Hij komt, hij komt.
Mercedes is even na de introductie van de gewone A-Klasse ook met de A35 op de proppen gekomen. Het model is in het leven geroepen om de relatief grote stap tussen de krachtigste A-Klasse en de A45 helpen overbruggen. Als we onze rijtest aanhouden als referentiepunt, dan blijkt dat Mercedes er redelijk in is geslaagd een goedkoper maar toch behoorlijk sportief alternatief te maken voor de A45.
Met de komst van de A35 geeft Mercedes zichzelf tegelijkertijd meer ruimte om de sterkste A-Klasse wederom naar een hoger niveau te tillen. Als we de berichten over de auto evenals de uitspraken van AMG-hoofd Tobias Moers mogen geloven, dan is het merk het gelukt om de A45 ongekend veel vermogen mee te geven. Naar verluidt zal de tweeliter viercilinder in de S-versie in de buurt van 420 pk produceren.
Nu het seizoen weer is aangebroken dat fabrikanten hun auto’s kunnen testen op de Nürburgring, zien we dat Mercedes geen doekjes windt om het aan de tand voelen van de binnenkort – we verwachten de officiële presentatie in Frankfurt – te onthullen A45 AMG. Instagram-gebruiker DCNCars, een 22-jarige Nederlandse fotograaf, legde de wagen vast toen deze recentelijk door een professioneel coureur over het meest uitdagende circuit op aarde werd gestuurd.
De fotograaf wist de nieuwe A45 AMG op een ongelukkig moment voor de camera te krijgen, want Mercedes had juist een exemplaar de ‘Ring op gestuurd dat amper nog gecamoufleerd was. Zodoende kunnen we duidelijk zien dat de nieuwe A45 stukken dikker wordt dan de instap-AMG. Zo is de A45 voorzien van een fikse spoiler, vier uitlaatpijpen, een andere grille en breder bumperwerk. Onderhuids zal de A45 nog een sportiever onderstel krijgen, zodat hij behendiger door de bochten kan komen.
boss1 zegt
lekker hoor
sirprize zegt
Het blijft een 2-liter viercilinder… Meh…
ghost zegt
@sirprize: ach ja, in deze tijden waarin we massaal geacht worden om over te stappen naar elektromeuk, kan je ook niet meer zo gek doen als autofabrikant om 5/6-cilinders aan te gaan bieden. Zelfs bij Audi en BMW ligt dat zwaar onder vuur door de uitstoot/WLTP. En je betaalt er een forse prijs voor. Eigenlijk heeft niemand er echt nog een keuze in.
sirprize zegt
@ghost: de mensen die dit zo veel geld aan een auto kunnen spenderen liggen toch niet wakker van CO2, WLTP of BPM? En in de praktijk is een geblazen 5- of 6-cilinder maar weinig vervuilender en onzuiniger dan een 4-cilinder.
ghost zegt
@sirprize: het is wellicht niet de prijs voor mensen maar in algemeen wel het milieu dat de overheden willen redden. Niet dat dat kan, maar goed dat is een andere discussie.
posthumus zegt
@ghost: scheelt MB ook weer ontwikkelingskosten. Ze kunnen feitelijk hetzelfde blok in het halve gamma leggen, met een andere turbo en software.
Onehp zegt
@posthumus: deze AMG heeft een gans anders blok dan de 35 AMG en daaronder, en wordt ook in geen andere modellen gebruikt (CLA/GLA zelfde model, andere variant)…
BaRa zegt
@ghost: dan zijn ze beter af met het elektrificeren van hun vloot. Als we de nostalgie even buiten beschouwing laten, dan volstaat elektra voor 99% van alle autogebruikers. Natuurlijk zal Duitsland iets moeten doen aan z’n bruinkoolcentrales (onder andere). Maar als we naar een aardkloot zonder vervaldatum willen, dan is er geen andere keuze.
theblazerunner zegt
@BaRa: Maar dan ondertussen wel veel te veel vlees blijven eten, goedkoop vliegen naar Frankrijk of Duitsland en scheepvaart op stookolie door laten kachelen …
posthumus zegt
@sirprize: Yo, maar wel met een dikke spoiler ;-)
kennone zegt
@sirprize: Ben ook eerder fan van een 5, 6, 8, 10 pitter maar in deze klasse vind ik het prima.
daniel1975 zegt
@sirprize: boeien, 5 en 6 cilinders in deze categorie zijn vaak minder goed in het bochtenwerk.
Gulli zegt
@sirprize: had je liever een A-klasse gehad met V8 voor 100.000,-? Wat denk je zelf
sirprize zegt
@Gulli: overdrijven is ook een kunst. BMW levert toch ook compacte 6-cilinders? Met de F1-kennis van Mercedes zou het vrij eenvoudig moeten zijn om een zuinige en betrouwbare compacte V6 te bouwen.
hallokroket zegt
@sirprize:
Een zes-in-lijn is niet echt compact.
Een V6 is dat wel, maar Mercedes stapt daar net van af als ik het goed heb.
sezzz34 zegt
Toont foto met gecamoufleerde front, titel = A classe zonder camouflage…
mcaa zegt
@sezzz34: er staat “bijna zonder”
janmetdelangeachternaam zegt
Best idioot als je erover nadenkt dat de e9x m3 van een paar jaar geleden rond de 420pk heeft
vondick zegt
@janmetdelangeachternaam: Dit is toch gewoon een M3? Alleen dan een klasse lager: de M1 van mercedes. Niet zo gek dat die jaren later op ongeveer hetzelfde vermogen uit komen.
ozzytrk zegt
@vondick: A klasse kan je vergelijken als een bmw M2
baklava zegt
2 liter met 420 pk. Als je 50.000 km rijdt, kan ie naar de schroot.
Toch veel leuker met 200pk en minder gewicht?
gandini zegt
@baklava: Het zal je nog verbazen hoe lang dat heel blijft. Pk/gewicht ben ik dan weer wel met je eens.
SimonMc zegt
@baklava: Stuur anders eens een brief naar Mercedes om te vragen of ze hem goed getest hebben.
sjonniedeluxe zegt
@baklava: een 1.0 3 cilinder met 200pk bedoel je?
vroom11 zegt
@baklava: 2l VAG S3 blokje met 370pk ging bij mij easy 120k mee. DSG ook trouwens. Geen groot olie verbruik en iets van 9l/100km benzine. Veel
Autobahn en thuis in de bergen. Als je ze gewoon goed warm rijdt en afkoelt, gaat het eezy lang mee…
theblazerunner zegt
@vroom11: 120k kan ik nou niet bepaald lang noemen. Als auto’s vandaag de dag ‘beter gebouwd’ worden, vind ik dat alles wat niet minstens 300k mee kan, ondermaatse goedkope troep.
vroom11 zegt
@theblazerunner: huh? Ik heb geen idee hoeveel km‘s het autootje nu heeft gereden? Bij mij ging ie in de verkoop na 120k… ga er idd ook van uit dat ie nog probleemloos rond rijdt… ?
BaRa zegt
@baklava: hangt er maar vanaf hoe dat blok gebouwd is. Het blok in de originele Supra kan ook geschifte vermogens leveren, zonder dat de zuigers door het blok heen vliegen.
jack_abarth zegt
@baklava:
Ach, op constante snelheid gebruik je amper 75pk om dat ding op 130km/h te houden. Het is niet zo dat je constant gebruik maakt van 200,300 of 400pk.
gandini zegt
Die achtervleugel lijkt er wel erg opgeplakt zeg, dat hadden ze designtechnisch wel wat mooier mogen oplossen…
Verder trouwens wel een heerlijk dikke hot hatch zeg!
moveyourmind zegt
De A44 lijkt me een geweldig apparaat,
Maar hier zal hij waarschijnlijk in prijsklasse terecht komen waar ook een hele hoop ander leuk spul voor te krijgen is.
moveyourmind zegt
@moveyourmind: *A45
carsofnl zegt
Thanks voor de credits. Moet mn naam nog veranderen naar dcn maar dat lukt niet :(
cortinaracing zegt
Duuuuuuurt lang
jeroenwz zegt
Echt? Ruim 400 pk? En dan natuurlijk begrensd op 250 km/uur! Tenzij je de AMG package neemt of zoiets. Dan kan je ineens 280 of misschien wel 290 per uur.
Mijn reactie: nou en? Waar kan je dat in vredesnaam halen? Wanneer houdt deze waanzin met “ik kan veel verder piesen dan jij!” nu eindelijk eens op? Het interesseert me steeds minder dat soort vermogens en geeft voor mij alleen het onvermogen aan van fabrikanten om met leuk sturende auto’s te komen die niet 400+ pk nodig hebben als USP…
Echt, ik heb 10x zo lief een derdehands Elise, Mazda MX5 NA of iets anders simpels dan zo’n vol met elektronica gedouwd bom(metje) met (naar mijn mening) te veel vermogen om te kunnen gebruiken op de openbare weg.
Echt: je hoeft geen 250+ te rijden om lol te hebben.
sirprize zegt
@jeroenwz: uit uitgebreid onderzoek blijkt dat jij niet tot de doelgroep behoort.
jeroenwz zegt
@sirprize: dat had ik je zo ook kunnen vertellen hoor. Misschien had je het zelfs al kunnen lezen in mijn reactie. Maar goed, jij hebt een diepgaand onderzoek laten uitvoeren.
sirprize zegt
@jeroenwz: ghehehe..
towi1989 zegt
@jeroenwz: als je geregeld in duitsland komt dan is het toch wel aangenaam om comfortabel en vlot de 200-240 aan te kunnen tikken. Heb je daar nou 400 pk voor nodig? Nee, zo’n 300 en een beetje is dan ook wel voldoende. Daar heb je dan ook de a35 voor. Dit is gewoon de overtreffende trap, een bruikbare auto die ook zn mannetje staat op het circuit.
BaRa zegt
@towi1989: bijzonder vermoeiend om zo snel te rijden over langere afstanden. Been there, done that (met een 911). Cruise control aan op 130 en je komt er ook wel.
kennone zegt
@BaRa: je moet het ook niet nonstop rijden, dan is de lol er ook zo van af. Maar even tussendoor de 300 aantikken is wel lekker hoor.
loserboi932 zegt
@towi1989: Ook als je met 260 in Duitsland aan komt rijden komen er genoeg idioten willekeurig maar links. Ik vinden iig niks meer aan 200+. Het is het me niet waard.
unknown32 zegt
@jeroenwz: wat een zeurkous:-)
vaakbenjetebang zegt
@jeroenwz: Amen!
daniel1975 zegt
@jeroenwz: de auto’s die jij opnoemt bekoren mij niet, ik behoor duidelijk tot de hot hatch doelgroep van Mercedes (alleen kwa budget niet)…
eirmakk zegt
Die Bmw m8 is lekkerder.?
cedio911 zegt
@eirmakk: eindelijk iemand die het gezien heeft!!
str8six zegt
Tja, dat spoilertje hè..
Onehp zegt
380pk of 420pk, niet echt boeiend. Hoe het stuurt, des te meer. Ik zie op de foto’s duidelijk bredere velgen en banden als voorheen, een veel negatieve camber vanvoor. Als dit zo in productie gaat, wordt dit echt een circuitbeest…
Heel misschien geïnteresseerd in de CLA SB versie…
basr32 zegt
Dat zal ook wel heel lang heel blijven.
ozzytrk zegt
A klasse blijft een wijven auto