De nieuwe BMW 6 Serie, die overigens pas komt in 2010/2011 zal, als we de geruchten mogen geloven, beschikken over twee spreekwoordelijke gezichten. De huidige generatie krijgt nog wel eens als kritiek te horen dat het teveel een Grand Tourer is en te weinig een sportauto. En dat komt natuurlijk omdat BMW een compromis heeft moeten sluiten tussen aan de ene kant een auto met sportieve rijeigenschappen en aan de andere kant een auto waar iedereen comfortabel in kan rijden.
De nieuwe 6 Serie zal daarom in 2 varianten op de markt verschijnen, aan de ene kant een op comfort en luxe gerichte Grand Tourer en aan de andere kant een sportieve variant. Hoe dit er allemaal in de praktijk uit gaat zien is nog niet bekend, maar wellicht heeft BMW goed naar Audi gekeken. Audi biedt namelijk de meeste van haar producten aan in “3 smaken” A, S en RS. De verwachting is overigens wel dat meerdere merken deze nieuwe strategie toe zullen gaan passen. Want op deze manier kunnen ze voorkomen dat een model teveel een compromis wordt. Tot slot kunnen we nog melden dat de nieuwe 6 Serie hoogstwaarschijnlijk een 2-deurs variant van de CS Concept zal worden. (via: Autospies)
Cliff zegt
@robbie: Je zegt dat BMW wellicht naar Audi heeft gekeken, dat is natuurlijk niet waar want BMW levert ook een gewone 6-serie en een M6. En zij deden dat allang voordat Audi dat deed.
dennis zegt
zeker wel handig, maar een BMW moet altijd comfort hebben, (vindt ik) anders is het geen BMW
BWM M8 zegt
BMW naae audi gekeken ‘3 smaken: A, S, RS). In welk opzicht verschilt deze strategie van audi met bv. de M-modellen van BMW?
VonStroke zegt
Wat dit met Audi te zien heeft is me toch ook vreemd. De RS en S zijn gewoon sportauto’s (zoals M en dan een M light).
Ik vind dit wel een goed idee van BMW, tegenwoordig hebben te veel auto’s last van compromissen en dat kan nooit goed zijn.
m5 zegt
als je comfort en luxe wil dan koop je maar een alpina
M moet gewoon sportieve auto’s blijven bouwen
George zegt
Audi heeft meer naar BMW gekeken dan andersom. De zes is zowieso een klassewagen.
AppieFlappie zegt
Ik denk eerder aan het feit dat een RS bij audi ook echt een sportwagen is zonder compromis. En dat mist bmw. Een M6 is niets meer dan een 6serie met stukken meer vermogen (andere motor) en wat visuele aanpassingen.
Dat is denk ik wat Robin bedoeld.
AppieFlappie zegt
het lijkt wel of de bmw fanboys het eerst wakker zijn
Trabbi zegt
Helaas zijn de gewone M modellen teveel op luxe en prestige gericht.
Waarom geen betaalbare M CLS, hoeft voor mij niet met een dikke V8, de 6 in lijn voldeet prima, gooi die mottige ESP electronica eraf, een goed mechanisch sper eronder, weg met de dikke NVH matten en electrische stoelen, airco is voor mietjes, net als electrische ruiten, zo spaar je een hoop kilo’s.
Ook de huidige 320iS was een te zware auto, gooi al die troep eraf tot je een echte drivers car hebt, voor wie echt wil (en kan) rijden.
Trabbi zegt
Foutje, huidige 320 heet si en niet iS… Iets meer vermogen uit die motor ware ook wenselijk…
Jos zegt
Nou de eerste audi fan dan ;)
bmw heeft naar audi gekeken omdat bmw idd alleen de normale en de M versie heeft… qua performence is die laatste een volbloed maar qua rijeigenschappen een compromis als een GT
audi heeft de A als normale, de S als compromis, en de RS als pure sport…
iig dat is hoe ik het zie :D
Incognito zegt
Los van de Audi-BMW twist, laat ik on-topic blijven.
6-serie is een prachtige auto, één waar alle kenmerken van BMW naar voren komen en hun volledige expertise in wordt bloodgelegd. Beetje tegen de dieselvariant, maar al eens in een M6 gestuurd. Machtige ervaring.
Altijd afgevraagd of een nieuwe 6-serie een optie was. Iemand een beeld van verkoopaantallen?
Piston zegt
Naar Audi gekeken, wat een gezever…
voor mij aub een sportieve RS versie met een 2.0tdi aub…
robbie zegt
@Trabbi, de 320si heeft 173 pk en de normale 320i had op dat moment 150 pk. Inmiddels is de 320si niet meer leverbaar (uitverkocht) en is de 320i geupgrade naar 170 pk.
@alle huilebakken, als je goed leest begrijp je wat ik bedoel. Natuurlijk heeft BMW een M6, maar de auto is zo top of the line en exclusief dat je het moeilijk als iets aparts kan zien.
Audi doet dat bijvoorbeeld een stuk slimmer. Kijk naar de A5, S5 en toekomstige RS5. De A5 is het “normale” model, wil je iets bijzonders dan koop je een S5 en will the top of the line dan neem je een RS5.
Bij BMW zou je de 335i kunnen vergelijken met de S5, maar zet een 335i naast een 320i en geen hond ziet het verschil. Bij Audi is dat onderscheid een stuk duidelijker.
Benz zegt
Kijken ze niet eerder naar Mercedes? Die hebben voor u hun C-klasse toch ook andere snuiten voor de verschillende lijnen, claccis, elegance en avantgarde. De ene is sportiever en de andere meer klassiek.
Benz zegt
*classic
simon zegt
preview someone?
AppieFlappie zegt
@robbie
Goed verwoord (y)
Fej zegt
Je kan een Audi RS niet echt een sportwagen zonder compromis noemen he! De RS-versies hebben 4×4, onderstuur,… alles om de bestuurder te helpen om maar niet met die 400pk tegen een boom of vangrail te belanden!
Voor de rest is de 6-serie niet echt mijn ding! De achterkant kan ik maar niet mooi vinden, veel te dik en veel te hoog!
Floris zegt
Snap de Audi vergelijking niet. Bmw heeft de gewone versie, het M/Sport styling pakket en de volboed M wagens. Krek eender dus.
Zo anders ziet een S4 t.o.v. een ‘normale’ A4 2.0 er niet uit. iets dikkere banden, chromen spiegeltje en een wat skirts.
robbie zegt
@Floris, Audi heeft toch ook S-line pakketten ;)
Je bent het hopelijk wel met me eens dat Audi modellen als de S4, S5 en S6 beter in de markt weet te zetten dan BMW bijvoorbeeld met de 335i of 550i. Het klinkt een stuk ‘stoerder’ als je kan zeggen dat je in een S5 rijdt dan in een 335i (dat is een hele snelle…).
eMilt zegt
@Floris: Dat is nou juist het principe van de S-modellen. Je koopt een sportieve auto maar rijdt niet gelijk in een sjonnie-bak met grote vleugels, side-skirts en Hella mistlampen op de bumper. Beetje overdreven, maar je snapt wat ik bedoel. De S-modellen zijn juist bedoeld om er niet overdreven sportief uit te zien maar dat wel zijn. Wil je wel uitgeklopte wielkasten en side-skirts en nog meer power dan koop je de RS-modellen.
mashell zegt
ene kant een op comfort en luxe gerichte Grand Tourer : 645i
aan de andere kant een sportieve variant: M6
Volgens mij is dit weer eens een oplossing voor een niet bestaand probleem.
RijNouNsDoor! zegt
Ik weet nog iets wat Audi van BMW kan leren:
CSL modellen (licht, puur en racy) Die zou BMW trouwens ook op meer modellen moeten toepassen. (M135i csl bijvoorbeeld).
Helaas wegen vaak de ontwikkelingskosten van zo’n model niet op tegen de opbrengsten, maar die kosten boek je dan maar als marketing, want de exposure is meerwaarde voor je merk.
ML zegt
Het lijkt mij dat het net zoiets gaat worden wat Mercedes nu ook met de C-klasse doet. Die heeft ook twee versies die anders gepositioneerd zijn door een andere neus (klassiek en sportief).
Justijn zegt
Ik ben eens meegeweest met een 645i en de man trok altijd door tot het maximum in toeren: je zou dan denken dat je telkens diep in je zetel gedrukt wordt en dat het motorgeluid overweldigend is. Mooi niet dus, die auto is een echte luxewagen met een grote motor, maar echt sportief is hij jammer genoeg niet.
Mustang zegt
Audi bied de a ; Normaal s; iets sneller en de rs; nog sneller
Maar BMW biedt de 6; normaal en de m; sneller
Tombnolz zegt
Mmm, ik dacht nochtans dat de M6 wél een fameuze sportauto was.
Jordey zegt
Nee kijk! De 6 Serie ( laten we zeggen 650i ) die wordt beoordeelt als een net geen sportauto en netgeen luxe comfort auto omdat ie dan een beetje te sportief daarvoor is. en M6 is echt totaal sport. Audi heeft luxe in de A serie. De S serie is sportiever maar met top comfort. de RS is totaal sport. dus krijg je dit:
A- luxe
S- 50/50 luxe/sport
RS- Sport
bij bmw 6 serie:
650i/635D/630i- Sport/Luxe
M6- Sport
dus geen versie van alleen luxe! net zoals de Lexus SC430!
hopelijk is dit te begrijpen onder de fans van verschillende partijen!
don_mario zegt
wat een onzin… kijken naar audi..
Je kan ze toch met een M pakket kopen.. nog sportiever dan een standaar BV 650Ci en dan heb je nog de ///M 6
Jammer dat ze geen M6 CSL hebben uitgebracht
Rick dos zegt
Hè gadver, Robbie, doe dat nou toch niet! Dat knippen en plakken van andere sites:
“Audi has already adopted and incorporated this method of design throughout its line, offering its standard A Series, the improved S Series and the totally insane RS Series, all of which are variants of one core line-up.”
http://www.motorauthority.com/news/coupes/bmw-will-offer-two-versions-of-the-next-6-series/
Want dan moet je namelijk een (onterechte) mening verdedigen die niet de jouwe is. ;)
Ik persoonlijk moet het allemaal nog maar zien. Het klinkt me niet vreemd, aangezien BMW eind jaren ’80 dit ook al deed met bijv. de 318is. De type-aanduiding zal dan wellicht ook wel IS worden.
JesperF zegt
Ik kan de 6-serie nou niet zo geweldig vinden, de achterkant vind ik mooi en ook als ‘ie langs komt gereden vind ik het een mooie auto, maar als je deze auto bij bv. vd akker of all cars ziet staan tussen al het andere geweld van verschillende merken maar met dezelfde prijsklasse vind ik de 6-serie helemaal niks.
Barry330cd zegt
@Robbie: Ik vindt jouw stelling wel wat hebben en hoop ook dat BMW dezelfde koers gaat varen als Audi. Als ze dan ook weer mooie interieurs gaan bouwen die naar de bestuurder toe opgezet zijn, dan kan ik weer trots zijn op BMW zoals voorheen. De huidige 3 serie is te soft, te mainstream en lelijk van binnen en buiten helaas.
robbie zegt
@Rick dos, je moet het toch op de een of andere manier duidelijk maken ;)
En ik zou die vergelijking alleen maar gebruiken als ik er zelf ook wat in zie en er achter sta. Jij kan daar natuurlijk heel anders over denken…
Mr. V8 zegt
2 deurs variant van de CS???? Mmmmmm laat maar komen!!!!! :D
Rick dos zegt
@robbie
Dus als we vergelijkingen hier zien of gaan zien tussen een M3, C63 en de RS4 of M5, E63 en RS6
Dan zien we dus eigenlijk een vergelijk tussen 2 compleet andere auto’s van Mercedes en BMW en een sportievere A4tje? Mjaja…. ;)
robbie zegt
Hoor je mij dat zeggen?
Rick dos zegt
Nee, maar ik lees het wel. ;)
Voordat we een hele discussie krijgen over de S varianten. Ook daar gaat het vergelijk niet op. De S is in principe de classtopping voor Audi waar de RS het gekke broertje van is. Zie het zo de M3 en de M3 CSL.
Wat ze hier willen doen, is een 630i, 650i etc. in comfort uitvoering en een sportieve uitvoering ervan maken. Ik denk dat als je een vergelijk wilt maken, dat het voorbeeld van de IS varianten van BMW in het verleden de juiste is. En wat wellicht qua concurrentie ook het dichtsbij komt, is wat Mercedes aanbiedt (comfort, elegance en sport).
rvo zegt
inderdaad, als er een m6 csl was gemaakt dan was het voor iedereen een stuk duidelijker denk ik :)
Trabbi zegt
@Robbie
Dat bedoelde ik nu net, 173 pk voor de si was net iets te weinig om echt goed te zijn. De italiaanse E30 320iS had er 195 en dat was 20 jaar geleden, dat moet nu nog kunnen, met meer koppel over een breder toerengebied en toch nog aan de emissienormen voldoen. Zo’n auto zou ik wel willen kopen.
autoblogger zegt
Ik ben in een gulle bui en geef hierbij eenmalig een gratis tip aan BMW: maak een shooting brake van de 6-serie! Dan krijgt robbie toch nog een beetje gelijk en hebben we weer iets leuks om naar uit te kijken;) Take care now, bye bye then.
YK zegt
@robbie,
“Bij BMW zou je de 335i kunnen vergelijken met de S5, maar zet een 335i naast een 320i en geen hond ziet het verschil. Bij Audi is dat onderscheid een stuk duidelijker.”
Dat als je een 335i en een 320i naast elkaar zet en ze moeilijk uit elkaar kan houden klopt. Dat geld voor veel modellen van BMW, het uiterlijke verschil tussen zwak en sterk gemotoriseerde versies is moeilijk te zien tot onmogelijk. Meestal heb je alleen wat aan de type-aanduiding of aan het aantal uitlaten (enkel of dubbel?). Maar dat is nou juist ook zo leuk… :D
Als je ff een stoplichtsprintje wil trekken met een mede E90 naast je, ervan uitgaande dat je in een 320i zit, is er altijd nog een sprankje hoop voor je. Je weet of ziet niet hoe sterk gemotoriseerd de auto naast je is dus heb je altijd nog twee opties:
1. Erop wagen in de hoop dat er geen 6-in-lijn naast je staat;
2. In het stof bijten…
Dat is dan nou juist het leuke aan dat uiterlijk, je ziet een schaap maar weet niet dat het een wolf is ;) Daarnaast is er ook nog een optie: de schijn opdoen van dat je zwakker gemotoriseerd bent… dit heeft geen uitleg nodig denk ik :D
En probeer dat nou eens te doen met je (R)S4 of welke cijfer wat er na de S komt. Met al je uiterlijke opsmuk val je zó op dat men toch al zíét dat ze geen kans hebben. Dan gaat er in mijn opzicht de lol er een beetje vanaf. Heeft i.m.o. te maken met het weghalen van het verrassingelement…
750i zegt
Laat maar komen die 2-deurs variant van de CS Concept.
Barry330cd zegt
@YK: beetje kinderachtig hoor, stoplichtsprintjes. ;) Is helemaal niet leuk als je in het stof moet bijten voor een snellere auto en heel vermoeiend om steeds weer te woden uitgedaagd. Bovendien ben ik van mening dat het best te zien mag zijn als je in een snelle auto rijdt, dan hoef je ook niet steeds die sprintjes te doen. Alhoewel ik desondanks toch heel vaak door nono’s wordt uitgedaagd in hun van een sportuitlaat voorziene Fordje, Golf of Astra.
YK zegt
@Barry330cd,
Maar het leu-euk :D Vooral als je niet in het stof bijt :lol:
thom zegt
“Met al je uiterlijke opsmuk val je zó op dat men toch al zíét dat ze geen kans hebben ”
Dat is volgens mij nou net wat audi niet heeft.
bassie zegt
@ robbie:
Misschien kan je het voor alle BMW fans nog leuker maken.
BMW heeft gekeken naar VW –> de tiguan is namelijk ook echt met 2 gezichten te leveren en is naar mijn weten de eerste auto die dat heeft…
Afgezien van de M, S/RS & amg opleukerij wat ik niet echt als een 2e gezicht beschouw.
Silverarrow zegt
Blabla Audi moet van BMW leren blabla blabla BMW toch beter dan Audi blabla…
Jammer toch altijd, dat repeterende gezeik van BMW-fans als er weer eens een vergelijking wordt gemaakt met één van de concurrenten. Vasthoudend zijn ze wel, dat moet je ze nageven.
Het punt van Robbie lijkt me toch zo klaar als een klontje, en ik moet zeggen dat ik er ook wel wat in zou zien.
Offtopic: Die stoplichtsprintjes kunnen zo leuk zijn als je het zelf maakt. Laatst reed ik in een redelijk snelle, maar toch onopvallende auto. Uiteraard kwam er een gepimpte calibra naast me staan, die zo’n sprintje wel zag zitten. Ik had er eigenlijk minder zin in en dus was hij in het begin ietsje sneller. Toen bedacht ik me, ging naast hem rijden, waardoor zijn brede grijns smolt als sneeuw voor de zon en reed ik met een nog bredere grijns richting horizon. Dat geeft toch wel een beetje (kinderlijke) voldoening :D
thom zegt
Opzich zie ik wel er wat in, als ze et goed doen (mijn mening) maken ze ipv 1 top versie 2 top versies en natuurlijk de normale uitvoering. Zoals al eerder gezegd is zouden ze de huidige M als sportieve topversie misschien iets minder luxe kunnen maken met de bekende hoogtoerige M motoren en dan zouden ze daarnaast een luxe topversie kunnen maken waar wel alle luxe op zit met de bijpassende prestaties, alleen dan van een soepele geblazen motor voor et comfort.
Met dit probleem zit mercedes volgens mij ook met de 63 en 65 Amg modellen. Ik heb uiteraard beide modellen niet gereden maar voelt een CL63 niet sportiever dan een CL65.
LP640 zegt
@george
je haalt me de woorden uit de mond!:P
Rick dos zegt
@bassie
Psssstttt…..Mercedes C-klasse…..
Maar ff serieus, want ik heb blijkbaar bij de Tiguan iets gemist, de Tiguan heeft toch maar één gezicht?
CasperH zegt
Liever zou ik een 6 serie zien waar je kon kiezen uit twee achterkanten. Die picknicktafel die er nu op zit mag best optioneel zijn in plaats van standaard.
Floris zegt
Nee, 2.
With its upcoming Tiguan, Volkswagen has seen fit to push that line a little further to the dirty side with a Land Rover–esque catalog of off-road-slanted electronic aids and even two different front-end styles, one (called “Sport & Style”) for on-road Tigs and one (“Track & Field”) that allows for a 28-degree approach angle.
Citrofiel zegt
Doe mij dan maar de Grand Tourer. Het is wel een logische stap, als sportief en comfort niet samen in één auto te krijgen zijn (proberen veel merken wel), dan moet je maar twee specifieke varianten maken. Hoewel dat ook weer voor sommigen die beide willen, vervelend is.
@Floris; Vind jij die eerste neus van de Tiguan ook zo op een vis lijken…? :D
Willy zegt
Je vergelijkt appels met peren, kijk eens goed terug in het geschiedenis, en daar zal je wel vinden wie eerst was, M of RS ;). Geef mij dan maar liever een 335i coupe in plaats van een S5 met die chromen spiegels. En trouwens BMW heeft CSL, wat heeft Audi dan ? R..8?
Dreier zegt
Hmm, de Peugeot 207 is toch ook leverbaar met 2 verschillende neusjes? Waarbij het verschil duidelijker te zien is dan die VW Tiguan….
Willy zegt
En nog iets over Audi, op de A6 2.0 zetten ze al 2 van die grote rioolpijpen. En terwijl de 135i een lief dubbel pijpje heeft aan 1 kant, dan zou je denken dat die BMW niet snel is, en die Audi ik weet niet hoe snel. Maar die BMW trekt toch wel bena iedereen eruit op de baan ;)
mcx zegt
[size=7][color=white]doe mij die eerste maar[/color][/size]
Nick zegt
BMW iets eerder met de M in 1986 geloof ik.
Maar Audi had al een S-versie in 1968 met de Audi Coupé S, wat de sportieve versie van de Audi 100 was.