Dat is genieten! De nieuwe Astra moet weer zorgen voor ouderwetse successen.
Nog niet eens zolang geleden was het in Nederland vrij simpel. Iedereen stemde CDA, dat was fatsoenlijk. Met oud en nieuw keken we allemaal naar Wim Kan. Als het om voetbal ging was iedereen die geen Johan Cruijf heette overbodig en Cuby + Blizzards maakte de beste muziek. Oh ja, we reden allemaal in een Opel Kadett. Dat was namelijk alles wat je nodig had.
Om even een idee te schetsen, in de jaren ’80 werden er geregeld meer dan 50.000 exemplaren per jaar van verkocht. De Opel Astra nam dat succes vrolijk over. Van de Astra (F) werden er in het eerste jaar al 40.000 verkocht en in 1999 herhaalde Opel dat geintje nog eens met de Astra (G). Sindsdien gaat het hard achteruit met de Astra. Dit terwijl de auto in objectief opzicht alleen op vooruit is gegaan.
Nieuwe Astra
Opel geeft alvast wat afbeeldingen vrij, waaronder die van een koplamp. We kunnen daaruit opmaken dat het een compleet andere auto gaat worden. Dat kan wel kloppen, want de huidige Astra is nog een van de laatste relikwieën uit de periode dat het merk eigendom was van General Motors. Dat is natuurlijk schromelijk overdreven, de Astra was een van de meest recente producten destijds. Het had dus geen zin om deze uit productie te halen. Iets dat wel gebeurde met de Zafira, Cascada en Meriva bijvoorbeeld.
EMP2 platform
Gelukkig weten ze bij het Britse Autocar al wat er allemaal op stapel staat met de nieuwe Astra. De nieuwe Opel Astra zal komen te staan op het EMP2-platform van Stellantis (zoals PSA en FCA nu samen heten). Qua uiterlijke kenmerken weten we dat het model de ‘Vizor’-grille zal krijgen. Ook de nieuwe Opel Mokka heeft zo’n voorzijde. Uiteraard zullen meer Opel (en Vauxhalls) volgen. In tegenstelling tot de Golf, was er geen plug-in hybride of elektrische versie van de Astra. Daar gaat nu verandering in komen.
300 pk!
De nieuwe Opel Astra zal komen met benzinemotoren, diesels en plug-in hybride-aandrijflijnen. Het EMP2-platform is niet ontwikkeld voor een volledig elektrische versie. Deze hoef je dus niet te verwachten. Er zullen wel degelijk elektrische Opels komen in deze klasse, maar dat wordt dus niet de nieuwe Astra. Bij VW is er ook geen e-Golf meer, die plaats is nu ingenomen door de ID3. Reken bij Opel op een soortgelijke strategie. Er zullen twee plug-in hybride-smaakjes zijn. Eentje gericht op efficiency en eentje met 300 pk en waarschijnlijk een sportief label. Of dat ‘OPC’ gaat worden of GSI, is niet bekend.
De onthulling van de nieuwe Astra staat voor later dit jaar op de planning.
Van zegt
Ik ben heel blij voor opel dat zij zo´n show geven voor die menschen. Gruplich bedoyt, Astra fans!
HZW zegt
Hebben alle nieuwe Opels nu allemaal Peugeot motoren. ??
dees zegt
Dacht het wel. Motorisch waren flink wat Opel aandrijflijnen aardig verouderd, en na de overname bleek al snel dat deze lang niet zo toekomstbestendig bleken voor de Euro norm als men had aangegeven.
Het is ook een goede manier om kosten te besparen, aparte motoren ontwikkelen voor de Opels is gewoon te duur.
avdb55 zegt
@dees: de huidige generatie Astra heeft nog altijd GM-gebaseerde motoren. Hoewel de specs wel dicht bij de equivalente PSA-motoren lijken te liggen.
PunicaOase zegt
@dees: ai, hebben ze hopelijk de problemen met die 1.6 gefixt..
bernoulli zegt
Ziet er helemaal niet verkeerd uit.
dees zegt
Inderdaad, qua design zijn ze er na de overname flink op vooruit gegaan
aikon1694 zegt
Gaat de Zeneca heten ipv GSI heb ik begrepen…
tjorque zegt
@aikon1694 In België niet te krijgen onder de 40 jaar…
sportabgasanlage zegt
Nu Opel Frans is, schrijf je het natuurlijk als: “Astra Ople”
rikus zegt
Een Opel met relatief veel vermogen is prima. De Astra OPC is bijvoorbeeld prima te pruimen. Maar aan die gespierde Opels kleeft wél een nadeel. Hij zal duur zijn. Te duur. Te duur om genoeg tegenstand te bieden tegen bijvoorbeeld de Golf GTI. Er zijn maar weinig mensen die een snelle Opel nieuw gekocht hebben. Een Golf GTI daarentegen..
faalhaas zegt
Nu graag iets met 70pk en wieldoppen alsjeblieft. Ken je doelgroep.
rumour zegt
De Karl is tot 2020 in mekaar geschroefd (dacht ik) 73Pk.
MarcoM zegt
Eindelijk weer eens mooiere Opels.