Het kan niet anders of iedereen gaat dit kopiëren van de nieuwe A6.
Nog maar één nachtje slapen en dan is het zover. Dan lanceert Audi de geheel nieuwe Audi A6. Het huidige model gaat alweer sinds, oh wacht, 2018. Dat is op zich ook weer niet zo heel erg oud. Natuurlijk, de concurrentie – in de vorm van de BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-Klasse – is aanzienlijk moderner, maar meestal gaat een model in deze klasse een jaartje of acht mee (tenzij het een Volvo is, dan aanzienlijk langer).
Enfin, de nieuwe Audi A6 zal geheel elektrisch zijn, vandaar de toevoeging e-tron. Binnenkort zal die toevoeging niet meer nodig zijn. Audi’s met een even nummer zijn elektrisch en Audi’s met een oneven nummer hebben een verbrandingsmotor, al dan niet met elektrische ondersteuning.
Nog één maal teasen
Voor het grote feest gaat beginnen, gaat Audi ons nog één maal teasen. Het is waarschijnlijk de langste aanloop-campagne ooit gehouden. De concept werd namelijk in 2021 gepresenteerd! Onderstaande afbeelding is de laatste teaser ooit:
Daarbij kunnen we wel een paar toffe dingen zien. Ten eerste de carrosserievarianten: Audi komt met een limousine (net als de A5 eigenlijk een hatchback) en een Avant. Ten tweede valt op dat Audi vast houdt aan de (schitterende) lijnvoering van de concepts.
Qua techniek: de Audi A6 is dus elektrisch. Dit betekent dat er een paar dingen gaan veranderen waardoor @jaapiyo fan wordt. De Audi A6 staat op het PPE-platform en is in basis achterwielaangedreven. Net als de Audi e-tron GT zal de nieuwe A6 een kleine frontoverhang krijgen. Dit in vergelijking met de vorige generaties (waaronder de huidige), waarbij de enorme verbrandingsmotor in zijn geheel vóór de vooras zit.
Nieuwe A6 gaat trend starten
Uiteraard kunnen we uit het plaatje verder niet zoveel opmaken, behalve dan dat er toffe dagrijverlichting op zit. Aan de achterzijde (van de Avant) zien we dat Audi nog steeds denkt dat één achterlicht over de breedte im Schwung is.
Maar we zien ook een nieuwe trend: het logo verlicht. Bij BMW heb je de ‘iconic glow’ feestverlichting om de extreem grote neus, maar Audi zet dus in op rood verlichte logo’s aan de achterzijde. We hebben vermoeden dat dit de nieuwe rage gaat zijn de komende jaren.
We gaan er vanuit dat het motorenaanbod identiek is aan dat van de Audi Q6 e-tron, simpelweg omdat die auto min of meer even groot is (maar dan een crossover is). Dat betekent een ‘@jaapiyo’-special als instapper, de Audi A6 e-tron met achterwielaandrijving, goed voor 306 pk en 485 Nm. Een stapje hoger staat de Audi A6 e-tron quattro.
Deze heeft ook een motor op de vooras en een gezamenlijk vermogen van 388 pk en 855 Nm. Of de ‘S6’ meteen komt weten we niet, maar die zal dan 490 pk en 855 Nm krijgen. Het accupakket is en alle gevallen 100 kWh groot, met een nettocapaciteit van 94,9 kWh. Qua range verwachten we er heel erg veel van. De Q6 e-tron haalt minimaal 598 km, dus de nieuwe A6 moet daar makkelijk aan voorbij gaan.
hardleersbv zegt
Ze kennen in ieder geval hun doelgroep. Mijn god wat pauper.
Tonk zegt
Zeer benieuwd wat jij rijdt
lekkerlinksrijden zegt
Maakt dat wat uit? Halfords verlichting is gewoon pauper
hardleersbv zegt
In ieder geval niet zo’n rijdende shisha lounge.
540ix zegt
😂😂😂 volop verkrijgbaar bij Temu binnenkort… á €1,20
Wat een kermis veroorzaken die Audi’s tegenwoordig. Neppe uitlaten, dynamische knipperlichten… aiaiai…
Hubert zegt
@hardleersbv
Dat wordt het vanzelf als het de derdehandsmarkt bereikt.
kniesoor zegt
@Tonk : ik gok iets in de categorie Gazelle. Waarom anders zou-ie geen antwoord geven op je vraag ?
hardleersbv zegt
Of ik thuis nou een Touareg V12 TDI heb staan of een Honda Jazz. Feit blijf staan. Audi is vervallen tot een paupermerk.
Defender zegt
Touareg V12 TDI..?? Beetje moeilijk om die op je oprit te hebben staan, want die bestaat helemaal niet!! :))
hardleersbv zegt
Shit je hebt me door.
dtwo zegt
…Want dat bepaalt of hij een mening mag hebben?
harrie zegt
Ja het blijft bijzonder hoe ze snel het merk van gentleman imago naar nouveau riche tokkie is gegaan.
Maar wel een veel grotere doelgroep natuurlijk.
wimof zegt
Audi E-trom nieuwprijs 112.000 € na 22 maand verkocht voor 58.000 + btw.
kareljansen zegt
Zo’n 100 jaar geleden was de vuistregel dat je het eerste jaar 25 en het 2e jaar 20% afschreef, en op dure auto’s vaak nog wat meer. Wat is precies je punt?
royaledeluxe zegt
Dit wordt al gekopieerd binnen het concern, de nieuwe cupra’s worden al geleverd met verlichte logo’s!
Nog even en alle nieuwe premium badges komen hiermee uitgerold
Jochen zegt
Audi is het gelukt de trend te zetten met de led dagrij verlichting en het loopledje als knipperlicht. Audi zal hierbij ook de trend gaan zetten. Ze zijn, en waren eerder ook, zeker niet de eerste … maar ach wat wilde het volk graag mee met Audi.
(Het verlichte VW logo op de Touareq is geen gezicht, ik verwacht dat dit hem ook niet zal worden)
mashell zegt
En dat moet ook! Als je een ID.4 in het donker ziet rijden dan zie je een streep met een onderbreking waar het logo zit, dat ziet er zo knullig uit.
Allison Burgers zegt
ID7 heeft vanaf nu ook voor en achter verlichte logo’s.
heckblende zegt
ik wilde dit al toen ik 12 was… en nog steeds!
pomoek zegt
Is na 2 jaar wachten je droom uitgekomen!
:-)
rendomjoeser zegt
Onzin. De E-klasse heeft al sterren in de achterlichten.
mashell zegt
Moeten dat sterren voorstellen? Ik interpreteerde dat laatst als gevaren driehoeken.
Johanneke zegt
Beetje kinderlijk eh. Lampjes op je gamepc, lampjes in je schoenen, lampjes op je auto. Zolang je maar op kan vallen en je belichte plasser kan tonen eh.
Lambrusco zegt
Trend starten? Zowel VW (Touareg) als CUPRA zijn hier al mee begonnen. Audi volgt wel mooi. Nouja, of het mooi is.. dat laat ik in het midden.
William zegt
Dit lijkt me wel nieuwswaardig:
https://www.wiwo.de/unternehmen/auto/autozulieferer-recaro-insolvenz-es-hat-nicht-gereicht/29919910.html
Geen idee of Audi klant was, INEOS iig wel.
crashingduke zegt
Zo gaaf die verlichting. Ik snap niet waarom ze er nu pas mee komen. En ja, wall to wall lightning is ook gaaf. Al sinds 1964.
HZW zegt
Marc Lichte Audi design PUR SANG, ben blij dat hij gaat vertrekken, het is wel klaar met “zijn” Audi design.
Willy500E zegt
Geen interesse
youknowme zegt
Dit had de Dodge Viper 10 jaar geleden ook al. Misschien de generatie daarvoor ook al. Op een sportauto vind ik het gaaf maar op een audi wordt het kermis gehalte toch snel te hoog, zeker als mensen dan aliexpress verlichte logo’s op hun vorige generatie Audi gaan installeren. Ook sommige auto’s met verlichte (gigantische) grill, kuch kuch BMW, vind ik helemaal niks.
papa zegt
De eerste Viper had dat bijna 30 jaar geleden al
Roskampies zegt
Vorsprung durch tech (kuch) nik. Decennia verlichting innoviteiten?
mashell zegt
Dit gaan gewoon heel mooie auto’s worden, net als de nieuwe A5. Modern 800V en echt snelladend PPE platform. Je moet wel heel erg van BMW of Mercedes houden om nog voor een i5 of EQE te gaan, of die modellen moeten Tesla stijl in de aanbieding gaan natuurlijk.
Gulli zegt
Aangezien de goedkope webshops dalijk waarschijnlijk ook gewoon importheffingen gaan krijgen verwacht ik dat het aandeel van Ali laag zal blijven. Maar ik heb de eerste 2008 A3 1.4 turbootjes helemaal RS-uitgevoerd al zien rijden met deze logo’s hoor, wees maar niet bang :)
Tonnie zegt
En profil doet het me sterk denken aan een xf sportbrake. Op zich een compliment, maar niet vernieuwend of origineel.
rogerzz zegt
Dat verlichte logo kan vast uit, softwarematig.
Maar een lage EV met goede range, achterwielaandrijving, in stationvorm, het woordje EINDELIJK!!! had wel in de titel van dit onderwerp mogen staan. Zoveel spuuglelijke Kona’s, ID3’s, Model 3/S/Y’s, MG’s, Kia’s en zelfs de elektrische Mini is lelijk, deze lijst kan veel langer maar ik moet mij inhouden want het punt is: eindelijk eens een mooie EV! Hij zal wel te duur zijn, maar als ie een beetje betaalbaar wordt dan koop ik hem wel :)
monsieurleloure zegt
Dar verlichte logo gaat vanzelf uit, net als die ‘puddlelights’ van ome Ali.
Voorsprong door techniek (-:
cdlop01 zegt
Lijkt meer A4 formaat dan A6, nogal gedrongen zo van opzij gezien….even de persfoto’s afwachten. Dacht dat logoverlichting verboden was. Vrienden van ons in de Usa hebben lexus met logoverlichting, staat erg gaaf.
rfocus zegt
Het Concept van BMW lijkt te werken alle aandrijf lijnen aan bieden in een model variant. Lijkt mij dat ze bij Audi helaas de plank mis slaan. Met deze A6
baardmijt zegt
Bij het lezen van de titel hoopte ik – tegen beter weten in natuurlijk – op analoge klokken.
Nouja, verlichte logo’s dus.
Gelukkig komt er importheffing op AliExpress en Temu pakketjes, dat zal ze leren.
tjorque zegt
Ik heb ze twee dagen geleden nog op de Großglockner Hochalpenstraße gezien met camo wrap.
Ze waren aan het testen met aanhangwagens erachter. (Zware dubbelasser)
degrotemuis zegt
Andere auto’s uit de VAG stal rijden al rond met verlichte logo’s, die zijn er meteen op gesprongen nu het Europees is toegestaan.
Die verlichting is natuurlijk wel super handig als je steeds anoniemer design maakt, maar niet bepaald mooi.
Maar ik dacht wel dat t logo maximaal 10 bij 10 cm mocht zijn, betekent dat dan ook dat de logo’s over het algemeen weer wat kleiner worden? Dat is op zich dan weer geen slechte trend.
gekketurbo zegt
Gelekt: https://www.reddit.com/r/Audi/comments/1eg4xki/audi_a6_etron_leaked/
utregcity zegt
Oei, wat lelijk!