De prijs van een fraai samengestelde Porsche 911 Carrera S is deftig.
Op z’n zachtst gezegd. Want tegenwoordig kruipt Porsche meer en meer richting Ferrari als het gaat om de prijzen. Inflatie plus Porsche tax heeft lekker zijn werk gedaan zullen we maar zeggen.
Gister werd de nieuwe 911 Carrera S aangekondigd op basis van de 992.2. De GTS en de basis Carrera hadden we al, net als de GT3. Daar is nu de Carrera S aan toegevoegd. Met een beetje spelen in de configurator kom je uit op een prijs die hoger ligt dan een nieuwe Porsche 911 Turbo S in 2020!
Jaja, dat is vijf jaar geleden. Ik weet het. Ik haal er nog net geen guldens bij hè. Maar toch. De 911 Carrera S aankleden in de configurator levert een interessant resultaat op. Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Mijn fraaie groene Porsche 911 Carrera S met een truffelbruin interieur kwam uit op 324.272 euro. U rijdt al een 911 Carrera S vanaf 218.400 euro. Dat zinnetje uit de folder kwam zomaar in me op.
Maar goed, meer dan driehonderdduizend euro voor een 911 Carrera S. Geen Turbo, geen GT3, geen GT2. Het is hard gegaan met de prijzen van Porsche. En ja, ik heb mijn fictieve 992.2 Carrera S volgehangen in de configurator. Van achterasbesturing tot de lift. En van het dikste geluidssysteem tot het Sport Design pakket. Het zit er allemaal op.
Zo’n samengestelde Porsche ga je in de praktijk nooit zien. Want dat is meer dan 100k aan opties. In de praktijk is het niet ondenkbaar dat kopers voor zo’n 20 mille aan opties shoppen op hun 911. De eerste 992.2 Carrera S’jes op Nederlands kenteken voor een bedrag tussen de 240 en 250k? Kijk er niet gek van op.
petroldrinker zegt
Krankzinnig
Rudy zegt
Hoe verhoud deze prijs zich met de GTS (met 3.6 hybrid motor) ?
RubenPriest zegt
De GTS begint bij €239.032
Fernando zegt
61.000€ meer dan in Duitsland! Een beetje BPM kan ik begrijpen maar meestal is zijn het absurde bedragen
jaapiyo zegt
Desalniettemin; het is niet alleen belasting. De geldontwaarding van de afgelopen jaren door moneyprinter go brrrr heeft er flink ingehakt.
baf07 zegt
Die geldontwaarding wordt niet echt gezien door de man met de pet, die denkt alleen maar dat hij meer salaris krijgt door de hoge inflatie…
rogerzz zegt
Jan met de pet snapt ook weinig van gelddrukken, het maakt bestaande schulden in reële termen minder zwaar. Het is helemaal leuk voor de USD die als reservemunt wordt gebruikt en daardoor strategisch voordeel geeft aan USA en geldvoorraden op andere plaatsen in de wereld devalueert.
Maar de man met de pet snapt denk ik ook wel dat Porsche kan doen wat ze willen, die handel verkoopt toch wel. Dat heeft in mijn optiek weinig met macro-economie te maken, kijk naar Ferrari en zelfs Rolex, die kunnen ook vragen wat ze willen.
flow82 zegt
Hoe verhoudt de restwaarde zich tot een Ferrari?
kennone zegt
Zal wel wat minder zijn, maar de Ferrari compenseert dat weer met achterlijk duur en relatief veel onderhoud.
Lars zegt
Ferrari geeft de eerste 7 jaar gratis onderhoud
kennone zegt
In dat geval zou ik voor een GT4 RS gaan met zowat alle opties. Heb hem al samengesteld in het Nashyblauw, Gesmede Neodyme velgen, Ceramische Remmen GEEL!!!, Volledig kuip in carbon en diepzeeblauw, Weissach en Clubsport pakket, 90liter tank, Neuslift, Led koplamp, alles in RexT van binnen, afwijkende stiksels, Bose, etc etc. €320.357 incl. BPM en BTW KOOPJE!
ErikkNL zegt
En die blijft wel (als het goed is) geld waard.
kniesoor zegt
Zoals het gezegde luidt : ‘beter duur dan niet te koop’. Maar het is inderdaad wel een vracht geld.
Focacino Royale zegt
Doe mij maar een basis-911, een groene graag, ik hoef geen enkele extra behalve een goed klinkend uitlaatsysteem. Een groene 911 is áltijd goed!!
PunicaOase zegt
De ‘basis-911’ klinkt sowieso niet bijzonder.. gaat een andere uitlaat helaas niet veel aan veranderen. Kleppen-uitlaten zijn inmiddels verboden.
hotze zegt
Fraaie kleurekeuzes!
Zou toch voor de manuele gaan, de T.
Kijk vooral niet op PORSCH.DE als je de NL-prijzen wat aan de hoge kant vindt.
jaso013 zegt
Weet je wat duur is? Een pilsje in de kroeg! Dat is duur! Volk dat op zoek is naar een Porsche die hebben (meestal) geld als water en hoeven niet op 10K meer of minder te kijken. En ze gaan nog ook nog steeds als zoete broodjes over de toonbank volgens mij dus ja, waarom minder geld vragen?