Anderhalve ton voor alleen een nieuwe accu in je McLaren P1. Laat dat bedrag maar even op je inwerken.
Dat hypercars niet het koopje van de week zijn als het op running costs aankomt, moge duidelijk zijn. Iedereen kent de verhalen over de astronomische bedragen die de Bugatti dealer vraagt voor een onderhoudsbeurt aan je Veyron of Chiron. Mocht je het vergeten zijn, een oliewissel alleen al voor de Veyron kost 22,500 euro.
En in het rijtje ‘extreem dure grappen’ komt er weer eentje bij. McLaren biedt namelijk een upgrade aan voor de accu in hun legendarische P1. En zoals de kop van dit artikel al verraadde, die kost ongeveer 150.000 euro. Voor een accu!! En als je dacht dat je daar meer mee kon dan met de oude, dan heb je het helemaal mis.
Nieuwe accu P1 is wel veel lichter dan de oude
Het voordeel van de nieuwe accu is dat hij veel lichter is dan de oude, ongeveer de helft van het gewicht wordt eraf gesnoept. Dan denk je misschien: “Hee, da’s dan wel duur, die accu, maar het scheelt wel een enorme slok op een borrel qua wagengewicht, ook best belangrijk”.
Helaas, ook hier zit je mis. De oude accu van de McLaren P1 woog ongeveer 100 kilo. Op zich was dat al niet al te zwaar natuurlijk. De nieuwe snoept daar iets meer dan de helft vanaf, hij weegt nu namelijk nog maar plusminus 45 kilogram. Al met al is deze gewichtsbesparing goed voor een tijdswinst van 0,4 seconden op de sprint van 0 naar 300. Niet 0 naar 100, maar 0 naar 300, met een 3. Te verwaarlozen dus.
Maar je kan nu zeker wel verder elektrisch rijden?
Dan denk je waarschijnlijk dat je ondanks de lichtere en kleinere accu wel minstens even ver volledig elektrisch kan rijden. Ha, je raadt het waarschijnlijk al, dat kan óók al niet. Met de oude accu kwam je ongeveer 12 kilometer ver, met de nieuwe nog maar net iets meer dan 3 kilometer. Da’s ongeveer een kwart van wat je haalde, terwijl de accu maar de helft kleiner en lichter is geworden.
Concluderend kunnen we stellen dat McLaren rond de anderhalve ton vraagt voor een nieuwe accu die kleiner is, een mindere actieradius heeft, vrijwel geen voordeel oplevert in acceleratie en handling en bovendien -we herhalen het nog maar eens- anderhalve ton kost.
Waarschijnlijk is de auto dat kleine beetje sneller vanwege de gewichtsbesparing van die 3000 briefjes van 50 euro die je niet meer in je achterzak hebt. Lijkt ons plausibeler.
Wij slaan even over, vind je het goed?
Rudy zegt
Hoeveel sneller is hij als je de accu helemaal weglaat?
Donstil zegt
Dan wordt hij langzamer neem ik aan, althans het is en blijft een hybrid natuurlijk.
bpc zegt
Dan heb je de aandrijving van de senna
pignon zegt
@Rudy: dat is onbekend maar scheelt wel anderhalve ton aan uitgaven, zo las ik
Stefje zegt
Voorheen was het ongeveer een ton inc btw en monteren. Dus dan toch maar wat langzamer naar de 300?
ukbob zegt
Een beetje P1 wordt elk jaar ongeveer dat bedrag meer waard (over langere tijd gemiddeld) lijkt me.. gratis accu dus elk jaar :)
realhustler zegt
Erg veel geld. Toevallig weet ik wat li-ion accu’s ongeveer kosten, bedrijfsmatig. Gemiddeld richting 700 euro per kw/h.
Dus als je er alleen maar 12 of slechts 3 km mee kan rijden, dan is dat erg veel geld.
In the USA is trouwens een elektrische F150 goedkopere als Tesla Wall boxes met dezelfde capaciteit. En de F150 kan je ook op je huis aansluiten om bij een stroomstoring je huis van stroom te voorzien.
Dus de auto eromheen is gratis!
DeWitteCondor zegt
Ik denk niet dat eigenaren hier veel elektrisch mee rijden. Wel koop je zoiets voor de performance. Vanuit dat oogpunt wel te begrijpen. Maar bizar bedrag voor nauwelijks verbetering.
fulloptions zegt
Ze hebben nog budget nodig voor aankomend seizoen in de F1
V300amg zegt
Voor dat geld koop ik liever een tesla model s plaid erbij. Kun je doordeweeks lekker met de plaid rijden en in het weekend pak ik wel de P1.
osmo zegt
On a side note: al even geen foto van een P1 meer zien langskomen maar hij is echt niet mooi oud geworden als je hem vergelijkt met z’n concullega’s 918 en LaFerrari
maotje zegt
Voor de gewone man erg veel geld natuurlijk. Maar de gewone man kan zich ook geen p1 kunnen permiteren. Voor degene die dat wel kunnen zal het vast geen probleem zijn. Een omderhoudsbeurt en nieuwe bandjes rondom zal ook vast een hoop kosten.
560pk zegt
@maotje: je vergeet dat veel rijke mensen rijk zijn geworden door zuinig te zijn. Geld over de balk smijten is een recept om arm te blijven.
rolov zegt
@560pk: dat vergeten de YouTube generatie altijd. Die denken dat alles gratis is in de wereld
maotje zegt
@560pk: zuinig zijn en een p1 kopen is niet tegenstrijdig vind je?
560pk zegt
@maotje: nee, want goede investering. In tegenstelling tot anderhalve ton stukslaan op een accu
maotje zegt
@560pk: daar ga je vanuit dat die meer waard word.
Dat is de trent van de afgelopen 10-15 jr. De kans is inderdaad groot. Maar reslutaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
MAr het blijft gokken. Iemand die zuinig is gokt niet. Weer tegenstrijdig.
Daarnaast hoe lang wil je de auto bewaren om bij winsstijgimg de auto weer te verkopen? De auto moet verzekerd worden. Bij brand of diefstal wil je schadeloos gesteld worden. De auto moet af en toe rijden om de techniek in orde te houden. Zo even 5 jr wegzetten kan niet.
De auto heeft gewoon zn omderhoud nodig ook al rijd hiij haast niet. Want aantoonbaar tot in de puntjes verzorgt onderhoud is een betere verkoopprijs. Ook de uitgave van 1,5 ton aan de verbeterde accu geeft een meerwaarde aan de auto. Vergeet de banden niet. Een p1 verkopen op 10 jr oude banden wilt ook niemand.
Dus al met al is het niet zo makkelijk gezegd met je goede investering er komt echt wel serieuze kosten bij kijken om hem in de conditie te houden als investering. En dan blijft het gokken.
rijnounsdoor zegt
Het zijn bijna Apple prijzen zeg!
Willson zegt
Die accu zullen alle p1 rijders cq bezitters wel kopen 😜😜