Alfa Romeo levert geen half werk, de nieuwe Giulia Quadrifoglio krijgt 1.000 pk.
Het leukste aan elektrische auto’s is dat ze ongegeneerd veel vermogen kunnen hebben. Beetje ter compensatie van het verlies van het geluid laten we maar zeggen. De CEO van Alfa Romeo is Jean-Philippe Imparato en hij zegt dat er een topversie van de Giulia komt met een lekkere 1.000 pk aan boord. Waarom ook niet!
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio wordt elektrisch
De baas van het merk zei dat Alfa zich blijft inzetten voor elektrificatie. Dit betekent dat de gehele line-up van de Giulia over iets minder dan twee jaar geëlektrificeerd zal zijn. De Italianen hebben nog wat andere EV’s in petto’s, maar de Giulia zal er ook aan moeten geloven. Dit om onder meer klanten te behouden en aan te trekken. Het ontwerp van de auto is nog niet helemaal af, daar zijn ze dus nog mee bezig. Beetje haast is wel geboden, want de auto zal in 2025 af moeten zijn.
Goed, we kunnen van Alfa dus wat nieuwe, kleine EV’s verwachten. Deze zullen staan op het Stellantis CMP-platform. Denk aan een Alfa-versie van de Jeep Avenger of de Opel Mokka. Leuk natuurlijk, maar de grote sedans zijn interessanter.
Met name omdat andere merken steeds meer en meer van de sedans afstappen. SUV’s verkopen veel beter namelijk. Toch lijkt Alfa Romeo daar niet helemaal van overtuigd te zijn. De CEO zegt namelijk tegenover TopGear dat de Giulia terug is en dat ze een sedan ontwerpen met ‘een verbinding met het verleden, zonder de toekomst in gevaar te brengen’.
Sedan
Mooie woorden! En wij sporen hem alleen maar aan. Al die SUV’s op de weg, prima. Maar ons hart gaat vaak harder kloppen van een snelle sedan. En die snelle sedan zal echt snel worden. De elektrische Alfa Romeo Giulia zal een 800-volt architectuur krijgen, met snelle laadmogelijkheden. De actieradius zal richting de 800 kilometer gaan.
Als een echte Italiaan zit Imparato lekker op te scheppen. Hij zegt dat de topversie zomaar 1.000 pk kan hebben. Natuurlijk met vierwielaandrijving. Al dit moois brengt flink wat gewicht met zich mee. Daar is het merk zich van bewust en ze zijn dan bezig om de nadelen van de elektrificatie minimaal te krijgen.
Alfa Romeo’s koop je met passie. Met gevoel! Elektrisch rijden heeft dat minder. De CEO is er van overtuigd dat zij dit probleem gaan oplossen. Wij hopen het van harte.
Robert zegt
De wereld stond ooit op de kop toen Bugatti een Veyron met net iets meer dan 1000 pk op de markt bracht. Dan ben ik wel benieuwd of je onder deze Quadrifoglio Verde ook zo’n peperduur setje banden (ik dacht iets van 15 mille voor een setje) moet leggen om de boel een beetje veilig op het asfalt te kunnen houden.
Steven zegt
Dat heeft toch te maken met de 400km+ topsnelheid? Ondertussen zijn er meerdere wagens met 1000+pk, maar die heisa rond de dure banden kan ik me hierbij niet herinneren
Robert zegt
Topsnelheid is hier niet direct de beslissende factor, denk ik. De belachelijke hoeveelheid koppel die zo’n EV vanuit stilstand op de aandrijflijn (en uiteindelijk op het bandenrubber) loslaat is veel doorslaggevender.
Wolflow zegt
Er is nog geen bandenfabrikant in staat om überhaupt geschikte banden voor elektrische hokken te maken. Dat komt zowel door acceleratie als tractie doordat niet alle 4 de motoren exact hetzelfde toerental hebben
Edge zegt
@Wolflow: Wellicht een domme vraag, maar waar merk je dat dan aan? Er rijden steeds meer elektrische auto’s rond, van eenvoudige voorwielaangedreven Dacia’s tot Taycans en Model S’en met enorm veel pk’s en vierwielaandrijving. Die rijden toch allemaal prima op hun banden? Die laatste twee zijn zelfs in staat om op een goede band, Michelin Cup 2 R of zo, competitieve tijden te noteren op circuits.
En daarop aansluitend: In hoeverre verschilt jouw verhaal ten opzichte van een sterke benzine of dieselauto waarbij de banden ook op verschillende manieren op hun lazer krijgen dankzij torque vectoring?
Polo Fun zegt
Het moet niet gekker worden.
Dutchdriftking zegt
En komt er ook een 300pk versie als station voor de normale sterveling?
petroldrinker zegt
Al heeft ie 300,000pk, boeid me niet zolang het via een duracell komt. Doe mij dan maar een 15jaar oudr aygo nog liever ofzo
steephh zegt
@petroldrinker
Besef wel: die 15 jaar oude Toyota Aygo met de wegligging van een koe, zonder enige luxe, amper vermogen en je wil er eigenlijk niet in gezien worden: en een 1 liter pruttelmotor waarvan je de motorkap het liefst dichtlast zodat je ‘m nooit meer hoeft te zien. Leuk klinken doet ie namelijk ook al niet.
Versus. een luxe EV die veel comfortabeler is, betere wegligging, leuk om te zien, flink wat vermogen. Ieder zijn ding natuurlijk, maar voor mij persoonlijk is een auto zóveel meer dan alléén het type aandrijving.
En begrijp me niet verkeerd, van iedere iets betere auto kan ik het me voorstellen dat je liever in een brandstofauto rijdt, een leuke betaalbare hot hatch van 15 jaar oud ofzo.
Maar een Aygo, really? 😂😂
porker zegt
De versnelling is gaaf. Ik snap dat. Zelf heb ik ook een raket die ik meestal op chill modus zet om boel beetje normaal te houden. In paar seconde 100, ander wegverkeer is er niet klaar voor. Daar rust het gevaar. Huidige generatie bejaarden heeft al moeite met hun e-bike laat staan een 1000pk e-car die de of zelf besturen of op hun afkomt stormen.
ttr6 zegt
Al komt er 2.000 pk in. Zielloos rijden. En dat zeg ik na 4 maanden electrisch te rijden na een verleden met Alfa’s en ander mooi spul.
w0ut zegt
Alfa? Vandaag reeds te bestellen, op alle shows te zien de komende 5 jaren (nu komt ei echt wel bijna) eerste leveringen nov 2037. 😀
alfagtv6 zegt
Leuk allemaal, maar waarschijnlijk wordt de Giulia op die manier zo duur en toch net niet premium genoeg dat niemand hem zal kopen.