Na ruim acht jaar mag de R8 met pensioen.
In gesprek met CarAdvice vertelde Audi-topman Ulrich Hackenberg dat de volgende generatie van de Audi R8 (spyshot) gepresenteerd wordt op de Autosalon van Genève, die begin maart wordt afgetrapt. Geen groot nieuws, maar een bevestiging is altijd leuk. Interessanter is wat hij losliet over de R8 e-tron. De elektro-supercar is blijkbaar nog niet doodverklaard – hoewel hij kantje boord heeft gelegen – en Ulrich geeft toe dat de range van 200 km een lachertje was. Bij de nieuwe versie, waarvan het niet zeker is of deze het conceptstadium zal ontstijgen, zou de range minimaal 400 km moeten bedragen. Tesla-territorium.
Ondertussen liet hij zich ook ontglippen dat de R8 niet meer met een handbak zal worden geleverd. De volgende R8 heeft alleen nog de beschikking over een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. Of de door Ferdinand Piëch gekoesterde R8 TDI daadwerkelijk in de line-up van Audi’s supercar zal verschijnen werd uit het vraaggesprek helaas niet duidelijk.
tupperware zegt
Nèhhh, Doe mij dan maar een Honda..
badboys zegt
@tupperware: Heb zo’n gevoel dat de NSX net als de GT-R alles en iedereen zoek gaat rijden en wellicht net als de GT-R de beste auto gaat worden.
Sommige autojourno’s hoor ik nu al roepen dat een NSX geweldig rijdt, maar dat een 911 toch net iets beter is.
Heerlijk toch dat Nissan/Honda wellicht de beste supercar bouwen.
str8six zegt
@badboys: sommige autobloggers hoor ik nu al roepen dat een 911 geweldig rijdt, maar dat een NSX toch net iets beter is… Knap zulk voorspellend vermogen op een auto die nog niet verder is gekomen dan de beursvloer van een paar autoshows. -_-
Dutchdriftking zegt
Dus de mooie R8 verdwijnt, er komt een soort super TT voor terug, en het enige dat de auto echt uniek maakte (de handbak en daar bij behoordende schitterende H-patroon in de middenconsole) verdwijnt dus helemaal. Erg jammer.
Donstil zegt
@dutchdriftking: een Handbak in zulke auto’s is alleen leuk voor “ons”. Je weet wel het type van “ik koop er toch geen een maar zeur wel over zelf schakelen”
De echte kopers nemen dat ding gewoon met een automaat.
Dutchdriftking zegt
@Donstil: Klopt, maar dat neemt niet weg dat het de laatste sportwagen met handbak was, en dat is toch erg jammer. Dat idee met de diesel vind ik wel weer gaaf.
gtwillem zegt
@Donstil: helaas wel. Zelf zou ik kiezen voor een handgeschakelde versie, omdat uit principe. Maar als ik echt het geld had voor een R8, zou ik nooit de 16k betalen voor een handbak. Daarnaast, als je hem doorverkoopt, is een automaat vaak een pre. Vergeet ook niet waar we. Vandaan komen: vroeger waren automaten trager door minder verzetten en langzame gangwissels. Nu hebben automaten 1, 2 of zelfs 3 verzetten, reageren ze sneller en zijn nog zuiniger ook.
Jouw visie geld eigenlijk voor alle in mijn ogen leuke auto’s: de Renault Alpine A610, Honda NSX, Nissan GT-R, BMW M5 manual, alle snelle Saabs, Lancia Kappa Coupe, Lexus IS-F, Lamborghini Gallardo LP55-2, Lotus Evora S, Nismo 370Z, Opel Speedster, Clio V6, TVR T350C en de Volkswagen Phaeton. Allemaal schitterende auto’s volgens kenners, maar niet waar de markt echt warm voor liep. Elke keer als je voor dat geld ook een Boxster, 911, M3, SL500 of een Ferrari kan kopen, kiest men liever daarvoor.
norge zegt
@gtwillem: In de praktijk vind ik een handbak toch sneller. Misschien niet als je een sprintje rechtuit trekt, maar van 5 naar 2 voor een haarspeld bocht doe ik toch sneller dan een automaat die hier toch maar eens een berekening voor moet gaan maken.
gtwillem zegt
@norge: tuurlijk, maar jij bent een bijzonder getalenteerd bestuurder ;-).
Maar omdat jij het sneller vind, wil niet zeggen dat het in de theorie en praktijk zo is. En de cijfers die er toe doen in alle nieuwsberichten, prestatie-staatjes en autoblog vergelijkingen zijn gewoon vaak 0-100 en/of 80-120 en 60-160. Cijfers waar een automaat beter op scoort. Ik ben het met je eens dat het jammer is, maar het is nu helaas wel zo.
badboys zegt
@gtwillem: Toch blijf ik een zwak hebben voor de VW Phaeton. Als je bedenkt dat het onderstel van de Bentley Flying Spur gewoon een Phaeton is zegt genoeg. Gewoon een superieure auto.
gtwillem zegt
@badboys: absoluut waar!
phaeton zegt
@Donstil: Omdat deze wagens zo ramvol zitten met elektronica, dat het gewicht van een automatische bak er ook nog wel bij kan. Vroeger moest een auto licht zijn en scherp sturen, je uitdagen. Waarom dan de emotie van het, let op, rijden(!) wegnemen met een automaat?Tuurlijk, een 599 GTO met automaat is prima vanwege alle emotie… Maar een R8? Meh. Vandaag nog nemen Casper en Wouter het woord daily in de mond bij wagens met >500pk. Omdat het tegenwoordig kan. Dat het daardoor een super-TT wordt genoemd, daar is best in te komen.
SimonMc zegt
@Donstil: Fout. Kameraad van me rijdt momenteel met een handgeschakelde Boxster, en overweegt om een nieuwe Boxster te kopen. Hij moet geen PDK hebben, maar een testrit geregeld krijgen met een Boxster met handbak lijkt vrijwel onmogelijk te zijn.
Automaten zijn voor cijferfetisjisten, omdat je dan in de kroeg kan zeggen dat je auto van 0-100 in 3,8 gaat ipv 4.0 seconden. Moest de automaat nog steeds trager schakelen dan je met een handbak kan, kun je er vergif op innemen dat het merendeel nog steeds voor een handbak gaat.
Hetzelfde voor 4-wiel aandrijving. Is het in een sportauto beter dan achterwielaandrijving? In mijn ogen niet, maar je raadt het al, op papier is het 0,4 seconden sneller naar de 100. En oh wat een toeval dat 4-wiel aandrijving begint mainstream te worden in vele powersedans.
tupperware zegt
@SimonMc:
Hulde, er zijn nog mensen die snappen waar het werkelijk om gaat..
Alsof je die 2tiende sneller zou kunnen voelen, sterker, het voelt langzamer omdat het bij die automaten soepeler gaat..
skinnybmw zegt
@SimonMc: imho kiezen puristen alleen voor een handbak om dat je dan meer ’t gevoel hebt dat je in control bent omdat je harder moet werken en fysiek zelf bepaalt in welke versnelling je wil. Dat een automaat tegenwoordig sneller schakelt is natuurlijk logisch aangezien de F1 dit al begin jaren 90 introduceerde…tegen de beste sequentiële bakken valt menselijk niet meer tegenop te schakelen. Rij je veel op een circuit dan zou ik altijd voor een automaat gaan want je bent serieus sneller aangezien minder handelingen.
tupperware zegt
@skinnybmw:
Ik kan je verzekeren dat die stelling kolder is. Automaten uit straat auto’s zijn niet te vergelijken met de semiautomaten in de F1, die moet je immers nogsteeds fysiek zelf schakelen aleen is de pook vervangen door flippers.
Die bakken werken totaal anders en schakelen sneller terug dan de bakken die in straatauto’s gebruikt worden.
Als je het nu zou hebben over een X-trac bak in je straat auto, dan zou je een punt hebben.
Echter dat gejank en gegier wil echt niemand in z’n straatauto, zelfs deze gek zou daar moe van worden.
series2 zegt
Aaah… de R8. De supercar voor mensen die vinden dat een supercar zakelijk moet zijn…
tupperware zegt
@series2:
Vergeet her aaibare dashboard niet en de smalste naadjes, beide essentieel voor een goede sportauto..
badboys zegt
@tupperware: Zelfs al wil je een aaibare dashboard legt de R8 het af tegen de AMG GT
series2 zegt
@tupperware: och ja inderdaad! Maar!!!… wel hoogwaardige kunststoffen (plastic) hè!
str8six zegt
@series2: toch zie ik de meeste “zakelijken” in een 911 rijden.
badboys zegt
@str8six: Denk het ook, de 911 is als de S-Klasse en ook wel de maatstaf in zijn klasse.
series2 zegt
@str8six: ja maar dan wel een carrera 4(s). Als je een 2 koopt of gt3 zit je goed. Ik zou zelf denk ik een cayman kiezen btw.
henkhupelschoten zegt
Als je hem zo ziet is het meer een facelift met een nieuwe motor erin
knipperlichtje zegt
Mooi zo, loopt ie weer gelijk met zustermodel Huracan. Zou de 4.2 fsi blijven of zullen we een 4.0 tfsi als instapper zien?
tupperware zegt
Vraagje, hebben ze ooit dat onterecht verkregen ringrecord voor productie EV’s ingeleverd?
De auto waarmee ze dat behaalde heeft immers nooit het productiestadium gehaald, althans dat lees ik hierboven..
berlinetta zegt
Hoewel deze supercar mij het minst weet te boeien van allemaal ben ik wel benieuwd naar de prestaties.
mrrallycross zegt
Ford gt voor mij!
norge zegt
Ulrich geeft toe dat de range van 200 km een lachertje was….Tja, achteraf..
jag00 zegt
In hoeverre is dit nou een nieuwe r8? (Kijkende naar het spyshot)
knipperlichtje zegt
@jag00: het bekende recept, geen enkel paneel is uitwisselbaar, maar de gelijkenissen zullen toch sterk zijn. Qua verandering even (r)evolutionair als de nieuwe TT denk ik.
ej20g zegt
Ik hoop dat ik deze R8 wél mooi vind. De huidige vind ik maar een lelijk ding, ook niet indrukwekkend of iets in die richting. Ik hou hoop voor de nieuwe R8. Wel jammer dan de handbak waarschijnlijk gaat verdwijnen.
berlinetta zegt
@ej20g: Als je naar de spyshots en de renders kijkt, hoe groot is die hoop van jou dan nog?
ej20g zegt
@berlinetta: niet zo groot. Maar ik hou mezelf graag nog even in de droom. Je weet wel, in de hoop dat er weer eens een Audi komt die ik écht mooi vind. Dat is sinds de RS4 B7 namelijk al niet meer zo geweest.
styns zegt
R8 7 zits zafira active tourer avant s quattro SDI
Daniel073 zegt
@styns: nee
hetzwartesaabvandefamilie zegt
@styns: nieuwe niche.
whooter zegt
Zou de V12 TDI van in de Q7 geen optie zijn? Niet dat ik daar nu een voorstander van ben maar als je een diesel kiest…
SimonMc zegt
@whooter: Hebben ze geprobeerd, maar ging niet wegens koelingsproblemen. Ik noem het “goddelijke interventie”.
dwersbongel zegt
Een elektrische sport auto. Wel leuk allemaal maar uiteindelijk wil je juist daarin een ronkende motor.
moveyourmind zegt
Stel je voor dat Audi er in slaagt de A8 e-tron uit te brengen. Dan kunnen we binnen no time de Lamborghini Enecovendator verwachten. Ik mag toch hopen van niet.
Niet dat ik negatief tegenover elektrische aandrijving sta, maar liever niet in dit soort auto’s.
Rick-dos zegt
“Nieuwe R8”? Volgens mij staat er een foutje in de tekst. Zo afgaande op de foto hebben we het volgens mij over een facelift. Toch? Jongens?
w0o0dy zegt
@Rick-dos: ik vind de wijzigingen ten opzichte van de Huracan toch wel behoorlijk hoor!
Rick-dos zegt
@w0o0dy: Na wat langer de foto bestudeerd te hebben moet ik je gelijk geven. Dat ene lijntje onder de koplamp is inderdaad een behoorlijke wijziging tov de Huracan. Revolutionair gewoon! ;)
w0o0dy zegt
@Rick-dos: de onderkant schijnt wel vrijwel identiek te zijn….
badboys zegt
@w0o0dy: Is de R8 nu een net niet Lambo, of is de Huracan een veel te dure R8?
badboys zegt
Nissan GT-R, Honda NSX en de 911 zijn mijn kandidaten in dit segment.
badboys zegt
@badboys: Normaal gesproken zou ik de AMG GT ook opnoemen in mijn rijtje van dit segment. De AMG GT heeft het beste beste van 2 werelden inzich. Vorm van een sportauto en daarnaast ook erg comfortabel. Met andere woorden dus; een Nissan GT-R of de Honda NSX zou ik er graag bij willen hebben naast de AMG GT. Omdat het toch andere type auto’s zijn.
mclarenf1lm zegt
Geen handbak? Dat is wel erg jammer, ookal zijn de huidige DSG’s etc een stuk sneller, ik blijf zelf een potje roeren flink leuker vinden. Daar kan geen flipper tegenop.
daans zegt
Weet niet of iemand die aflevering van top gear heeft gezien dat ze een Ferrari een McLaren( volgens mij )en een Audi r8 gingen vergelijken? Toen bleek maar dat de Ferrari en die andere auto van onderen helemaal wegsleet aan zand etc.. En de Audi had niks.. de Audi is dus meer voor dagelijks gebruik met slecht weer of slechtere paden.. daarom zou je dus misschien eerder voor de Audi gaan dan iets anders ;)
hetzwartesaabvandefamilie zegt
@daans: Topgear is nou niet bepaald representatief of betrouwbaar wat dat betreft. Het is heus niet zo dat Audi een supersterke bodemplaat heeft en dat Ferrari en McLaren met goedkoop plastic werken. Of heb je in andere auto-media soortgelijke verhalen over de bodems van eerdergenoemde merken gezien of gelezen? Ik niet.