Eeigenlijk is 28 mille alsnog een enorme lading geld, maar niet voor een nieuwe Aston Martin DB5.
Stel, je wil heel erg graag een Aston Martin DB5. Dat is vrij logisch, want het is een van de mest iconische auto’s ooit gebouwd. Dominic Toretto rijdt in een gesponsorde Challenger, Ethan Hunt in een gesponsorde BMW, maar James Bond rijdt in een Aston Martin DB5. Het is een subtiel verschil dat we je eigenlijk niet hoven uit te leggen.
De prijzen voor een goede Aston Martin DB5 zijn al jaren stratosferisch hoog. Dat komt ook een beetje omdat ze de auto blijft opdraven in Jams Bond-films. We dachten er na Goldfinger van af te zijn, maar sinds GoldenEye komt de auto weer geregeld voorbij.
Amalgam Collection
Een echte kopen is dus zo goed als onmogelijk. Dan kun je je ook wenden tot de Amalgam Collection. Die hebben namelijk schaalmodellen in de aanbieding. En nee, het is niet zoals je 1:18 Ferrari F40 Bburago of Ferrari F50 van Maisto. De schaal is afwijkend: 1 op 8. Dus een serieus groot schaalmodel, kijk maar naar de hand:
Ook mooie: je kan het model uit laten voeren hoe je wenst. Dus je hebt keuze qua lak of interieur! Nu vermoeden wij dat iedereen voor zilvergrijs met een zwart interieur zal gaan. Dat is namelijk de configuratie van James Bond. persoonlijk zou ondergetekende voor onderstaande kleurencombinatie gaan (alhoewel je eigenlijk geen verkeerde keuze kan maken op een DB5.
Prijs nieuwe Aston Martin DB5
We hebben weleens vaker over de Amalgam Collection geschreven. Dat komt door twee dingen: ten eerste omdat de schaalmodellen extreem fraai zijn gedetailleerd. Ten tweede vanwege de prijs. Die is extreem hoog voor iets dat in essentie gewoon speelgoed is (maar, dat zijn echte auto’s ook).
De Limited Edition kost ‘slechts’ 21.995 dollar. Maar als je ‘m zelf wil samenstellen, dan ben je 28.595 dollar kwijt. Dat komt overigens niet omdat het graaiers zijn, maar vanwege 500 uur aan handwerk. Maar ja, die bedragen zijn alsnog veel lager dan een echte.
Overigens, als je een échte DB5 wenst zoals Bond tegenwoordig in de laatste films rijdt, dat schijnt een replica (goh) te zijn. De meeste scenes worden geschoten met een DB5-body op een BMW 3 Serie (E36)-chassis. Dus je kan altijd nog zelf aan de slag.
kilum zegt
Wat een geld voor een schaal model.
heckblende zegt
Wat een waste van talent en resources in deze tijden
Robert zegt
Als je zo beredeneert is elke vorm van kunst, vakmanschap en vooruitgang zinloos…
De schaal van 1:8 is heel fraai, want een detaillering van bijna 100% van het origineel is nu haalbaar. Het zou ook wel übertof zijn als er ook een werkend benzinemotortje onder de motorkap kan worden geplaatst.
b00st zegt
Alleen als het een exacte replica zou zijn van de DB5 motor :D
ggj1987 zegt
Dat zou kunnen, er was ooit iemand die zo een Ferrari had nagebouwd. Is een filmpje van met Jeremy Clarkson
petert zegt
Porno op wielen wat mij betreft!
Jammer dat je er niet in kan rijden..
rwdftw zegt
Best prijsje. Maar het mag ook wel. De combinatie DB5, Goldfinger en Sean Connery maakten dat Aston Martin als merk nog steeds bestaat. Zonder 007 was Aston Martin niets meer dan iets uit de geschiedenisboekjes.
mashell zegt
Is dat zo? De DB7 heeft Aston Martin daarna nog een keer moeten redden. En die DB7 kwam er dankzij Jaguar en geld van Ford.
sabrerator zegt
Zonder James Bond hadden ze de jaren ‘70 nooit gehaald en hadden ze dus ook niet door de DB7 gered hoeven te worden.
Robert zegt
Daar zou je zo maar eens gelijk in kunnen hebben.
AstonMartinDriver zegt
Aston Martin had de guts om de DB4/DB5 te leveren, ondanks slechte kaspositie en dat betaalt zich nog steeds tot op de dag van vandaag uit.
kniesoor zegt
En dan te bedenken, dat deze prijs nog relatief laag is omdat er meerdere van dit model gebouwd (gaan) worden en het dus in zekere zin ‘serie-productie’ is. Zeker als Amalgam niet gebruik kan maken van de basis van een andere modellenmaker voor een one off van een bepaalde oto komt de prijs nog beduidend hoger uit.
pietertje123 zegt
Grote schaalmodellen vind ik prachtig, zoveel beter te detailleren in veel materialen. Logischerwijs nemen ze nogal wat ruimte in dus meer iets voor grote interieurs. En dat past dan wel weer met de prijs.
schrijver loop nog eventjes door de tekst:
mest
hoven
omdat ze de auto blijft opdraven
alhoewel = hoewel
de 500 uur
schreute01 zegt
Tjonge. Wel een heel doorzichtige clickbait.