Deze ‘baby McLaren’ met de codenaam P13 moet de volgende Porsche 911-concurrent worden. De eerste specificaties zouden inmiddels bekend zijn.
Nu de 12C wordt uitgezwaaid en de 650S zijn intrede doet, wil McLaren met de P13 het segment vullen waar de 911 van Porsche zich ook bevindt. Oftewel het supercar-opstap niveau.
De P13 zal een geknepen versie van de 650S-motor krijgen. Deze 3.8 ltr V8 levert de 650S nu 650 pk op, maar zal de P13 straks niet meer dan 500 pk gunnen. Een vermogen dat de bestuurder via de achterwielen moet doseren. De transmissie, de vering en de elektronica zullen wel identiek zijn aan de 650S.
Net als de 12C krijgt de P13 een carbon monocell. Dit is een eigenschap waar de McLaren zich nog het meest mee onderscheidt ten opzichte van zijn concurrenten. Eind 2015 moet de P13 het levenslicht zien en zal dan voor ongeveer 150.000 euro verkrijgbaar zijn.
Iets duurder dan de basisuitvoering van een Porsche 911, maar een stuk goedkoper dan de 911 Turbo, waar de P13 qua prestaties toch dichter bij in de buurt zal komen.
thierryvth zegt
We hebben dan dus 12C nr4, 1x org 1x extreem opgevoerd, 1x beetje opgevoerd en 1x downgrade.
Zo kan zelfs koenigsegg 4 modellen per jaar uitbrengen
screamer zegt
@thierryvth: Als supercar fabrikant is dat toch juist nog slimmer? VAG doet dat ook met al hun auto’s, waarom een klein bedrijf als McLaren niet met 3 modellen?
thierryvth zegt
@screamer: A zeg ik niet dat het niet mag, maar wees duidelijk en praat geen poep (McLaren) en B bij een VAG auto kopen heb ik andere verwachtingen dan bij een supercar.
Ferrari doet dit niet
stephanotis zegt
@thierryvth: bij Ferrari noemen ze het Variable Boost Management.
darkpluisje zegt
@thierryvth: bekijk het anders, je hebt in iedere gewone auto verschillende motor opties. McLaren doet dat ook maar is zo lief het uiterlijk dan ook nog een beetje te wijzigen.
b00m3rang zegt
@thierryvth: nouja, ik vind je P1 niet echt een opgevoerde 12C hoor, in mijn ogen hebben we nu de 1x org, 1x beetje opgevoerd, 1x downgrade en de P1. Dus effectief 2 verschillende modellen.
thierryvth zegt
@b00m3rang: ze delen de motor en het monocoque
xiran zegt
@b00m3rang: de in en uitlaat zijn anders, de kleppen, de zuigers, de cilinder kop en nog veel meer kleine dingen.
trolle zegt
@thierryvth: en maar zitten kakken op koenigsegg
sydney zegt
911 killer nummer zoveel dus.Deze gaat het vast wel lukken.
krokant zegt
The 911 can’t be killed. Now learn to live with it.
230kompr zegt
@krokant: GT-R
Arnoud zegt
@230kompr:
Want dezelfde dagelijkse bruikbaarheid, hetzelfde niveau van afwerking en comfort, hetzelfde verbruik enzovoorts?
dawwg zegt
@Original_Arnoud: Nog een kleine aanvulling: Een GT-R is altijd AWD, heeft de motor voorin liggen en heeft/geeft een erg hi-tech gevoel; waar een 911 veel meer ‘analoog’ is, meestal RWD en de motor achterin heeft liggen. Oja, en uiteraard de uitstraling & de afwerking :)
maseratizzzzzzzz zegt
@dawwg: de GT-R is een concurrent voor de 911 turbo die wel altijd AWD heeft.
b00m3rang zegt
@Original_Arnoud: Dagelijke bruikbaarheid, check…. aaand that’s about it:P
lambo4all zegt
@b00m3rang: als het gebrek aan comfort niet meeneem ja..
rufctr01 zegt
@230kompr: Helaas, haalt het niet bij de 911. En ja, ik vind de GTR ook fantastisch.
reggie-boy_rood zegt
@230kompr: idd.. Ps. Heb je een r170?
230kompr zegt
@reggie-boy_rood: Nope. Een Clk W208 uit ’98. Mn eerste auto.
mrrallycross zegt
McLaren is denk ik een van de weinige merken die een evengoed ofwel beter sturende auto kunnen maken dan die 911 die eindelijk dat vag hok eens kilt
rolov zegt
@mrrallycross: het zou tijd worden dat er een porsche killer bij kwam voor weer minder geld .
tupperware zegt
@mrrallycross:
Jammer altijd dat er zo gehapt wordt als een journo iets een 911 killer noemt.
Denkt men nu echt dat McLaren naar een sportwagen met een foute layout van een volumemerk kijkt als zij een sportwagen ontwikkelen?
Natuurlijk niet, zij weten wel beter en doen gewoon hun eigen ding en gooien hun naam niet te grabbel met tractoren..
MrSkyline zegt
dus deze kan je chippen en dan heb je feitelijk een 650s voor minder geld. Jammer dit.
hercujes zegt
@MrSkyline: ‘Geknepen versie’ wil niet zeggen dat alleen het motormanagement is aangepast om te zorgen dat die minstens 150 pk minder heeft. Het kan ook te maken hebben met allemaal andere veranderingen in de motor, en dat zal hier het geval zijn. Vind jij maar eens een chiptuner in Nederland die je voor €500 een pi’tje of 150 erbij geeft..
MrSkyline zegt
@hercujes: Klopt, maar het zal niet heel moeilijk zijn om aftermarket die 150 extra pk’s los te laten en dan heb je praktisch de zelfde auto, met een prijsverschil van waarschijnlijk om en nabij de ton vind ik dat best kansloos..
hercujes zegt
@MrSkyline: Als dat het geval is, is dat inderdaad een rare constructie en had Mclaren wellicht meer verschil tussen de auto’s moeten creëren daar heb je gelijk in.
darkpluisje zegt
@MrSkyline: Je betaald dan ook niet alleen voor de extra power.. Je kan een cayman ook zo opvoeren dat hij de meeste 991’jes eruit rijd voor veel minder geld dan dat ze zouden kosten. Sterker nog je kan een nissan gtr voor minder geld veel sneller maken.. Betekend het dan niet dat alle dure superauto’s kansloos zijn. Neen, er is namelijk nog meer dan alleen pk’s waar mensen hun geld voor neer willen leggen
BananaMan zegt
@darkpluisje: jij “loopd” zeker ook :) #grammarnazi
EJS zegt
@MrSkyline:
Ik gok dat er andere koppen, zuigers, krukkenassen en turbo’s gebruikt zullen worden.. Dat chip je niet ff terug.
xiran zegt
@ejs: precies dat zij Chris Harris in zijn review van de 650
EJS zegt
@xiran: jij geeft mijn bron prijs!
BananaMan zegt
Op de een of andere manier heb ik geen problemen met een goedkopere versie. Maar wel met een geknepen versie, dat klinkt alsof je heb express langzamer gemaakt hebben om een plekje in het gamma te krijgen. Net zoals de 335i vroeger moest inhouden om de m3 niet in te halen, en de cayman vs. de 911. Man, haal er gewoon uit wat er in zit!
Sracerr zegt
Wat is er toch aan de hand met Mclaren?.
En hoe gaat de eigen ontwikkelde motor zich houden na verloop van tijd?
Wanneer gaan ze weer eens winnen in de F1(Vespa-klasse)?
Donstil zegt
€150.000 ligt misschien vlakbij onze instap 911 maar in het buitenland is die toch aanzienlijk goedkoper?
Wat kost bv een 911 Turbo in Duitsland? Dat zal rond de 150.000 liggen verwacht ik.
Deze p13 lijkt me daardoor eerder een 911 turbo concurrent dan echt een 911 concurrent.
Rick-dos zegt
McLaren is het aan z’n stand verplicht om met een echte 911-killer op de proppen te komen. Denk dan ook dat ze bij Porsche nu wel redelijk wat nachtmerries zullen dit i.t.t. toen de GT-R uitkwam.
Het feit alleen al dat je kunt roepen dat je een McLaren rijdt met daar aan toegevoegd een; “je weet wel van dat topteam uit de F1 en van de legendarische McLaren F1, P1, 12C en 650S.” in plaats van; “Ik rij een GT-R. Je weet wel van dat bedrijf met de legendarische Micra, Juke, Sunny en Leaf…”
xiran zegt
@Rick-dos: tss niet minachtend over een sunny GTI-R
tupperware zegt
@Rick-dos:
Tja, dan kun je net zo goed zeggen, ik rij een 911. Je weet wel, dat merk van die mislukte tractoren en die walvis.
Rick-dos zegt
@tupperware: Nee, dan kun je beter zeggen; “Je weet wel van de Carrera GT, 918, 959, 550, 356 en de meest succesvolle automerk in autosport, met het record aantal kampioenschappen op Le Mans en winnaar van de Dakar.”
Zoiets…
tupperware zegt
@Rick-dos:
Nope, dan zou je bij Nissan ook een opsomming van hun successen moeten maken en niet met hun kneusje op komen draven.
Mompelt iets met appels en peren..
Rick-dos zegt
@tupperware: Nissan met Porsche of McLaren vergelijken is idd appels met peren vergelijken. Nissan mag op het gebied van autosport niet eens in de schaduw van die twee staan.
knipperlichtje zegt
Dus hij kost ongeveer evenveel als een 911, maar je kunt wel zeggen dat er een McLaren in je garage staat. Dat vind ik op zichzelf al een behoorlijk aankoopargument.
Hupke zegt
911 killer, laat me niet lachen.
Ik denk heel hoog van mclaren en de wagen zal technisch zeer goed in orde zijn.
Als ze dezelfde technologie gebruiken voor hun vering/demping/anti-rolbar als bij de 12C en de P1 dan zal deze wagen zeker de 911 turbo aankunnen.
MAAR de 911 is véél meer dan een snelle wagen. Het is een zeer herkenbaar status symbool, een gevestigde waarde, een jongensdroom, ‘het nieuwer model van je huidige wagen’, luxe GT, …
En om daar allemaal tegen op te kunnen…
toyotafortuner zegt
@Hupke: een 911 is iig niet de droom van deze jongen. Tenminste niet de 996 en erna modellen. K zal altijd anders verkiezen boven die 911’en. Een nette 993/964/classic kan ik wel waarderen.
OT: Een McLaren voor de minder diepe portemonee. Doe maar ja.
ramshoek zegt
Een 911 killer. Een wagen met nagenoeg dezelfde techniek als een 12C/650.
Kortom, je koop 650 techniek maar dan niet voor 2½ ton maar voor 1½ ton. Wordt je dus toch een beetje anaal gevisiteerd door Ron Dennis’ mannen…
ramshoek zegt
@ramshoek: Wordt je als 650 koper anaal gevisiteerd bedoel ik…