Dit is de gloednieuwe en derde generatie Audi Q5.
Na twee succesvolle voorgaande generaties wil Audi dit hoofdstuk voortzetten met de derde generatie Q5. De premium SUV van het merk uit Ingolstadt staat op het Premium Platform Combustion (PPC) en krijgt met name in Nederland de focus op plug-in hybride modellen.
Exterieur
Zowel aan de buitenkant als de binnenkant heeft de SUV een lekkere make-over gehad. Modern genoeg om er weer wat jaartjes tegenaan te gaan. Je herkent de derde generatie aan de brede Singleframe grille met air-curtains aan beide kanten. De lunchtinlaten zijn groter en aan de achterzijde zit nu een doorlopende lichtstrip. Standaard staat de Q5 op 17 inch schoeisel, dit is optioneel te upgraden naar maximaal 21 inch.
Interieur
In het interieur van de derde generatie Audi Q5 staat een 14.5 inch Audi MMI OLED Display centraal, met een 11.9 inch virtual cockpit voor de bestuurder. Optioneel is een derde 10.9 inch scherm voor de passagier voorin te krijgen. Een vierde scherm? Kan ook, dan moet je het optionele head-up display mee bestellen. Het infotainmentsysteem draait op Android Automotive OS. Tevens optioneel is het Bang & Olufsen Premium Sound System (685 Watt) met 16 speakers en Vehicle Noise Compensation.
De nieuwe Q5 is de meest praktische tot nu toe zegt Audi. Er is tot 1.473 liter aan bagageruimte verkrijgbaar. USB-C-aansluitingen zijn zowel voor- als achterin te vinden met een laadcapaciteit tot 100 W. Audi heeft gekozen voor zachte materialen in het interieur om de aaibaarheid te vergroten. De voorruit is voorzien van geluiddempend materiaal voor meer stilte aan boord.
Foefjes
Wat we bij steeds meer bij Audi’s gaan zien is geavanceerde lichttechnologie. De derde generatie Audi Q5 kan meldingen laten zien in de achterverlichting voor andere automobilisten op de weg.
Denk aan een waarschuwingsfunctie voor het te dicht naderen van de auto, of waarschuwen voor een ongeval verder op de weg. Dit maakt onderdeel uit van communicatie tussen auto en auto en de infrastructuur (car-to-X) daaromheen.
Motoren
Audi Nederland laat nog weinig los over de motoren, behalve dat de focus op plug-in hybride komt te liggen. Het Duitse automerk communiceert internationaal dat er drie motoren naar de Q5 komen met de marktlancering. Dit zijn allen MHEVs, gekoppeld aan een 7-traps S tronic automaat.
Standaard staat de Q5 op een onderstel met stalen veren. Een sportonderstel is optioneel. Instapmotor is de 2.0 TFSI met 204 pk en 340 Nm aan koppels. Deze is optioneel met quattro verkrijgbaar. Daarnaast is er een 2.0 TDI met 204 pk, 400 Nm en heeft altijd quattro. Het voorlopige topmodel is de 3.0 TFSI V6 SQ5 met 367 pk en 550 Nm koppel.
Daarmee laat Audi nog niets los over plug-in hybride modellen, behalve dat ze eraan zitten te komen. Vanaf medio volgend jaar verschijnt de derde generatie Audi Q5 in Nederland, als PHEV. Meer informatie over de motoren, specs en prijzen volgen eind dit jaar, zo verwacht Audi.
harrie zegt
Wow, dat frontje heeft de elegantie van een film ster!
Met name deze schoonheid:
https://prop-replica.weebly.com/uploads/1/2/5/7/12574326/4259011_orig.jpg?250
mashell zegt
Ziet er goed uit. Veel ruimte in de wielkasten. Alleen dat “fake luchtinlaat” sier element op de achterbumper boven de diffusor daarvan denk ik moest dat nou zo?
Begin volgend jaar staan er heel veel nieuwe wagens in de Audi showroom: Q6, A5, A6, Q5.
Johanneke zegt
Ik denk: belachelijk lelijke ongespoten honingraad vlakken op de hoeken van de bumpers.
Audi:
Air curtains.
En vehicle noise compensation 😂😂😂 compensatiegedrag is een selling point tegenwoordig!
RooieRick zegt
Honingraat
rogerzz zegt
Johanneke heeft denk ik nog nooit AirPods Pro met Noise Cancelling ervaren. In het vliegtuig (zo 80dB) gaf mijn iPhone netjes aan dat er naar ±50dB werd weggefilterd door de Noise Cancelling AirPods. Nou is een Audi iets stiller, zal eerder 50-60dB zijn met 120km/u maar alsnog; rol en rijwind wegfilteren met 20 of 30dB lijkt mij echt geniaal. Als B&O dat softwarematig goed kan flikken is dat het geld wel waard in mijn optiek.
Maar Johanneke houdt denk ik van softwarematige Pop’s and Bangs op zijn Mitsubishi Galant? ;)
outlook zegt
17 inch… typisch Audi. Als je een beetje mooi aangeklede versie wenst ga je toch gewoon weer naar de 100K
gilettelubbers zegt
Welkom bij de premium merken
Motomoto zegt
Ik vind het design van Audi achteruitgaan. 5 jaar geleden mooie dikke en strakke auto’s. Nu eenheidsworst met onedayflydesign. Jammer.
kaeser zegt
Wat is dat nou voor een Scania-paneel op het portier? Ik ben niet anti toetsen maar je kan ook doorslaan natuurlijk. Voor de rest typisch Audi, weinig nieuws.
ouwedibbes83 zegt
Ja hè, wat een hoop knoppen. Moet je de mistlampen aan zetten in het portier, daar verwacht je t niet.
lecomte zegt
Het ziet er inderdaad niet uit, maar heb je dat premium kunststof deurklinkje ook gezien om de deur te openen?
mashell zegt
Na het succes van het “black pack” voor het exterieur nu ook voor het interieur…
pyrat zegt
Oef, wat een druk en generiek design. Had ook een willekeurig Chinees merk kunnen zijn.
Jammer dat de strakke designs bij Audi (en VAG) weg zijn.
Vooral de voor- en achterbumper zijn erg lelijk.
erce zegt
Ben vooral benieuwd of de uitlaatsierstukken weer nep zijn en de uitlaten achter/onder de bumper verwerkt zitten.
mijnnaamishaas zegt
Ziet er goed uit al moeten ze niet doorslaan in de grove roosters en het design daarin ‘clean’ houden.mooie evolutie verder.
HZW zegt
Dit is net zo’n design mislukking als de nieuwe A5/S5.
cossiekiller zegt
Ik vind het allemaal maar mhev…