Volgens Alfa is er bij de nieuwe Milano heel veel aandacht voor de rijeigenschappen. Ook al is het een elektrische cross-over.
B-segment cross-overs zijn het helemaal, dus in deze categorie is er zeer ruime keuze. Alleen Stellantis heeft al zes B-segment cross-overs in de aanbieding, allemaal met dezelfde techniek. Als spuit elf komt daar nu nog een zevende model bij: de Alfa Romeo Milano.
De vraag is natuurlijk: heeft deze auto nog toevoegde waarde, als zoveelste Stellantis cross-over? Je zou zeggen van niet, maar als Alfa Romeo wat leuks kan doen met het design en de rijeigenschappen kan het misschien toch een mooie aanvulling zijn.
Wat het design betreft: we krijgen de auto nu alvast in gecamoufleerde vorm te zien. De proporties zijn op zich niet verkeerd voor een cross-over. Zoals ‘ie hier staat ziet de Milano er al een stuk minder lullig uit dan op het gelekte plaatje. Wat verder opvalt is dat de portiergreep in de raampartij – zoals de 147 en de 156 die ook hadden – een comeback maakt.
Wat de rijeigenschappen aangaat: Alfa Romeo zegt dat de Milano de beste rijeigenschappen in zijn klasse moet krijgen. Dat moet niet heel moeilijk zijn. Alhoewel, van de Fiat 600e komt er ook een Abarth-versie.
Degene die er op moet toezien dat de rijeigenschappen in orde zijn is Domenico Bagnasco. Hij was eerder betrokken bij de ontwikkeling van de 8C, de 4C en de Giulia GTA. Nou, dan moeten het wel goedkomen…
Over de aandrijflijnen verklapt Alfa Romeo nog niks, maar ga er vanuit dat die hetzelfde zullen zijn als de andere Stellantis-cross-overs. Er komt sowieso een elektrische versie én een versie met een ouderwetse benzinemotor.
We wisten al dat de Alfa Romeo Milano in april onthuld zou worden, maar nu weten we ook de exacte datum die we in onze agenda’s kunnen noteren. Op 10 april zal Alfa Romeo het doek trekken van hun nieuwste telg.
ty5500 zegt
Ik mis de tijd dat rijdersauto’s laag waren
Johanneke zegt
Dat wordt trackdays bezoeken, ik zie het al.
rwdftw zegt
Als het ding was volgestickerd met Peugeot logo’s had ik het ook geloofd. Er is heel weinig aan het silhouet wat Alfa Romeo schreeuwt. En als ik dan zie hoe vaak de Peugeots van ons al bij de dealer staan dan wordt dit niet veel beter.
faalhaas zegt
De rijdersauto onder de ANWB koppels.
Paul58 zegt
Hahah wel een beetje hè. Al zit er wel best een groot verschil in verschillende SUV’s. Een Stelvio bijvoorbeeld stuurt beter dan menig sedan. Die kun je ondanks de hoogte echt wel als ‘rijdersauto’ classificeren. Ben benieuwd in hoe verre dat ook lukt bij zo’n Milano. Bij de Tonale is dit niet gelukt igg.
PunicaOase zegt
Gerebadgde Peugeot-meuk.. daarom nu al roepen dat ie heeel dynsmisch is..
flatoutmarten zegt
Een rijdersauto crossover.
Is als een vierkante cirkel.
Dubbel gebakken lucht.
mashell zegt
Elke niet autonome auto is een rijdersauto. Rijdersauto is een leeg begrip, gewoon weer een verzonnen woord om de Autovisie mee vol te schrijven.
degrotemuis zegt
Die groene op de achtergrond vind ik toch leuker dan die Peugeot 2008 in Alfa folie op de voorgrond. Weinig Alfa Romeo in te herkennen zo. Hopelijk zijn de rij eigenschappen wel meer Giulia dan 2008.