Zelf had ik nog niet eerder van het automerk gehoord, maar het Amerikaanse merk Duesenberg zal in januari 2007 waarschijnlijk nieuw leven worden ingeblazen.
Met de komst van de Duesenberg Torpedo Coupé wil het merk de VS weer een topauto bezorgen. Een 12-cilinder, veel comfort en luxe kenmerken de auto…
Op dit moment wordt er druk gewerkt aan de ontwikkeling van de auto. Het ontwerp komt uit handen van Jeff Teague, een bekende auto-ontwerper uit Californië. Hij is bezig een auto te ontwikkelen die zeer luxe is en plaats biedt aan vier personen (via).
Dennis zegt
Zie ook: http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=4326
“Het plan lijkt goed doortimmerd: freelance auto-ontwerper Jeff Teague is bezig met het ontwerpen van een Duesenberg voor de 21ste eeuw. Eerder maakte hij al modellen voor Ford, Kia en Hyundai. In januari 2007 moet zijn Duesenberg Torpedo Coupe werkelijkheid worden. Naar verluidt gebruikt de auto veel techniek van de Mercedes CLS.
E.P. Industries –eveneens een Amerikaans bedrijf – schijnt bezig te zijn de laatste hand te leggen aan de motor van de Duesenberg. Dat is een luchtgekoelde supercharged twaalfcilinder motor die extreem onderhoudsvriendelijk is. De motor levert 300 pk en zou een gemiddeld verbruik hebben van ruim 1:20!
Het merk Duesenberg bestond eerder van 1920 tot 1937. In die tijd bouwde het merk uit Indianapolis auto´s voor de allerrijksten. Wat dat betreft borduurt de Torpedo Coupe mooi voort op de oude traditie want áls de nieuwe Duesenberg er eenmaal staat, zal die zeker vallen in de categorie ´niet te betalen´.”
Me zegt
OMG, tis nog tot daar aan toe dat ze een Gallardo achterstevoren op een Bentley schroeven, maar om het geheel dan ook nog us door ASMA te laten afwerken……………
Nick zegt
Bah, 300PK.
Wel leuk dat ze hem zo zuinig kunnen maken.
Maar wat mij meer zo interesse is dat ze wederom een (multi-stage, quad-screw supercharged) DOHC 32V I8 motor maken die i.p.v. hoog toerental een hoge koppel per (arbeids)slag maakt en met een draai op de knop juist overschakelt naar hoog toerental en wat minder koppel.
Dan wel de motor voorin plaatsen en de neus lang houden voor het mid-engine effect zoals de SLR.
Dit geeft meer het gevoel van de oude Duesies zoals de J en SJ weer terug.
Daarnaast mis ik de golfachtige bumpers, de externe uitlaatspruitstukken die de oude Duesenberg zo mooi maakte.
Spoilers zoveel mogelijk vermijden, misschien een diffuser en zo’n spoiler die alleen uitklapt wanneer het echt nodig is. (i.e. Veyron, SLR, R8 quattro, W12 coupe)
Voor de rest, geile bak. :P
Alfaxa zegt
Beetje Cadillac Sixteen achtig.