Het is eigenlijk heel erg logisch.
Zo rond het nieuwe millennium werden we in Nederland verblijd met een derde sedan van Lexus. Naast de enorme LS400 en de iets minder grote GS300 kwam er een compacte sportsedan van Lexus: de IS200. Het was een rechtstreekse aanval op de BMW 3 Serie. De Lexus IS200 was compact, had een zeer strak onderstel en was gezegend met dingen als een handbak, een zes-in-lijn motor en achterwielaandrijving. Kortom, alle ingrediënten voor een topsucces. Het was overigens gewoon een Toyota Altezza, die IS200, maar ja: Lexus bekt lekkerder dan Toyota.
Die zescilinder lijnmotor zouden we niet meer terug zien. De 1G-FE (twee liter inhoud) en de 2JZ-GE (drie liter inhoud) werden vervangen door diverse zescilinders. In de huidige IS is er zelfs geen zescilinder leverbaar in Nederland. De enige motor die je kan krijgen is een 2.5 viercilinder met een elektrische motor, die zich het beste laat omschrijven als ‘stil, maar meh’.
Onlangs konden we je al bijpraten over de allernieuwste IS die eraan zit te komen. De huidige loopt alweer sinds 2013 mee. Ondanks dat het model nog zeer vers oogt (mede door het feit dat je ‘m niet veel ziet), zijn de heren ingenieurs van Toyota hard bezig met een gloednieuw model. Qua techniek lijkt de ‘iS300h’ terug te keren, maar er zijn genoeg markten waar de IS met een grotere benzinemotor wordt verkocht. Volgens het Japanse BestCarWeb is het een bekende motor die terugkeert: eentje van BMW.
Heel gek is die gedachte niet. Het zou namelijk gaan om de B58 motor van BMW. Deze motor doet nu ook dienst in de Toyota GR Supra. De waarden die geschat worden voor de Lexus IS zijn toevallig gelijk aan die van de Toyota Supra: 340 pk en 510 Nm. Daarnaast komen er nog twee viercilinder turbomotoren.
dromedaris zegt
Ze zijn leasegewijs jammer genoeg niet interessant genoeg.
Moest dat wel zo zijn zouden er veel meer rondrijden, want wie koopt er nu ook een nieuwe wagen privé…
marklevinson zegt
@dromedaris: ik, je gaat toch niet treurig zitten leasen. En dan nadenken over je bijtelling, hoe armoedig wil het het hebben.
dromedaris zegt
@marklevinson: ik heb het over een wagen vd zaak. Niet privélease (vind in nog dommer dan nieuw kopen trouwens)
dromedaris zegt
@dromedaris: ik*
marklevinson zegt
@dromedaris: ik heb het over koop, komt dat ook nog in je woordenboek?
n0zem zegt
@dromedaris: dus omdat jij een baas hebt die jou een auto wil verhuren is iedereen die dat niet heeft dom?
dromedaris zegt
@n0zem: euh je hebt de Clooney. Een NIEUWE auto kopen vind in dom. Je rijdt de garage uit en de restwaarde is al gelijk 30% gezakt.
PS: privé lexusrijder hier ;-)
dromedaris zegt
@dromedaris: ik*, gvd ?
hotze zegt
@dromedaris: wie is hier nou dom? Nog 1x ‘in’ i.p.v. ‘ik’ en je wordt geroyeerd.
niex zegt
@dromedaris: je stelt dat private lease dommer is als nieuw kopen, dat lijkt mij andersom, tenzij je gezegend bent met een hele leuke bankrekening. Het domste wat je kunt doen (financieel) is gek zijn op leuke en snelle auto’s, die kosten geld. Dom, dom, dom. Als je goed rekent zijn die lease bedragen laatste jaren niet slecht voor iemand die zich continu genaaid voelt door de garage. Dat is de voornaamste reden voor private lease: meer betalen maar 0 zorgen.
flatsixx zegt
@marklevinson: dat dus.
marklevinson zegt
Een lexus wil je, omdat je die wil. En eigen keuzes durft te maken!
moveyourmind zegt
@marklevinson: Én straks ook omdat de BMW-motor klinkt als een Japanse naaimachine door het surrogaat motorgeluid dat uit de Mark Levinson luidsprekers komt.
marklevinson zegt
@moveyourmind: exact, laat bmw lekker bij sonos blijven.
torsen zegt
@marklevinson: ik kies er één zonder CVT en hybride.
dirkv zegt
@marklevinson: Wat een marketing geneuzel.
shibby zegt
Waarom ook niet, BMW maakt gewoon prettige zespitters.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@shibby: Waarom niet??? Kwaliteit! Ik ben tegen. Wordt de minst betrouwbare Lexus ever…
marklevinson zegt
@svenska_aeroplan_ab: volledige mee eens. Zo’n IS350 met mooie V6 en 311pk is meer dan goed.
lekkaah zegt
@svenska_aeroplan_ab: zucht.. dat blok is superbetrouwbaar
dees zegt
@shibby: Dit is geen pure BMW motor. Heb laatst een stuk gezien over de Supra en deze BMW motor is ook langs geweest bij Toyota en er zijn toen een paar kleine aanpassingen gemaakt op verzoek van Toyota met als idee hem betrouwbaarder te maken.
lekkaah zegt
@dees: goede marketingteam daaro
lexis zegt
Zal niet gebeuren, zou toch niet heel slim zijn. Aan andere kant heeft toyota groep niet echt potente benzine versies voor europese markt (max 2000cc) Maar is daar een markt voor ik vrees van niet ,Lexus is ontegensprekelijk verbonden aan hybrides. Ooit hadden en hebben ze nog fijne zes en 8 cylinders maar die zijn onverkoopbaar in West Europa wegens te grote inhoud.
fanboy zegt
@lexis: Tja ze hebben al jaren een IS350. Die zou niet veel verkopen maar toch wel wat. Zeker als IS350C. Dan zit er tenminste wat potentie in.
lexis zegt
@fanboy: de is350 is inderdaad een goeie en betrouwbare v6 zonder turbo. Maar een 3500 cc is in veel Europese landen niet meer te verkopen. Bv in Belgie komt dat op een 1500 jaarlijkse rijtax. En tax voor inverkeerstelling ook niet van de poes. Een van de redenen dat je lexus niet veel ziet bij ons. Bv de is 300h wordt ook zwaar belast vanwege zijn 2500cc. Voor privé gebruik raak je nooit uit de kosten.
vondick zegt
@lexis: Wat is dat nou weer voor onzin? Wat maakt de cylinderinhoud nou weer uit? Als men een zuinige grotpe motor weet te leveren is dat toch beter dan een slurpende kleine?
Dutchdriftking zegt
Als F-sport met een normalr automaat ipv cvt zou het geniaal zijn!
ghost zegt
De wonderen zijn de wereld nog niet uit..
dotternetta zegt
Ik wacht wel tot de echte IS-F betaalbaar is, hoef geen duitse onbetrouwbare troep
dees zegt
@dotternetta: Als het dezelfde motor is als uit de Supra dan is deze langs geweest bij Toyota.
Ze hebben samen enkele dingen aangepast aan de motor.
dotternetta zegt
@dees: Het zal nooit een 2jz zijn, onbegrijpelijk dat die motor niet meer wordt geproduceerd, geniaal ontwerp. Zelfs vergeleken met een rb30.
civicfk3 zegt
@dotternetta: onbegrijpelijk? Nee hoor heel begrijpelijk want dat fossiel komt niet meer door de emissie eisen heen.
dotternetta zegt
@civicfk3: Oh, leg me aub uit wat het verschil is met een nieuwere motor dan!
lekkerlinksrijden zegt
De huidige IS blijft een mooie auto. Hoop dat de nieuwe niet overdreven wordt met lijnen en frutsels
adv03 zegt
Zou de 6 cilinder variant dan wel naar Nederland komen of krijgen we in Nederland weer alleen de 2.5 hybrid?
civicfk3 zegt
@adv03: lekker een 2de hands 350 6pitter uit duitsland halen ??
hotze zegt
Lekkere innige samenwerking tussen Toyota en BMW. Fuseren met die hap.
wahltiroler zegt
Mooie vak en inmiddels een waardig alternatief voor BMW
mashell zegt
BMW zal geen bezwaar hebben, met dat dramatische Lexus design van tegenwoordig zullen er toch niet meer dan een handvol van verkocht worden.