En nee, niet eens erbij gechipt of gesjoemeld. De nieuwe 911 GT3 heeft gewoon iets meer paardjes dan opgegeven.
Vanmiddag is de nieuwe 911 GT3 onthuld. Het was een bijzonder moment voor ons allen. Het feit dat er een merk een auto uitbrengt met een atmosferische motor en een handbak is iets om heel erg blij mee te zijn. Echter, als het gaat om zo snel mogelijk gaan, dan is de PDK het snelste.
Waar we eigenlijk het meeste van opkeken was de ‘Ringtijd. De nieuwe 911 GT3 is namelijk bizar snel op de Nordschleife. De auto is namelijk 17 seconden sneller dan voorheen. Volgens Porsche GT-baas Andreas Preuninger komt dat mede door verbeterde aerodynamica van de nieuwe GT3.
Downforce nieuwe 911 GT3
Het idee is simpel, de uitwerking iets minder. De nieuwe 911 GT3 weet namelijk meer downforce te creëren, zonder dat de weerstand te hoog wordt. Dat blijft altijd een een lastige uitdaging. Dat is mede gelukt door de ram-air ducts in de spoiler te verwijderen. Deze zijn volgens Preuninger ook niet meer nodig, omdat de luchttoevoer effectiever is dan voorheen. Maar is er dan geen extra vermogen op snelheid? Jawel, volgens Preuninger is de motor stiekem goed voor minimaal 520 pk. Echter, voor de homologatie van de nieuwe 911 GT3 wordt 510 pk opgegeven. Eenmaal op snelheid komen er nog een paar pk’s bij, dus op de Autobahn zit je op zo’n 525 pk.
Nieuwe 911 GT3 RS en Touring bevestigd!
Maar er zit nog meer in het vat, zo laat Andreas Preuninger weten aan Autoblog. Allereerst wordt de GT3 RS per direct bevestigd. De RS zal nog meer gericht zijn op circuitgebruik en nog iets extremer zijn. Mocht je juist een iets minder extreme Porsche GT3 wensen, is er goed nieuws. De GT3 Touring keert namelijk terug. Dit is in feite een GT3 zonder spoiler. Ondanks dat een spoiler een speciaal doel dient, is het natuurlijk een tikkeltje ordinair. Je gaat niet met een gele gevleugelde 911 meerijden in een rouwstoet. En je draagt dan ook geen clownsschoenen. Het is niet het moment.
Manthey Racing
Maar terug naar de sportieve GT3-rijders. Zoals bekend zijn er tuners die het denken beter te kunnen. Eentje daarvan is Manthey Racing. Volgens Andreas Preuninger zijn hun creaties niet zozeer beter, dan wel meer toegespitst op het circuitgebruik. Wel laat Prenuinger aan Autoblog weten dat de accessoires van Manthey voor de nieuwe 911 GT3 ook leverbaar zullen zijn via Porsche. Veel van de racetechniek en tuning wordt gezamenlijk ontwikkeld en ze schijnen geregeld bij elkaar over de vloer te komen.
Het enige wat nog niet helemaal duidelijk is, is wanneer je hiervoormet je nieuwe 911 GT3 naar de Porsche dealer kunt gaan. De 911 GT3 Touring moet iets voor de zomer al komen, de GT3 RS en Manthey onderdelen komen later.
Meer lezen? Check hier 15 Porsches uit 20 jaar GT3-historie!
pivavar zegt
Met storm tegen op een frisse ochtend misschien wel 550 pk, affengeil!
AbdelJabbar zegt
Alle porsches hebben stiekem meer vermogen. Behalve neppe porsches zoals panamera enzo
azuli zegt
Niks bijzonders. Alle Duitse merken geven minder vermogen op voor potente modellen. BMW M en AMG doen dit al jaren.
realhustler zegt
Leuk, downforce op de openbare weg. Vooral leuk als je door een stukje slecht wegdek vrij plotseling deze downforce kwijtraakt, terwijl je met hoge snelheid door een bocht schiet.
tvklarenbosch zegt
Porsche is trouwens voor 51% eigenaar van Manthey. Niet gek dus dat ze die spullen ook via de dealer gaan aanbieden.
Dutchdriftking zegt
Mooi verhaal voor in de kroeg. Op de autobahn heb ik 25pk meer dan op de rollenbank 🤣🤣🤣
cossiekiller zegt
Echt hé. 😅
Ik vraag me enkel af wat er anders is met de situatie op de weg. Op de rollenbank wordt die namelijk ook in 5e of in 6e versnelling helemaal door zijn toerengebied gejaagd en gaan de wielen dus ook rond aan dezelfde snelheid als aan 200+ op de weg.
Ofwel is het weer zo’n VAG dingetje om een testbank te herkennen… 🤔
torsen zegt
@dutchdriftking: @cossiekiller: Op hoge snelheid heb je nogal wat rijwind. Het gebruiken van die rijwind om lucht onder hogere druk je motor in te krijgen wordt over het algemeen aangeduid met de term Ram-air.
cossiekiller zegt
Dat snap ik. Maar op een rollenbank worden er ook grote ventilatoren geplaatst om de boel koel te houden en dan krijg je toch ook het ram air effect. Of niet?
Boven de 200 op de weg zal het inderdaad nog meer zijn dan dat zo’n ventilator kan geven.
torsen zegt
@cossiekiller: Als dat voldoende was dan waren al die dure windtunnels die fabrikanten nodig hebben om hoge snelheden na te bootsen een beetje overbodig niet? =D
cossiekiller zegt
Dienen die niet vooral om gerichte luchtstromen te sturen om zo de juiste downforce en stroomlijnen te creëren zodat een auto zo weinig mogelijk hinder heeft van de luchtweerstand? En minder om een motor te koelen bij testen…?
Misschien moeten we @Willeme eens vragen om advies :-)
torsen zegt
@cossiekiller: De vergelijking met de windtunnel was een overdrijving.
Het punt is meer dat de setups die ze bij de meeste rollenbanken gebruiken van een afstandje lucht staan te blazen voor koeling. Prima voor je radiatoren maar niet genoeg om voldoende druk in je inlaattraject te krijgen om hoge snelheden na te bootsen.
Voor motorfietsen bijvoorbeeld zijn er specifieke ram-air systemen die de lucht direct onder hogere druk het inlaattraject inblazen zoals bijvoorbeeld deze:
https://www.dynapro.co.uk/RAM-Air%20System.htm
cossiekiller zegt
Top!
Nooit te laat om iets bij te leren :-)