Qua weer is het misschien de rotste tijd van het jaar, maar wanneer je een auto wilt kopen is dit het aangewezen moment.
We zien maand na maand persberichten verschijnen van autofabrikanten die melden dat ze weer een nieuw productierecord hebben bereikt. Heel fijn allemaal, maar lang niet alle auto’s worden daadwerkelijk verkocht. Daarom moeten er trucs verzonnen worden om van de auto’s af te komen, voordat ze verouderen. Het blijkt dat het dankzij deze verkooptechnieken voor de consument het gunstigst is om in de herfst te shoppen voor een nieuwe auto. Zo schrijft ook het Amerikaanse CNBC.
Wanneer bepaalde modellen niet voldoende zijn verkocht, kunnen ze namelijk niet blijven staan. Het volgende jaar zijn auto’s van modeljaar 2018 niet meer volledig up to date, daar ze een jaar achterlopen op auto’s van modeljaar 2019. Om dealers niet op te schepen met grote voorraden auto’s van het voorgaande modeljaar, bieden autofabrikanten deze modellen aan met kortingen.
Deze kortingen zijn technisch gezien tegen het einde van het jaar het grootst, maar dat wil niet zeggen dat je tot de winter moet wachten om een gloednieuwe auto aan te schaffen. De keuze is dan beperkter. In de herfst, daarentegen, heb je zowel een aardige korting als een breed aanbod. Zodoende kan de consument precies de auto vinden die in zijn straatje past.
“If you don’t care what color vehicle you’re going to drive in or what trim level you’re going to get, you can wait until the very end. But if you have specific content that you wanted on a vehicle or specific colors, you don’t want to wait too long.”
El-Loco zegt
Dit is in NL weinig relevant, men geeft hier niet zo veel om modeljaarwijzigingen waarbij een kleurtje of een velgdesign wordt gewisseld. Datum deel 1 is wel relevant. In de USA zie ze modeljaar als datum deel 1, en is een modeljaar dus wél heel belangrijk.
dondeboer zegt
@el-loco: Wat daarbij ook belangrijk is, is dat in Amerika de auto’s doorgaans op voorraad staan. Je gaat naar de dealer, kiest iets wat daar staat en je neemt ’t mee. Bij ons worden auto’s op spec besteld en zijn de voorraden veel beperkter.
Gulli zegt
@el-loco: ik vind het ook bijzonder dat je dit jaar al modeljaar 2019 kunt kopen. “Want het is eentje meer”. Ik denk dat je in 2030 auto’s uit modeljaar 2040 kunt kopen, want je auto moet wel nóg nieuwer lijken dan die ouwe 2039 van de buurman. Wat een marketinggelul
dnadave zegt
@gulli: modeljaren zijn simpelweg niet hetzelfde als bouwjaren. Bij Volkswagen wisselen ze het modeljaar rond september. Te herkennen aan het chassisnummer. Dat heeft weinig met marketing te maken.
fconderkantlat zegt
@gulli: fifa19 kan je ook al een aantal weken al kopen en spelen….
in sommige landen benoemen ze je leeftijd ook anders….als je vandaag de dag 29 jaar en 44 weken jong bent zeggen we hier in NL dat je 29 jaar ben, sommige landen in het midden oosten beschouwt men jou als 30 jaar ipv 29 jaar.
met voetbal als je scoort @ 18 minuut en 42 seconden, is dat het 19e minuut….
als je een auto in NL koopt op 23 september 2018, is het bouwjaar 2018… in USA spreken ze dan van modeljaar 2019
tis allemaal maar net hoe je het interpreteert..
kilum zegt
Je krijgt misschien meer korting. Maar je afschrijving gaat ook wat harder aan het begin. Je auto is namelijk al een jaar oud na een maand of 2. Maar goed wanneer je minimaal 5 jaar in je auto blijft rijden maakt dat ook niet zoveel meer uit.
ometom zegt
Lijkt mij iets wat voornamelijk voor de Amerikaanse markt van toepassing is..
B00G1E zegt
Het is een Amerikaanse website en refereert idd naar de Amerikaanse markt.
Alle auto’s staan hier al bij de dealer, je besteld vrijwel nooit op spec. De modeljaren zijn hier ook stom, de 2019 modellen komen na de zomer al op de markt, vaak is het een herconfiguratie van de pakketten en opties en soms een faceliftje.
Qua deals valt het momenteel nogal tegen, ik ben op zoek naar een 2e auto en de deals zijn bijzonder schaars.
Enige deal die redelijk was is een kia forte LX (kaal model met 12inch stalen wielen) 2018 model waar je 5k incentive krijgt als je leased. Maar goed daar rij ik liever niet in rond..
JanJansen zegt
Een auto in de herfst kopen is onzinnig, in december is ie al weer een jaar ouder en schrijft dan alweer een jaar af. En juist die eerste 2 jaren is de afschrijving enorm.
Koop gewoon een youngtimer met LPG G3, dan krijg je nog wat voordeeltjes van de roverheid.
jaggie zegt
Zoals door anderen ook genoemd: dit is alleen relevant voor de US, de bron is een US site, stop maar. Zie redenen hiervoor in de andere reacties. Snap nooit helemaal hoe dit “erdoor” komt binnen de redactie, maar goed.