Goed nieuws: een accu met een eeuwige jeugd is geen utopie.
Elektrische auto’s voor de massa zijn nog een relatief nieuw fenomeen, dus de EV is voorlopig nog niet uitontwikkeld. Integendeel, de grote doorbraak op het gebied van accutechnologie moet nog komen. Het wachten is op de solid-state-batterij.
Er zijn diverse fabrikanten druk bezig met een solid-state-accu, waaronder Volkswagen. Voor het ontwikkelen van batterijen heeft de Volkswagen Group een speciaal bedrijf in het leven geroepen, genaamd PowerCo.
PowerCo werkt weer samen met het Amerikaanse QuantumScape, die een veelbelovende solid-state-accu heeft ontwikkeld. Uit een nieuwe test blijkt dat deze accu nauwelijks onderhevig is aan degradatie. En dat is natuurlijk een belangrijke sprong voorwaarts.
PowerCo heeft de accu maandenlang aan een intensive ‘duurtest’ onderworpen en wat blijkt? Na ruim 1.000 laadcycli had de batterij nog meer dan 95% van zijn capaciteit. Uitgaande van een EV met een range van 500 km, staat dit ongeveer gelijk aan 500.000 gereden kilometers in de praktijk.
Dit is een heel mooi resultaat, dus we zouden zeggen: kom maar door met die solid-state-batterij! Helaas is de accu op dit moment nog niet rijp voor productie. Dat is de volgende stap in de ontwikkeling.
Het is een kwestie van tijd, maar helaas durft Volkswagen het nog niet aan om jaartallen te noemen. Op korte termijn hoef je dus nog geen Volkswagens met dergelijke accu’s te verwachten. Nog even geduld…
lekkaah zegt
Tsja, VW en beloftes.. Zeker onder “omstandigheden” getest die geen enkele accu in de praktijk zal meemaken..
DeWitteCondor zegt
Maakt toch nog wel veel verschil hoe die 1000 laadcycli zijn uitgevoerd. Volgens mij hebben laadgedrag, laadsnelheid en omstandigheden qua temperatuur nogal veel invloed op de levensduur. Eerste signaal is veelbelovend maar eigenlijk zegt dit heel weinig over de levensduur in de praktijk.
Rudy zegt
Exact dit punt! Auto zal in de praktijk veel vaker opgeladen worden, want niemand rijd hem helemaal leeg. Technisch gezien is het voor de bestaande techniek gunstiger de accu ergens rond de 20-80% te houden, hoe dit met deze accu’s zit zal de tijd leren verwacht ik?
fanboy zegt
@Rudy: Dat is niet hoe het werkt. Als je 1000 laadcycli hebt om op 95% restcapaciteit te komen, dan zijn dat volledige laadcycli, of in ieder geval een vast bereik, van 100% naar 20 of 10%.
Als je een beetje tussen 20 en 80% heen en weer gaat, dan vertaald dat zich in meer laadcycli.
Hoe dan ook, het zijn echt prima cijfers.
maotje zegt
Eens. Maar laad de capaciteit na 500.000 nog 85% zijn. Dat is nog steeds een dikke prima.
Flutterbear zegt
1000? LFP kan tot 6000 in de juiste omstandigheden..
pimmie zegt
Dat klopt dan precies, in 1.000 cycli naar 95% en in 6.000 cycli naar 70%, het moment om je accu te vervangen zodat deze nog als stationaire opslag kan worden gebruikt.
Flutterbear zegt
Of 3000 naar 95%, maar dat was al drie jaar geleden..
https://iopscience.iop.org/article/10.1149/1945-7111/abae37
mashell zegt
Maar LFP batterijen laden traag en zijn zwaar, zijn goedkope maar primitieve batterijen, eigenlijk meer verleden dan toekomst.
fanboy zegt
@mashell: Ik denk dat je het fout hebt om 2 redenen:
1: Is het belangrijker hoeveel kilometer de auto rijdt of dat hij betaalbaarder wordt? Ik denk het laatste.
2: Er zijn ook in LFP ontwikkelingen. o.a. CATL en EVE zijn bezig met nieuwe LFP soorten, die veel nadelen weg werken. Als je ze dan nog steeds zo goedkoop kunt maken, dan gaat dat hard.
Maar goed, er zijn nu meerdere accu technieken die ergens voor 2030 op de markt gaan komen, slechts enkele zullen echt courant worden.
Het nadeel van huidige LFP is vooral de prestaties/slijtage onder 0, of eigenlijk zelfs onder 10 graden.
MarcoM zegt
Ach ja, met ons wegenbelastingstelsel op basis van gewicht, zullen veel mensen overstappen op EV….. dus niet.
maotje zegt
Als je na 2035 een niruwe auto koop heb je verder nog niet veel keuze.
flyerbunch zegt
BMW en Mercedes kwamen ook al met soortgelijke cijfers.. we zullen zien wie er effectief als eerste mee komt!
werf76 zegt
Gek zeg, stel je voor dat je als ICE gebruiker over de jaren heen steeds minder tankinhoud hebt. En daar ook vele euro’s over mag betalen als je het wil vernieuwen.
steephh zegt
@werf76 met brandstofauto’s is er iets anders geks: daar neemt je vermogen over de tijd heen af af. Vinden we ook gewoon heel normaal.
fanboy zegt
@werf76: Dat doet het ook voor de ICE gebruiker, want je verliest altijd wel een beetje efficientie en vermogen. Veel is het niet, maar effectief wordt je rijbereik wel iets kleiner, tenzij je het blok helemaal reviseert ofzo.
Hoe dan ook, volgens mij snap je de boodschap niet. Dit hele nadeel van elektrische auto’s bestaat straks niet meer.
5% op 500.000km is echt helemaal niks, totaal niet merkbaar. Het betekent dat accudegradatie verleden tijd is.
Diesel Rocks zegt
” Dit hele nadeel van elektrische auto’s bestaat straks niet meer.”
Dat zeiden ze 13 jaar geleden ook al (Toyota, bij de aankondiging dat ze een solid state accu aan het ontwikkelen waren). De solid state accu is feitelijk al sinds 1970 in ontwikkeling, toen is er al patent op aangevraagd.
In een laboratorium opstelling werkt het allemaal prima, maar dat doet het dus al tientallen jaren.