Formule 1-baas Bernie Ecclestone (vader van) wil dat er vanaf volgend seizoen wordt gewerkt met een nieuw puntensysteem. Hij wil niet meer met punten maar met medailles gaan werken, dit voorstel kan reeds volgende maand door de autosportfederatie FIA worden aangenomen.
In het huidige systeem krijgen bij elke race de eerste acht coureurs punten, maar Ecclestone wil dat er in de toekomst alleen een gouden, zilveren en bronzen medaille wordt uitgereikt. Degene die aan het eind van het seizoen de meeste races heeft gewonnen, wordt automatisch wereldkampioen.
Met het door Ecclestone voorgestelde ‘medaillesysteem’ zou dit seizoen niet Lewis Hamilton maar Felipe Massa wereldkampioen zijn geworden (via nu.nl).
“It’s going to happen. All the teams are happy. The whole reason for this is I am fed up with people talking about there being no overtaking,” zo liet Bernie weten tegenover de BBC. “If I need a gold medal to win the championship, I will overtake. It’s just not on that someone can win the championship without winning a race.”
Met dank aan Aniator voor de tip!
bozewolf zegt
Straks wil Bernie de auto’s nog vervangen door echte paarden.
rogue zegt
Nog maar eens een teken dat Bernie met pensioen moet…
japp zegt
waar slaat dit dan op?.. dan maken de kleinere teams al HELEMAAL geen kans meer op punten en of publiciteit.. veld zal dus wel flink krimpen..
zelfde motoren.. en dan nu ook dit k*t systeem.. lekker dan..
gr. japp
RenJie zegt
@bozewolf
:lol: Dan zie je zo duizenden paarden rennen.. ook heerlijk!
OT: ach, dit systeem gaat niet werken.. waarom is er een zilveren en bronzen medaille nodig als toch alleen maar goud meetelt in de strijd en niet het aantal punten.. :S
Dan zullen er maximaal 2 of 3 mensen zijn die de hele tijd met elkaar aan het strijden zijn en gaat het alleen maar om plaats 1 (2 en 3) Totaal geen spanning gok ik zo.. Want de nummer 1 is vaak ver weg van de nummers 2 en 3.. dan kan de nummer 2 net zo goed stoppen, omdat het toch niet meer meetelt voor het kampioenschap. -> iedereen loopt vanaf plaats 2 voor niks te rijden!
Of begrijp ik het nou niet?!
maus zegt
hoe bedoel je????? we zijn voor Ferrari
smoke zegt
@ Pica
Go shorty, it’s your birthday, go shorty….
Bernie is wel een goede gesprekspartner voor onze eigen kleine krullebol, hoeft ‘ie eens niet op een kistje te staan tijdens een interview.
bozewolf zegt
^ Wie de fok is Pica?
Alle gekheid op n stokje, dit lijkt me een slecht idee.
RenJie zegt
@maus
ja zeker weten, maar die spanning (zoals tijdens de laatste race van 2008 seizoen) is echt gezond voor je!
Gregorius zegt
Het zal nu zeker meer om het geld gaan: als het geld samen met de medailles gaat: dan zijn er straks nog maar 4 teams over.
Als het geld wel zinnig verdeeld gaat worden, dan maakt het toch geen bal verschil!
Anyway; MET dit besluit zullen er sws nog maar 2 teams aanspraak maken op de titel. McLaren en Ferrari zullen allebei 1 risico auto inzetten en 1 risicovrije auto, die alsnog beter is dan de rest.
Wordt het geld beter verdeeld? Waarschijnlijk niet!
Krijgen we er meer spanning van? Waarschijnlijk niet?
Goede beslissing: tuurlijk niet! Wat dan wel? Overwinning: veel meer punten dan de rest; zeg 100. Daarna 60 en dat lekker af laten lopen. Maar zorg wel dat het verschil tussen uitvallen en plaats 15 belangrijk is! En om van plaats 10 toch nog even aan te zetten voor plaats 9, ook belangrijk is!
C’est tout.
Citrofiel zegt
Wat een onzinnige maatregel. Zijn ze zo druk bezig met F1 spannender te maken, gaan ze nu een maatregel doorvoeren waardoor er weliswaar meer spanning mbt de paar beste coureurs/constructeurs is, maar geen spanning meer voor de rest van het veld…
@ bozewolf; Pica is picture, is het plaatje bij het artikel.
rikkon zegt
Voor het constructeurskampioenschap zullen de huidige punten gehandhaafd worden. Daar zullen de kleine teams hun voldoening uit moeten halen.
@Gregorius Het is nog erger, een overwinning levert dan 400 puinten op, de 2e plek 20, de 3e 1 en de rest helemaal nix.
GOD zegt
Die gast weet alleen hoe je het spanned maakt in bed en niet in de F1.
Zulke kwesties kun je beter overlaten aan de fans.
die weten wat spannend is en die vertegenwoordigen 99% van de F1.
Dit is gewoon de boel omzeep helpen.
het zelfde als mooie oude 17e eeuwse huizen slopen en dan er legbatterijen bouwen.
Een betere ontwerper zegt
Dag F1 races, daahaag daahaag daahaag daahaag, thanks Bernie
Patrick zegt
Het wordt tijd dat Bernie eens met pension gaat en snel!
JPM zegt
Altijd die kritiek op die man. Tuurlijk hij doet af en toe rare dingen maar hij probeert tenminste wat. Men moet niet vergeten dat hij deze sport groot heeft gemaakt en niemand anders. Ik sta niet achter dit idee maar speel het nou niet altijd op de man.
Franco zegt
WTF?!?
Hebben we zojuist een RETESPANNEND finale beleeft, is het blijkbaar TE spannend naar de zin van die ouwe?!?
En dan te bedenken dat hij en Mosley zich zeer laatdunkend uit lieten over de A1GP, waar het podium eveneens medailles krijgt uitgereikt!
Ik vind het een zeer slecht idee, want de F1 (en autosport in het algemeen) behelst meer dan alleen maar dom gassen. Ook al ga je voor de overwinning. Het vergt taktiek, strategie…dus denkwerk!
In het voetbal knalt men toch ook niet de bal domweg in het strafschopgebied van de tegenstander?!?
Nee, als dit doorgaat…dan is het duidelijk in mijn ogen.
Bernie voelt kennelijk het einde naderen en wil niet dan een ander met “zijn kindje” (de F1) succes mag hebben.
Stel je voor dat die persoon het (veel) beter zou doen dan opa Bernie…
Tombnolz zegt
Wat een shock? Dat er na het Schumacher-tijdperk wat veranderingen mochten doorgevoerd worden, keur ik goed. En dat die veranderingen hun vruchten hebben afgeworpen, geef ik toe. Dus wat dan nog? Afblijven van die regels! Eindelijk zijn ze goed.
dekster zegt
Om het met de woorden van Montoya te zeggen: “What a f*cking… f*cking idiot.”
Zo’n belachelijk systeem, de beste op het einde van het seizoen is diegene die consistent was en goed punten verzamelt heeft, zo simpel is dat.
Met dat medaille systeem gaat de beste auto winnen, niet de beste coureur.
jelle zegt
geef dan gewoon een groter punten aantal voor de top 3 of een groter verschil in de punten, het is geen atletiek hé …
ju zegt
Bernie is mss een beetje zot en véél te rijk, maar heeft wel een zéér mooie dochter die ik wel als passagier wil!
Go Bernie!
marruk zegt
Geef gewoon iemand voor de meest gewonnen races 15 extra punten aan het eind van het seizoen ofzo, en laat die 1-10 puntenregeling bestaan, want dit slaat echt he-le-maal nergens op. Hoe worden dan de inschrijfnummers bepaald?? Laat die vent lekker in het IOC plaatsnemen met z’n medailles, allemachtig..
ikke zegt
Opzich geen gek idee, zeker de gedachtengang er achter niet. Als men goud nodig heeft om kampioen te worden zal men alles op alles zetten om in te halen.
Wat echter ook mogelijk is, het verschil in punten tussen 1, 2 en 3 groter te maken. Zo blijven ook de kleinere teams die achteraan starten zo nu en dan nog wat puntjes bij elkaar sprokkelen.
Ook punten geven voor pole position en snelste race ronde zorgen voor meer scorings kansen. Het wordt dan voor kleine teams ineens de moeite waard om heeeeeel licht te trainen en alles op alles te zetten om die pole te halen, dan hebben ze alvast weer een punt. En er kunnen leuke dingen gebeuren met vreemde vogels vooraan de grid :D.
En het A1 GP idee van een sprint race en een hoofd race is ok goed. Gecombineerd met een reversed grid, zodat de slechtste kwalificeerders in een van de races ineens vooraan staan, dan moeten de big boys, die achteraan staan flink aan het inhalen gaan. Dan komen de echte coureurs boven drijven!
Maaaaaar van de andere kant:
Wat is er mis met het huidige systeem? Zo’n spannend seizoen hebben we nog nooit gehad…. op de laatste 300 meter beslissen wie kampioen wordt.
Mr. Marteen zegt
Ja gelijk invoeren , met terug werkende kracht , beginnende 2008
SyriX zegt
het lijkt een dictatuur wel, alles wat deze freak wil moet ook gebeuren, te veel macht bij een persoon. :S
FGZ zegt
straks hebben we A1GP maar dan voor coureurs
F1-freak zegt
Wat een ontzettend dom idee. Laat Bernie zijn ideeën-tijd lekker besteden aan het toelaten van klantenteams! Ik zeg: zo snel mogelijk met pensioen, want hij begint een beetje te dementeren.
Gregorius zegt
@ SyriX:
Klopt.
Iets opbouwen werkt met een dictatuur het beste (icm een goede dictator). Iets goed en groot houden werkt het beste met een democratie. De volgende benodigde stap in de F1 moge duidelijk zijn!
Tom zegt
Als ze spanning willen moeten ze dit helemaal niet doen, want de pîloot die elke race tweede wordt eindigt lager als diegene die een race wint en alle andere races niet finished, logisch toch?
Laat alles zoals het nu is of geef de eerste negen punten in volgende volgorde 10,8,7,6,5,4,3,2,1 zo kunne de kleinere teams ook wat punten sprokkelen.
Peter - Italia zegt
iemand interesse in IRL/Champcar?
Wits zegt
Als dit er door komt zal ik in ieder geval afhaken met kijken naar te lelijke wagens (zie BMW) die strijden om niets. Maak het verschil in punten tussen nr 1, 2 en 3 groter en ken ook punten toe aan allen die de race finishen. Mensen die uitvallen krijgen niets. Bij 20 deelnemers 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 16, 19, 22, 25, 28, 35, 45, 60. Gooi er desnoods ook punten in voor beste kwalificatie en snelste ronde. Een betrouwbaar team uit de achterhoede maakt dan ook kans om mee te doen voor de echte punten als er vele anderen uitvallen. Ik zie het wel voor me.
Kevin zegt
@ Wits
prima idee lijkt me zo, zo blijft de strijd in het midden van het veld en achteraan ook spannend! De kleinere teams krijgen een grotere drang om te presteren en om in te halen omdat het zo wel degelijk uitmaakt in welke postitie je de finish haalt.
Het toekennen van punten voor de kwalificatie lijkt me ook een zeer goed idee, kwalificatiepunten voor de top 8: 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1
En 15 punten voor de persoon met de snelste raceronde.
Met deze zaken geef je kleinere teams ook de mogelijkheid om zicht te profileren en dat is alleen maar goed voor de sponsoring!
OT: de medailles is gewoon een gestoorde kronkel van een legendarische man waarvan zijn tijd is gekomen om te stoppen.
Vincentvld zegt
“The whole reason for this is I am fed up with people talking about there being no overtaking,”
Ofwel, het is enkel zinnig om voor de eerste 3 plaatsen een inhaalpoging te doen en voor de rest niet. Op zo’n manier krijgen we zeker niet meer zo’n spannend seizoenseinde als dit jaar. En bovendien, zoals eerder genoemd, hebben de kleine teams dan geheel geen kans meer.
jo zegt
Zo kan iemand kampioen worden voor halverwege het seizoen of net iets later.
Christian Adriaensen zegt
Het is allemaal wat ver gezocht, maar de meeste teams lijken hier voor te vinden zijn. De teams die na deze Top3 eindigen zouden nog steeds premies krijgen, wat op hetzelfde neerkomt dan de huidige verdeling.
Bernie heeft wel een punt, kijk naar Massa. Minstens even constant dan Hamilton, een overwinning meer, maar geen titel…ergens wringt het toch?
Ik zou teruggrijpen naar het oude systeem : 10 – 6 – 4 – 3 – 2 – 1 ptn voor de eerste 6. Uiteindelijk zijn er minder teams dan enkele jaren geleden. Daarnaast zou ik een punt geven aan de polesitter. Niet meer of minder dan dit, niet te ingewikkeld.
…en nu trappen maar …met die lelijke bakken! :-(
bramwillemse zegt
de teams zijn hier heel erg tegen volgens mij, hopelijk de luitjes van de FIA ook…
ikke zegt
@Jo
Dat is inderdaad een groot nadeel wat je daar noemt.
Als iemand de eerste helft van het seizoen nou enorm dominant is, dan kan het halverwege het seizoen al beslist zijn.
Daarmee is de spanning helemaaaaaaal uit het seizoen.
De eerste helft was saai, want die werd gedomineerd door een coureur.
En de tweede helft was saai, want toen ging het nergens meer om.
In praktijk zal het wel meevallen, tenzij je Schumacher heet (seizoen 2002 of 2004).
Jopie zegt
In de laatste race reed Hamilton heel berekenend en had uiteindelijk geluk nodig om wereldkampioen te worden. Met dit systeem had hij de ballen uit zijn broek gereden.
Luc P zegt
Stel : Eén enkele piloot eindigt elke race als 2de, en elke race wordt door een andere piloot gewonnen (mathematisch mogelijk in 2009 17 races en 20 piloten) Zouden ze dan gaan kijken welke gouden medaille de meeste bronzen medailles heeft gewonnen of zou de eeuwige 2de als kampioen gekroond worden? Lijkt me toch maar moeilijk, geef mij het puntensysteem maar met eventueel een bonussysteem voor pole positions en/of snelste ronde tijdens de race.
M-lover zegt
medaillesysteem gaat alles zinloos maken voor de ‘slechtere’ (lees: zonder goede piloten of met minder budget voor ontwikkeling) teams.
maarja, ze zijn de autosport toch al bijna overal naar de kl*** aan het helpen, dus doe gerust door mensen, gaan we achter een paar jaar lekker illegaal racen op de straat, is ook lekker veilig in de moderne auto’s ;)
JJ003 zegt
Na het uiterlijk van de auto’s te verpesten, gaat ie ook nog us ut kampioenschap verpesten. Het medaillesysteem is leuk als extraatje.. Het amerikaanse systeem is het spannendste, iedereen die finisht krijgt punten, maar dat moet ook wel met die oval races. Verder moet de snelste qualificatie een extra punt krijgen evenals de snelste raceronde en @ ikke, van die omgedraaide startgrid en A1-achtige race, DAT zou pas echt Formule 1 spannend maken ipv het ruineren..
NLBUURMAN zegt
ik zeg 10-9-8 etc. tot en met plaats 10, dan maak je als klein team ook nog een beetje kans op een paar punten. bovendien zou ik 2 punten geven aan de polesitter, en 1 punt aan diegene die het snelste rondje rijd in de kwalificatie ( in de 2e ronde worden vaak de snelste tijden gereden, meestal ook nog iemand anders dan de polesitter). maar dit idee slaat echt totaal nergens op