik ’t helemaal met je eens hoor, mijn hok uit 2006 heeft nog net airco…
maotje zegt
@bertorelli: tpch gaat ook de verzekering daarvan gewoon omhoog. De verzekeringsmaatschappijen berekenen dit gewoob door aan al hun klanten.
flutterby zegt
@maotje: logisch ook, want ook met je oude gebakje kan je tegen z’n gloednieuwe auto aanrijden. Sterker nog die gloednieuwe auto’s kunnen zelf autonoom ongelukken voorkomen.
Pallas zegt
Ik reed vorig jaar een bumpertje van een Toyota C-HR stuk, (mijn schuld) 4500,- schade! Ik zelf was voor 300,- weer in showroomconditie..
Dutchdriftking zegt
Tja wel een beetje stichting open deur dit he….
hacker zegt
Die BMW bestuurder met dat gestolen navigatiesysteem kan datzelfde navigatiesysteem gewoon terugkopen op ebay voor een fractie van die €18K. Snel geleverd met DHL en veilig betaald met PayPal.
ouwedibbes83 zegt
@hacker: En hoe sluit je dat aan als de kabelboom is doorgeknipt? Kroonsteentjes?
m_rick zegt
Voor mijn garage was bij het vervangen van de voorruit het een hele opgave om de regensensor goed werkend te krijgen. Die techniek gaat toch al even mee zou je denken? Ik moest er 2x voor terug komen toen…
techniekmeneer zegt
@marsm104: Kalibreren kan echt een nachtmerrie zijn..
lincoln zegt
@marsm104:
Ik heb daar een soort stuurstaafje voor ..
Werkt perfect ..
m_rick zegt
@lincoln: Ehh ja dat klopt, maar als de regensensor niet werkt heb je geen handmatige interval. Het is dan alles aan of alles uit.
tstile zegt
Het wordt tijd dat er een max komt aan de schadebedragen waar verzekeringen voor moeten opdraaien.
Indirect betalen we dit namelijk allemaal.
Laat een bumper weer een bumper zijn. Kijk eens in Parijs hoe ze daar parkeren. Krassen in bumpers gewoon niet meer vergoeden. Andere schades ook max bedragen op zetten.
De bedragen zijn tegenwoordig compleet gestoord. Dat mensen met een dure aluminium koets over straat willen moeten ze zelf weten. Maar in het water wordt je nat dus het is een risico wat ze zelf ook nemen.
Moet je eens met een overhemd van 1000,- een kroeg instappen en dan proberen de schade te verhalen als iemand er wijn over morst.
Autoschadeherstelbedrijven liggen helemaal dubbel. Ik ken er hier eentje. Rijdt een ontzettend dikke auto, altijd relaxt en het geld stroomt binnen als water.
Ondertussen gaat je premie na een claim zo richting de 80,- per maand en dan heb je nog geluk.
ricksmits zegt
@tstile: jah joh.. wij ook.. helemaal als zo een bmw binnen komt! Mooi 8000 euro ex btw aan onderdelen waar wij lekker 10-20% marge ( afhankelijk van part ) op hebben! Wel jammer dat we 15% korting moeten geven aan de verzekering.
Dat ruiten kalibreren is ook om te gieren! Krijgen mooi 79 euro ex btw per ruit om te kalibreren en is een half uurtje werk maar! Dat t apparaatje 35K kost en dan nog 600 euro per houten bordje wat ervoor moet voor iedere keer dat de fabrikant weer iets nieuws verzint waarmee ze kalibreren! Maken wel mooie tafelbladen voor de kantine, dat scheelt.
En verder is t natuurlijk gewoon het gebruikelijke! De zoveelste discussie met de klant omdat de bumper maar deels mag worden gespoten van de verzekering en idd aan de andere kant de steenslag blijft zitten.. of niet te vergeten die boy’s die aankomen met een auto van 90k en zeggen dat ik maar wat meer moet opschrijven omdat ze 1000 euro eigen risico hebben zodat de premie maandelijks weer een 10tje goedkoper is.
En zo boeken vol.. geloof me, mijn baas heeft t vast niet slecht maar alle ellende die er tegenwoordig bij komt kijken is ook gewoon echt niet grappig.. de tijden dat schades werden ingediend op wen volgekalkt stuk pleepapier zijn (gelukkig) ver achter ons.
wimof zegt
@ricksmits:Jammer genoeg niets nieuws onder de zon, ben van ’75 bezig en het was toen ook al zo. (tot 2010)
monsieurleloure zegt
@tstile: In Spanje en Frankrijk heeft 70 % van de auto’s plaatschade lijkt wel, echt ongelooflijk.
Ben net terug uit Malaga met de auto. De duitse autobahn ligt tegenwoordig in zuid europa, heerlijke snelwegen daar.
geoyuri zegt
Wordt er ook niet een beetje mee gesjoemeld bij schade bedrijven ? Vriend van mij werkte bij een Land rover dealer in Engeland als elektotechnicus (best handig bij een LR dealer) en kreeg een range rover binnen waarbij alles eruit klapte waneer de lichten aan gingen. Hele auto uit elkaar. Bleek een heel klein kabelbreukje te zijn onder de stoel. Gelijk de hele kabelboom vervangen a zoveel duizenden ponden.
e38ossie zegt
Ik werk met BMW’s. Het navi verhaal ook al meegemaakt met een klant. Daar waren niet eens de kabels van beschadigd. €14.000 schade. Nieuwe onderdelen worden ook steeds duurder. Koplamp 5 serie G30: €2620,-.per stuk!!!!
bmw2coupeeigenaar zegt
De nieuwe 1 serie zal waarschijnlijk ook zoveel x duurder worden om te repareren. Gelukkig zullen de BMW puristen deze auto links liggen waardoor repareren (of uberhaupt) kopen overbodig is.
PS. Sorry, niet helemaal on-topic, maar ik ben nog steeds verontwaardigd over dit model.
monsieurleloure zegt
Je zal over een paar jaar zo’n modern tweedehands blik aanschaffen vervolgens WA verzekeren, met de eerste de beste schade kun je die zo de sloop opduwen.
Iets in mij zegt dat all-risk verzekeren zeer duur gaat worden in korte tijd.. Mijn Vito kost 700 euro per jaar all-risk da’s nog te doen.
wimof zegt
Nu Arthur Tussik bewijst dat je aluminium perfect en eenvoudig kan herstellen, gewoon een beetje opwarmen en het breekt niet meer.