Eerder deze week stemde de Eerste Kamer in met het invoeren van een T-rijbewijs voor landbouwvoertuigen. Vanaf juli 2015 is dit een feit, een regel die ook zijn weerslag heeft op de bestuurders van teruggetunede volwaardige auto’s.
Volgens de letter van de wet zijn deze auto’s, die de categorie worden ingesluisd door de hogere versnellingen onklaar te maken, namelijk landbouwvoertuigen. Dus ook de 16-jarigen die in de toekomst heel slim een oude Mercedes 190, Renault Megane, of een nieuwe Golf willen rijden zullen een pasje moeten halen.
Het T-rijbewijs wordt een nieuwe categorie, tegenstanders van de massaal tot landbouwvoertuig omgekatte auto’s zullen tevreden zijn met de extra stok achter de deur. De te volgen lessen zullen in de toekomst overigens plaatsvinden op een tractor met dubbele pedalen. Jazeker.
Voor de rest verandert er niets: de voertuigen zijn dus nog steeds vrijgesteld van MRB en APK-plicht. De BOVAG, die ons over bovenstaande bijpraatte, is nog steeds van mening dat “een omgebouwde personenauto met nog altijd een potentieel vermogen van wellicht honderden pk’s, een topsnelheid van 200km/h en met het voorkomen en gewicht van een gewone personenauto niet zonder rijbewijs B bestuurd mag worden, laat staan zonder APK en belastingplicht de openbare weg op mag. De technische begrenzingen zijn vaak simpel weer onklaar te maken.” Waarvan akte.
Foto credit: autojunk.nl
yupyup zegt
Hebben die mensen het mooi verpest voor iedereen die er wel op het (boeren) bedrijf gebruik van maakt.
knipperlichtje zegt
@yupyup: ik zou de boeren niet het slachtoffer willen noemen, zonder rijbewijs met een landbouwvoertuig de weg op is niet minder gevaarlijk dan met een autootje. Op die kleine weggetjes tussen de akkers komt de politie toch nooit en op eigen terrein is er sowieso niks aan de hand, dus er is alleen risico op een staandehouding als je zonder rijbewijs met zo’n enorm gevaarte over de doorgaande wegen rijdt, niet echt een beperking voor de boer(enzoon) dus
yupyup zegt
@knipperlichtje: Ik snap je reactie, maar de meeste boeren rijden met hun landbouwvoertuigen buitenuit, op kleine weggetjes om naar hun weilanden en akkers te kunnen komen. Deze omgebouwde auto’s die je ziet rijden zijn oorspronkelijk bedoelt voor op het erf, de weg naar je weilanden met bijvoorbeeld voer en om even bij de ‘buren’ iets te kunnen brengen.
Van deze wetgeving is dus gewoon misbruik gemaakt door 1. jongeren die zo toch konden auto rijden en 2. loonbedrijven die jonge jongens met grote landbouwvoertuigen van boer naar boer laten rijden, soms zelfs door de stad (en dat is natuurlijk wel levensgevaarlijk!).
reistje zegt
@yupyup: Als je je autorijbewijs hebt krijg je alsnog gratis je T rijbewijs. Dus de uiteindelijke veranderingen zullen wel meevallen.
Ik denk dat het veel boeren zonen niet zal stoppen. Veel daarvan rijden voor hun 16de ook al met tractors.
Verder vind ik het idee van een tractorrijbewijs niet zo vreemd, niet dat ik voor ben maar als je er over na denkt. Zo dra je nu 16 bent kan je je brommer certificaat halen voor veel geld en moeite, maar je mag ook een 18 meter lang landbouwvoertuig van 50ton besturen zonder enige verkeer ervaring…
Laue zegt
@yupyup: Niet helemaal mee eens. Op het erf is het allemaal redelijk onschuldig, maar je ziet regelmatig 16 jarige met een trekker/Kipper combinatie van 40-50 ton rondrijden. imho mogen deze meer les/cursus hebben.
Bovendien is maatregelen als dit goed voor de werkgelegenheid :) lestractors, instructeurs,etc, etc. :)
yupyup zegt
@Laue: Met je eerste stelling ben ik het eens. Maar daar wil ik dan wel aan toevoegen dat waar ik woon dit eigenlijk alleen gebeurd op eigen erf en de aanloopwegen naar het erf. Ik woon in het buitengebied maar op doorgaande wegen heb ik eigenlijk nooit ‘last’ van boeren (of zonen) met hun trekkers.
Waar ik me wel aan stoor, en jij blijkbaar ook gezien je standpunt, zijn de loonbedrijven. Dit zijn de jongens van 16 die met een grote trekker door de stad en over de doorgaande wegen rijden, van boer tot boer. Dit is sowieso gevaarlijk, met of zonder rijbewijs (en ook leeftijd maakt niet uit, zo’n gevaarte is gewoon onoverzichtelijk, remt (relatief) slecht en verpulverd zo nodig alle auto’s die in de weg rijden, om over fietsers en voetgangers nog maar niet te spreken). Misschien kan je die trekkers op de langere afstand wel beter vervoeren met een vrachtwagen?
En daar komt bij dat dit T-rijbewijs eigenlijk nikst toevoegt, alleen voor de 16 en 17 jarigen is het benodigd. Dit betekend dat de groep van 18+ nog steeds, met enkel het auto rijbewijs een gevaarte van 50 ton kan rijden. Dit is mijn ogen bijna net zo gevaarlijk, want tussen een auto van 1000 kilo en een trekker zit nogal een verschil…
baasbas zegt
oké, beter dan niks. Maar liever schaffen ze deze onzin gewoon af.
Hupke zegt
@baasbas:
Haha, in Den Haag (of Brussel) iets afschaffen? Mag je blijven dromen, liever 10 uitzonderingen op een belachelijke wet toevoegen dan gewoon de onzin af te schaffen.
MJB zegt
En krijgen mensen met een B rijbewijs straks bij invoering hiervan automatisch het T-rijbewijs erbij geschreven? Niet dat ik het nodig heb, maar het is toch leuk om langzaam steeds meer categorieën af te kunnen vinken.
reistje zegt
@MJB: Ja.
Op de site van de rijksoverheid staat dat je vanaf 1 Juli 2015 een T-rijbewijs nodig hebt, OF een B rijbewijs. (B=autorijbewijs).
Het enige verschil met nu is dat je nu een trekkercertificaat hebt, die heb je nu alleen nodig als je werkt (echt werken dus) met landbouwvoertuigen. Straks word dit een officieel rijbewijs.
daandaan zegt
@MJB: Officieel 25 km/h. Meeste trekkers kunnen echter rond de 50, en sommige boeren/loonbedrijven halen de begrenzer er af waardoor 60 en soms 70 geen uitzondering is.
daandaan zegt
@daandaan: sorry was niet op jouw reactie bedoeld
papa zegt
Krijgen huidige houders van een rijbewijs die categorie erbij voor nop?
Arnoud zegt
Wat is de maximum toegestane snelheid van landbouwvoertuigen tegenwoordig? Is dat nog steeds 25km/h? Want soms zie je ze met dik 60km/h en 40ton klei in de kipper voorbij komen denderen. Niet heel veilig.
Daarnaast vind ik dat loonbedrijven niet structureel aan zsndverzet zouden mogen doen. Een zandhandel rijdt met vrachtwagens waarover ze wegenbelasting moeten betalen. Een loonbedrijf rijdt met tractoren die vrijgesteld zijn. Oneerlijke concurrentie much?
406_v6 zegt
@Original_Arnoud: Topsnelheid van een JCB Fastrac ligt zelfs op 80 km/h !!
http://agriculture.jcb.co.uk/products/Machines/Agricultural-Tractors.aspx
robert110 zegt
@Original_Arnoud: Bedenk wel dat je met een vrachtwagen niet overal komt. Zelfs met de trekker is het nog wel regelmatig modder ploegen. Daarnaast weet ik maar weinig loonbedrijven die alleen grondverzet doen. Grondverzet is er voornamelijk makkelijk naast te doen en zeker nu in de herfst en winter als er in de agrarische sector weinig te doen is, is het natuurlijk prettig als je de dure machines aan het werk kunt houden.
Arnoud zegt
@robert110:
Dat snap ik. Maar laat ze dan gewoon wegenbelasting betalen. Misschien kan dat wel in de vorm van een tijdelijke ontheffing aanvragen. Want eigenlijk mogen landbouwvoertuigen alleen op de weg komen om van de boerderij naar het land te gaan en vice versa.
daandaan zegt
@Original_Arnoud: Officieel 25 km/h. Meeste trekkers kunnen echter rond de 50, en sommige boeren/loonbedrijven halen de begrenzer er af waardoor 60 en soms 70 geen uitzondering is.
moveyourmind zegt
@Original_Arnoud: Hoezo oneerlijke concurrentie? Een bedrijf dat in zand en dergelijke handelt staat het toch ook vrij om zijn handel met een landbouwtrekker met aanhangwagen te vervoeren.
faalhaas zegt
En het CBR maar zijn *evil laugh* beoefenen.
eddythedriver zegt
“teruggetunede volwaardige auto”, da’s net zoiets als “paars gras”, het klopt gewoon niet, beter zou zijn: “een auto die zijn waardigheid is afgenomen”
Joost zegt
@eddythedriver: een “je-weet-wel” auto :)
Hubert zegt
@eddythedriver:
Gecastreerde auto?
trustmeiamanengineer zegt
Mooi.
Ik snap dat terugtunen door de hogere versnellingen te blokkeren sowieso niet. Al laat je alleen de 1e over bij mijn auto, kun je al bijna 60 km/h halen.
norge zegt
Tot er dodelijk ongelukken gebeuren Ben je dan trots als ouder die zijn kind hier mee heeft laten rijden?
gerjan zegt
Ik vind het mooi dat dit kan. Iedereen op de rommel scooters of fiets naar school en jij rijd gewoon lekker in je auto. mensen die tegen zijn zijn gewoon jaloers dat ze dit niet wisten. Bij ons gingen ze ook gewoon met trekker of unimog naar school. Laat die jonge lui genieten !! Nog even en jonge lui weten niet meer wat een zundapp is of een honda mtx. Crossen met oude rammel auto over het land. glas er uit en gaan. Zelf stro pakken neerzetten. touw aan de auto en twee oude skies erachter. Vol gas langs de sloot en skiën. Wat was het toch altijd mooi!! of die jonge lui nu rijden in auto die niet harder kan of ze rijden zonder begeleider in auto die veel harder kan. En dan als nog dan rijden ze net wat harder. jullie doen dat nooit. Jullie zijn niet met papa stiekem wezen rijden voor je rijles had.
baasbas zegt
@gerjan: Ja man, ik ben echt verschrikkelijk jaloers als ik weer eens achter zo’n slome kwakbal zit in een mercedes uit het jaar kruik waarvan je nooit precies weet wat voor achterlijke manoeuvre hij uit gaat halen
gerjan zegt
A allemaal gezeur! Iedereen die zit te zeuren over iemand die 45 rijd is een gehaast iemand en die is juist het gevaar!! Het is net of iedereen die op autoblog kijkt uit het westen komt en gehaast is! Doe is kalm aan en kijk is om je heen als je in de auto zit! Hoeveel van jullie zien hazen en reeën lopen die buizerd op een paaltje zitten? Gun je mede weggebruikers ook de ruimte!! Geef die boer de ruimte geef die jongen of dame zijn plezier!! Nee hier word alleen gedacht ik ik ik!! aan de kant aan de kant. ik heb haast. Beetje jammer. Ja er gebeurt wel is een ongeluk. Overal en altijd gebeuren ongelukken! Verder is er niks mis op de fiets of brommer maar hoeveel brommers rijden er te hard?? overal is wel iets voor te zeggen. laat deze paar mensen in hun 45 km auto toch met rust! Ga lekker elke dag in je file staan en je ergeren. gelukkig kennen wij die hier niet! Pleur op met jullie gezeik. Gun een ander ook wat !!
stamp zegt
@baasbas: Juist fijn dat je ze kunt herkennen. Mercedes met een 45km bord + driehoek: Daarvan weet je dat ie vreemde kapriolen uit kan (en zal) halen..
Opel Karl wordt straks net zo, maar dan zonder het waarschuwingsbord, de 45km vermelding en nóg tragerderder. (zie ook: Opel Agila, Suzuki Wagen R+, Daihatsu Move)
siepie zegt
Nee dank je Gerjan, heel blij dat dit wordt ingedamd, liefst alleen mensen op de weg die ook daadwerkelijk kunnen rijden in voertuigen waar je ook normaal mee kan rijden.
Nu die scootmobielen nog van de weg.
Wouter24 zegt
@gerjan http://www.112barneveld.nl/page/Nieuwsdetail/16466/bestuurder-unimog-ziet-fietsster-over-het-hoofd Dit meisje heeft weken in coma gelegen, wat is mis met op de fiets of brommer naar school?
siepie zegt
Ik werk in Barneveld, heb dat gevaarte meermaals voorbij zien scheuren. Echt heel erg goed dat hier een einde aan gaat komen.
Calimero zegt
Wat ik sowieso niet begrijp; ook tractoren rijden regelmatig op de openbare weg. Waarom is er (nog) niet zoiets als een tractor kenteken? Zo’n “omgekeurde” auto mag officieel 45 km/u. net zo hard als een brommer zeg maar. Waarom heeft zo’n omgekeurde auto dan geen kenteken en een brommer wel?
mashell zegt
@milan0: het tractorkenteken is al wat langer in voorbereiding. Dat gaat nog wel een paar jaar duren. Blijkbaar heeft het RDW moeite een klein en letter en nummerreeks te bedenken. En kenteken is 1] wegenbelasting is 2]. Dan heb je echt heibel.
siepie zegt
En dat is overigens geen rotonde (hij is niet eens rond) om met de vaart die dat kereltje altijd reed te nemen, heel onoverzichtelijk. Daarom dus alleen mensen op de weg (zeker met zulke gevaartes) die ten minste een rijbewijs hebben gehaald.
FIAT127 zegt
Ik heb mijn terkkerrijbewijs gehaald op mijn 16e. Trust me, een gemiddelde bestuurder met petje en een ganstazitpositie parkeert geen aardappelrooier achteruit in.
Hubert zegt
@FIAT127:
Is voor hen ook niet nodig.
FIAT127 zegt
Ik was ook dyslectiek
jorden zegt
Bij mij in de wijk heeft een halve gare een polo tot 25km wagentje verbouwd. Die gaat daar ook mee het fietspad op!!! Is dit hiermee dan ook opgelost?