Dus de nieuwe Audi Q7 zal beeldschoon worden. En voor de liefhebbers van benzine zal die niet elektrische zijn.
Wie naar het Audi-gamma kijkt van dit moment, zal een paar dingen opvallen. Er zijn nog niet heel erg veel elektrische modellen. Daarnaast zijn er best een aantal modellen behoorlijk op leeftijd. Maak je geen zorgen, Audi doet het kennelijk bewust. Want de gehele overgang van verbrandingsmotoren naar elektrisch moet natuurlijk wel soepel verlopen.
Uiteindelijk heeft Audi het dus goed gezien, want er is een stagnatie in de groei van EV’s. Dus om nu al miljarden te investeren in modellen die nauwelijks verkopen, is niet in alle opzichten een goed plan. Dat wil niet zeggen dat er geen nieuwe elektrische Audi’s bijkomen, maar Audi lanceert ze met beleid. Voor dit jaar staan er twee knallers op het menu: de Q6 e-tron en de A6 e-tron.
Nieuwe Audi Q7
Maar naast een Q6 e-tron die moet komen en een Q8 e-tron (die er al is), komt er ook een Audi Q7. Daarover is dankzij Carscoops nu wat meer bekend en dat delen wij met liefde met jullie! Het belangrijkste om te weten is dat de Audi Q7 – naar het schijnt – de laatste Audi zal zijn die met verbrandingsmotoren wordt geïntroduceerd. Daarna is het allemaal elektrisch.
Dat is een tactische keuze, want juist dit soort auto’s is enorm populair in landen als de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en andere markten waar men de EV nog niet helemaal omarmt. Aanvankelijk was de bedoeling dat de auto Audi Q9 ging heten en een concurrent moest zijn voor de BMW X7, Mercedes-Benz GLS en Range Rover. Dat zal niet het geval zijn. De Q7 wordt absoluut een zevenzitter, maar richt zijn pijlen op de BMW X5, Mercedes-Benz GLE en Range Rover Sport. Net even een segmentje lager, dus.
Styling
Qua styling moet de auto een enorme verbetering zijn. Het huidige model is gewoon een enorme lap auto. Een bak Audi. Je weet dat de ontwerpers hebben zitten aanklooien als de VW-variant van de Q7 (de Volkswagen Touareg) er vele malen aantrekkelijker uitziet. De basis van het ontwerp is al gelegd onder leiding van Marc Lichte. De nieuwe Q7 moet een stuk strakker worden qua design, met fraaiere proporties. Dat klinkt als muziek in de oren. Het klinkt ook een beetje als de Audi Urbansphere concept. Dat was een elektrische concept uit 2022, dus de proporties zullen afwijken, maar qua lijnvoering zal ‘ie er op kunnen lijken.
Dan de techniek. Wat kunnen we daarover zeggen? Nou: het worden dus enkel en alleen verbrandingsmotoren. Nu is het wel zo dat deze verregaand geëlektrificeerd zullen zijn. Minimaal mild-hybrid (met 48V-ondersteuning) en diverse keuze uit plug-in hybrides. Het is de bedoeling dat de Audi Q7 in 2026 op de markt komt. Het huidige model is dan 11 jaar oud. Deze generatie (de ‘4M’) kreeg in 2019 een facelift en onlangs nog eentje, dus het huidige model moet het nog twee jaar uitzingen.
Meer lezen? Check hier de special over de Audi Q7 V12 TDI!
tjorque zegt
Zie ik nu de liefdesbaby van een SuV en een monovolume?
Of moet ik toch maar even naar de oogarts?
Estate_of_mind zegt
Ik zie in ieder geval iets graflelijks dus dat ‘mooi’ in de titel vat ik even op als ironie.
por100 zegt
Hmmm, vind het wel mooi.
Vooral efficiënt met de ruimte omgaan en een werkpaard een beetje fatsoenlijke cw-waarde geven. En wat er dan uitkomt zo vormen dat het niet te veel provoceert zonder muurbloempje te worden.
Wat dat aangaat snappen Fransen het best goed, dus cynische verwijzingen daarnaar vat ik juist goed op.
THSD zegt
Krijg er een renault avantime gevoel bij…met andere woorden het nieuwe potvis model dus.
vondick zegt
Een groter compliment kun je een Audi Q7 niet geven.
Aon zegt
Ik dacht even een citroen of renault hebben gezien.
carguy24 zegt
Terug naar de mpv zo te zien. Vond dat eigenlijk al het geval bij de introductie van deze generatie Q7. De eerste was echt een SUV maar deze 2e toch veel meer al een MPV met een langere neus.
potver7 zegt
Die plaatjes zijn van de Urbansphere concept (2022), de Q7 zal er wat trekjes van hebben maar verhoudingen worden anders (zoals ook in het artikel wordt aangegeven)
randy zegt
Als citroen dit had gepresenteerd als de opvolger van de Ds5 had ik het ook geloofd.