Remsystemen waarbij energie wordt teruggewonnen kenden we al, maar deze technologie gaat ook zijn intrede doen in de vering als het aan ZF en hun partner Levant Power Corp. ligt.
Actieve vering, die zich aanpast aan de omstandigheden van de ondergrond, heeft bij auto’s de voorkeur. Tot nu toe is dit nooit verder gekomen dan het laboratorium, vanwege de kosten, complexiteit, en energieverbruik. De nieuwe vering van ZF en Levant moet de voordelen van actieve vering bieden, terwijl alle nadelen worden uitgevlakt. Is dit te mooi om waar te zijn?
De partijen dopen de techniek GenShock-technology, en het werkt als volgt: een klep met zijn eigen aanstuurmechanisme (bestaand uit een elektromotor en een elektrohydraulische tandradpomp) wordt op de schokbreker aangebracht. De pomp regelt de olietoevoer in de schokbreker.
Daarnaast gebruikt deze klep de deinende beweging van de schokbreker-zuiger (de kinetische beweging) om energie te winnen. De olie die in de schokbreker heen en weer klotst gaat langs de elektromotor, die als soort van dynamo fungeert. De energie die hiermee gewonnen wordt gaat in het elektrische systeem van de auto. Het spreekt voor zich dat de meeste energie wordt opgewekt op wegen vol hobbels, dus waarschijnlijk heeft België er meer baat bij dan Nederland.
ZF’s veringsexpert Rolf Heinz Rüger legt nog even het belang van actieve vering uit:
“For dynamics, comfort, and safety, it is essential that active forces can be applied into the chassis”, explains Rüger. For this reason, the damping characteristic curve does not only adapt optimally to each driving situation automatically; but also bodywork pitch motions during abrupt braking maneuvers and rolling motions during rapid evasion maneuvers are virtually eliminated. Moreover, the technology is capable of actively raising each individual wheel.
ZF is bij de autoliefhebbers vooral bekend door zijn versnellingsbakken, maar dat is natuurlijk niet het enige dat de toeleverancier maakt. De regeneratieve vering zou mooi gebruik kunnen maken van ZF’s adaptieve schokbrekers, die momenteel al onder meer dan een half miljoen auto’s per jaar worden gelegd.
Hoe zou het eigenlijk met de elektromagnetische vering van de TUe zijn? Eigenlijk lijkt dit op dezelfde leest geschoeid, afgezien van een andere vulling van de schokbrekers. Zijn ze afgetroefd door de multinational ZF?
Klik hier voor een grotere versie van bovenstaande animatie.
slipstreamer zegt
Als ze nou gewoon simpelweg een zonnepaneel aanbrengen op het dak. In plaats van telkens op de kleintjes te letten met remmen en vering lijkt mij een zonnepaneel veel goedkoper in ontwikkelingskosten en levert waarschijnlijk nog meer energie op ook.
smartass zegt
@slipstreamer:
Vele kleintjes maken ook een grote, ik juich dit soort ontwikkelingen juist toe.
Vergeet niet dat de eisen die overheden stellen aan de toekomstige emissie niet zo simpel zijn om te halen.
slipstreamer zegt
@smartass: Snap ik, maar dat is hetzelfde als 20 kleine energiebronnen, terwijl je ook gewoon heel simpel 1 grote had kunnen gebruiken.
Yeelen zegt
@slipstreamer: Of gewoon allebei!
wimmm zegt
@slipstreamer: Tja, het punt van al die systemen is het opvangen van energie die anders verloren gaat.
Een groot deel van de energie die een auto gebruikt gaat als wrijving/warmte verloren. Dan is het toch mooi om een deel van die verloren energie weer terug te brengen in het systeem!?
Zeker met die actieve vering, die eerst niet toegepast werd omdat het teveel energie kost… nu wordt die verloren energie opnieuw gebruikt zodat het rendabel wordt om actieve vering toe te gaan passen. Vind ik een mooie ontwikkeling hoor!
super zegt
@slipstreamer:
een zonnepaneel werkt het best het recht is, onder de juiste hoek staat (op de zon gericht), en een groot oppervlak heeft. Een dak van een auto heeft geen van al die eigenschappen.
mout zegt
@slipstreamer: Een zonnepaneel levert gewoon niet erg veel op (als ie voortdurend buiten is, moet je het zoeken rond de 300 kWh / jaar), in vergelijking met bewegingsenergie van een auto. De arbeid die verzet wordt om 1000 – 2000 kg te versnellen en te vertragen is al gauw groter.
Truus zegt
Bose was er een tiental jaren geleden ook flink mee in de weer:
https://www.youtube.com/watch?v=q8sVDenpPOE
6cylinder zegt
De nieuwe S heeft toch al actieve vering?
tkroon zegt
@6cylinder: Dat dacht ik ook ja, met die camera’s boven de voorruit.
mout zegt
@6cylinder: Actieve vering bestaat al jaren. Bijvoorbeeld Citroën XM hydractieve vering. Die hield in dat aan de hand van een boel sensoren (snelheid, toerental, stuurstand, beweging van veerpoten) werd ingesteld hoe soepel de vering was.
Het vernieuwende in dit bericht zit ‘m erin dat de energie van al die beweging in de veerpoten door een soort dynamo wordt teruggewonnen.
Het vernieuwende van de vering in de S-klasse zit hem erin dat een camera het wegdek voor de auto scant, en op basis daarvan instelt hoe soepel de vering is.
6cylinder zegt
@mout: Thanks voor de info, beetje sloppy van AB ;)
kaasboerin zegt
Prachtig bedrijf, erg klantvriendelijk ook.
potver7 zegt
Tot nu toe is dit nooit verder gekomen dan het laboratorium, vanwege de kosten, complexiteit, en energieverbruik. De nieuwe vering van ZF en Levant moet de voordelen van actieve vering bieden, terwijl alle nadelen worden uitgevlakt.
Hoezo, is dit systeem goedkoper en simpeler dan een schroefveer met standaard schokdemper? Denk het niet…
diffus zegt
Nooit verder gekomen dan het laboratorium? Audi heeft Magnetic Ride, Mercedes heeft Active Body Control, BMW heeft Dynamic Drive, en zelfs Volvo heeft al jaren Four-C. Allemaal systemen die zich aanpassen aan het wegdek, niets nieuws dus. Het regenereren uiteraard wel. @Slipstreamer Mercedes en VAG gebruiken beidde al jaren schuifdaken met daarin een zonnepaneel opgenomen om voorbeeld de airco te laten draaien.
smartass zegt
@diffus:
Dat zijn geen van alle Actieve veersystemen, dat zijn dempers die je magnetisch harder en zachter kunt zetten. Active Body Control versteld de stabi’s zodat de koets vlak blijft liggen.
Lotus had in de jaren 80 al een echt actief veersysteem dat op hydrauliek werkte, dat hield de auto onder alle omstandigheden vlak. Het was een heel complex systeem met klepjes en een hydraulische pomp. Deze Excel had geen veren nog stabilisatorstangen en toch kon je hem 2 X zo hard over een bospad jagen dan zijn conventionele zusje. De auto bleef daarbij volkomen vlak liggen.
Later is dat systeem toegepast in de F1 ( zijn nog leuke filmpjes van te vinden waarbij de auto zelf alle hobbels in het wegdek simuleert) en vervolgens weer verboden.
De crux in dit systeem is dat ze de kinetische energie omzetten in elektriciteit en dat weer gebruiken om de boel aan te sturen.
j00rs zegt
Leuk dat het TU/e systeem nog even aangehaald wordt. Dit was samen met SKF ontwikkeld en is volledig elektro-magnetisch, dus zonder olie. Ik weet niet precies hoe het staat met dit project, maar er lopen nog verschillende andere projecten, zoals active steering en een andere (iets eenvoudigere) variant van de actieve damping.
kahan zegt
Doet me hieraan denken
http://www.youtube.com/watch?v=z3gX2HwFf5I
wing zegt
Plant er gewoon dan wat windmolens, zonnepanelen en al die andere dingen op een wagen. Dan heb je energie als je rijd, remt en stil staat.
autobart zegt
De ideale oplossing voor het land Nederland, drempelland…
n54coupe zegt
“Klik hier voor een grotere versie van bovenstaande animatie.”
Een animatie, da’s iets dat beweegt toch?
Als het niet beweegt noemen we het een plaatje…
wouter_duijndam zegt
De ABC (Active Body Controle) van Mercedes word alleen geleverd op de V12 motoren omdat de hydrauliek pomp nogal veel vermogen weg trekt.
De fabrikant van dat systeem is Sachs volgens mij.
In mijn ogen is deze oplossing van regeneratie veren onzin, het kost meer energie om het te maken en uit te denken dan dat het ooit terug zal leveren.
En in welk land ga je dit dat uitbrengen? NL heeft goed asfalt, Duitsland ook, succesje voor België?