De nieuwe Audi A6 is op komst en hij wordt bloedmooi.
Het is de auto waar collage @jaapiyo met smart wacht. Onze eigen huispurist is niet helemaal idolaat van de Mercedes-Benz EQE en BMW i5. Hij denkt dat elegant Bauhaus-design met een achterwielaangedreven basis een recept gaat zijn voor succes. Althans, als het doel van Audi was om @jaapiyo aan zich te binden.
Maar hoe staat het nu met het nieuwe model? De Audi A6 e-tron werd drie jaar geleden onthuld en twee jaar gelden volgde er zelfs een stationwagon-variant. Beide waren toen nog concepts, maar ze zagen er productierijp uit. Hoe staat het nu met de productie van die auto’s? Nou, wij kwamen erachter dat Autocar erachter is gekomen hoe het zit!
Nieuwe Audi A6
Goed nieuws voor de mensen die smachten naar de nieuwe elektrische Audi A6: hij komt zeer snel. Naar het schijnt is Audi nu bezig met de laatste tests. Maar is er meer goed nieuws, want het ziet er naar uit dat Audi niet veel gaat afwijken van het oorspronkelijke design.
Daarmee zou Audi een waanzinnige troef in handen kunnen hebben. De EQE is bijzonder aerodynamisch, maar heeft wel wat vreemde verhoudingen. De BMW i5 is – met name en profil – ook niet moeders moosite. De Audi A6 daarentegen lijkt een klassieke beauty te worden.
De Audi A6 Avant wordt dit jaar onthuld en zal de strijd aangaan met de BMW i5 Touring, die auto is ook al bevestigd. Belangrijker is dat het een hele nieuwe stap is voor Audi. Ondanks de term ‘Voorsprung Durch Technik’ liepen ze een tikkeltje achter qua elektrische auto’s. De e-tron kende een goede update (nu de Q8 e-tron), maar de basis is al wat ouder. De Q4 e-tron is een VW ID.4 op Van Bommels en de e-tron GT is een Taycan, die ook al een tijdje meeloopt.
Productiemodel lijkt heel, heel, veel, heel, veel op de concept
De Audi A6 Avant komt te staan op het nieuwe PPE-platform, wat staat voor Premium Platform Electric. De nieuwe Audi Q6 e-tron zal daar ook gebruik van gaan maken. Dat betekent dat je ineens een heel erg capabale EV hebt. De A6 e-tron 55 quattro heeft 400 pk, een 100 kWh-batterij en 800v laad-architectuur. Op een volle accu kun je 700 km halen en snelladen kan tot 270 kW. Dat zijn solide cijfers! Nu zal Audi ongetwijfeld op latere termijn ook goedkopere modellen aanbieden die ietsje minder ver komen en minder vermogen hebben.
Hoe gaat de auto er dan uit zien? Volgens Audi designer Marc Lichte zal de productieversie heel, heel, heel, heel, heel erg veel op de concept lijken. Daarbij klapt hij nogmaals uit de school, want de nieuwe Audi A8 zal namelijk heel, heel, heel, heel, heel erg veel op de Audi Grandsphere lijken.
Lichte bevestigt dat Audi qua design veel eenvoudiger en strakker gaat worden. Vind je het gek dat @jaapiyo graag de overstap maakt van zijn favoriete merk naar Audi…
Fr13ndlyGh0st zegt
Ah mijn vraag over het accupakket van de elektrische Macan van gisteren is beantwoord door Audi! Als je die accu dus niet in een auto met een frontaaloppervlak van de moeder van jeweetwel stopt, gaat de auto met datzelfde accupakket opeens 200km verder.
Waarom blijven we dan toch in hemelsnaam allemaal met elektromeuk volgestopte SUVs door onze strot geduwd krijgen door alle automerken?! En dat terwijl uit elk onderzoekje over wat men ervan weerhoudt een EV aan te schaffen blijkt dat reikwijdte één van de, zo niet de, grootste drempel(s) is voor de aanschaf van een EV.
Stop gewoon lekker met die SUVs en stop die accu’s in heerlijke stations!1!
mashell zegt
Hoezo zeg je door de strot geduwd krijgen bij een artikel over een ouderwets lage auto. Mensen hebben de keuze tussen een lage en een hoge auto. De meesten hebben liever een hoge auto. Verbruikt iets meer, rijdt comfortabeler. Prima dat noemen we keuze vrijheid.
Fr13ndlyGh0st zegt
@mashell Als je kijkt naar het aanbod van EVs (bron: Autoweek Carbase) worden er op dit moment 1329 EV’s aangeboden in NL. Daarvan zijn er 158 bestelbus, dus die laten we buiten beschouwing. Dan zijn er van de 1171 overgebleven EV’s 429 in de vorm “hatchback”, maar voor the sake of argument en ivm formaat auto/accupaket laat ik die ook buiten beschouwing. Dan blijven er 742 EV’s nu te koop in NL over.
Van die 742 EV’s zijn er 538 SUV’s, dat is dus 72,5% van het aanbod (!!!). Er zijn welgeteld 19 stationwagens (2,6%) en 66 sedans (8,9%) in het aanbod van nieuw EV’s. Dan kunnen we het niet echt over keuze vrijheid hebben lijkt me toch?
(Zelfs als je de hatchbacks meeneemt is het merendeel nog steeds SUV, 46%)
Fr13ndlyGh0st zegt
Zelfs als je corrigeert for formaat en alleen de segmenten D (midden), E (groot-midden), M (upper-SUV) en F (groot) selecteert zie eenzelfde verdeling:
Hatchback: 76 (20,93%)
Sedan: 45 (12,40%)
Stationwagen: 11 (3,03%)
SUV: 231 (63,64%)
(Ja het is een rustige woensdagmiddag op kantoor ;))
okdoei zegt
Staan er geen 2e generatie Nissan Leafs te koop? Want dat is een MPV volgens mn papieren.
bevano zegt
Er zijn geen EV stations welke voldoen aan mijn eisen die heel veel overeenkomen met jouw uiteenzetting.
2 kids 2 grote honden en de nadrukkelijke wens om EV te rijden waarbij range echt een ding is.
Ik moet zonder laden 400 echte kilometers kunnen doen zonder te duur te zijn dan valt er snel heel wat af, (zeg maar gewoon alle stations.)
Dus hier staat zeer binnenkort een SUV aan de laadkabel…
Fr13ndlyGh0st zegt
Dit dus…
sanennan zegt
Amen.
jaapiyo zegt
Tsja, ik kon nooit fan zijn van Auwdi vanwege de FWD-basis en alle nadelen die dat met zich meebrengt op het gebied van dynamiek en design…Maar ja, als ze dan met RWD bauhaus bleppers komen, moet je overstag gaan, anders ben je gewoon een hater. Als Audi de betere en vooral fraaiere BMW maakt, dan maar een Audi. Zeker omdat BMW er ook nog eens bewust op lijkt te staan geen mooie auto’s/BMW’s meer te maken. Eigenlijk ben ik dan ook niet zo zeer fan van ‘BMW’ als fan van chique strak gelijnde RWD bakken. Het was alleen altijd zo dat je daarvoor al snel aangewezen was op BMW.
Mini Joe zegt
Moet je nú even kijken in zuid Limburg, daar vliegen de RWD’s allemaal de berm in, omdat de piloten niet kunnen rijden als het beetje glad is. Met mijn FWD blijf ik mooi in het spoor 🤩
vondick zegt
Nee joh, juist met RWD is het beter rijden in de sneeuw. Je moet alleen een potje kunnen driften. Elke bocht sideways!
rollingstoned zegt
De enorme, in het oog springende, plastic grille, een stel stortkokers als uitlaat, ‘en profil’ (en schuin van achter) zie je geknutselde vouwen en hoeken, de overdosis kerstverlichting… weinig Bauhaus aan, want dat kenmerkt zich juist door simpele, strakke lijnen, soberheid en eenvoud. Maar goed, het ziet er inderdaad wel beter uit dan alles wat BMW momenteel te bieden heeft, maar dat is dan ook niet echt heel moeilijk ;-)
Jurgen zegt
Smaken verschillen, ik vind de huidige BMW modellen juist veel fraaier dan al die eenheidsworst die de weg ontsiert. De verkopen zeggen ook genoeg, BMW heeft nog nooit zoveel auto’s verkocht alsnog 2023. Iedereen mag gelukkig mooi vinden wat hij of zij zelf wil.
rollingstoned zegt
Dat mag je vinden uiteraard. Mijn mening is ook maar een mening, hoewel het wel mijn vakgebied is. Die Audi’s zijn veel te kitsch voor het predikaat Bauhaus. Leuke marketing mumbo jumbo van Audi, meer niet. Verder zeggen die aantallen natuurlijk weinig, dat is een argumentum ad populum: “Merk X is heel goed, want iedereen koopt het”…
Robert zegt
Wow, wat een mooi vooruitzicht. In meer dan één opzicht. Ik denk dat ik maar een nier ga verkopen of zo.
Rokende Wielen zegt
Met de prijzen van tegenwoordig zou ik er ook een milt of zo bijgooien 😁
jaapiyo zegt
Nieren stijgen ook mee met inflatie.
ty5500 zegt
Vrees wel voor de prijs. De BMW i5 heeft een batterij van een dikke 80 kWh. Met een 100 kWh accu in de Audi is de kans groot dat hij aanzienlijk duurder zal worden dan de i5.
mashell zegt
Audi verkoopt de Q8 e-tron met 95 kW batterij voor €72k. Dan verwacht je dat de Q6 e-tron met 100kW minder gaat kosten en dat de A6 e-tron dan weer wat minder moet gaan kosten. Maar er zit nog een importeur Pon tussen, dus als de familie Pon besluit dat ze een 7e boot nodig hebben dan kan de A6 e-tron zomaar duurder worden dan BMW i5.
jaapiyo zegt
Top tip; je kèn ook gewoon een Audi in Duitsland kopen. Heb je nog betere garantie ook.
V8Vantage zegt
Ziet er mooi uit. Zo schuin van achter doet de sedan doet mij op de een of andere manier wel aan Renault denken.
alcantara zegt
En mij aan een Kia Stinger. Welke Renault bedoel je precies?
Roskampies zegt
Yep stinger achter lichten. Viel meteen op idd
V8Vantage zegt
Ik denk dan toch de Laguna Coupé. Maar misschien wel een concept oid van lang geleden. Stinger is idd ook een goeie.
vondick zegt
Dat is een groot compliment voor Audi.
Dutchdriftking zegt
Ik hoop het heel erg. Dit design lust ik wel.
Johanneke zegt
Ja dit wordt em. Die stationwagen. Over 10 jaar doe ik hem mijzelf cadeau voor mijn 40e verjaardag. Nu al zin in.
piebepost zegt
Een vreselijk onsympathiek merk, uitblinkend in boevenauto’s, en dan zo’n elegant ontwerp? Ik weet niet wat ik zie.
mp3cube zegt
Smaken verschillen, maar wat een gedrocht met die gigantische plastieke grille, al die andere kitsch…. lijkt mee eerder een japanner met 4 ringen op. En dan het bereik van 700km opgegeven door de marketing kudde uit de V.A.G stal. Hopelijk geraak je er in werkelijkheid 400km ver mee….
piebepost zegt
Ja, er is veel kitsch, maar gezien het concepten betreft toon ik mij van goede wil en denk ik die aspecten even weg.
denniyo zegt
https://www.caradisiac.com/scoop-audi-a6-avant-e-tron-en-route-pour-2025-206473.htm
Vinden jullie hem nu nog steeds mooier dan de BMW i5 en Mercedes-Benz EQE?
Want persoonlijk zeg ik toch dit is gewoon een platgeslagen Q8 E-Tron en is na 2 maanden net zo saai als een gewone A6, nee dan toch liever de Mercedes of de BMW
piebepost zegt
Mja, valt vies tegen in het echt.
https://twitter.com/CARmagazine/status/1747233024331116710
tjorque zegt
Binnenkort even lotto spelen (en winnen). Dan mag die break wel op m’n oprit…