Er zijn nieuwe aandrijflijnen voor de ID.4 en ID.5. De Pro-modellen krijgen er 82 pk bij en de GTX alsnog 51 stuks. Smullen.
De techniek blijft zich maar ontwikkelen. In rap tempo worden elektrische auto’s beter. De motoren worden efficiënter en de accu’s worden kleiner terwijl de capaciteit toeneemt. Kort, het gaat de goede kant op. De ontwikkeling gaat nu dermate snel dat fabrikanten niet meer wachten op een volgende generatie, maar de modellen updaten. Heel erg tof.
Dat is nu ook aan de hand met de aandrijflijnen van de ID.4 en ID.5. Die modellen lopen nog niet zo lang mee. De ID.4 sinds 2020 en de ID.5 sinds begin 2022. Zelfs voor een facelift is het een beetje aan de vroege kant. Toch ziet Volkswagen zijn kans schoon om even met een kammetje door de techniek te gaan.
Nieuwe aandrijflijnen ID.4 en ID.5
Dit betekent meer vermogen en snellere laadtijden. De ID.4 en ID.5 in Pro-uitvoering met 204 pk heeft tegenwoordig 286 pk. Hoppatee, dat schiet lekker op. De GTX had voorheen 299 pk, maar dat is vanaf nu 340 pk. De ‘Pure’-modellen behouden hun 170 pk sterke (enkele) motor. Bij alle modellen zijn de accu’s verbeterd. Snelladen kan nu tot 170 kW, dat was eerst maximaal 118 kW. Ook is er een nieuw infotainmentsysteem voor alle modellen.
De oplettende lezer zal opgemerkt hebben dat de specificaties zijn van de nieuwe Volkswagen ID.7 en dat klopt helemaal. Deze aandrijflijnen tref je ook aan in die nieuwe elektrische D-segmenter. Je kan de nieuwe aandrijflijnen voor de ID.4 en ID.5 in oktober bestellen. Begin 2024 kun je ‘m afhalen bij de betere Volkswagen-dealer.
Huidige voorraad in de uitverkoop
Kun je niet zolang wachten? Dan is er goed nieuws, want Volkswagen doet de ID.4 en ID.5 in de uitverkoopt. Het gaat dus in dit geval om de modellen die nog de oude aandrijflijn (en het oude infotainmentsysteem) hebben. Deze modellen hebben de toevoeing ‘Advantage’. De goedkoopste is de ID.4 Pro Advantage met 174 pk en 77 kWh-accupakket.
Deze is er vanaf 45.590 euro (toch 6.450 euro minder). De sportieve GTX Advantage is er nu vanaf 55.390 euro (6.400 euro goedkoper). Ook leuk: er geldt nu geen meeprijs voor een ID5 ten opzichte van een ID.4. Dat is nog eens 1.950 euro eraf. Alle Advantage-modellen zijn wel voorraadauto’s en kunnen (c.q. moeten) derhalve meteen geleverd worden.
Het echte Volkswagen nieuws van deze week komt echter van de IAA in Munchen. Klik hieronder voor het eerste deel van het beursverslag waarin VW uitgebreid aan bod komt.
sandman zegt
Hmm… opzich goed nieuws.
Iets dat door de komst van Tesla wel wat veranderd is, geen vaste lange cyclus met oude techniek maar tussentijds updaten als de technologie verbeterd is.
Niet doorslaan naar Tesla aub, waarbij je niet weet wat er precies geleverd gaat worden…
Over naar modeljaren zoals de US dat heeft? Ieder modeljaar weer (technisch) wat aanpassen en misschien wat kleuren. Dan om de x jaar een LCi en na y jaar een volledig nieuw model.
Kan voor de EV wel eens goed uitpakken.
Ben benieuwd of andere merken volgen.
On topic: dit was wel te verwachten toen VW van de toren stond te blazen over de nieuwe motoren bij de intro van id7.
Goed dat ze nu doorkomen.
340pk op een GTX, Mja… ok, ding blijft wel zwaar
En tja, ik vind de ID serie gewoon geen mooie auto’s, maar dat is smaak
mashell zegt
Modeljaren hebben we hier toch ook. En zoals in de VS waar je in 2023 een modeljaar 2025 kunt kopen laten we zulke fratsen niet doen. Maar Volkswagen heeft met de ID modellen niet alleen agile ontwikkelen ingevoerd (met alle vertragingen en kwaliteitsproblemen die dat in het begin gaf) maar ook regelmatige updates en zeer regelmatige product wijzigen.
reactief zegt
Deze updates gelden ook voor de ID.Buzz en lopende bestellingen worden gewijzigd naar nieuwe specs (als levering na Q2 in ‘24 gepland staat)
flyerbunch zegt
De huidige modellen hebben dan geen PK upgrade gekregen qua aandrijflijn, maar wel qua infotainment systeem en snelladen tot 170kW. Verder dus geen verschil buiten de extra welkome pk’s..
SanderB zegt
Vind dit soort kortingen altijd wel wrang voor de mensen die er recent een gekocht hebben, toch in een keer €8.500 afschrijving op je ID5
rutgerg zegt
Dat van die 118kwh klopt niet. Na de software updates ging het eerst naar 130 en nu volgens mij op 140kwh.
atrak zegt
Dan zou ik toch voor de iX1 gaan, ziet er zowel van binnen als buiten stukken beter uit
superfred zegt
Het spijt me. We hebben op de zaak tegenwoordig een Enyaq, wat nagenoeg gelijk is, en ik kan dat helaas slechts kwalificeren als vervoer. Iedere vorm van emotie is op professionele wijze uit deze auto’s gemept. Uiterlijk, innerlijk, infotainment en rijervaring; zaaddodende pasta is nog spannender. Voor privé ga ik echt nog liever met de trein, dan heb je in ieder geval nog de suspense van een mogelijke vertraging…
rutgerg zegt
Ik heb een skoda altijd al zo gekwalificeerd…