Althans, we kunnen ons niet voorstellen dat er nog iets over de nieuwe Aston V12 Vantage heen zal gaan qua eh, ‘petroseksualiteit’.
We weten het, in principe moeten we alleen praten over elektrische auto’s, waterstofauto’s of het openbaar vervoer. Alhoewel als je écht het milieu begaan bent, dan werk je simpelweg thuis en neem je geen kinderen. Als je dat doet, dan bespaar je zóveel CO2-uitstoot, dat je er een leuke V12 voor de plezierritjes kunt veroorloven. Gewoon even een paar boompjes planten na elke rit en je bent een CO2-neutrale held.
Daarom hebben we het nu over de Aston V12 Vantage. Ja, anno 2022 zagen de hoge heren (en ongetwijfeld dames) van Aston Martin de mogelijkheid om hun dikste benzinemotor in hun meest compacte auto te lepelen. En het gaat niet om een studiemodel dat er toch nooit komt, maar een productiemodel!
Aston V12 Vantage
Daarbij moeten we voor de volledigheid zeggen dat het gaat om een beperkte productie. In totaal worden er namelijk 333 exemplaren van gebouwd. Het hoogtepunt van de Aston Martin V12 Vantage is natuurlijk diens twaalfcilinder biturbo-motor. Deze is goed voor maar liefst 700 pk en een relatief bescheiden koppel van 753 Nm, dat echter wel bij 1.800 paraat staat.
Om het gewicht van de motor te pareren, zijn er enorm veel maatregelen getroffen. Denk aan het gebruik van een hoop koolstofvezel en een lichtgewicht accu. Desalniettemin weegt het apparaat alsnog 1.795 kilogram. Let wel, dat is het EU-gewicht. Tegenwoordig hanteren we andere gewichten (met bestuurder, vloeistoffen en tank) waardoor alle auto’s ineens 100-150kilogram zwaarder zijn dan voorheen.
Aandrijflijn
De V12 is gekoppeld aan een achttraps automaat met koppelomvormer (van ZF). Uiteraard is de auto enkel en alleen achterwielaangedreven. Een sperdifferentieel moet ervoor zorgen dat je het vermogen ook een beetje kwijt kunt op de 315/30 R21 Michelins (Pilot Sport 4S, uiteraard). Voor zijn de banden ook enorm trouwens: 275/35 R21. Om te zorgen dat de wielen en V12 allemaal passen, is de auto flink verbreed, 20 millemeter links en 20 millimeter rechts.
Dan de prestaties van het de Aston V12 Vantage. Van 0-100 km/u accelereren duurt slechts 3,5 seconden. De topsnelheid is meer dan 322 km/u. Dan hebben we ook slecht nieuws, naast het feit dat er maar 333 in elkaar geschroefd worden. Het zal de laatste keer zijn dat Aston Martin een V12-motor in het Vantage-chassis zal monteren. Hopelijk houden ze zich niet aan hun woord en komen er nog de nodige trackdayspeeltjes en speciaaltjes van Zagato. Of een Cabrio. En een Speedster graag.
De Aston Martin V12 Vantage verwachten we in het tweede kwartaal van 2022.
petroldrinker zegt
ik weet de volgende zin is als grap bedoeld hier “dan werk je simpelweg thuis en neem je geen kinderen.”, maar ik leef wel volgens die zin, en is dan ook de reden dat ik geen kids wil, gebruik de co2 liever voor een dikke auto, dan de overbevolkte wereld nog meer overbevolkt te maken…
ontopic: dit word denk ik de dikste van 2022 ja, want welke andere bedrijven durven nu nog zoiets te bouwen ipv alle duracell konijnen voor al die vegan vretende linkse hippies
flatsix010 zegt
@petroldrinker: Jij hebt echt de bewuste keuze van een ‘dikke auto’ boven kinderen gemaakt vanwege CO2??
petrolicious zegt
Daar geloof ik inderdaad niets van maar laten we het er op houden dat iemand met dergelijke schrijfstijl en ideologie inderdaad best geen kinderen krijgt.
hanso zegt
Jij staat aan de verkeerde kant van de geschiedenis. Geen kinderen nemen omwille van het klimaat en om overbevolking tegen te gaan zie je steeds meer. Het is een onbaatzuchtige ideologie, eentje die ik ook naleef. Als genoeg mensen dit inzien verdwijnen vanzelf vrijwel alle grote wereldproblemen.
V8Vantage zegt
Haha, in ‘ontwikkelde’ landen worden er al te weinig kinderen geboren. Wil de wereld redden dan kan je er beter voor zorgen dat de rest van de bevolking het beter krijgt dan ze het nu hebben. De beste anticonceptie is een bepaald welstandsminimum. Zo haal je de bevolkingspiek naar voren en blijft die lager. Daarnaast kan je zelf ook nadenken over wat je eet en drinkt en consumeert. Dat zet sneller en meer zoden aan de dijk.
petroldrinker zegt
@flatsix010 deels wel, mijn grote reden om geen kinderen te nemen is wel zodat ik lekker dikke benzine 2 zits autos kan blijven rijden ipv dat ik in een familie hok moet gaan zitten en niet meer een dikke motor kan betalen ofzo omdat er een kinds is wat ook kleding wilt en sporten…
Los van het feit wat ik eerder benoemde, overbevolkt en ik zou zelf ook niet opnieuw terug willen komen met hoe de overheden alles willen controleren op ons (kijk naar het feit dat ze nu een suikertax ook willen gaan invoeren etc, waar gaat het heen)
mattr zegt
Cool! Is dit nu de Mercedes-AMG V12 die voorheen ook in de S65 zat?
willeme zegt
@mattr: nee, dit is een ontwerp van Aston Martin. De AMG V12 is nog eens 800cc groter ;-)
Loek zegt
@mattr: nee, dit is AM’s eigen 5.2 liter V12 biturbo motor die ook in de DB11 en DBS ligt.
berlinetta zegt
Volgens mij heeft AM al een aantal jaar geleden een eigen V12 ontworpen.
nicolasr zegt
@mattr: Nee, dit is een eigen V12 van Aston Martin. Die van Mercedes is nog eens 800 cc groter.
Edge zegt
@mattr: Mocht het nog niet duidelijk zijn na de reacties van Willeme, Loek, Berlinetta en Nicolasr: Dit is Aston’s eigen V12 ;-)
iphonistvongates zegt
Tis dat ie onbegrijpelijke emotionele waarde voor mij bezit anders zou ik mijn Lamborghini Hemoglobine-rijke Rode Ducati 999R durfen te verwedden dat er ook nog 666x Aston Martin V12 Vantage S’en verkocht gaan worden in de verre nabije toekomst. Die V12 S-versies zijn the real deal! 😎
ttr6 zegt
Met twee turbo’s valt het vermogen toch beetje tegen. Niet dat je meer nodig hebt, maar als Ferrari het zonder turbo’s ook al haalt….klinkt waarschijnlijk toch weer beter en betere gasresponse. Nou ja, niet dat ik het verschil in de praktijk mag uitproberen…..
flatsix010 zegt
Deze versie ontbloot eigenlijk de echte begeerlijkheid van de oude Vantage V12S mét handbak voor mij.
ghini zegt
Leuk allemaal hoor dat ze nog een V12 brengen maar het ziet er niet uit vind ik. Moers maakt van AM een soort AMG, veel te heftig design allemaal, past totaal niet bij Aston Martin. Die hoofdontwerper Reichmann gaat er ook maar in mee. De plannen van AM leken goed. Valkyrie is een hoofdpijn dossier maar de rest van de uitvoering van de plannen is drama. AM gaat over paar jaar weer nieuwe investeerders zoeken let maar op. Stroll stapt er uit en gaat alleen nog met F1 team verder of verkoopt dat ook.
leefvrij zegt
Ik ben een groot fan van Aston Martin, maar dit exemplaar kan mij niet bekoren.
Vreemde motorkap die goedkoop aftermarket zwart lijkt. Een slome achterkant, waarbij de achterlichten lijken op hangende pootjes. De binnenkant is helemaal vreselijk met lelijke stoelen en een vreemd dashboard.
Maar dit is ook maar een mening. Gelukkig verschilt die van anderen.
Nemus zegt
Dat interieur is toch om te huilen? Jezus Christus.
Dutchdriftking zegt
Hij is geniaal. Niet zo mooi als de vorige generatie, maar ik lust hem wel.
ericc zegt
De nieuwe acteur die 007 gaat vertolken, zal wel in zijn handen wrijven!!!
smart2000 zegt
Leuk bakkie voor mijn vriendin.
lekkerlinksrijden zegt
Liever een DBS Superleggera
Edge zegt
Benieuwd of we deze, samen met de DBS 707 volgend jaar als safety car in de Formule 1 gaan zien. Nu Mercedes weer wat heftiger materiaal heeft afgeleverd in de vorm van een AMG GT Black Series en AMG GT 63 S kan het toch haast niet anders dan dat Aston gaat volgen met deze V12 Vantage.
ghini zegt
@Edge: ws niet, de vantage heeft een F1 editie, zou raar zijn als dat niet de safety car is..
cubicinches zegt
De designtaal van de vorige generatie, die waren zo tijdloos… nu vindt ik AM wat het noorden kwijt qua design. Perfectie is moeilijk te overtreffen. Dat ze het nog aandurven om een v12 in de vantage te lepelen… I like! Maar aub AM, simple lines, clean, distinguished… like a gentleman wears his suits.
Jagris zegt
Niet de mooiste vantage. Maar dat er nog een v12 in gaat, gaaafffff