Zou je wel een grote luxe Renault kopen als de techniek afkomstig is van Mercedes? Bij Renault denken ze van wel en dus zullen ze voor de opvolger van de Vel Satis (en Espace) uitgebreid gaan winkelen in de magazijnen van Mercedes. Degelijke Duitse techniek gecombineerd met absurdistische Franse styling, wat kan een mens nog meer willen?
Renault zit momenteel een beetje in hun maag met de modellen die groter zijn van de Megané/Scenic. De Espace was altijd een verkoopkanon, maar is inmiddels redelijk achterhaald en moet nog tot 2014 doorpruttelen. De Vel Satis is nooit verkocht in de hoeveelheden die Renault voor ogen had en zijn ‘opvolger’, de Renault Latitude stelt eigenlijk ook niet veel voor. Ook de derde generatie Laguna is, qua verkopen, een flop te noemen. Renault moet dus iets verzinnen.
We hoorden al eerder dat de Franse president Sarkozy geëist had dat Renault grote luxe auto’s zou blijven bouwen. En nog niet zo lang geleden hoor we ook nog dat Renault 420 miljoen euro gaat investeren in de bestaande faciliteit in Douai (Frankrijk) om vanaf 2014 weer grote luxe modellen te kunnen bouwen.
Tijdens een radio interview deze week onthulde Carlos Ghosn dat er gebruik zal gemaakt van Mercedes techniek voor ‘grote Renaults’. Of dat alleen geldt voor de opvolger van de Vel Satis of ook voor de Espace en Laguna opvolger is nog niet helemaal duidelijk.
We weten wel dat de eerste nieuwe ‘grote’ Renault pas in 2014 op de markt komt en dat zal de opvolger van de Espace zijn.
Wist je trouwens dat er van de Renault Latitude vorig jaar maar liefst 10.719 exemplaren zijn verkocht in Europa. (via: autonews.com)
Van de Renault Latitude had ik nog nooit van gehoord. Heb ik veel gemist?
@MarkieS: dat kan kloppen, de Latitude wordt namelijk niet in Nederland verkocht. We hebben er uiteraard wel over geschreven op Autoblog ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2010/06/07/renault-latitude-opvolger-vel-satis
@robbie: Ach zo, niet in NL? Bij ons in B wel. Maar heb er wel nog maar eentje gezien…
-edit: nutteloze bijdrage-
@loloo: hoe bedoel je dat, ‘jongen’? Ot: dus ze geven gewoon toe dat hun techniek ruk is.
@Poll:
Daar zit ik al heel lang op tewachten op dat moment!
@loloo: Zegt degene die een hoofdletter en een punt vergeet.
edit: minus tweede ‘van’.
Waarom lenen ze niet techniek van de Nissan Maxima ? Is het nog een beetje betrouwbaar ook.
@norge: Dat hebben ze al. Sinds 1999 joint venture toch?
@umadbrah: Yep. Het probleem met grote luxe Renaults was volgens mij niet zozeer de techniek (oke oke, ik ken alle Megane elektro-ellende verhalen), maar de styling, afwerking, motoren en pricing …
@norge: Omdat “Onderhuids is het een Mercedes E-klasse, meneer” een betere verkoopslijn is dan “Onderhuids is het een Nissan Maxima, meneer”…
ik denk dat Renault hem beter toespits op kleinere en leuke hot hatch wagens .
@cossie300: dat doen ze toch ook. Renault richt zich op het ontwikkelen van kleine auto’s (Megane en kleiner) en alles wat groter is halen ze ergens anders vandaan. Een slimme strategie in mijn ogen.
Toch apart dat de Laguna niet lekker verkoopt. Enorm veel waar voor je geld, Initiale voor de prijs waar de concurrenten enkel schrale Business pakketjes aanbieden. Fluisterstille 2.0 diesel, verbaas me elke keer er weer over. Wel enkele (elektronische) dingen die net niet werken zoals je verwacht, zo gaat de verlichting niet aan bij regen en mis ik nog altijd de comfort richtingaanwijzer.
@RoT___: dat komt door de vorige generaties Mégane en Laguna. Die waren zo tranentrekkend slecht, dat de hele reputatie naar de knoppen is. Verder heeft Peugeot met de 508 een dijk van een aanbieding voor leaserijders, dus degenen die al iets anders dan Duits willen, worden nu vooral door Peugeot bediend.
@pieterveer: Helemaal waar. Mijn broer had ook een Laguna en wat een ellende heeft die er mee gehad. Altijd kapot. Hele vette rotschop gegeven en nu heeft die een Volvo. En geen problemen meer.
Bovendien kijk eens naar het design.. wat een onsamenhangende zooi van lijnen.. en die neus, koplampen, etc, jak.
Als er al een Renault is die ik zou willen bezitten is het de Megane RS Coupe met 250 PK. Maar ja.. ik durf het niet. Vanwege die heerlijke reputatie inderdaad.
@Freewarefreak: Hebben vier jaar lang een Laguna van het vorige type gehad. In die tijd slechts één keer een temperatuursensor kapot gehad. Was overigens wel die van na de facelift.
Wauw, Renault wordt premium. We zullen zien wat ervan komt, ik denk dat het wel een goede stap is voor Renault. Ze staan in ieder geval open voor nieuwe ervaringen ;)
Toch denk ik dat renault zo’n slechte reputatie heeft opgebouwd de laatste jaren dat dit ze niet omhoog helpt.
Off topic: van de Garde gaat in de f1 rijden artikeltje waardig?
@loopjes: hij is “testcoureur” terwijl er niet eens getest mag worden…
Veel verder dan Autojunk zal dit nieuws niet komen:
http://www.autojunk.nl/2012/02/giedo-van-der-garde-testcoureur-voor-caterham-f1-team
@robbie: Jammer, had ik toch wel een topicje waard gevonden.
@loopjes: Wat uitgebreider dan Autojunk:
http://www.autosport.nl/news/24317/f1_persbericht_giedo_van_der_garde_testrijder_bij_caterham_f1_team_in_2012.html
Renault Laguna 55AMG… Rapide!
@mariodv: dat gaat weer net veelste ver, OT: Een hele goeie keus van Renault om de techniek van Mercedes te gebruiken. Ze zullen er zeker veel voordeel aan hebben. Zo zie je maar dat Mercedes techniek zeer betrouwbaar is.
@Poll: ow zo.
Franse styling is niet mijn ding en Duitse techniek mag misschien degelijk zijn. Ook dat is niet mijn ding. Italia FTW!
De Vel Satis was top.
Met die franse techniek is niks mis, rijdt heerlijk. Maar het design van renault is in mijn ogen echt lelijk. De vel satis doet me aan de multipla denken
Ik hoop dat de opvolger van Vel Satis en Espace niet dezelfde zijn? Vel Satis, Latitude en Avantime (waarom die niet?) zijn meer in dezelfde klasse dan Espace. Beter dat ze die gewoon vernieuwen, 7 zitters doen t altijd goed bij gezinnen. Wat betreft techniek, t zou een extra waarde zijn maar bij de huidige slagschepen/luxe modellen vind ik t design niet aanspreken, beter dat ze er een sedan of grandcoupe van maken dan zo’n spaceship
@fatique: Niet dezelfde techniek, zoals destijds…
Let op mijn woorden; dat word de zoveelste flop van Renault.
@supermo: Toch best gek. Vroeger had Renault de 25 V6. Dikke kar. En populair. Die zag je in mijn jeugd op iedere straathoek. Gek dat ze dat zijn verloren.
Daar moet wel iets uitermate luxe uitkomen dan als ze gebruik gaan maken van de benz technieken.
Waarom zou die grote renault ineens wel scoren? Ik ga hem alvast niet kopen.
@Jantje_555: nogal logisch als je hem niet kan betalen noch een rijbewijs hebt.
als het VW niet lukt , lukt het renault zowieso niet
de mensen willen geen ‘burger’auto
Gewoon een Renault 31 op de markt brengen.
Met Infinity heeft Renault-Nissan zelf al uitstekende premium-voertuigen in hun assortiment.

Ik vermoed dat de alliantie met Mercedes vooral bedoeld is om hun kwaliteitsimage iets op te vijzelen. Dat was inderdaad wel nodig: ze hebben flink wat bagger geproduceerd de afgelopen 15 jaar. Ik rij zelf overigens tot volle tevredenheid een vrij recente Renault Trafic voor de zaak. Nier probleemvrij, maar absoluut de fijnst rijdende en meest doelmatige bus die verkrijgbaar is.
@ draragon
Hele dikke infiniti M daarzo ;)
“Wist je trouwens dat er van de Renault Latitude vorig jaar maar liefst 10.719 exemplaren zijn verkocht in Europa. ”
En is dat veel? In vergelijking bvb met een 607 of C6 in hun topjaren? Of tov de Safrane?
En hoeveel daarvan waren in Frankrijk?
6.2 V8 in een Espace? Klinkt goed.
Renault is het een beetje kwijt qua design. Kijk maar naar de huidige modellen. Hoe langer je r naar kijkt, hoe minder er van klopt. Overal plasticjes op gezet om het slechte basis design te verhullen. langs ruitjes langs motorkappen etc etc.