Diesel is al lang geen vies woord meer, en vooral Audi is inmiddels bekend om de investeringen op dat vlak. Het is dan ook geen verrassing dat er al een tijdje geruchten rondgaan dat Audi bezig is met een 5.5 liter V12 TDI motor voor de A8.
Deze 5.5 liter V12 TDI komt uit de R10 en zou volgens autoblog.it op zijn minst 550pk en 1100Nm koppel krijgen! Zei iemand RS8? Of toch DS8?
dana zegt
Ja daar kon je op wachten:) Komt hij ook in de Lambo?
Alles kan tegenwoordig!
Ejay zegt
Stop hem dan ook in de Bentley Continental. Het zou wel aardig zijn.
E55 zegt
Een diesel is en blijft voor vrachtwagens en gas voor kachels.
Echte autopuristen rijden op benzine! (Ik lijk Clarkson wel)
christoff zegt
als je toch een Bentley of een lambo koopt maakt de prijs van de benzine niet veel meer uit. in een Audi is het geen slecht idee. dat zijn auto’s die veel kilometers doen dus kan het wel intresanter dan een benzine.
dana zegt
mmmmm, dat hoorde je ook vaak bij de discussie handbak/flippers……
Maar vroeger hoort in het museum en tijden veranderen!
Ik zie maar één ding: 1100 NM!! Dan maar geen purist P)
volvo :D zegt
En dekster, al aan het twijfelen of je die van jou in gaat ruilen
Henk zegt
Het lijkt mij ook niet een slecht idee voor Audi om DS’en te gaan maken.
en die V12 met 1100Nm zal wel een ramp zijn voor Rijkswaterstaat.
Nu kunnen ze nog vaker stukken weg opnieuw asfalteren. Deze A8 rijdt volgens mij alles kapot!
tw zegt
ok dan krijgen we een S8 met een 5.2l benzine
een A8 met een 6l W12 benzine
en een A8 met een 5.5l V12 diesel
wat ik wil zeggen: Is dat allemaal nodig???
Kben een grote audi-fan maar dit vind ik van het goede te veel!!!
joe zegt
ja ja de zelfde blok mar dan wel afgesteld!
Den r10 kon mar 2 ronden alles geven op la sarthe en dan weg bandjes.
Dus echt geen 1100nm in de a6
Benny zegt
En dan ineens werd je eruit gereden door een diesel :D
Jan zegt
Veyron heeft ook 1250Nm en de banden moeten om de 5000Km worden vervangen. Heeft een 65AMG ook niet zoiets wat koppel betreft, iemand een idee hoe lang die banden het uithouden?
Nadeem zegt
enig idee wanneer dit werkelijkheid zou moeten woorden?
sacha zegt
Als ze dit bij Audi gaan doen dan ben ik om en zal ik nooit meer iets negatiefs over diesels zeggen (en dus zelfmoord plegen). Ik bedoel, als een dieselende Audi A8 een E63 eruit trekt… Gekker moet het niet worden!
autoblogger zegt
@Nadeem: geruchten zijn rond 2008…
@Sacha: let op wat je zegt, en neem het er nog even van de komende twee jaar;)
Vegeta zegt
Tjá, Diesel.
Ook goede Chateau’s leveren wel eens in flessen met schroefdop.
De schroefdop zal (enkel op zeer lange termijn) de wijn niet schaden.
Het verschil zal voor de doorsnee boerenlul niet te merken zijn.
En tóch vind ik een fles met schroefdop gewoon armoe!
Benny zegt
Een E63 eruit rijden is toch een koud kunstje ;) of ben ik nu te kwetsend bezig.
Poll zegt
Allemaal heel leuk die diesels, maar is het niet zo dat diesel bedoeld is om zuinig te zijn?
Zoef zegt
Zo’n bak blijft toch RRRRRRRRRRRRRREUEUEUEUEHEUEUEUEUEHELEUREUCHUCHCUCH doen, 1100Nm of niet.
donkertje zegt
helemaal geweldig….ik ben maximaal dieselfan heerlijk om bergen koppel over te hebben en met relatief lage toeren weg te speren. en die ‘puristen’ maar planken en die hokken doortrekken tot 65000 tpm….veel plezier ;)
Marcel zegt
Mag ik de schrijver erop attenderen dat verassing niet hetzelfde is als verrassing? Voor de rest prima geschreven, informatief als altijd.
Shrike zegt
@donkertje
65000tpm? Dat zou een cool machien zijn :)
Bart zegt
Laat ze die maar in de toekomstige A5 en A7 ook steken :D
Marco zegt
Geweldig, waar kan ik hem kopen, maar wordt allemaal wel een beetje veel bij Audi. Afgelopen weekend bij de DTM, naast elkaar een S8 V10, een A8 W12, zoveel keus je weet het gewoonweg niet meer….
supergrover zegt
100pk per liter uit een diesel? Lijkt me sterk…
Een BMW 535D heeft toch 265 of 272 pk oid? En dat bij 3.0L motor? Dat is toch een van de “grote” motoren met veel vermogen en die haalt zelfs de 100PK grens niet.
En een bijna dubbel zo grote motor, 5.5L, die dan meer vermogen heeft per liter, geloof ik niet zo in..
Maar misschien kan Audi me verrassen.. Tenslotte hebben de Audi ingenieurs de tdi uitgevonden en niet de VW ingenieurs….
bmw m6 csl zegt
sorry maar nu klets je uit je nek @supergrover. ik wil bewijs .
autoblogger zegt
@Marcel: ahum, dank je… het is inmiddels aangepast;)
Yannick zegt
kdenk dat diegene die nen A8 met deze 5.5 V12 diesel het ni zoveel uitmaakt wat de prijs aan de pomp is hoor, deze zal ook wel beginne bij 100 000 euro (vanuit België) en voor datzelfde geld heb je dan ook een S8. Dus tblijft mij een raadsel maar vind het wel aardige stats. 1100 Nm, kdenk dat ge hiermee zoals clarckson opt strand in de laatste aflevering van dit seizoen u zelf gewoon ingraaft. Mss zelfs op asfalt :p Heeft er eigenlijk een wagen meer dan 1000 Nm buiten de CL 600 ?
Yannick zegt
@supergrover
de BMW 535d kan zonder tuning (dus enkel motormanagement aan te passen) naar 311 pk gebracht worden (dus uit een 3 liter motor) dus de kaap van de 100 pk per liter is zeker mogelijk van te halen, nadat VW dit had gedaan met de nieuwe Golf GTI (en al verscheidene Jappen en Koreanen probably, maar die zijn nu eenmaal meesters in alles uit een motor halen, denken we maar aan de Mitsu Evo 8 Q430 met 430 pk uit een 2.2 liter (dacht ik toch)
Ken Speed Fan zegt
TJA diesels , inderdaad voor bestelbusjes enzo.
Als ie maar een stoer ( dus donker ) geluid heeft en niet zo’n bestelbus sound :P
heb liever een benzine DIKKE VETTE PUNT.
@ supergrover zegt
SUPERGROVER , jij bent erg geestig . Het was Mercedes ja en niet audi . Geen fabeltjes plaatjes. Laat mij eens zien waar je dat vandaan hebt.
Orichinals zegt
Zo’n V12 diesel is wel mooi handig om je woonwagen door oost-europa te slepen, dus staat ie nu al hoog op de verlanglijstjes van oost-europees crimineel gespuis. hier gratis af te halen daar goedkoop rijden.
supergrover zegt
@yannick
Waarom levert BMW die auto niet meteen dan met 311 pk? Dat zal toch vast wel een reden hebben? ;) Als ik bij BMW de marketing deed, zou ik meteen die techneuten kop van het hoofd zeuren dat ze dat ding moeten bouwen.
Maar die 311 pk zal vast een probleem zijn op grotere hoogtes. Denk dat ze het grotere aantal pk’s halen door iets met de turbodruk te goochelen, is de meest gangbare truck. Maar dan krijg je wel een probleem zodra je op grotere hoogtes gaat rijden.. Lucht is daar anders en dan gaat je turbo in “overspin”en blaas je dus je turbo op. Dat vind je als BMW niet zo leuk, dus bouw je een motor die daar wel tegen kan..
Enne die Evo 8 motor, dat is een benzinemotor he.. Daar is 100pk per liter niet zon probleem…
@bmw 6csl… don’t get it.. wat voor bewijs?? Draai het maar om dan, geef mij een voorbeeld van een diesel met meer dan 100pk per liter?? Zo, die kwam uit mijn nek.. bedankt voor de vriendelijke opmerking :-)
@
E55 zegt
Donkertje: 65000 rpm is inderdaad wel erg overmoedig (Shrike).
Ik persoonlijk vindt dat er meer emotie in een benzine motor zit, oa de sound, de toeren etc. Daar kan een diesel nooit tegenop, hoeveel koppel en pk’s ze ook mogen hebben.
Om even op de emotie terug te komen, hier een mooi gezegde:
“Niemand heeft ooit een prsche gekocht om eerder op z,n werk te zijn, en niemand koopt een cartier horloge om te kijken hoe laat het is”.
Yannick zegt
@ supergrover.
Ja van de evo en golf dacht da ik het ook getypt had da da naft was ma blijkbaar zaten mijn gedachten al verder of vonden ze dat te logisch ;-)
denk da wat je zegt over de BMW een goede reden is, zeker Bayern en de Alpen nog meer merk je duidelijk dat de wagen anders begint te rijden, ook bij extreme hitte voel je duidelijk dat de turbodruk veel lager is, zelfs bij de Porsche Cayenne Turbo. Tgaat nog steeds oerend hard, maar tgaat net dat ietsje langzamer. Anders druk je de gas in en stormen er 450 paarden naar voor, nu in de zomer met die hitte vermoed ik maar een 360 meer. Hitte (+35°C) is echt samen met extreme koude het slechtste voor een wagen.
Ook denk ik dat de 272 pk bij de BMW vooral dan een fiscaal reden zullen hebben, zeker omdat het ook maar een 3 liter is, terwijl de 35 een 3.5 liter doet vermoeden. Helaas werken we niet bij BMW en zullen we de enige echte reden(en) nooit weten
Yannick zegt
is de hitte geen reden waarom racewagens zonder turbomotoren rijden?
SimonMc zegt
@Yannick : de mercedes S65, CL65 enSL65 amg hebben allen 1000Nm koppel, en die waren nog begrensd dacht ik om de banden te sparen.
En een reden waarom racewagens geen turbo’s hebben, is om een onverwachte duw in de rug te vermijden, bij het uitkomen van een bocht bv.
Ik weet niet of dat de reden is, maar het is alleszinds een nadeel.
Mpower zegt
Arme benzine motoren..
@simonMc
de 65amg motoren hadden inderdaad 1300nm en is later teruggeschroefd naar 1000nm, ik denk trouwens niet dat het gedaan is om banden te sparen want dat doe je ook al niet met GIGA 1000nm. Tractie en Torque zijn vijanden van elkaar.
Fruitcake zegt
Met zoveel trekkracht moet de 100 km/u wel in 4.5 seconden te doen zijn toch? :)
HM zegt
Begrenzing van koppel bij Mercedes houdt verband met het heel houden van de automatische versnellingsbak &;
Reden voor beperking vermogen bij de 3l. bi-turbo’s van BMW is vanuit oogpunt om in een later stadium sterkere motoren aan te kunnen bieden. Het is niet logisch dat BMW een “exotische” techniek toepast op een blok dat al maximaal is doorontwikkeld. (overigens niets nieuws denk ook aan de 90pk, 110pk, 130pk & 150pk varianten van VW’s 1.9tdi die nu een nieuw leven in gaat als opgeboorde 2.0)
Persoonlijk lijkt mij zo’n sterke diesel van Audi helemaal fantastisch rijden al zal deze auto vanwege het verhoogde gewicht in de “neus” wel degelijk een ander karakter hebben dan de S8 die op zijn beurt prima bestaansrecht heeft naast de W12.
supergrover zegt
“# @ supergrover schrijft,
5 September 2006 om 16:24
SUPERGROVER , jij bent erg geestig . Het was Mercedes ja en niet audi . Geen fabeltjes plaatjes. Laat mij eens zien waar je dat vandaan hebt.”
–> Wat was Mercedes?
Ik bedoelde dat binnen het VAG concern, het audi is geweest die de TDI techniek heeft uitgevonden en niet VW.
Daarnaast, volgens mij is het Fiat die als eerste ooit met een direkt ingespoten personenwagen diesel op de markt kwam. De Croma TDI. Mercedes was veel later, als je dat bedoelt?
En ook jij bedankt voor de zeer vriendelijke toonzetting, dat getuigt van veel feitenkennis… Beetje vriendelijk tegen elkaar zijn kan toch geen kwaad? Kost niets, is wel zo leuk…
Nee! Die andere Rick zegt
550pk voor een diesel! Als je me dat 10 jaar gelden had verteld dan had ik je voor gek verklaard! :)
Ik begin me alleen af te vragen waar dit allemaal zal eindigen…….Men is nu met een PK race bezig die ergens zijn plafond zal hebben. Hetzelfde is het geval met die gentlemen´s agreement van max. 250km/h. Bijna elke auto kan nu makkelijk de 250 km/u barriere halen. In de tijd dat dit afgesproken werd was dit alleen voorbestemd voor de luxere merken. Nu kan zelfs een,met alle respect, Opel de 250 km/u halen. En dus kan je je niet meer onderscheiden als luxe merk met een mass market merk.
En dan nu met de PK´s. Een Veyron met 1001 PK is al overengineerd om dit geweld op de weg te houden.
Er zal op een bepaald moment geen onderscheid meer zijn tussen het vermogen van een Ferrari en een diesel van Audi. Ik bedoel waar hebben we het dan nog over?! En dus zal het neerkomen op rijgedrag en design. En dit zal zonde zijn als men niet meer kan spreken over een Ferrari met 660PK alsof dat uniek is.
Daarbij denk ik dat Audi zich op een gladde baan begeeft. Men is daar volgens mij dezelfde fouten aan het maken als wat moederbedrijf VW aan het doen is c.q. was. D.w.z. teveel modellen voor teveel verschillende, te kleine markten. En ook dit gaat ze op een gegeven moment opbreken. But that´s just me being pessimistic! ;)
slk55 amg zegt
Het lijkt mij een beetje overbodig, Want als je zo’n auto kan betalen ( de prijs zal toch al snel op 150.000 euro liggen) dan maakt dat prijsverschil(letje) van diesel en benzine je ook echt niet uit, maar goed, van mij mag hij er komen :)
C0en zegt
de vernieuwde Arnage heeft ook 1000 Nm. en dat uit een motor van 1959. die blaast m naar 288 km/u. 0-100 on 5,2 sec.
Marcel zegt
@supergrover
De Alpina D3 (Diesel alpina op basis van de 320d) haalt 200pk uit een 2.0 liter diesel blok :) dus 100 pk per liter is wel degelijk mogelijk bij diesel.
Maar wak niet snap he? wat is er volgens de pro-benziners zo kut aan diesel?… zelf rijd ik liever benzine omdat dat geluid zo lelijk is van een diesel… maar toch, in een beetje sjieke sedan is het goed te doen en is het motor compartiment zeer goed geisoleerd… bijv heb liever een 407 diesel dan een 407 benzine (om maar een voorbeeld te noemen). Verder niet echt ervaring met A8-en :P ik ben niet zoals 1 van de vele hier die zoiets en nog 3 lambo’s thuis hebben staan.
esteban zegt
ik vraag mij eigenlijk af als er ooit is een RS8 zou zijn (ik kan mij niet herrineren dat er ooit één is geweest) dan zou die toch een giga aantal paardjes hebben. Want als men nog is een raceversie van de S8 wilt maken dan moet mijn toch al goed z’n best doen.
Langs de ene kant zou dit wel vet neig zijn maar langs de andere kant een beetje over the top. Wie zou er nu immers met zo’n wagen in 4 seconde naar 100 willen gaan.
Tenzij dat je erop uit bent om alle sportwagenrijders een trauma te bezorgen door steeds zonder enige moeite aan hun staart te blijven hangen.
TommY zegt
eff tussendoor diesel is toch veiliger dan benzine in geval van een ongeluk?!??
Ik bedoel benzine is licht ontvlambaar(benzinedamp ook) diesel kan je een lucifer in gooien gebeurt niets.
Om een lang verhaal kort te maken :-P
Ik verkies 1 a 2 seconde minder snel optrekken boven een pijnlijke dood door verbranden…(ik heb de beelden van de lamborijder op me netvlies)
J. zegt
Als die motor in de nieuwe A8 komt, wil ik niet weten wat een S8 (of dan DS8) gaat doen :|
@Tommy
Benzinedamp is licht ontvlambaar, daar heb je gelijk in, benzine echter niet. Benzine is een vloeistof, en vloeistoffen branden nooit.
G-NVD zegt
@ J. :
wa denkt gij dan dat er in een aansteker zit ?
juist: vloeistof!
vloeistof brandt wel
Cuore sportivo zegt
@ J. maar benzine is zeer vluchtig …
btw, de sensatie van een spurtje zal bijlange niet zo sensationeel zijn dan een oudere wagen,bvb. Alfa Romeo 75.
Zo’n bak waar alles weggefiltert is, is toch niet meer leuk ?
Bas zegt
Diesel in een supersportwagen?:|
Wordt wel even wennen.. Ik ben t eerder eens wat bovenaan is gezegt: Echte puristen rijden op benzine!
4.15 zegt
MMMhhhh…, nee dank u
voor mij geen diesel,
kben onlangs nog naar zolder geweest voor de 24 uur van euphony en er reed een 1-reeks diesel van bmw bij en.. niks geluid = niks sfeer = niks aan!!
Ik heb liever iets dat dan iets trager ga en da echt een grellig en bangelijk geluid maakt!!! Bezine blijft voor de echten ;)
Harold speed 6 ! zegt
Waarom zou dat niet kunnen, waarom kan je geen dieselmotor in een lambo plaatsen. Bergen koppel koppelen aan een 4 wielaandrijving en trekken met die handel. Ik geef toe geluid is een belangrijke aspect als het gaat om supersport auto’s. Vroeger hadden we toch ook niet dieselende cabrio’s? Tegenwoordig kan het, dus waarom niet in een sportauto. Ik denk dat de ”puristen” wel gedwongen zijn om er anders over te denken, wanneer ze worden langs gereden door een diesel. Tussenacceleraties zijn voor de diesel en ales is bovendien zo soepel. Gaan met die banaan
w0o0dy zegt
Het gerucht dat de LeMans motor in een productieauto komt (op relatief korte termijn) lijkt me niet heel erg betrouwbaar…. die motoren kosten namelijk een fortuin! Om het gewicht laag te houden en het blok onder raceomstandigheden heel te kunnen houden is er een hele nieuwe legering gemaakt om het blok te kunnen gieten….. verder is die motor urenlang op een testbank geoptimaliseerd en zijn alle onderdelen gebalanceerd…. ik neem niet aan dat er een markt is voor een A8 met een prijskaartje van 300.000 euro…. en al helemaal niet als je er diesel in moet gooien…
Een motor die afgeleid is van het R10 blok zou wel kunnen, misschien wel de v12 met 2 cilinders minder? Dat wordt dan een V10 met ongeveer 4,6 liter. Die kun je dan van gewoon lichtmetaal maken en dan blijft het gewicht een beetje binnen de perken…
We zullen zien.
Kachel zegt
@Woody
Waarom zou Audi een nieuwe V10 diesel ontwikkelen als er al een prima V10 diesel binnen het VAG concern aanwezig is?
AMG zegt
Is dit een rode DI of alleen een rode I ;) hahahah
Karaya zegt
Diesel is voor mensen die geen benzine kunnen betalen.
Rick zegt
Vloeistof brandt niet zegt hij, whaha dat doet gewoon pijn aan mijn oren, je hoeft zeker geen intellectueel persoon te zijn om te weten dat heel veel vloeistoffen branden, dus waar haal je dat in godsnaam vandaan :p Het klopt echter wel dat diesel pas bij een veel hogere temperatuur ontbrandt, want het loopt vaak een paar keer terug de tank in alvorens het echt verbrand wordt (tanks van een vrachtwagen bijvoorbeeld halen geregeld de 100 graden celcius).
@ Wooody
Ik ben ervan overtuigd dat de V12 tdi gaat komen, dit stond namelijk al veel langer op de planning bij Audi. Wat betreft de bandenslijtage zal hier echter wel even goed naar gekeken worden, ook al zal deze A8 het bekende Quattro systeem krijgen (resp. geen wheelspin)
Audi heeft trouwens ook een bandenconcern in bezit: Continental, als je niets zegt over de banden bij het bestellen dan zul je gegarandeerd een stel Continentals eronder terugvinden! :)
Rick zegt
@ Karaya
Deze auto gaat minimaal 200.000 euro gaan kosten, en dan kun je geen benzine betalen zeker?! Jij bent grappig!
Je moet een beetje bij de tijd blijven aangezien diesels tegenwoordig een grote opmars maken. Diesels worden niet alleen gekocht omdat ze zuiniger rijden, maar vooral voor het hoge koppel wat zeer prettig rijdt, en ik spreek uit ervaring…
Karaya zegt
@Rick Jij bent grappig.
Als je 200.000 euro neertelt voor een diesel rij je boven je stand.
Want blijkbaar heb je dan geen geld voor benzine over.
EVO zegt
maar wel de belastingcentjes ;-)
Karaya zegt
Koop dan een ligfiets. :wink:
w0o0dy zegt
Continental is toch van Pon (de vw/audi etc. Importeur)?
Ik weet dat ze van alle vw’s en waarschijnlijk dus ook alle Audi’s de standaard banden vervangen (vervingen?) door Continental-banden. Pon was een tijd terug een klant van me, dus kwam ik wel eens op de Holding in Nijkerk (of was het Putten? Sorry tis al weer een tijd geleden)
Of er wel of geen V12 diesel komt dat weet ik niet, maar ik weet wel dat de materialen die nu nog op grote schaal gebruikt worden voor productiemotoren te zwaar zijn voor een v12 diesel….. Het scheelt natuurlijk een berg dat de A8 van zichtzelf al niet licht is, dan is het verschil door een iets zwaarder blok procentueel gezien niet zo groot. Toch ga ik er vanuit dat ze niet “ff de motor van de R10 erin proppen”……. Dat blok is echt absurd duur en daarmee is het dus vrijwel uitgesloten dat die motor in de A8 terugkomt. Een andere V12 tdi (eigenlijk een common rail want de pompverstuiver tdi’s gaan eruit) met een vergelijkbare colinderinhoud zou wel kunnen……
zapp zegt
Die audi’s zijn toch mooi tegenwoordig, ik zat vanmiddag op school en ik keek uit het raam stond er een prachtige gloednieuwe A6 Avant…. dat is nog eens mooi uitzicht. :)
J. zegt
Klopt dat er vloeistof in een aansteker zit, maar druk het knopje in en er komt gas uit. Gooi hem op de grond en hij knalt keihard uit elkaar.
Een aansteker staat onder druk, daardoor zit er een vloeistof in, zodra je het knopje indrukt komt er een gas uit, en dat brand.
Benzine brand om ook niet, punt is dat er bij normale temperaturen zeer snel een klein beetje benzinedamp vormt. Dit brand wel zeer goed, en doordat de omgevingstemperatuur toeneemt door het brandende benzinedamp verdampt de rest ook sneller, waardoor je een vlammenzee krijgt.
Ik zeg niet dat benzine niet gevaarlijk is, je moet er zeker mee oppassen, maar benzine opzich kan niet branden. Dat wilde ik er alleen mee zeggen.
Tombnolz zegt
Ik dacht dat dieselmotoren 3 voordelen hadden.
1: ze verbruiken minder -> Wat kan iemand die zo’n dure auto koopt en zoveel dieseltaks (véél meer dan voor een vergelijkbare benzine) moet betalen dát nu schelen?
2: ze lopen in principe meer kilometers -> Volgens mij is een V8, V10 of V12 op benzine, die niet continu tot het uiterste gedreven wordt, niet op te rijden.
3: ze hebben meer koppel -> Zouden de 540 Nm’s van de S8 nu echt niet volstaan? Ik denk van wel…
smaakversterker zegt
diesel is voor tractors… Lamborghini tractors… (audi is goed op weg)
wettel zegt
diesel geen mooi geluid?
Luister eens naar een 3 liter van Audi of BMW.
Man man, wat een machtig geluid.
Ok, ingetogen, maar wat straalt dat een kracht uit.
C30CDIAMG zegt
haha, ben ik blij dat ik nog geen handtekening heb gezet onder de 4.2TDI!!! Het enige wat ik mis bij deze artikel is wanneer verwacht wordt dat de V12 komt!!!??? Of is daar nog helemaal niets over bekend??? Duurt zeker nog 10jaar….
C30CDIAMG zegt
@ autoblogger
Sorry, heb de informatie gelezen, rond 2008. Dank!
Karaya zegt
Als diesels zo fantastisch waren zouden merken als Porsche en Ferrari die wel monteren in hun auto’s.
Feit blijft dat diesel rijden een moetje is voor dikbuikige vertegenwoordigers en belegen huisvaders.
Niets is mooier dan een Passat TDI op z’n staart te zitten en er vervolgens met 7000tpm langs te knallen.
C30CDIAMG zegt
ik ben niet dik? ben ook geen vertegenwoordiger. Rijd geen Passat en ook geen TDI, MAAR wel diesel ! :P
Dus “Feit blijft…” gaat niet op.
Maar ieder heeft natuurlijk zo zijn eigen lol op de snelweg. Wat jij met tdi’tjes hebt, heb ik met jongetjes die graag tdi’tjes inhalen met 7000rpm. gheghe! Wat een lol met mij he?
Diesel staat nog in de kinderschoenen. Er gaat zoveel om in technologie, ontwikkeling en vernieuwingen op gebied van diesel motoren dit moment. Zoals ferrari hun motoren door ontwikkelt, ontwikkelt audi óók haar motoren door zoals de diesels. Ik weet niet of ik het duidelijk uitleg hoor, maar ik probeer i.i.g. te zeggen dat ieder haar specialiteit heeft en doelgroepen heeft.
Karaya zegt
Diesel-specialist Audi?
Wie heeft de common-rail ook al weer uitgevonden? :wink:
Karaya zegt
P.S.
Je bent een belegen huisvader? :lol:
C30CDIAMG zegt
fiat
AMG zegt
Nee SKODA;)
Karaya zegt
Fiat
C30CDIAMG zegt
AMG —>
http://www.autoblog.nl/archive/2005/03/27/powertrain_technologies_powere
Jan zegt
Ik rij al jaren op benzine, momenteel een TE320.
Ik rij nooit sneller dan 135 km/u.
mijn volgende wordt echter een diesel en de enige reden is omdat ik op BIODIESEL wil rijden.
Liefst met een beetje power.
Met gelijk welke diesel boven de 4,2 liter moet dat lukken, zelfs zonder turbo.
En is er echt niemand die zulk een audi-krachtbronneke in een Continental GT kan installeren?
JaS zegt
het koppel van een diesel blijft gewoon geweldig 1100N M (A) fasten your seatbells