De nieuwe Astra L is nu al bijna klaar. Nog even de laatste loodjes leggen.
Als er in de jaren ’70, ’80 en ’90 commensecties zouden zijn bij AutoWeek, AutoVisie en AutoKampioen, kon de redactie aldaar pagina’s vullen met klaagzangen over hoe saai de Opel Kadett wel niet was. Kadetts waren namelijk overal.
Als je denkt dat bijna 30.000 Tesla Model 3’s veel is: In de jaren ’80 werden er geregeld meer dan 50.000 Opel Kadetts verkocht! Ook de Opel Astra kon rekenen op flink wat animo. In 1992 en 1999 werden er meer dan 40.000 van verkocht. Sindsdien nam de populairiteit van het model in Nederland flink af. Eigenlijk heel erg gek, want de Astra ging per generatie er flink op vooruit.
2015
De huidige generatie (de Astra K) stamt uit 2015. Het lijkt een tikkeltje vroeg te zijn voor een opvolger. Zeker omdat het model nog in 2019 vernieuwd werd. De reden is simpel: de huidige Astra is nog een overblijfsel van de jarenlange samenwerking met General Motors. In de tussentijd is Opel afgestoten aan PSA én is PSA samengesmolten met FCA tot Stellantis.
Nog voordat we de spyshots binnenkrijgen van onze spionagefotograaf, stuurt Opel zelf wat ‘spyshots’ de wereld in. Opel geeft aan dat ze hard aan het werken zijn om de nieuwe Astra L te finetunen en loodzware tests aan het doen zijn. Dat is zeker interessant, maar niet direct noemenswaardig. Dat is wel het geval met de koudetests, waarbij Opel aangeeft de lithium-ion batterij in de gaten te houden van de plug-in hybride-versie. Ondanks dat er diverse PHEV-Opels zijn, ontbrak het de Astra aan zo’n uitvoering. Dat verklaart deels het tanende succes de laatste paar jaar.
Persbericht nieuwe Astra L
Heel erg vermakelijk aan het persbericht, is dat ze aangeven de emissietests zo zuiver en betrouwbaar mogelijk zijn. Aartsrivaal Volkswagen had daar een ietwat lossere houding in enkele jaren gelden.
Dan nog even over de Opel Astra zélf. De auto staat op de derde generatie van het EMP2-platform van Stellantis. De auto zal veel techniek gaan delen met de eveneens gloednieuwe Peugeot 308. Dankzij het EMP2-platform is de nieuwe Astra L lichter en 14% stijver dan het oude model (de Astra K) dat stond op het GM Delta-platform. Overigens heeft Opel veel vrijheid om het platform naar eigen smaak te brengen. De verschillen schijnen behoorlijk groot te zijn. De Opel Astra moet daadwerkelijk anders rijden dan de nieuwe Peugeot 308.
De afmetingen hebben we alvast voor je. De nieuwe Astra L wordt 4,37 meter lang, 1,86 meter breed en 1,47 meter hoog. De wielbasis groeit naar 2,67 meter en de bagageruimte is nu 422 liter. Qua motoren is er een 1.2 Turbo driecilinder (110 pk of 130 pk) en een 1.5 diesel. Daarnaast komen er twee plug-in hybrides: met 180 pk en 225 pk. De leukste versie wordt de Astra ‘OPC’, voorzien van een 300 pk sterke PHEV-aandrijflijn en de enige Astra met vierwielaandrijving.
Meer lezen? Check dan deze special over de Opel Kadett GSI!
pier zegt
De huidige Astra is ook wel klaar in mijn ogen nu de nieuwe golf variant er is en de nieuwe 308 eraan komt.
Jaaaag zegt
De neergang van de verkopen van de Astra is niet zo gek. GM had geen goede dieselmotoren, en de concurrentie (Volkswagen) had de bijzonder prettig rijdende en betrouwbare 1.9TDI. Dan mis je de zakelijke markt, en dat was in die tijd 40% van de verkopen.
henk123456 zegt
Die huidige generatie is ook zo foeilelijk rondom de C-stijl en een inspiratieloos interieur. Ik ben er nooit warm van geworden.
jmeverts zegt
@henk123456: ongekend lelijk inderdaad. Die lijkauto-look op de stations
bernoulli zegt
Ik heb de huidige een maand of 8 als voorloper gehad. De 5-drs. Was best een fijn sturende auto. Zelfs met de 1.0 driecilinder.