Gaat het Mercedes lukken om de nu al omstreden AMG hybride motoren een sensationeel apparaat te maken? Door features als opladen tijdens het driften toe te passen, gaan ze dat proberen.
Tijden veranderen en Mercedes bewijst dit als geen ander. Voor komend en volgend jaar staat namelijk een compleet nieuwe serie AMG motoren op de planning. Het klinkt allemaal zo geweldig: de ’63’ motoren blijven en de naam ’73’ keert terug.
Namen
De naam 73 in het verband met AMG spreekt boekdelen: dít is de motor die Mercedes later aan Pagani gaf om de Zonda omheen te bouwen. Het is een 7.3 liter grote V12 die in de jaren ’90 bijvoorbeeld zijn weg vond naar de Mercedes SL (R129). Er komt volgend jaar een SL 73 en ook een GT 73 is al bevestigd.
Ook het blijven van de ’63’ is goed nieuws voor AMG. Zo’n vijftien jaar geleden gebruikte Mercedes deze naam om de 6.2 liter grote V8 in verscheidende modellen te leggen. Zo ook dus de C-Klasse: de eerste C63 AMG (W204) had een belachelijk grote motor aan boord. Bij de tweede generatie moest Mercedes zich inhouden en werd het ‘slechts’ een 4.0 V8. Geen gigantisch probleem: het is nog steeds een V8.
Viercilinder
Zoals we inmiddels weten gaat dit dus op de schop. De V8 blijft, maar alleen in de meest krachtige ’73 AMG’ modellen. Voor de GT 73e zijn al getallen van 800 pk genoemd en de ’63 AMG’ modellen zouden tot wel 650 pk kunnen krijgen. Het nadeel is voor de mensen die warm worden van de getallen 6.3 en 7.3: het gaat om een 4.0 V8 voor de 73-modellen en een 2.0 viercilinder voor de 63-modellen. Magistraal geluid en harde punch vanuit de benzinemotor is dus een hele opgave.
Nieuwe werkelijkheid
De reden is natuurlijk dat AMG nogal onder druk wordt gezet door de huidige uitstootnormen en al helemaal de aankomende Euro 7-norm. Als je niet grootschalig overstapt naar alternatieven voor dik spul, volgen er dikke boetes. AMG houdt van dik spul, maar is tegelijkertijd ook Duits: je moet je een beetje aan de regels houden. Gelukkig doet AMG er wel alles aan om ook een op papier minder leuke aandrijflijn, toch leuk te maken.
Driften = opladen
Bovenstaande video legt wat meer uit over de nieuwe AMG hybride systemen. Op zich is het veertien minuten gepraat over hoe reeds bestaande features door AMG optimaal gebruikt worden, met name de wisselwerking tussen de elektrische motoren en de brandstofmotor. Ook speelt AMG in op het regenereren van elektriciteit. De video eindigt daarom met een mooie uitspraak: volgens Jochen Schmitz, hoofd van de hybride strategieën van AMG, kun je de elektromotoren opladen door te driften. Je gebruikt tijdens een drift de benzinemotor vooral om lawaai en overtollige kracht te genereren (waardoor de wielen gaan spinnen) en deze overtollige kracht kan nuttig gemaakt worden. Een soort KERS, maar dan door met je handen gekruist het gaspedaal te vloeren. Het lijkt erop dat fabrikanten als AMG en BMW M doorhebben dat hun klandizie graag de auto wel eens dwars zet, BMW speelt namelijk ook in op driften met de ‘driftmeter’ van de nieuwe M3 en M4.
We moeten nog even wachten om te zien of de AMG hybride in de praktijk weet te scoren. Ook zijn we natuurlijk benieuwd hoe veel elektrokracht je kunt opwekken door met de AMG hybride te driften. Wat vind jij: moeten we stoppen met vast blijven klampen aan dinosauriërs of is al deze hybride meuk overbodig?
piebepost zegt
Ik snap het wel hoor, de ervaring die het geluid van zo’n magistrale veelcilinder geeft. Maar als je kijkt naar waar de elektrische auto’s tegenwoordig toe in staat zijn, dan is het misschien ook wel wat potsierlijk te noemen. Een tijdje geleden reed ik hier door het dorp achter 2 Ferrari’s, een Testarossa en een recente (geen idee welk model, ik heb daar weinig mee). Gaaf gezicht, tegelijkertijd vond ik het wel komisch dat ze met veel branie en broem-broem geluidjes net zo goed 35km/u reden als ik met mijn 1,6 dieseltje. Even later komt er een Tesla 3 achter rijden, die hoor je zelfs helemaal niet. Ik parkeerde mijn auto, de Ferrari’s en de Tesla reden door het dorp uit, waar ik de Ferrari’s met luid gejank vol hoor optrekken. Geen idee wat de Tesla deed, maar ik vond het wel een grappig idee dat die waarschijnlijk rondjes om die luidbrullende Ferrari’s kon rijden zonder ook maar een kik te geven.
Ik zal er dus geen traan om laten. Glorie uit vervlogen tijden, de nieuwe generatie motoren is beter. Mocht ik op dit moment €75.000+ te spenderen hebben aan een auto, dan werd het zeker een elektrische.
lekkerlinksrijden zegt
@piebepost: u bent op het verkeerde blog. Hier moet het herrie maken en stinken naar benzine
loggy zegt
@piebepost: het verschil tussen een elektrische auto en een V8 is het zelfde als tussen mooie vrouw en een “wilde” vrouw. Tuurlijk trouw je met die mooie en krijg je daar kinderen mee. Toch beleef je de wildste avonden met die andere!
porker zegt
@loggy: wilde en mooie vrouw gaat prima samen in 1 exemplaar. Of je ermee moet trouwen is een andere vraag
loggy zegt
@porker: je kan er zeker mee trouwen. Of het verstandig is idd een tweede. Ik zou ook niet zo snel een exotische sportwagen kopen die in de verhuur heeft gezeten. Kan je ook zeker doen, maar je blijft toch altijd merken dat er veel mee gereden is. 🤭
exotic zegt
“Een exotische sportwagen die in de verhuur heeft gezeten”.
Dus een prostituee?
piebepost zegt
Ach, misschien word ik wel oud, maar nadat ik mijn mooie vrouw heb ontmoet heb ik nooit meer terugverlangt naar mijn studententijd.
arta zegt
@piebepost: het lot van menig supercar. Bij cars en coffee en op de Meent met open uitlaat diep in de toeren om indruk te maken.
Helaas zijn er maar weinig super cars die tot hun recht kunnen komen op t circuit.
De nieuwe koers van Lamborghini om meer de focus te leggen op stuurgedrag en lichtgewicht maakt de auto’s nog beter op t circuit, maar hoe vaak komt die auto nog tot z’n recht en wat heb je daar aan op de Meent en boulevard?
Zo’n 4-cilinder met turbo is niet echt een lekker geluid, vooral herrie.
Dus investeer nu in de 360 en 430 van Ferrari koop een E46 M3 of een en 6.2AMG, want beter gaat t niet meer worden….
piebepost zegt
Nouja, mijn punt was dus dat die conclusie van jou voor mij niet op gaat. Leuk die broemgeluidjes, maar als je het bij het eerste het beste stoplicht af moet leggen tegen een 13-in-een-dozijn (knap werk van Elon dat je dat tegenwoordig over een Tesla kunt zeggen), sta je mijns inziens mooi voor lul met je gebroem-broem.
Charles Taycan 4S zegt
@piebepost, idd! Volledig mee eens, vandaar ook mijn keuze voor mijn huidige auto. Stil en loeisnel!😜
Charles Taycan 4S zegt
Ben zeker een AMG liefhebber, echter de wereld verandert en we moeten mee, ook AMG. Dergelijke hybride’s zijn dermate gecompliceerd , zwaar, kostbaar en storingsgevoelig dat ik er mijn geld niet zou in investeren. Waarschijnlijk zijn dit ook de laatste ICE motoren voor AMG. Een 2- liter 4- cilinder in een C63(S), ik vraag me af hoeveel ze er hier van gaan verkopen, tenslotte was de V8 het USP van de C63(S)… we gaan het zien…😉 Denk dat AMG snel moet gaan overschakelen naar een sportieve EV…. De markt is er voor…
larini zegt
“Ik moest die rotonde wel 45 keer dwars nemen meneer de agent want mijn accu was leeg.”
C220AMG zegt
Schat, ik laad de auto wel op vanavond!
hetkannietsnelgenoeg zegt
AMG heeft het goed door hoe je echte petrolheads kunt verleiden om toch een hybride aan te schaffen.