Na de introductie van de nieuwe Audi A4, is nu ook de A4 DTM racer aan de beurt voor een vernieuwingsronde. Coureur Mattias Ekström schreef vorig jaar de DTM op zijn naam in de Audi A4 DTM racer (hier afgebeeld). Hij is dan ook degene die in Genève op dinsdag 4 maart het doek van het nieuwe model zal trekken.
Audi heeft 12 maanden hard gewerkt aan de nieuwe racebolide. Volgens Mattias -die uiteraard nauw betrokken was bij de ontwikkeling- ziet de nieuwe Audi A4 DTM racer er fantastisch uit, voelt ‘ie goed op het circuit. Hij kan amper wachten op de eerste race in Hockenheim op 13 april. Audi mag de titel verdedigen tegen onder andere Mercedes die ondertussen versterking heeft gekregen van niemand minder dan Ralf Schumacher.
Persbericht van Audi:
Sneak preview of the new Audi A4 DTM
Audi Sport engineers and technicians have been working feverishly behind closed doors on the DTM race version of the new Audi A4 for twelve months. Now the time has arrived to present the fruits of their labour to the public for the first time: On Tuesday, 4 March defending champion Mattias Ekström and Head of Audi Motorsport Dr Wolfgang Ullrich unveil the new Audi A4 DTM at the Motor Show in Geneva.
The exclusive “Sneak Preview” for the media is held on the second press day in Geneva from 5:00 to 5:30 p.m. on the AUDI AG stand in Hall 1 (stand number 1061). Immediately after the world premiere the new Audi A4 DTM, which bears the project name “R14” internally at Audi Sport, is taken back to Ingolstadt. In the following week at the official DTM test at Mugello (Italy) the new A4 DTM meets the competition for the first time.
“The new Audi A4 DTM looks fantastic and feels good on the race track,” reveals DTM Champion Mattias Ekström, who has already intensively tested his new machine. “I can hardly wait for the first race at Hockenheim on 13 April.”
Fruitcake zegt
Jammer dat MG net falliet ging toen ze wouden meedoen aan het DTM, want ze kunnen wel een 3de fabrikant gebruiken :)
Joey zegt
Dinsdag 4 maart, niet donderdag..
-edit: yep!-
Djivy zegt
DTM dit jaar mét Ralf Schumacher! ;)
C 200 Kompressor zegt
Ik vindt trouwens heel jammer dat BMW M3 niet mee doet, dan heb je 3 top merken bij elkaar.
Breinstein zegt
tja wat een marketinggelul allemaal dit:
“The new Audi A4 DTM looks fantastic and feels good on the race track,”
zo gek veel veranderd er niet aan een raceauto als er een andere huid omheen zit.
sus zegt
Deutsche loser series ? DLS, ja komt in de buurt van DTM hoor.
En reed opel niet meer mee?
Ralf schumacher is eigenlijk wel echt een loser.
Wat heeft hij al gepresteerd ?
Als mijn broer 7 keer wereldkampioen f1 is kan hij mij waarschijnlijk ook wel een zitje fiksen. Spijtig dat ik geen broer heb.
RenJie zegt
@C 200 Kompressor
als het goed is worden de M, (R)S, en AMG versies nooit gebruikt toch?
Chrizzzie zegt
Wat mensen vergeten is dat Ralf Schumacher niet voor het fabrieksteam van Mercedes gaat rijden. (Die hadden blijkbaar geen interesse in hem) maar voor het team van Trilux. Deze rijden in een of twee jaar ouden Mercedesen. (Hier reed vorig jaar Matthias Lauda.) Daarnaast was dit vorig jaar het langzaamste Mercedes team in de DTM.
Ik denk dus dat Ekstrom niet echt wakker ligt van ook maar enige concurrentie van Ralf.
Rutger zegt
Had Lexus geen plannen om aan het DTM deel te nemen of was dat een andere klasse?
JK zegt
Ralf gaat de concurrentie vepleteren!!
word een leuk seizoen DTM!
w0o0dy zegt
@sus: Ralf Schumacher een loser? Hmm ok hij heeft weinig indruk gemaakt in de F1 maar zijn banksaldo ziet er goed uit en hij hoeft nooit meer te werken als hij niet wil……. Maw op die manier een loser zijn lijkt me helemaal niet zo vervelend…..
Ralf kan best wat, alleen niet het team op poten zetten… en dat is nou precies waarom het met Toyota niet lukt…. geen rijders die de auto echt tot een top-auto kunnen ontwikkelen samen met de techneuten… beetje stuurloze ontwikkeling bij dat team… Technici de dienst uit laten maken levert geen top-auto op, je moet een coureur nodig hebben die snapt wat er anders moet om de auto sneller te maken… en die eigenwijs genoeg is om de heren techneuten de les te lezen “kan wel zijn dat jullie zeggen dat het sneller moet zijn…. ik wil het ZO hebben dus regel dat maar eerst!”
Chrizzzie zegt
JK: Ben jij ermee bekend voor welk team Ralf Schumacher in de DTM gaat rijden?
@ wOoOdy: Als hij een team als Toyota niet op poten kon zetten hoe moet hij dit dan ooit voor elkaar krijgen met Trilux?
Nick zegt
Opel en Alfa-Romeo zijn weggejaagd door Audi en Mercedes-Benz.
Volvo en BMW zijn er gewoonweg meegestopt, BMW en AMG konden destijds niet meekomen met de toentertijd onverslaanbare Volvo 240 Turbo’s en Audi V8 quattro’s…
BMW mag wat mij betreft wel weer terug komen, laten ze hun Mini ONE’s/Cooper’s maar lekker bij de WTCC rijden tegen de Seats, Honda’s, etc.
Want BMW hoort thuis in de DTM.
w0o0dy zegt
@Chrizzie: tja good point…. ik denk dat de andere teams daarom ook niet echt in de rij stonden voor herr Schumacher II. Dus ik denk dat trilux er uiteindelijk ook niet gelukkig van gaat worden. En denk ook dat de carriëre van Ralf in de DTM geen lange en succesvolle zal worden.
sebastian zegt
om preciecer te zijn, nick…
in de tijd van de volvo’s 240 (en rover vitesse, mooie tijd..) was het nog europees tourwagen kampioenschap (begin ’80er jaren), daarin was alfa met de gtv een tijd lang onverslaanbaar.
begin ’90er jaren waren de audi v8 onverslaanbaar met stuck en biela in de dtm.
alfa romeo heeft dtm op zijn kop gezet door de duitse dominatie te verslaan in 1993, (155v6 dtm larini) het eerste jaar dat ze meededen. overwinningen waren gehaald in 11 van de 22 races. daaropvolgende jaren is alfa het racen in de duitse toerwagenkampioenschap onmogelijk gemaakt mede door eis van norbert haug om de alfa van de baan te rammen!
Nick zegt
RSC is niks vergeleken met Schneider, Tomczyk, Kristensen, Spengler en Ekström.
Dat waren Albers en Häkkinen ook niet.
Arnoud zegt
@ Sebastian: Herinner je je Klaus Ludwig nog? Die was met recht de Deutsche Tourenwagen Meister! Wat een dominante rijstijl had die vent. Altijd en overal de maximale snelheid uit zijn Mercedes halend. Feest om naar te kijken.
sebastian zegt
@arnoud, aja,
ik was wel van de alfakamp maar heb respect voor Ludwig, eigenlijk wel met Stuck de gezichten van het duitse toerwagen racen…
MJ zegt
DTM is al jaren niet leuk meer, zeker niet nu Opel er ook mee gekapt is. Eind tachtiger jaren, begin negentiger, was het DTM op z’n hoogtepunt. De grootste fout wat ze gemaakt hebben is de overstap naar silhouette klasse.
Heyhuub zegt
@Mj
Het was niet echt een overstap, maar ee herstart na dat de FIA de DTM van weleer omzeep had geholpen.
dekster zegt
Ik zag een goed jaar geleden eens een DTM race en moet zeggen nog nooit zo’n saaieraceklasse gezien te hebben.
Echt inhalen zie je niet. (behalve enkele die voor een fractie van een seconden denken met een botsautotje te rijden)
En als het pitstoptijd is, verlies je het overzicht.
eMilt zegt
@Breinstein: Zowel bij Audi als Mercedes zijn de auto’s toch ieder jaar behoorlijk anders. Ik sta er iedere race met mijn neus bovenop (pitsstraat) en zelfs ik kan met weinig technische knowhow duidelijk de verschillen zien tussen nieuwe en jahreswagens.
@Nick: Albers won tenminste een respectabel aantal races en was twee seizoenen kandidaat voor het kampioenschap (tot de laatste race).
Windhoos zegt
@Dekster, dan heb jij overduidelijk de verkeerde race gezien. In de F1 bv zie ik echt niet 1 auto in 1 inhaalactie 2 andere auto’s inhalen en dan zwijg ik nog over de toegepaste tactieken en het enorme kwaliteitsverschil…..
dekster zegt
@Windhoos
Ik vind F1 ongemeen boeiend om naar te kijken. In het middenveld zie je veel inhaalacties, maar het is niet alleen voor die acties dat ik kijk.
Ik zet tijdens de race ook de livetimming aan op m’n laptop, met een beetje brains kan je de andere teams hun strategie voorspellen.
En als je goed kijkt op je tv scherm zie je ook hoe bepaalde auto’s zijn afgesteld en wat hun kinderziektes zijn.