De nieuwe Alpina D3S is een niche in een niche, maar wel een hele fijne.
Volgens sommigen is het de ideale combinatie: een relatief compacte D-segment auto met een bovengemiddeld potente zescilinder diesel onder de kap. Alpina heeft links en rechts al een paar rappe diesels gemaakt, zoals de D10 en de D3 (E90). We zijn nu aanbeland bij de D3 S van de zogenaamde G20 en G21-generatie.
Alpina D3 S
In veel gevallen heb je met zo’n motor meer dan voldoende vermogen en belachelijk veel koppel. Tel daarbij op dat de motoren relatief zuinig zijn, zeker gezien hun prestatiepotentieel. In het geval van de nieuwe Alpina D3S is dat niet anders.
B57D30T0
De motor van de nieuwe Alpina D3S is gebaseerd op de B57 zes-in-lijn van BMW. Eigenlijk, om specifieker te zijn, gaat het om een variatie op de B57D30T0-motor. In de BMW M340d levert deze motor 340 pk (bij 4.400 toeren) en 700 Nm (bij 1.750 toeren). De heren uit Buchloe doen iets beter hun best met de koeling, zowel de intercoolers, oliekoeler en dergelijke zijn aangepast.
Dat zorgt voor twee voordelen. Ten eerste heb je meer vermogen, ten tweede kun je er vaker gebruik van maken. De motor blijft langer opereren onder ideale temperatuur-omstandigheden en kan langer het maximale vermogen leveren. Hoeveel vermogen en trekkracht heeft de nieuwe Alpina D3S? Houdt u vast: 350 pk en 730 Nm!
Hybride
Voor het eerst is de nieuwe Alpina D3S nu ook voorzien van 48V-generator, waarmee het een milde hybride diesel is. Uiteraard is de motor gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF, die voor de gelegenheid is aangepast om het hogere koppel aan te kunnen. Ook moet de bak grote afstanden kunnen afleggen op hoge snelheid. Over snelheid gesproken, de Alpina D3S sedan haalt 273 km/u, de Alpina D3S Touring doet 270 km/u.
0-100 km/u sprint
Als het gaat om de 0-100 km/u sprint schelen de M340d en de D3 S niets met elkaar. De sedan doet er 4,6 seconden over, de Touring heeft er 4,8 seconden voor nodig. De Alpina is nu helaas enkel leverbaar als ‘Allrad’. Bij de vorige generatie kon je op speciale bestelling enkel achterwielaandrijving krijgen, zoals het eigenlijk heurt.
Sperdifferentieel
Wel is de achteras nu voorzien van een sperdifferentieel en heeft Alpina het onderstel aangepakt. Zo is er een ‘Alpina Adaptive Sports Suspension’ en beschikt de auto over Eibach-veren. De voorwielen hebben een klein beetje negatief camber. Dankzij de gesmede 20″ velgen is het onafgeveerde gewicht 14 kilogram lager.
Keramische schijven
Om de boel weer op tijd tot stilstand te krijgen, is de D3 S standaard voorzien van de remmen van de 600 pk sterke Alpina B5 Bi-Turbo. Keramsiche schijven zijn optioneel verkrijgbaar. Naast de kenmerkende 20-spaaks velgen is de D3S voorzien van kenmerkende Alpina-details als een diepe voorspoiler, twee dubbele uitlaten, een subtiel achterspoilertje op de sedan en natuurlijk de onvermijdelijke (doch optionele) Dekoset. Precies zoals bij de benzinegestookte B3 Bi-Turbo.
Prijzen en verbruik
Dan nog twee huishoudelijke mededelingen in de vorm van de prijzen en het verbruik. De nieuwe Alpina D3S wordt aan het einde van dit jaar leverbaar. Nu bestellen is in november 2020 rijden. De D3S sedan is er vanaf 70.500 euro, de D3S Touring kost 71.900 euro. Let wel, dit zijn de Duitse prijzen, in Nederland komt er nog een tikkeltje BPM overheen. We zeggen een tikkeltje, wat met een gemiddeld verbruik van 1 op 15,8 is de Alpina D3 S behoorlijk zuinig.
alloallo zegt
Doe mij maar groen metallic zonder stickers en typeaanduiding.
OT: slechts 10pk extra? I
Volvo_440_turbo zegt
@alloallo Een echte autokenner weet dat een betere vermogens- en/of koppelkromme zonder aan het piekvermogen te raken een auto al heel wat soepeler rijdend kan maken en qua tussenacceleratie de auto een pak sneller kan maken. Alpina kennende zal dit ook zo wel zijn.
Een van mijn auto’s destijds was een stuk sneller met identiek koppel en vermogen als een concurrent. Wat beek na een dynotest? Het max. vermogen (diesel) was al vanaf 3000tr/min tot 4200tr/min beschikbaar. Ik heb de dyno-uitdraai na 20 jaar nog steeds liggen. I know, enkel zotte mensen houden dat 20 jaar bij…
jmeverts zegt
@Volvo_440_turbo: volgens mij is de koppelkromme van de 340d al een horizontale lijn
Volvo_440_turbo zegt
@jmeverts gemeten of opgegeven? Want dat komt niet altijd overeen, sowieso zal de vermogen- en koppelkromme er van de Alpina er anders uitzien wegens de andere intercoolers.
Dutchdriftking zegt
@alloallo: op papier. Alpina is wat voorzichtig met opgave. De D5s heeft op papier 387 en op de rollenbank 420pk. Deze zal minimaal 380pk hebben. Maar hij moet natuurlijk onder de D5 blijven.
jmeverts zegt
@dutchdriftking: dat geldt uiteraard ook weer voor de cijfers van bmw
langejohn zegt
@jmeverts: Dat zal inderdaad wel zo zijn, anders waren de sprint tijden niet identiek geweest.
Ot92 zegt
Ik had minimaal 400pk verwacht
opa4auto zegt
BMW was toch gestopt met de quad turbo? Dat is het 400pk blok. Alpina moet het nu doen met een (of twee) turbootjes minder
mashell zegt
Ze hadden er deze keer geen zin in bij Alpina. Niet eens het stappenplan om van een BMW een Alpina te maken afgemaakt: geen kleurtje, geen striping, geen alpina op de voorsplitter, geen merkbare vermogenswinst, geen lekker kitsch interieur en zelfs de remmen hebben ze van gewoon een ander model overgenomen.
willeme zegt
@mashell:
De diesel modellen presenteert Alpina eigenlijk altijd in een normale kleur zonder striping (je kunt het wel bestellen, uiteraard).
Alpina’s hebben overigens lang niet altijd vermogenswinst. De Alpina V8 S Roadster had minder paarden dan de Z8, bijvoorbeeld. Of de eerste Alpina D3, die was veel minder potent dan de 335d.
Dat Lavalina interieur kun je bestellen, maar bijna niemand doet dat op een D3 of B3. Je ziet het nog weleens in een B5 of iets vaker in een B7. Alpina is in Duitsland gewoon een dikke BMW, niets zo iets bijzonders als jij nu stelt ;-). Remmen van de B5 zijn overigens serieus goed.
Dus ja, ik snap dat het leuk is om alles de grond in te trappen en dat niets goed genoeg is, maar dit is in het brede enigszins betaalbare spectrum van dikke auto’s best een gaaf exemplaar ;-)
rolov zegt
@willeme: waarom had de alpina z8 minder pk dan de gewone ?
throwingstars zegt
Kleinere motor: 4,6 liter in plaats van 5,0. De Z8 had de motor van de E39 M5, de Alpina-versie had de V8 van Alpina die was gebaseerd op de 4.4-V8 van BMW. Bovendien was de BMW Z8 handgeschakeld en had de Alpina-versie een vijftrapsautomaat. De 4.6 met is overigens later door BMW zelf overgenomen in de X5 4.6iS.
willeme zegt
@throwingstars: de V8 Roadster S had een 4.8 liter motor uit de B10 S, niet de 4.6 ;-)
throwingstars zegt
I stand corrected. Ik heb twee motoren door elkaar gehaald. De 4.6 in de X5 kwam wel degelijk van Alpina, maar was idd niet de motor van de Z8. Ik buig nederig het hoofd, Willeme ;)
griffendahl zegt
En dat blok had die ook omdat die automaat tegen zijn max koppel aan zat geloof ik.
rolov zegt
@throwingstars: ok maar waarom deden ze er een ander blok ipv het originele blok te tunen?
throwingstars zegt
@rolov: Griffendahl heeft je vraag al beantwoord ;)
mashell zegt
Nou zeg, mij beschuldigen van iets de grond in trappen…. En ja, het is waar ik ben geen Alpina fan, ik vind het een “merk” dat een te voorspelbare formule hanteert met een styling die eigenlijk ronduit ordinair is, dat de serieuze meerprijs ten opzichte van een reguliere dikke BMW niet waard is. Leuke kleurtjes (Alpina groen en blauw zijn prachtig) hebben ze immers ook bij BMW Individual en voor de rest maakt BMW al heel goede auto’s. En dat geldt ook voor deze, wat is nou de reden om wel voor deze Alpina te kiezen? Als je er geen koning van het kamp mee wordt, als de auto recht voor de ingang van het bordeel niet duidelijk maakt dat de eigenaar “in tha house” is, wat voor zin heeft het dan? Een Alpina hoort (net als een AMG) over de top kitscherig en opvallend te zijn, dat is het unieke punt van Alpina, niet die 10pk extra. Moet het netjes zijn kies je een BMW, moet het sportief zijn kies je een BMW ///M, moet het “een beetje fout is niet fout genoeg” zijn dan kies je Alpina. En in dat opzicht is dit gewoon een teleurstelling.
scrmeagle zegt
@mashell: denk niet dat je er echt verstand van hebt. Zit je petje wel recht?
skinny058 zegt
@mashell: Ik heb een tip voor je: Verdiep je eens iets meer in Alpina of ga eens in een Alpina rijden en daarna in een reguliere 335 bijv. Een standaard BMW rijdt al heel fijn, een Alpina is echt een level daarboven.
ottosk zegt
Volgens het originele artikel op Bimmertoday zijn er optionele “Leichtbau-Verbundbremsscheiben” leverbaar dat zijn geen Keramische remmen zoals hier beschreven zover ik weet.
berlinetta zegt
Toch wel de ideale auto vind ik, maar ik had nog liever de B3 gehad. Dan maar iets vaker tanken.
Waarom worden er eigenlijk nooit Nederlandse prijzen bij Alpina vermeld? Worden ze officieel niet in NL geleverd?
Stijnson zegt
@berlinetta: Net op de website van Alpina gekeken. https://www.alpina-automobiles.com/en/contact/dealer-locator/ . Gok dat BMW Den Haag de enige ‘service’ dealer in Nederland is.
rikus zegt
10 pk & 50 nm.. Ja dat zijn wel de cijfers die ik verwacht had. Grapje.
alpina007 zegt
Alpina geeft op papier altijd “minder” op dan wat het in werkelijkheid doet :-) Rond de 8-10% erbij. Daarnaast kun je natuurlijk niet meer vermogen hebben dan het grotere broertje de D5s
goedverhaal zegt
Leeggewicht voor de limousine 1950kg en de touring 2010kg…dat zijn 7-serie waarden. En ruim 600 Euro wegenbelasting in de maand. Vermoed dat het in Nederland niet zo’n succes wordt. De B3 is sowieso een stuk begeerlijker met de nieuwe M3 motor.
Onehp zegt
Ze schrijven beetje raar ‘unladen/leergewicht’ (EU). EU is niet leeg maar met 75kg chauffeur, dus leeg is 1935kg. Nog steeds sappig.
Ik ben blij met men lege ~1415kg die even ruim is en meer paardjes op E85… Zonder rwd en twee cilinders minder offer ik daarvoor graag op.
Goed_Koopman zegt
Leuk hoor die nieuwe DS3. Ehh D3S…