Mensen die gehoopt hadden binnenkort epische vierwieldrifts te maken in een nieuwe korte Sport Quattro kunnen die hoop laten varen. Waar werkt het merk dan wel aan?
De eerste keer dat we hernieuwd kennis maakten met de Audi Sport Quattro was in 2010. Destijds stond de auto op de Autosalon van Genève als eerbetoon aan de originele Audi Sport Quattro uit 1980.
Het leek Audi menens te zijn. Net als bij het koddige origineel uit de tijd van de shoulder pads, had de auto een verkorte wielbasis ten opzichte van het model waarop deze baseerde, in dit geval een Audi RS5. Onder de motorkap huisde bovendien een historisch verantwoorde vijfpitter, net als bij Der Kurze.
Maar de Sport Quattro kwam er niet direct. Later hoorden we geruchten dat het productiemodel dichter bij de RS7 zou liggen dan bij de RS5 en een hybride moest gaan worden met een stekker. En warempel, in september 2013 was daar opeens een gele banaan met V8 én accu’s onder de kap. Qua uiterlijk leek de auto overigens, afgezien van de gele lak, nog veel meer op het concept uit 2010 dan op een soort opper-RS7. Het slechte nieuws: het beoogde gewicht van 1.300 Kg was inmiddels opgelopen tot 1.850 Kg.
Ook in deze spec kwam de auto er echter niet. Het laatste echte teken van leven van de Sport Quattro kwam op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas in 2014. Daar had Audi het model voor de gelegenheid voorzien van laz0rZ om hun nieuwe laserlight technologie te etaleren. Hierna werd het stil rondom de Sport Quattro.
Tijd dus om Stephan Winkelmann van Audi Sport eens te vragen hoe het zit met het model. Het antwoord is waarschijnlijk niet waar je op gehoopt had als je snelle Audi’s een warm hart toedraagt. Winkelmann omschrijft de auto namelijk als een ‘nice dream’, maar niet meer dan dat.
De prioriteiten bij Audi Sport liggen elders volgens de voormalig Lamborghini-chef. Namelijk bij het maken van dikke SUV’s. Er komt een update aan van de Audi RS Q3 en verder wordt er gewerkt aan hetere versies van de Q5, Q7 en Q8. Jammer, maar we begrijpen het wel. De praktijk om dikke motoren in reeds bestaande SUV’s te hangen is immers veel lucratiever dan een bespoke model bouwen voor een handjevol diehards. Het eerbetoon aan de Sport Quattro komt er dus niet. Gelukkig hebben we deze nog.
monsieurleloure zegt
Ze zullen wel eens een keer een gedurfd model op de markt brengen, jammer…
EdGaR zegt
@monsieurleloure: De TTRS en R8V10+ vind ik anders best gewaagde auto’s.
lekbak zegt
@edgar: de tt is inmiddels bijna 20 jaar oud en de r8 is gewoon een lambo, niks spannends aan. Dat de één een rs is en de ander een lekkere v10 heeft maakt het echt helemaal niks gewaagder.
prop zegt
@lekbak:
Inmiddels is de Lambo een R8 … waarvan de de R8 de betere onderdelen en afwerking krijgt.
Ooit weleens in Neckarsulm geweest .. al die chassis die buiten staan, je kan ze vanaf het parkeerdek zien als je de fabriek bezoekt … klaar om naar Italie verscheept te worden
lincoln zegt
Prima toch ..
Audi heeft al meer dan zat prachtige voertuigen in de prijslijst staan ..
Had dit ding nix aan kunnen toevoegen ..
Dutchdriftking zegt
Het is zo eeuwig zonde dat de auto uit 2010 nooit gekomen is. Echt een droomwagen was dat!
lincoln zegt
@dutchdriftking:
Audi Nanuk ..
Ken je die nog ??
lincoln zegt
@dutchdriftking:
Audi Rosemeyer ..
Ken je die nog ??
Dutchdriftking zegt
@lincoln: beiden ken ik nog, maar de Sport Quattro is toch vele malen mooier!
gokartmozart zegt
Sorry maar die #*^ SUV’s die iedereen maar koopt…
Ik weet dat er zonder die dingen al merken waren gesneuveld maar ik vind het gewoon niet logisch om een auto loodzwaar en hoog te bouwen en dan te proberen om er een sportwagen van te maken… Nog even een vraag : waar blijft de 4 deurs Lambo als tegenhanger van de Porsche Panamera en de Maserati quattroporte? Ik denk dat een Estoque achtige Lambo goed zou verkopen. En eens wat anders als de zoveelste SUV.
kenner zegt
@gokartmozart:
kenner zegt
‘die iedereen koopt’ je zegt het zelf al. Tuurlijk willen wij dikke V8’s en V10’s in lage sportwagens maar geld moet ook binnen komen he
jasvl zegt
@gokartmozart: die is ook afgeschoten omdat ze voor de SUV wilde gaan…
moveyourmind zegt
Zou zonde zijn helemaal niks met dit lekker bonkige prototype te doen…
Beetje bijschaven en straktrekken, Volkswagen logo’s er op en klaar is de nieuwe Corrado…
2wheeler zegt
@moveyourmind: zo… da’s een goeie zeg!
fanboy zegt
@moveyourmind: Ja en dan gewoon een blok pakken dat je al op de plank hebt liggen.
unavailable zegt
lijkt wel op de VW Corrado van de zijkant
reistje zegt
Ik hoop al jaar en dag op een Audi met vijfcilinder in de lengte.
Maar goed de gemiddelde koper wilt blijkbaar een SUV, dus niet gek dat ze daar op focussen.
gokartmozart zegt
@reistje: de gemiddelde koper die het kan betalen is ouder ( 50 + ) en kiest helaas voor een SUV in veel gevallen. De rest onder 40 met een sportieve inborst zou best een korte Audi 5 cil turbo willen maar komt terecht in een A3 TSi tje qua budget.
De 40 + gaat voor de A5 en A7 als het kan.
Ik pas in geen van deze groepen. Ik ben 55 en geef mij die korte met die dikke 5 cil maar met een handbak
dadutchdude zegt
Wat achterlijk, een dikke gemiste kans om eens wat nieuws uit die saaie, grijze fabrieken te laten rollen. Maar ja, Audi en vernieuwing is het hetzelfde als de paus proberen te overtuigen dat de duivel een vriendelijke man is. Onmogelijk.
jochempie zegt
@dadutchdude: klopt, de duivel is namelijk een vrouw..
maxim007 zegt
Als ze toch niches blijven vullen, zou dit in mijn ogen toch een gedaagde concurrent van de m2 kunnen worden
rufctr01 zegt
Jammer! Dit had een mooie opvolger van de UrQuatro kunnen zijn.
Ik vind dit een serieus mooie auto. Het zal, helaas, wel weer te spannend voor Audi zijn.
allesmetturbo zegt
Vind deze erg lelijk dus op zich niet zo erg dat deze er niet komt. Al vind ik een audi + 5 pitter meestal wel een goede combi, het oog wil ook wat
potjak zegt
Jammer, prioriteiten liggen op volume. En dat lijkt mij één van de naweeën van Dieselgate. Dat gat zal eerst gedicht dienen te worden voordat er weer geld beschikbaar komt voor dit soort ‘imagobuilders’.
autodrop zegt
Had dan ook voor een historisch verantwoorde grille gekozen in plaats van deze grote muil.
pinut187 zegt
Toch jammer. Vind het wel een gaaf ding.
dolledries zegt
Jammer jammer. Jammer
prop zegt
Wederom een clickbait alert voor dit artikel!!
@autoblog stop hiermee … waarom is dit de nieuwe trend?
Maak gelijk even een artikel over de 4-drs TT … Oh nee wacht die gaat echt komen als Q4.
Dit is een concept auto van een alweer een paar jaar geleden waarvan een aantal elementen worden gebruikt in toekomstige modellen als de Q8 … eigenlijk zoals elk ander merk ter wereld doet.
tkoote zegt
De eerste blijft het mooiste. Eeuwig zonde dat Audi juist bij dit model haar traditie van het in productie nemen van concepts niet honoreert. Had een instant cultauto geweest, net als het origineel.
mrrallycross zegt
Zonde, maar was niet genoeg eenheidsworst waarschijnlijk
Esprit_de_Flandre zegt
Alles moet een bizznizzkees hebben tegenwoordig. Voor specialekes kan je alleen terecht bij kleine Britse merken. Die hebben van het woord bizznizzkees nog nooit gehoord. Daarom maken ze leuke dingen. En gaan ze vier keer per jaar failliet…