Volgend jaar wil de overheid 200 miljoen euro extra cashen bij kopers van nieuwe auto’s. Dat blijkt uit het akkoord tussen het kabinet en D66, ChristenUnie en SGP.
De overheid heeft zoals altijd extra geld nodig en moet bezuinigen op tal van punten. De automobilist lijkt een gemakkelijke prooi. Door de milieu-eisen aan te scherpen kan de overheid in een jaar 200 miljoen euro ophalen. Mocht de prognose van de RAI en BOVAG werkelijkheid worden, dan zal dat betekenen dat een nieuwe auto gemiddeld 500 euro duurder wordt. Het is nog niet precies duidelijk hoe de milieu-eisen worden aangescherpt. Naar alle waarschijnlijkheid krijgen de veelverbruikers het meest te verduren.
Nu kunnen we wel gaan zeuren over hoe belachelijk deze maatregelen wel/niet zijn, feit blijft dat geld uit de breedte of lengte moet komen. Halen ze het niet bij de automobilist dan moet er extra op zorg of het onderwijs bezuinigd worden. We horen als Nederland nog steeds bij de gelukkigste landen ter wereld en we hebben ook niet de hoogste autobelasting van Europa. Wanneer we geld maar laten rollen komt er vanzelf een einde aan de crisis, dus blijf vooral lekker auto’s kopen.
Fotocredit: autojunk.nl
batman zegt
dieven dat zijn het!
lambo4all zegt
We hebben niet de hoogste autobelasting uit europa..? Maar wel vreselijk hoog vergeleken met zonbeetje alle landen behalve noorwegen/zweden.. En daar is de levensstandaard veel hoger als hier.. Maarja het zal me allemaal aan me reet roesten, na mijn opleiding ben ik hier (eindelijk) weg!
bennyblisto zegt
@lambo4all: Ik wil niet de zeiksnor uithangen, maar ik doe het toch. Ik hoop dat ze nog wel even het thema grammatica behandelen bij je opleiding, met name de regels omtrent dan/als… Misschien daarna nog het onderwerp bezittelijke voornaamwoorden… De enige conclusie is dat er duidelijk geld opgehaald moet worden bij de automobilist en niet bezuinigd op onderwijs.
lambo4all zegt
@bennyblisto: gelukkig dat ik dat nederlandse taalprobleempje in het buitenland niet heb :)
jelmer zegt
@lambo4all: Ah, we mochten met z’n allen betalen voor je kinderbijslag, je vaccinaties, je basisschool, je middelbare school, je opleiding.. En na waarschijnlijk ruim twintig jaar profiteren ga je ‘eindelijk weg’? Asjeblieft, parasiet, verdwijn nu alvast.
MAB zegt
@jelmer: alsof hij zelf en zijn ouders geen belasting hebben betaald. Wat jij zegt slaat echt alles, hij mag en kan gaan waar hij zelf naar toe wilt.
lambo4all zegt
@jelmer: in tegenstelling tot de veel anderen ben ik niet van plan al mijn geld stuk te slaan op werkloze immigranten, dikke mensen die zien zijn en belachelijk hoge belastingen. ik mag gaan en staan waar ik wil, en dat doe ik dus ook lekker. ga jij maar lekker in je 14% bijteller rijden of je scheel betalen aan een 200pk 4 cilindertje. als je daar al aan komt na onze 50% loonbelasting en 21% btw. ik heb ambities in het leven en moet dus helemaal niks hebben van onze bemoeilustige roverheid.
escort77 zegt
@lambo4all: ben wel benieuwd waar je heen gaat, en wat je gaat doen qua opleiding en werk.
hetvijfdewiel zegt
Het hangt er maar net vanaf hoe je dit nieuwsbericht leest, want als het betekent dat ze die belachelijke ecosubsidies of fiskers en dat mitsubishi ecohok afschaffen dan zal je uiteindelijk gemiddeld wel 500 euro per auto duurder uit zijn ja. De gemiddelde Nederlander tref je er in dat geval niet mee dus zo erg is het allemaal niet.
Wat mij betreft schaffen ze al die ecosubsidies af want al die schrapers die zogenaamd milieuvriendelijk het NLse asfalt aan gort rijden en met een tankpas van de zaak per saldo alsnog het minst milieuvriendelijk rijden mogen ook wel eens een bijdrage gaan leveren.
daandaan zegt
@hetvijfdewiel: volgens mij is het omgekeerde waar. Ze hadden jet over vergroening van belasting, dus ga maar uit van extra eco-subsidies
harriehandrem zegt
Ik sluit me helemaal aan bij Mr. Brown. We moeten niet zo zeuren, op vele lijstjes staan we in de top 5 van de wereld. Als we een auto van 20.000 – 40.000 euro kunnen kopen of mogen leasen, kan die 500 euro er ook nog wel bij. Komt ten goede van de samenleving, toch?
marokkaanseheld zegt
“We hebben ook niet de hoogste autobelasting van Europa”
Meen je dat? Ik hoop toch dat je een grapje maakt..
We betalen hier zoveel aan wegenbelasting voor een diesel gemiddeld 300/360,- per kwartaal en een benzine auto tussen de 120/153,- per kwartaal, + de benzine/accijns is hier verschrikkelijk duur, maar goed.. Wij Nederlands blijven ons laten naaien in de as*.
We zijn net citroenen, ze blijven ons maar uitknijpen. Laten we vooral met z’n allen lekker betalen en gewoon “ja” knikken. :)
mclarenmercedes zegt
@marokkaanseheld: Inderdaad, en we hebben ook nog die fijne BPM..
harrie zegt
Heerlijk cynische artikel.
dafmaf zegt
Ik heb nog nooit een auto met minder dan 100.000 km op de teller gekocht, dus het zal me aan mijn reet roesten.
rob68 zegt
@dafmaf: Roesten ja…
dafmaf zegt
@rob68: Dat was vroeger, dat ze roestten.
406_v6 zegt
@dafmaf: Even de taalnazi uithangen… je bedoeld dat ze ONDER je reet roesten…. ;-)
dafmaf zegt
@406_v6: Controleer even je grammatica voor je de de taalnazi uithangt. :-)))
eltee zegt
@dafmaf:grammatica en spelling zijn twee verschillende dingen…!
dafmaf zegt
@eltee: Deze opmerking voegt nog meer onkunde van taal toe en maakt het allemaal nog grappiger. :-)))))
ruudw zegt
Daar in Den Haag zitten allemaal hele slimme mensen die eigenlijk helemaal nergens verstand van hebben.
Behalve het binnen harken van stemmen natuurlijk
rob68 zegt
Nou, dan maar geen radio in je nieuwe Up …..Toch?
moveyourmind zegt
@rob68: Dan maar alleen de nieuwe radio. Laat die Up maar zitten….
sjamp zegt
@rob68: precies. Radio bij de mediamarkt: 100 euri. Radio bij de dealert: 500 euro. Beiden ontvangen ze dezelfde zenders. Alleen die van de dealert is natuurlijk wel veel mooierder.
sacha zegt
FTFA: “De overheid heeft zoals altijd extra geld nodig en moet bezuinigen op tal van punten.”
Let me fix that for you: De overheid heeft zoals altijd extra geld nodig en gaat derhalve belasting verhogen op tal van punten.
kees66 zegt
Het zal met niets verbazen als de echte slimme mensen het straks even doorrekenen, tot de conclusie komen dat met nane de auto’s waarop de meeste toeslag zou komen door deze maatregel een stuk minder verkocht worden en het eindresultaat is dat er minder binnenkomt dan zonder deze extra belasting (want dat is het natuurlijk, de politici en de pers hebben het telkens over bezuinigingen, maar ik zie bijna alleen maar belastingverhogingen).
rovalo zegt
Leuk hoor, die gezinsstandpunten van de Christelijke partijen (kinderbijslag omhoog, gratis schoolboeken, enz enz), maar ’t wordt tijd dat er een partij wordt opgericht voor mensen zónder kinderen.
Off topic? Niet echt. Omdat er weer geld moet worden vrijgemaakt voor o.a. de kinderwens van anderen, zou ik meer moeten gaan betalen voor o.a. een nieuwe auto? Belachelijk!
W115 zegt
@rovalo: zonder kinderen zijn er later te weinig arbeiders. Kunnen we straks weer een blikje gastarbeiders openen.
rovalo zegt
@W115: het grootste wereldprobleem is niet overconsumptie maar overbevolking. Gedoseerd “gastarbeiders” binnen laten is al jaren een gepasseerd station, met de open Europese grenzen.
Ik weet niet waar je woont, maar hier in de Randstad zie je sowieso al niet meer in welk land je je bevindt.
benzinehoofd zegt
@rovalo: klopt allemaal, maar… “verbeter de wereld, begin bij jezelf” en “geef me de kracht te veranderen wat ik niet kan accepteren en te accepteren wat ik niet kan veranderen” om er maar een paar clichés tegenaan te gooien. Misschien moet je dus zélf zo’n partij oprichten.
bertorelli zegt
Ze hebben hoegenaamd 6 miljard nodig.
Met 16 miljoen Nederlanders is dat dus € 375 per Nederlander per jaar.
Waarom kom ik dan alleen maatregelen tegen die de gemiddelde Nederlander al veel meer kosten dan die 375 euro.
sacha zegt
@bertorelli: omdat van die 16,5 mio Nederlanders er maar 5 mio belasting betalen. De rest is ziek, kind, AOWer, student, ambtenaar, politicus, etc. En die kosten geld en leveren (financieel) dus niks op.
jelmer zegt
@sacha: Mwoah, een sterke overheid maakt een land juist sterker – ook financieel. Door het goede onderwijs wordt in Nederland elk talent benut, door de goede zorg werkt een groot deel, door allerhande wetten en controle zijn contacten echt bindend en bedrijven betrouwbaar en door kinderopvang stijgt de productiviteit. Allemaal overheid, veel ambtenaren – maken ons zo toch sterker. Omgekeerd zijn landen met een nihile publieke sector per definitie een stuk armer dan ontwikkelde landen. Je kunt beargumenteren dat de publieke sector in Nederland te groot is, maar stellen dat maar vijf miljoen mensen financieel bijdragen is simplistisch geklets.
Carreza zegt
Zo komt het zeker goed met de autoverkopen volgend jaar…
nibor zegt
Ik vind het altijd zo apart hoe de overheid het woord bezuinigen interpreteert. Als ik moet bezuinigen dan houdt dat in dat ik mijn uitgaven omlaag moet brengen, niet dat ik mijn baas dwing om mijn salaris te verhogen. Kan natuurlijk ook aan mij liggen hoor… ;-)
Neemt verder niet weg dat ik het gewoon eens ben met het kabinet om vast te houden aan het terugdringen van het begrotingstekort.
peterpan72 zegt
@RRenault: touche!!!
jelmer zegt
‘De overheid’, ‘de automobilist’ – wat een generalisaties. Om op de laatste in te gaan: alsof automobilisten een aparte groep vormen, die niet ook vader kunnen zijn, sporter, student, ziek of gepensioneerd – die kortom bij lange na niet alleen gedefinieerd worden door de manier waarop ze zichzelf vervoeren. Wie zichzelf alleen als automobilist ziet, moet zich maar eens afvragen wat dat zegt.
baasbas zegt
@jelmer: welkome nuance in topics zoals deze…
azenomei zegt
Op de zorg kan nog aardig worden bezuinigd. Hoge salarissen en vreemd declareer/uitbetaal gedrag bij medische zaken.
TDI-goeroe zegt
deze maatregel zal de autoverkopen de hoogte in stuwen!
E34M5Touring zegt
Goed idee. Perfecte manier om een totaal verzadigde branche verder de puinpoeier in te helpen.
olsen95 zegt
Je kunt ook met de trein reizen als het je allemaal teveel wordt.
tweede_woning zegt
Een publiek geheimpje : het IMF heeft afgelopen week toegestaan dat spaarders in Europa 10 % taks moeten betalen over hun spaargeld , kan elk moment ingaan .
Ik zou nog snel een auto kopen …..
redneckdarian zegt
Hahah. Dit gaat gewoon helemaal nergens meer over.
Alfarobert zegt
10% belasting over het spaargeld van de rijken ben ik het volledig mee eens.Dochter van Heineken,530.000.000 over 5,3 miljard.Moet ze daarvan wakker liggen? John de Mol.200000000 0ver z’n 2 miljard.Hoeft er ook niet wakker van te liggen lijkt me.Zo zijn er nog een paar meer in Nederland en schiet het aardig op met de “bezuinigingen”.
sir_smokalot zegt
Robin Hood, ben jij dat?
clioracing zegt
@Alfarobert: Laten we de rijken nog harder straffen… not!
Volgens mij verlies je uit het oog dat ze al belachelijk veel belasting betalen, dat dit de mensen zijn die voor werkgelegenheid zorgen en dat als ze nog meer belasting moeten betalen gewoon naar een land gaan waar ondernemerschap en succes niet wordt bestraft.
We moeten trots zijn dat we nog mensen als John de Mol in dit land hebben! Er vertrekken namelijk een hoop van dit soort mensen uit deze socialistische heilstaat.
Als dit zo doorgaat dan blijven alleen de allochtonen, de ziek/ zwakken en de socialisten in dit land over. En waar moeten ze dan het geld vandaan halen?!… Je houdt geen land meer over!
ej20g zegt
@clioracing: gewoon betalen naar draagkracht, maar dan inderdaad wel voor iedereen. Laten we even 10% als voorbeeld pakken. Dan betaald iemand met een maandelijks inkomen van 1200 euro dus 120 euro belasting. Iemand met een maandelijks inkomen van 12.000 euro betaald 1200 euro belasting. Dat lijkt mij eerlijk, iemand die 12.000 euro verdient voelt 1200 euro per maand net zo goed als iemand die 1200 euro verdient en 120 euro moet afdragen.
peterpan72 zegt
@Alfarobert: denk dat dat geld op de kayman eilanden staat geparkeerd ;-0
autogek123 zegt
@MrBrown: Eindelijk een netjes er realistisch geschreven artikel over extra kosten voor autogebruik. Schrijf jij ook eens het volgende artikel over de Toyota Prius. Misschien wordt dat dan ook eens een net artikel over een goeie auto ipv het normale afkrakende zeikartikel wat Autoblog erover plaatst. ;-)))
xyrrath zegt
Wat denken de mannetjes in de politiek van het bevorderen van de auto verkopen in plaats het in de grond te trappen. Door deze maatregelen worden er steeds minder auto’s verkocht als ze nou eens de bpm aan pakken moet je dan eens zien hoeveel oude auto’s er opeens vervangen gaan worden.
Edge zegt
Rot toch op met die verhogingen! We moeten eens een voorbeeld aan Duitsland nemen. Dat land doet het beter dan ons en daar zijn de huizen en auto’s ook nog goedkoper.
baasbas zegt
@Edge: Jij hoort alleen de positieve geluiden?
Er is geen minimum loon daar. Mensen met dubbele banen moeten alsnog aankloppen bij de voedselbank. Dat is óók de realiteit
jrk68 zegt
@baasbas:
Helemaal waar, maar ja, het gras bij de buren is altijd groener, om er nog maar even een zeikerig cliché tegenaan te gooien….
midasracer zegt
Ja en de rest.Net gelezen dat de MRB en accijnzen ook weer omhoog gaan. Wat een criminelen. En volgend jaar de vermoorde onschuld spelen als de opbrengst tegenvalt doordat iedereen aan de grens over de grens gaat tanken. Nog even en het is rendabel om vanuit Friesland naar Duitsland te rijden voor een volle tank benzine. En dan meteen de auto volgooien met andere spullen.
fit4fun zegt
Opvallend hoe MrBrown de leugens van de bureaucratie herhaalt ipv zelf eens na te denken. Gezien de kolossale hoeveelheden van andermans geld die worden verspild aan corrupte landen, corrupte bankiers, ontwikkelingshulp, de joint strike fighter, bizarre ict ellende, en fraude met tal van uitkeringen en subsidie’s ligt de werkelijkheid wat genuanceerder dan “belastingverhogen moet want anders gaan zorg en onderwijs er aan”…
fit4fun zegt
“De Overheid” bezuinigt zelden op zichzelf, dat is immers de kalkoen vragen wat er op het kerstmenu staat. Politici die het over “bezuinigen” hebben bedoelen doorgaans belastingverhogingen.
(Ik ga sowieso geen nieuwe auto kopen, maar voor mensen die werkzaam zijn in de autosector is het erg wrang)