Zelf alle digitale zaken instellen naar jouw eigen smaak met de volgende generatie Apple CarPlay.
De digitalisering is niet weg te denken in het interieur van een nieuwe auto. Het meerendeel van de nieuwe auto’s beschikt over digitale tellers, analoge klokken zijn bijna in zijn geheel uitgestorven. Dit heeft voor- en nadelen. Een nadeel is dat de nostalgische dinosauriërs onder jullie de metertjes gaan missen, de lijst met voordelen is een stuk langer.
Bijvoorbeeld een design instellen naar je eigen smaak, precies zoals dat ook op een smartphone kan. Helaas is dat nu nog niet het geval. Autofabrikanten hebben zelf een interface ontworpen en daar moet jij het mee doen. Sommige autofabrikanten puzzelen nog duidelijk aan de vormgeving. Ja BMW, ik heb het over jullie.
Volgende generatie Apple CarPlay
Het is wel zo dat je verschillende looks kunt toepassen, maar dit zijn voorgeprogrammeerde menu’s en de mogelijkheden zijn niet enorm baanbrekend. Audi was één van de eerste merken die dit toepaste in de modellen met de komst van Virtual Cockpit.
De volgende stap is dat jij de volledige vrijheid hebt in het ontwerpen van een design dat je aanspreekt. Met de digitalisering is natuurlijk alles mogelijk. Autofabrikanten moeten je wel die vrijheid geven. Dat kan met de integratie van de volgende generatie Apple CarPlay.
Gister organiseerde Apple de jaarlijkse WWDC conferentie voor ontwikkelaars. Het merk deed onder andere iOS 18 uit de doeken, maar had ook een nieuwe demo van de volgende generatie Apple CarPlay paraat. Als je 20 minuten te besteden hebt, check dan onderstaande video om een indruk te krijgen.
In 2022 werd de volgende generatie Apple CarPlay al aangekondigd. Nu krijgen we een volgende stap te zien wat er zoal mogelijk is. Autofabrikanten die de techniek integreren geven inzittenden de vrijheid om de digitale speeltuin naar eigen smaak in te stellen. Van kleurtjes en designs voor de snelheidsmeter tot welke info je wil zien. Je kunt het vergelijken met het personaliseren van je smartphone of smartwatch, maar dan in de auto.
Moderne auto’s zijn een soort rijdende computers geworden, dus dit lijkt een logische stap. Het middenscherm en de tellers kunnen zo druk of zo rustig ingesteld worden als je zelf wil. Daarmee is het echt een verlengstuk van je smartphone geworden.
We zijn twee jaar verder na de aankondiging van de volgende generatie Apple CarPlay. Met deze tech demo zijn we weer een stapje dichterbij. Verwacht echter geen integratie op de korte termijn. Apple moet de technologie nog verder uitwerken, daarnaast zijn er samenwerkingen nodig met autofabrikanten om de boel goed te integreren. Er zullen ongetwijfeld merken zijn die niet zitten te wachten om Apple zoveel toegang tot de data van een auto te geven. Porsche en Aston Martin hebben er wel oren naar.
Allison Burgers zegt
Dus nog even en je ziet niet meer in welke auto je zit, omdat ze allemaal dezelfde set graphics gebruiken?
Stefje zegt
Dus nog even en je hebt nooit meer een outdated navi systeem?
mashell zegt
De techniek die mobiele telefoons gebruiken kunnen navigatie systemen ook gebruiken. Maar dan zonder onhandige afleidende telefooninterface.
Hoewel Apple wel aan het verbeteren is, de domme rode balletjes met een getal zijn in deze Carplay niet te zien.
waterisnat zegt
Ik zie de toegevoegde waarde ook niet. Beetje customizen is leuk, maar dit ziet er geestdodend uit.
rulefollower zegt
Die is er wel. Eindelijk komt het NMEA2000 systeem aan de wal. Op de boot werkt het geweldig, al is een auto waarschijnlijk niet zo modificeerbaar als een boot.
Dutchdriftking zegt
Lijk mij juist voor de fabrikanten een enorme pré. Jij regelt de data en de hardware, en de partijen die goed in software zijn (Android en Apple) zorgen er voor dat de bestuurder het ook kan zien.
Het is niet voor niets dat Ferrari dit al voor de Purosangue dit al heeft.
a_buis zegt
Eindelijk verlost van lelijke Apple CarPlay scherm. Ja het is handig maar in iedere auto hetzelfde schermpje. Dus laat maar komen. Abonnementje zeker?
waterisnat zegt
Ook hier na half jaar apple carplay er af gegooid. Niks beter en iets minder “geintegreerd” is uiteindelijk beter. Maar ja, ik betaal ook niet met mijn tel en betaal bewust regelmatig met cash, dus ik zal wel dom zijn.
bluebluered zegt
Ik ben gewoonlijk wel voorstander van techniek en vernieuwing, maar hier ben ik geen fan van.
Er wordt gepushed naar Apple, ook voor niet-Apple gebruikers.
Interface ziet er niet meer uit zoals het merk het heeft bedoeld.
Maakt het onnodig complex, te vee
Maakt het afhankelijk van een softwarebedrijf en updates (bugs?). Een auto uit 1980 rijdt nog rond zonder issues, een auto met dit systeem no way.
Robert zegt
Je auto toespitsen op het (gesloten) Apple ecosysteem, da’s voor mij net zo een no-go als MacBooks en iPhones: het levert altijd beperkingen en problemen op als je dit probeert te laten samenwerken met componenten of apparaten van buiten dat ecosysteem.
Trojan zegt
Zijn dat niet een beetje de verhalen van vroeger? Anders ben ik wel benieuwd naar een voorbeeld van gangbare randapparatuur waar een hedendaagse MacBook (Air of Pro) dan zoveel beperkingen mee heeft. Ik gebruik met m’n MacBook Pro de hele dag door allerhande randapparatuur zoals printers, beeldschermen, NAS, netwerkapparatuur etc. en kan die gewoon volledig configureren en gebruiken zoals ik wil. Er zijn tegenwoordig ook opvallend veel developers die een Mac aanschaffen, en dat zijn toch ook bepaald geen types die van beperkingen houden.
Wat CarPlay betreft vraag ik me sowieso af of dit voorbeeld wel opgaat. Het is immers nu al zo dat elke auto die CarPlay voorbereiding heeft, daar gewoon perfect mee werkt en volgens mij wordt Carplay door de autofabrikanten heel wat breder geadopteerd dan Android Auto, wat ik dan weer als een voordeel zie.
Gulli zegt
Ik heb het juist andersom, Volvo’s hele line-up (en met hen vele anderen) hebben hun ICE compleet uitbesteed aan Google met Android Automotive (niet te verwarren met Android Auto). ‘Zodat je niet via je telefoon hoeft aan te sluiten maar alle apps hun eigen Google account kunnen gebruiken.’
Daarmee zijn al die merken per definitie van mijn shortlist verdwenen, ik wil geen Google, en al helemaal niet in mijn auto. Dus ik kan niet wachten tot Apple eindelijk met hun eigen tegenhanger komt.
Johanneke zegt
Ik las dat je in de nieuwe iOS zelf mag bepalen waar je een app icoontje neerzet, en dat de mail app nu categorieën voor mails hebben gekregen. Dit is natuurlijk wel de innovatie die we verwachten bij Apple, al met al een geweldige WWDC 2009!!
Allison Burgers zegt
Het is ook wel grappig om “Apple” en “Zelf de baas” in één zin te lezen boven dit artikel. :)
a_buis zegt
“Bij Apple ben je nooit zelf baas over wat dan ook”. Zie je, het kan.
Trojan zegt
En wat vond je van de OpenAI integratie met Siri en de structuur die ze hebben opgezet om gebruik kunnen maken van AI met aantoonbaar behoud van privacy?
mashell zegt
Vooral jammer. Apple had de AI hype ook gewoon voorbij kunnen laten gaan.
verplicht zegt
AI een hype noemen is op zichzelf een boude uitspraak. Als groot Tech Bedrijf de AI boot missen is hoogstwaarschijnlijk het begin van het einde voor het bedrijf die AI als hype bestempelde.
Waarom ben jij van mening dat AI een hype is?
Trojan zegt
Goede ontwikkeling. Je telefoon vervang en update je nu eenmaal veel vaker dan je auto. Ik ben er wel voorstander van dat er maar 1 of 2 standaarden zijn (Carplay en Android) voor alle auto’s, in plaats van dat elke autofabrikant zelf het wiel gaat uitvinden met hun eigen software-sausje. Dat zelfs de interface van Tesla het aflegt bij de gebruikerservaring van het huidige Carplay (zoals trage Spotify en Apple Music apps met uitgeklede functies) zegt genoeg over hoe moeilijk dit is voor autofabrikanten om bij te blijven. Laat maar komen dus!
wimbers zegt
ik vervang mijn telefoon ongeveer eens in de 5 jaar. dat is voor auto’s hetzelfde. feit is wel dat na mij de auto meestal nog even doorleeft (voor mij ook al trouwens, ik heb nog nooit een nieuwe aangeschaft.
kniesoor zegt
Kortom : er is voorlopig nog geen pepernoot veranderd, het blijven voornamelijk toekomstbespiegelingen. Zijn software-adepten werkelijk zo makkelijk blij te krijgen met een dooie mus ?
pomoek zegt
Haha, ja.
pomoek zegt
Zat er natuurlijk al een tijdje aan te komen. Hoewel ik niet direct zit te wachten op de apple interface snap ik wel dat het customisen van de klokken voor je neus wel een ontzettende pré is.
Roskampies zegt
Hopelijk blijft standaard scherm vanaf fabriek ook nog mogelijk. Als over 5 jaar de ios versie het dash niet meer ondersteund. Zzzzz
Gulli zegt
Het huidige Apple Carplay systeem moet voor ieder model auto apart ontwikkeld worden door Apple. Elke auto heeft een ander formaat scherm en daar moet dus elke keer een aparte CarPlay voor worden ontwikkeld. Ik hoop voor Apple dat ze dat in het nieuwe systeem een stuk schaalbaarder en responsive hebben gemaakt.
mashell zegt
Dat meen je niet. Apple heeft ook stapels iPhones en iPads met verschillende resoluties die ze succesvol ondersteunen.
wimbers zegt
die ze allemaal zelf maken..
William zegt
Apple wil de baas worden van jouw auto. Met als enige doel de klant volledig uit te melken middels opdringerige abonnementen en diensten.
Moet je maar net zin in hebben, om je zo te laten uitkleden door een gore onbetrouwbare multinational.
Gulli zegt
Google wil de baas worden van jouw auto. Met als enige doel de klant volledig uit te melken middels opdringerige abonnementen en diensten.
Moet je maar net zin in hebben, om je zo te laten uitkleden door een gore onbetrouwbare multinational.
Zo, heb hem ff aangepast zodat je het ook op de rest van de auto industrie kunt toepassen. Anders is het maar zo eenzijdig he :)
Trojan zegt
De Apple-haat zit diep bij sommigen. De grote grap is dat ze vervolgens wel zonder enig probleem in zee gaan met nota bene Google.
a_buis zegt
Indeed. Snap de apple haat dan ook niet. Wel blij zijn met een Samsung met Google software. Als er een bedrijf is dat graag alles van je wil weten/hebben is het Google wel. Off grid gaan is gewoon het beste. Iedereen. Hallo 1950. Nee, dat kan ook niet. Dus: niet zeuren en doorsjokken. Het is al weer bijna kerst.
mashell zegt
Ben benieuwd of het instrumenten cluster gedeelte wel netjes volgens iso26262 ontwikkeld is.
verplicht zegt
Over welk deel van ISO26262 maak je je specifiek zorgen en kun je toelichten waarom? Hoe verhoudt de huidige implementatie van Apple CarPlay zich bijvoorbeeld tot ISO26262? Of Android Automotive?