De nieuwe 5 Serie is er nu ook als 530e én als dikke 550e.
In mei konden we kennismaken met een gloednieuwe Fünfer. BMW introduceerde zowel de normale 5 Serie als de elektrische i5. We konden toen al meteen de prijzen melden, maar de keuze qua benzinemotoren was nog niet bepaald reuze. Je had de keuze uit één benzinevariant (de 520i) en één diesel (de 520d).
Wie een instapper te min vond moest dus nog even geduld hebben, maar nu is het zover: BMW voegt twee nieuwe varianten toe aan de prijslijsten. Het gaat om de 530e en de 550e, allebei plug-in hybrides.
De 530e beschikt over een twinturbo vierpitter, die samen met de elektromotor uitkomt op een systeemvermogen van 299 pk. Daarmee heb je 91 pk meer dan in de 520i. Het systeemkoppel bedraagt 450 Nm. Dankzij een 17,6 kWh accu kun je een flink stukje volledig elektrisch rijden (87 tot 102 km).
De 550e heeft helaas géén V8, daarvoor zul je moeten wachten op de M5. De 550e heeft een zes-in-lijn (ook leuk) en beschikt altijd over vierwielaandrijving. In deze versie heb je een systeemvermogen van 489 pk en een systeemkoppel van 700 Nm. De 550e knalt in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u.
En wat kost dat dan? De BMW 530e heeft een vanafprijs van €70.272. Dat is maar zo’n 5 mille meer dan de instapper, dus het loont wellicht om even door te sparen. Voor zo’n dikke 550e betaal je €83.349.
Nu de prijs van de 530e bekend is kunnen we de 5 Serie eindelijk één op één vergelijken met de nieuwe E-klasse. Dat was eerst nog niet mogelijk, vanwege het beperkte motorenaanbod.
- Lexus ES 300h (218 pk): €60.995
- BMW 530e (299 pk): €70.272
- Mercedes E 300 e (313 pk): €71.676
- Audi A6 50 TFSI e quattro (299 pk): €72.030
Met een vanafprijs van 70 mille is de 5 Serie net iets goedkoper. Maakt dat uit? Waarschijnlijk niet, de klanten weten toch wel of ze een 5 Serie willen of een E-Klasse. Die €1.400 verschil gaat dan echt niet de doorslag geven. De Audi A6 is overigens de duurste van het stel, terwijl het wel de oudste is.
Rudy zegt
Benieuwd of de 550e ook als touring gaat komen. Bij de vorige generatie was deze sedan only.
Dutchdriftking zegt
@Rudy: Het zou toch doodzonde zijn als je geen 5 serie touring met 6 in lijn meer kunt krijgen straks. Overigens vond ik het ontbreken van de 550i touring ook altijd een gemiste kans. Maar wie weet wat ze hierin met hun nieuwe merk Alpina gaan doen.
ometom zegt
Precies mijn gedachte, tot nu toe moest je daarvoor meteen naar een X5 als je meer ruimte wilde
haroldv zegt
Komt, aldus Duitse fora en de dealer
cdlop01 zegt
Totaal nietszeggend model geworden, saai zelfs, oogt ook kleiner dan de voorganger en veel minder voornaam en chique.
karhengst zegt
Hoog 2 Serie Gran niet-Coupé gehalte ja.
V8Vantage zegt
Ik heb hem nu massaal op de oplegger voorbij zien komen, en twee keer rijdend op de snelweg. Maar in het echt is waar je deze moet zein. Groot verschil met de foto’s en je kan zelfs zeggen dat ie er dan goed uit ziet.
rollingstoned zegt
Ik vind hem in het echt anders nog lelijker ogen dan op de foto’s…
slickrick zegt
Ik ook na de laatste 4 generaties van de 5 serie gehad te hebben denk ik serieus na om een Mercedes te nemen. Vind BMWs steeds lelijker worden
CDF zegt
De link naar de configurator is leuk, maar de PHEV is nog niet samen te stellen….
papa zegt
Met name vanaf de voorkant bekeken is het in mijn optiek een poeplelijke auto
AudiRS zegt
Fraaie Toyota Camry! Wel aan de prijs.
Maarten123 zegt
Graag in een 550e Touring. Leest er iemand mee bij BMW?