Eigenlijk knapt de nieuwe Audi SQ5 met deze onderdelen van ABT er nog aardig van op.
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck. Een mooi spreekwoord om aan te duiden dat wanneer iets alle karaktereigenschappen van een bepaald voorwerp heeft, je dan niet raar moet opkijken als het daadwerkelijk dat voorwerp is. Goed voorbeeld: wanneer Audi op de achterkant van de gefacelifte SQ5 vier cilindervormige holle chromen voorwerpen plaatst, heeft dat alle schijn van een set uitlaten. Eindelijk! Vier echte uitlaten onder de SQ5 sinds de facelift. Of…
Uitlaten
Nee hoor. Als je goed kijkt op bovenstaande afbeelding, zie je dat de eindpijp eindigt onder de bumper. De chromen ‘eindstukken’ eindigen waar het chroom eindigt. De pre-facelift SQ5 kwam er nog mee weg dat het een soort sierstuk was, maar sinds de facelift lijkt ook dit helemaal nergens meer op. Audi, mochten jullie dit lezen: mag deze ’trend’ stoppen?
ABT
Er is een manier om deze trend te stoppen: klop even aan bij ABT. De welbekende Audi-stylist (en opvoerder) heeft nu spullen beschikbaar voor de vernieuwde Audi SQ5. We moeten eerlijk zijn: hij knapt er best van op. Dan bedoelen we niet alleen de uitlaten die in dit geval echt zijn, maar ook de bumper waar ze in zitten.
En de rest
De Audi SQ5 door ABT is verder aangepakt met een set bumpers rondom en een dakspoiler om de boel wat ‘op te fleuren’. Op een zilver met zwarte auto. Uiteraard gooit ABT ook een set 21 inch velgen erbij. Het is natuurlijk allemaal niet zo heftig als bij de ABT ‘R’-modellen, eigenlijk zou je het bijna gewoon op elk front een subtiele verbetering kunnen noemen.
Kracht
Dat alles wordt in de Audi SQ5 door ABT bijgestaan door een krachtkuurtje. De 3.0 TDI levert normaliter 349 pk en 700 Nm, daar maakt ABT 384 pk en 760 Nm van. Dat scheelt 0,2 seconden op de sprint naar 100, maar dat is wel genoeg om onder de 5 seconden te duiken (4,9 seconden). De auto ligt ook wat lager op de weg: 45 tot 60 mm extra verlaging.
Sneller, mooier (al is dat subjectief), krachtiger én met echte uitlaten extra esthetisch verantwoord. De Audi SQ5 door ABT is de beste Audi Q5 die je kunt hebben. There, I said it.
Johanneke zegt
Iedere ochtend sta ik nu achter auto’s met enorme gaten in de bumper waar geen rook uit komt. Goede smaak is ver te zoeken bij veel moderne auto’s. Normaal zorgt een tuner vaak voor foute mods, deze jongens zetten juist een fout recht.
Dieseltor zegt
@Johanneke: mijn inziens heeft het voor een klein gedeelte met smaak te hebben. Het grootste gedeelte heeft te maken met de nasleep van dieselgate. Fabrikanten willen de illusie wekken dat ze schone auto’s produceren(dat linken ze aan het ontbreken van een echte uitlaat).
jaapies zegt
Zilver. Een van de weinige kleuren waarop zwarte grill, raamlijsten enz mooi staat. Anders bijna altijd fout, maar blijkbaar veel gewaardeerd.
sleeperking zegt
Of je koopt voor een fractie van het geld een mooie uit 2015 waarbij alles nog enigszins analoog was. Heb je 354 pk en standaard 4 rokende pijpen. Het wordt er niet mooier op bij de nieuwe modellen, bijvoorbeeld het stuur vind ik ook spuuglelijk met die trapezium airbag cover en dubbele spaken naar beneden.
MarcoM zegt
Lekker vet! Wat ik altijd jammer vind, net als bij de Cayenne, dat ze na 5 jaar een verkeerd imago hebben, voor de rest super auto.
Bastiaan Williams zegt
Nog sneller bij de garage..oh nee de takeldienst rijdt niet zo hard.